2015-11-24, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syntocinon
Men nu köper du ju en ganska dum gammal bil. Och har ett väldigt högt servicepris, samt värdeminskning och skatt samt besiktning varje år. När en bil blir veteran vid 30 så kan man få betydligt bättre priser på försäkring, speciellt om man kör lite. Det kan vara en mycket god affär att hitta en fin 87a nu, de stiger snarare i värde än sjunker. Och vad gäller just 88-or så har de en katalysator med massor av ädelmetall i. Den är (var iaf för ngt år sen) värd lika mycket som en ny biltema-budget kostar. 88-95 tycker jag är bra modellår överlag, även om de självklart börjar bli gamla. men det går att skruva en hel del själv för det mesta. Köper du en bil efter 95 så börjar eländet, då ska man kliva på rätt modell och det kräver rätt djup kunskap. Exempelvis SAAB 9-3 med gamla motorfamiljen är OK, dvs tidig 98, men sen 98-02 ska man sikta mot en aero.

Gör gärna en beräkning på en mer passande modell.
Citera
2015-11-24, 16:08
Medlem
Citat:
Och vad gäller just 88-or så har de en katalysator med massor av ädelmetall i. Den är (var iaf för ngt år sen) värd lika mycket som en ny biltema-budget kostar.

Off Topic.

Jag var tvungen att kolla upp det här lite...

Intressant argument att man ska välja en speciell årsmodell därför att den har en komponent (katalysatorn) som är värd 699.- när bilen ska skrotas någon gång i framtiden.
Citera
2015-11-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Rostigare bilmodell får man leta efter dock.
Blir genast dyrt vid nästa besiktning
Kom inte hit å snacka skit.
Kombin har rost problem, men inte sedanen och halvkombin. Och det gäller både Corrolan och Carina E.
Sedanen och halvkombin är bygd i England medans kombin är bygd i Amerika, har jag för mig.
Sen så är det ju bara å kolla lite noga på bilen så ser du ju om det är rost problem.
Citera
2015-11-24, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
På tal om det. Jag är erbjuden att köpa polarns Toyota Carina E. Drivknut vänster fram har dock pajat. Men byter man den är den besiktad fram till Maj. Jag bjuder 700 spänn men hon påstår att hennes farsa bedömer värdet till 1200.
Två frågor.
1. Ska jag stå på mig med 700 eller ska vi mötas halva vägen var på 1000?
2. Är det samma drivknut på 1.6 och 2.0 modellerna?

Det lät ju rätt billigt. funkar den som den ska förutom drivknuten så skulle jag lätt pröjsat 1000 spenn bara för at ha det kul med den i vinter
Är det en 1.6 eller 2.0?
Annars så vet jag inte om det är samma drivknut på dom, men det skulle jag tro eftersom det är en japanare och billig bil. Mycket samma delar för att få ner priset på produktionen.
Citera
2015-11-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Av rent intresse, vad är det för bil?

TS skriver 5-10 mil i veckan, så alltså max 500 mil om året. Då spelar det ingen roll om bilen drar 0.5 eller 2 liter milen. Det man bör fokusera på är att den ska gå att få igenom besiktningen och att den startar som den ska. Så återigen, volvo 740. Köp en herrgårdsvagn så har man en otroligt praktisk och billig bil.

Mercedes S500. Är nog inte helt rätt som förslag till ts dock.
Citera
2015-11-24, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Off Topic.

Intressant argument att man ska välja en speciell årsmodell därför att den har en komponent (katalysatorn) som är värd 699.- när bilen ska skrotas någon gång i framtiden.
Jo, men bilen kostar ju så lite i inköp så det blir en slant ändå.

