Citat:
Ursprungligen postat av
Ankarbarn
Off Topic.
Jag var tvungen att kolla upp det här lite...
Intressant argument att man ska välja en speciell årsmodell därför att den har en komponent (katalysatorn) som är värd 699.- när bilen ska skrotas någon gång i framtiden.
Jo, men bilen kostar ju så lite i inköp så det blir en slant ändå.
http://www.blocket.se/uppsala/Audi_1....htm?ca=11&w=3
Om nu TS bor i Uppsala så kan det vara värt att kolla denna och pruta till 6k.
Naturligtvis om den är i bra skick såsom det står. Rosten som påpekas kan man nog fixa till rätt lätt, med 1,8 motorn kan man stå i motorrummet och meka. Den drar otroligt lite på landsväg, har dragkrok och ett bra bagage. Man får väl betala två skatter innan den blir veteran, det lär vara låg trafikförsäkringspremie och ett rattlås fixar bort stöldrisken. Motorn är ju en väldigt vanlig modell. Man kan byta stötdämpare utan att byta fjädrar from 88b, vilket vi kan se att det är på de infällda handtagen, då är det också katalysator så man är ingen miljöbov. Den är nybesiktad.
I mina ögon är det en kanonbil. Med lite fix så kan man få den att se lite roligare ut också, vita blinkers och orginal LM fälgar räcker, frågan är dock om den har servostyrning, jag skulle se det som ett plus nästan om den inte hade det, en sak som inte kan gå sönder, men om man är klen...
Inga elhissar o grejer.
Om vi antar att den kostar 6k i inköp, sen får man lägga 5k varje år på reparationer och service, skatten är väl runt 2500(fram till 2018) och den säljs om fem år för 10-15k. Dvs ingen värdeminskning, tvärtom efter nästa besiktning då den köparen ser veteranklippet. Jag kan inte se risken för enorm förlust men väl ett väldigt praktiskt bilägande. Det går, om jag inte missminner mig, att sova i bakluckan. Den drar runt 0,5 liter milen i 130km/h på motorväg (extremt hög utväxling på femman, annars brukar man ju leta efter sexan..) och man lär sig köra en motorsvag bil miljövänligt. Ingen som helst ball-faktor.
Så, det är väl två skatter kvar, det är 5k, bilen kostar 6, det blir 11, sen försäkring, säg 2500/år, det blir 16 plus 10k i service och reparationer. Så den har kostat 26k totalt på två år, då säljs den för 15k.
Bensinkostnaden beror ju helt på hur man kör, som jag uppfattar det ska det inte pendlas i stadstrafik men man kan istället packa en hel del och ta med sig vuxna i baksätet. Behåller man bilen fem år så blir ekonomin bara bättre, då är det ingen skatt, väldigt låg försäkring, kanske 1000kr/år de sista tre åren.
Tillägg: Jag är ju lite av en nörd så att jag gärna ser miljövinsten med att inte tillverka nytt och jag ogillar starkt att nya bilar har så förbannat mycket elektronik. Det här slagskeppet rullar vidare och är verkligen en ful ankunge. Men vs privatleasing så har man ju full koll på risken, din uträkning var dock intressant om man kör 1500mil per år i Stockholm, och knappt ingen tur är länge än 3 mil, däremot är det många turer som bara är några kilometer.
tilläggtvå
http://www.blocket.se/vastmanland/Au....htm?ca=11&w=3
Där har vi en möjlig reservdelsbil. Vi ser LM-fälgar, dok lär man få köpa nytt gummi, vi ser vita blinkers, vi har "äldelträpanelen" och den sista fronten med kromad ram. Köp en rulle bromsrör och gegga in dig i trumman för att fixa handbromsen så kan man sälja den för 5k, man ger heller inte 3400, den är värd en tusing max då bromsrören är enormt långa.
Jag har lärt mig allt om bilar på just en sån häck, den var dock inte alls i fint skick, ett av mina sämsta bilköp men jag vet flera som varit väldigt nöjda med dessa 1,8 liters ådi. De rullar ofta 40k mil.