2015-11-29, 17:13
Medlem
Jävlar, ja det skulle ju vara najs att ha "några" dosor.
Citera
2015-11-29, 18:33
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Därav mitt konstaterande att det med all säkerhet handlar om "insiderjob". Man ligger inte och sover ostört medans någon lastar av en trailer.

Precis. Det tror jag också. Lättast är ju om chaffisen kan mutas med del av bytet.. Vi vet ju egentligen inte ens om stölden skedde på angiven plats. Den kan ju ha gjorts tidigare om föraren var inblandad.
Sedan det här med "30 pall"; Antalet tycker jag tyder på en påhängstrailer, men bilderna i tidningen från polisens platsundersökning visar dragstången på ett vanligt släp. Det skulle ju betyda att lasten var mer än 30 pall (med full last förstås) och expressen skrev i sin första artikel om "40 pall". Det skulle ju stämma bättre isf, det går ju ungefär 18 pall på själva dragbilens flak och ännu fler på släpets, beroende på storlek.
Citera
2015-11-29, 18:36
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Det har förekommit att man sprutat in gas i hytten och på så sätt sövt föraren.
Men visst kan det vara ett insiderjobb..

Det kan visst vara en möjlighet. Gasningar har ju skett tidigare i typ husbilar och liknande.
Citera
2015-11-29, 19:38
Medlem
Snus kommer i kartonger och man måste därför inte ha truck.
Kartongerna står staplade på en pallbotten.
När jag körde tobak så var jag tvungen att ha med mig överfallslarm kopplat till SOS då det ansågs relativt stöldbegärligt.

Man kan ju även backa intill bakdelen på släp/bil och lasta över pallar med handjagare till en annan lastbil.
Men då gäller det ju att man sövt chauffören ordentligt annars finns det inte en chans att göra det obemärkt.

Det här kommer nog vara uppklarat så snart man spårat lite mobiler och letat igenom lite sms och samtalslistor hos några anställda.

Eller kanske förblir ouppklarat, antingen eller.
Citera
2015-11-29, 21:53
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benhard

Man kan ju även backa intill bakdelen på släp/bil och lasta över pallar med handjagare till en annan lastbil.
Men då gäller det ju att man sövt chauffören ordentligt annars finns det inte en chans att göra det obemärkt.

.

Var precis så jag menade. Ja, skulle dom smugit omkring och plockat lasten kartongvis så har dom gjort ett gott arbete.
Citera
2015-11-30, 01:07
Medlem
Borde vara 30+ lådor snus per pall. 24 stockar i varje. Det blir 6-700 stockar per pall. 20 000 stockar totalt. Värt ca 9 000 000 vid försäljning i butik. Borde dock räcka för att försörja en större stad i en månad. Man får också tänka på att snus går ut på datum inom några månader så man måste bli av med det snabbt. Är det inte ett beställningsjobb (och i så fall är det någon stor aktör på marknaden) så blir det svårt att sälja allt.
Citera
2015-11-30, 06:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Var precis så jag menade. Ja, skulle dom smugit omkring och plockat lasten kartongvis så har dom gjort ett gott arbete.

Sorry, är lite lat och orkar inte leta reda på länken.....men någonstans i tråden så länkas det till uppgiften att chaffisen inte sov i hytten utan på annat ställe.

När jag sökte på nätet så visar det sig att snusstölder är mkt vanligt. Några exempel.

http://www.alingsastidning.se/2015/1...ill-snusstold/

Citat:
Alingsås
Tre män, i åldrarna 27-37 år, åtalas nu för delaktighet i ett försök att stjäla snus till miljonbelopp från företaget Snus2 i Hemsjö.

http://hbwebben.se/tag/snusstold/

Citat:
HAPARANDA: Ett större parti snus av olika märken stals natten mot onsdag hos firma Snuskungen i Haparanda. Förövaren/förövarna tog sig in genom att bryta upp ett fönster.

Det pekar ju på att kriminella har fått upp ögonen på en ny nisch.....det får vi väl tacka beskattningen av snus för!

T.o.m. småtjuvarna bryter sig in för att stjäla en handfull rullar.

Skönt att bo utanför EU.....då är snuset SKATTEFRITT!
Citera
2015-11-30, 07:02
Medlem
Utflyttads avatar
Här finns lite detaljer runt snusstölden från långtradaren:

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3625272

Citat:
– Stölden har skett någon gång under natten. Föraren har inte varit på plats utan sov på ett annat ställe, säger Roland Lindkvist, länsvakthavande polisbefäl.

Kuppen förefaller vara välplanerad.

– Det är ingen vågad spekulation av mig att säga att det här inte handlar om vad vi kallar ett infallsbrott. Man måste ha haft en annan lastbil att forsla bort godset med. Det, eller flera små lätta lastbilar.

Min fetning.

Finns ett bra videoklipp som visar trailern.
Citera
2015-11-30, 07:17
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushtucker
Det kan visst vara en möjlighet. Gasningar har ju skett tidigare i typ husbilar och liknande.

Det där med gasningar har i efterhand visat sig vara bluff. När det var som mest på tapeten med rastplatsrån passade en massa tyska turister på att arrangera ett försäkringsbedrägeri.
Det finns idag ingen gas på marknaden som inte skulle ge upphov till skador om man sprutar lite för mycket av den.
Ingen har än så längre fått några skador av gasningar. De säger alla att de sovit tungt.
Att rastplasrån förekommit är det inget snack om, men gasteorin - glöm den.
Citera
2015-11-30, 07:46
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess
Det där med gasningar har i efterhand visat sig vara bluff. När det var som mest på tapeten med rastplatsrån passade en massa tyska turister på att arrangera ett försäkringsbedrägeri.
Det finns idag ingen gas på marknaden som inte skulle ge upphov till skador om man sprutar lite för mycket av den.
Ingen har än så längre fått några skador av gasningar. De säger alla att de sovit tungt.

Har suttit och läst på lite om just det där med gasen sedan mitt senaste inlägg och jag måste ge dig rätt i det du skriver. Verkar inte som att det finns någon gas med sådan effekt som skulle krävas för något sånt här...
Citera
2015-11-30, 07:47
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgess

Skulle inte förvåna mig. Men har du någon form av länk till det där?
Citera
2015-12-01, 07:14
Medlem
Burgesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Skulle inte förvåna mig. Men har du någon form av länk till det där?

Ingen länk, men jag har läst på flera ställen att det där med gasteorier försvunnit de två senaste åren pga att polisen tagit blodprov på de "drabbade".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in