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_1....htm?ca=11&w=3
Om nu TS bor i Uppsala så kan det vara värt att kolla denna och pruta till 6k.
Naturligtvis om den är i bra skick såsom det står. Rosten som påpekas kan man nog fixa till rätt lätt, med 1,8 motorn kan man stå i motorrummet och meka. Den drar otroligt lite på landsväg, har dragkrok och ett bra bagage. Man får väl betala två skatter innan den blir veteran, det lär vara låg trafikförsäkringspremie och ett rattlås fixar bort stöldrisken. Motorn är ju en väldigt vanlig modell. Man kan byta stötdämpare utan att byta fjädrar from 88b, vilket vi kan se att det är på de infällda handtagen, då är det också katalysator så man är ingen miljöbov. Den är nybesiktad.
I mina ögon är det en kanonbil. Med lite fix så kan man få den att se lite roligare ut också, vita blinkers och orginal LM fälgar räcker, frågan är dock om den har servostyrning, jag skulle se det som ett plus nästan om den inte hade det, en sak som inte kan gå sönder, men om man är klen...
Inga elhissar o grejer.

Om vi antar att den kostar 6k i inköp, sen får man lägga 5k varje år på reparationer och service, skatten är väl runt 2500(fram till 2018) och den säljs om fem år för 10-15k. Dvs ingen värdeminskning, tvärtom efter nästa besiktning då den köparen ser veteranklippet. Jag kan inte se risken för enorm förlust men väl ett väldigt praktiskt bilägande. Det går, om jag inte missminner mig, att sova i bakluckan. Den drar runt 0,5 liter milen i 130km/h på motorväg (extremt hög utväxling på femman, annars brukar man ju leta efter sexan..) och man lär sig köra en motorsvag bil miljövänligt. Ingen som helst ball-faktor.

Så, det är väl två skatter kvar, det är 5k, bilen kostar 6, det blir 11, sen försäkring, säg 2500/år, det blir 16 plus 10k i service och reparationer. Så den har kostat 26k totalt på två år, då säljs den för 15k.
Bensinkostnaden beror ju helt på hur man kör, som jag uppfattar det ska det inte pendlas i stadstrafik men man kan istället packa en hel del och ta med sig vuxna i baksätet. Behåller man bilen fem år så blir ekonomin bara bättre, då är det ingen skatt, väldigt låg försäkring, kanske 1000kr/år de sista tre åren.

Tillägg: Jag är ju lite av en nörd så att jag gärna ser miljövinsten med att inte tillverka nytt och jag ogillar starkt att nya bilar har så förbannat mycket elektronik. Det här slagskeppet rullar vidare och är verkligen en ful ankunge. Men vs privatleasing så har man ju full koll på risken, din uträkning var dock intressant om man kör 1500mil per år i Stockholm, och knappt ingen tur är länge än 3 mil, däremot är det många turer som bara är några kilometer.

tilläggtvå

http://www.blocket.se/vastmanland/Au....htm?ca=11&w=3

Där har vi en möjlig reservdelsbil. Vi ser LM-fälgar, dok lär man få köpa nytt gummi, vi ser vita blinkers, vi har "äldelträpanelen" och den sista fronten med kromad ram. Köp en rulle bromsrör och gegga in dig i trumman för att fixa handbromsen så kan man sälja den för 5k, man ger heller inte 3400, den är värd en tusing max då bromsrören är enormt långa.

Jag har lärt mig allt om bilar på just en sån häck, den var dock inte alls i fint skick, ett av mina sämsta bilköp men jag vet flera som varit väldigt nöjda med dessa 1,8 liters ådi. De rullar ofta 40k mil.
Senast redigerad av Syntocinon 2015-11-24 kl. 17:51.
Citera
2015-11-24, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ett av argumenten för hur bra och billig en bil är att äga brukar vara att "det finns massvis av dem på skroten så delar är billigt". Jaha? Hur hjälper det en okunnig student som inte kan skruva själv?

Man lär sig eller ber en bekant hjälpa till. Exemplet jag tog upp här kan nästan alla meka med. Jag har som sagt själv lärt mig hur en bil funkar genom att stå på en polares tomt en sommar för länge sen och försöka få ordning på en likadan men tyvärr i uselt skick. Man kan säga att jag gick en kurs.

Citat:
Och vilka delar till en 20 år gammal bil är det som är så dyra att de inte kan köpas nya? Rasar växellådan är det väl knappast aktuellt att åka till skroten och skruva bort en låda med okänd status och byta till? Det som behöver bytas är slitdelar som t.ex. bromsar och det är det väl knappast någon som köper på skroten? Okej, ett och annat lyktglas och någon backspegel kanske kan köpas där i stället för att köpa nytt, men vad mer?
Grejen är ju att bilen ska vara närmare 30 år, en riktig veteran snart med ultralåga kostnader.
Man sparar rejält på skatt och försäkring. I övrigt är skroten ofta väl dyr, bättre köpa en hel bil med något fel och plocka av den delar. Jag köpte t. ex en generator till en gammal Opel kadett på en bilskrot på landet för 300, det var billigt då, men sen köpte jag en hel bil som hade lite rostiga trösklar men var väldigt fin annars av en kommunalarbetare i Fruängen för 500. Jag bytte tändkablar så gick den som klockan.

Citat:
Inget elektroniktjafs säger du? Vad är det för elektronik som krånglar så mycket i en nyare bil då? En bil från 90-talet har väl en del elektronik den med? Skillnaden är att den är 20 år gammal, vilket inte gör den särskilt pålitlig.
Du vill inte ha saker som abs och airbag, elhissar och mängder av sensorer. En vän hade en Ford som han "skulle fixa" till ett plötsligt elfel på. Han stod i tre veckor vid bilfan tills han hittade en trasig kabel till elhissen bak. Numer är väl servon ofta elektrisk. Det är el överallt. Jag uppskattar de första katalysatorbilarna vi fick in 87-88, det är inte så roligt med elektroniska förgasare men har de direktinsprutning så ligger vi på lagom med el för min smak. Helst ska bilen inte ha servo heller om man inte är handikappad.

Citat:
Att dra dubben och använda vinterdäcken på sommaren är ett direkt dåligt råd, det är sådant man kanske kan tänkas att göra på en släpkärra som används några ggr per år för att köra skräp till soptippen med.
Det beror väl på hur skruttig bilen är och om det finns utrymme i pluskan.
Jag har gjort det några gånger när jag inte haft lust att betala för nya däck. Man får ju anpassa körningen efter bilen. Sen måste man också vara miljövän på riktigt, se hur mycket det slösas och njuta av att spara och återanvända. En snål 88-a med katalysator är faktiskt riktigt miljövänlig. Man undkommer hela den smutsiga energikrävande tillverkningsprocessen. Audi började ju med bra galvanisering när Audi 100 kom 1983, sen ökade man arean till hela bilen 1987, Volvo kom 88 med galvad kaross, de rostar inte sönder, samma med MB som kunde rosta friskt tidigare. 1994 var sista året som man fick doppgalva, och vi ser ju att det tog några år innan tillverkarna kunde producera icke-rostande bilar igen. Förr gick nästan alla bilar till skroten pga rost. Det var en fin period för biltillverkning, 88-95. Numer får man ju leta med ljus och lykta efter klipp från den tiden, åldern tar ut sin rätt på gummi och plast, helst vill man ju ha en enkel konstruktion av bakvagnen, det är inget fel med stel axel eller för den delen halvstel. Volvo byggde en väldigt bra bil i 740-940 sett till hållbarhet och mekvänlighet. Problemet är väl motorn. Törstig och trist att varva. Å andra sidan har jag kört 242 från 1975 eller nåt... Den var verkligen trist och törstig
Citera
2015-11-24, 19:10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Jo, men bilen kostar ju så lite i inköp så det blir en slant ändå.

http://www.blocket.se/uppsala/Audi_1....htm?ca=11&w=3
Om nu TS bor i Uppsala så kan det vara värt att kolla denna och pruta till 6k.
Naturligtvis om den är i bra skick såsom det står. Rosten som påpekas kan man nog fixa till rätt lätt, med 1,8 motorn kan man stå i motorrummet och meka. Den drar otroligt lite på landsväg, har dragkrok och ett bra bagage. Man får väl betala två skatter innan den blir veteran, det lär vara låg trafikförsäkringspremie och ett rattlås fixar bort stöldrisken. Motorn är ju en väldigt vanlig modell. Man kan byta stötdämpare utan att byta fjädrar from 88b, vilket vi kan se att det är på de infällda handtagen, då är det också katalysator så man är ingen miljöbov. Den är nybesiktad.
I mina ögon är det en kanonbil. Med lite fix så kan man få den att se lite roligare ut också, vita blinkers och orginal LM fälgar räcker, frågan är dock om den har servostyrning, jag skulle se det som ett plus nästan om den inte hade det, en sak som inte kan gå sönder, men om man är klen...
Inga elhissar o grejer.

Om vi antar att den kostar 6k i inköp, sen får man lägga 5k varje år på reparationer och service, skatten är väl runt 2500(fram till 2018) och den säljs om fem år för 10-15k. Dvs ingen värdeminskning, tvärtom efter nästa besiktning då den köparen ser veteranklippet. Jag kan inte se risken för enorm förlust men väl ett väldigt praktiskt bilägande. Det går, om jag inte missminner mig, att sova i bakluckan. Den drar runt 0,5 liter milen i 130km/h på motorväg (extremt hög utväxling på femman, annars brukar man ju leta efter sexan..) och man lär sig köra en motorsvag bil miljövänligt. Ingen som helst ball-faktor.

Så, det är väl två skatter kvar, det är 5k, bilen kostar 6, det blir 11, sen försäkring, säg 2500/år, det blir 16 plus 10k i service och reparationer. Så den har kostat 26k totalt på två år, då säljs den för 15k.
Bensinkostnaden beror ju helt på hur man kör, som jag uppfattar det ska det inte pendlas i stadstrafik men man kan istället packa en hel del och ta med sig vuxna i baksätet. Behåller man bilen fem år så blir ekonomin bara bättre, då är det ingen skatt, väldigt låg försäkring, kanske 1000kr/år de sista tre åren.

Tillägg: Jag är ju lite av en nörd så att jag gärna ser miljövinsten med att inte tillverka nytt och jag ogillar starkt att nya bilar har så förbannat mycket elektronik. Det här slagskeppet rullar vidare och är verkligen en ful ankunge. Men vs privatleasing så har man ju full koll på risken, din uträkning var dock intressant om man kör 1500mil per år i Stockholm, och knappt ingen tur är länge än 3 mil, däremot är det många turer som bara är några kilometer.

tilläggtvå

http://www.blocket.se/vastmanland/Au....htm?ca=11&w=3

Där har vi en möjlig reservdelsbil. Vi ser LM-fälgar, dok lär man få köpa nytt gummi, vi ser vita blinkers, vi har "äldelträpanelen" och den sista fronten med kromad ram. Köp en rulle bromsrör och gegga in dig i trumman för att fixa handbromsen så kan man sälja den för 5k, man ger heller inte 3400, den är värd en tusing max då bromsrören är enormt långa.

Jag har lärt mig allt om bilar på just en sån häck, den var dock inte alls i fint skick, ett av mina sämsta bilköp men jag vet flera som varit väldigt nöjda med dessa 1,8 liters ådi. De rullar ofta 40k mil.

Audi 100 var en lyxbil på sin tid och är inget dumt köp.
Framför allt så var rostskyddet i särklass med det tjocka zinklagret kombinerat med den heldoppade karossen. Tyst gick dom också och med den här motorn gick det att köra löjligt billigt med tanke på vilken storleksklass det handlar om.

Men visst hade den sina avigsidor:
Den var visserligen snål och hade liten motor men den var i minsta laget. Omkörningar fick planeras långt i förväg och att dra nåt förutom minsta tänkbara släp var bara att glömma.
Den hade s k single-point insprutning och det som hände var att gummit till insugningspackningen förr eller senare torkade sönder. Inget svårt eller dyrt fel men det behövde åtgärdas.
Styrservopumpen brukade läcka. En rätt dyrt fel att åtgärda. Fanns s k repsatser men det höll bara ett tag.
Det pneumatiska centrallåset brukade krångla. Lite meckigt att åtgärda.

Sen ska man ha klart för sig att det handlar om en bil som är helt avskalad från modern teknik som ABS, antispinn, AC, airbag och annat. På gott och ont.
Citera
2015-11-24, 20:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Man lär sig eller ber en bekant hjälpa till. Exemplet jag tog upp här kan nästan alla meka med. Jag har som sagt själv lärt mig hur en bil funkar genom att stå på en polares tomt en sommar för länge sen och försöka få ordning på en likadan men tyvärr i uselt skick. Man kan säga att jag gick en kurs.

Grejen är ju att bilen ska vara närmare 30 år, en riktig veteran snart med ultralåga kostnader.
Man sparar rejält på skatt och försäkring. I övrigt är skroten ofta väl dyr, bättre köpa en hel bil med något fel och plocka av den delar. Jag köpte t. ex en generator till en gammal Opel kadett på en bilskrot på landet för 300, det var billigt då, men sen köpte jag en hel bil som hade lite rostiga trösklar men var väldigt fin annars av en kommunalarbetare i Fruängen för 500. Jag bytte tändkablar så gick den som klockan.

Du vill inte ha saker som abs och airbag, elhissar och mängder av sensorer. En vän hade en Ford som han "skulle fixa" till ett plötsligt elfel på. Han stod i tre veckor vid bilfan tills han hittade en trasig kabel till elhissen bak. Numer är väl servon ofta elektrisk. Det är el överallt. Jag uppskattar de första katalysatorbilarna vi fick in 87-88, det är inte så roligt med elektroniska förgasare men har de direktinsprutning så ligger vi på lagom med el för min smak. Helst ska bilen inte ha servo heller om man inte är handikappad.

Det beror väl på hur skruttig bilen är och om det finns utrymme i pluskan.
Jag har gjort det några gånger när jag inte haft lust att betala för nya däck. Man får ju anpassa körningen efter bilen. Sen måste man också vara miljövän på riktigt, se hur mycket det slösas och njuta av att spara och återanvända. En snål 88-a med katalysator är faktiskt riktigt miljövänlig. Man undkommer hela den smutsiga energikrävande tillverkningsprocessen. Audi började ju med bra galvanisering när Audi 100 kom 1983, sen ökade man arean till hela bilen 1987, Volvo kom 88 med galvad kaross, de rostar inte sönder, samma med MB som kunde rosta friskt tidigare. 1994 var sista året som man fick doppgalva, och vi ser ju att det tog några år innan tillverkarna kunde producera icke-rostande bilar igen. Förr gick nästan alla bilar till skroten pga rost. Det var en fin period för biltillverkning, 88-95. Numer får man ju leta med ljus och lykta efter klipp från den tiden, åldern tar ut sin rätt på gummi och plast, helst vill man ju ha en enkel konstruktion av bakvagnen, det är inget fel med stel axel eller för den delen halvstel. Volvo byggde en väldigt bra bil i 740-940 sett till hållbarhet och mekvänlighet. Problemet är väl motorn. Törstig och trist att varva. Å andra sidan har jag kört 242 från 1975 eller nåt... Den var verkligen trist och törstig
Som jag sagt tidigare, killen vill ha en billig bil, inte en ny hobby.
Citera
2015-11-25, 12:49
Medlem
Eller så kan det vara så här enkelt... oavsett hur man räknar och funderar...

Att man helt enkelt "inte har råd" att ha en bil, för tillfället.

mvh
Citera
2015-11-25, 13:15
Medlem
Kolla www.gomore.se ! Där kan du leasa och hyra ut din bil när du inte använder den. Verkar smidigt om man behöver få det att gå runt med bil.
Citera
2015-11-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Off Topic.

Gör ganska stor skillnad i totalbudgeten om man köpt bilen för en tusenlapp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in