2019-09-16, 09:53
Medlem
Ganska balanserad artikel om att Ukrainas ekonomi faktiskt går rejält mycket mer framåt än den ryska:

https://echo.msk.ru/blog/v_inozemcev/2499311-echo/
2019-09-16, 12:37
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Ganska balanserad artikel om att Ukrainas ekonomi faktiskt går rejält mycket mer framåt än den ryska:

https://echo.msk.ru/blog/v_inozemcev/2499311-echo/
Beror ju på vem som läser och hur man läser.
Har man solglasögon på sig så är det på ett sätt, tittar man reellt på saken så skulle det ta ytterligare många år innan landet ens kommer i närheten av den standard och produktionsnivå som var innan konflikten startade.
2019-09-16, 15:00
Medlem
Kurt Volker verkar var av den åsikten att Ryssland egentligen är ganska trötta på att ockupera Donbass eftersom det kostar betydligt mer än det smakar. Så en lösning som gör att Ryssland kan dra sig tillbaka utan att förlora ansiktet totalt verkar var hans förslag på den ryska ockupationen.

Däremot betonar han att sanktionerna mot Ryssland inte kommer att lätta så länge Rysslands fortsätter besätta Krimhalvön.
Men nästa Normandiemöte kan kanske räta ut en del frågetecken om var Rysslands står i dagsläget. För jag förmodar att Ryssland skall delta.
2019-09-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Beror ju på vem som läser och hur man läser.
Har man solglasögon på sig så är det på ett sätt, tittar man reellt på saken så skulle det ta ytterligare många år innan landet ens kommer i närheten av den standard och produktionsnivå som var innan konflikten startade.

Det motsäger ju inte det jag sa på något sätt eller det som står i artikeln. Vad har din kommentar ens med mitt inlägg att göra?
2019-09-16, 20:00
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Det motsäger ju inte det jag sa på något sätt eller det som står i artikeln. Vad har din kommentar ens med mitt inlägg att göra?
Citat:
Habakuck.
Ukrainas ekonomi faktiskt går rejält mycket mer framåt än den ryska
Kanske inte helt överensstämmande med vad övriga observatörer anser, men du har din fulla rätt att ha din egen åsikt.
Personligen skulle jag inte ge samma utlåtande om Ukroekonomin.
2019-09-16, 20:02
Medlem
Citat:
Kanske inte helt överensstämmande med vad övriga observatörer anser, men du har din fulla rätt att ha din egen åsikt.
Personligen skulle jag inte ge samma utlåtande om Ukroekonomin.

Nu var det ju inte jag som så så utan artikelförfattaren. Således inte min åsikt utan hans.

Är det för mycket att hoppas på att du har några sakliga argument eller är du bara full av åsikter?
2019-09-16, 20:13
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Nu var det ju inte jag som så så utan artikelförfattaren. Således inte min åsikt utan hans.

Är det för mycket att hoppas på att du har några sakliga argument eller är du bara full av åsikter?
Så fint och sött att du kan visa dina känslor av att känna dig kränkt, men detta är ett diskussionsforum där folk är av olika meningar och då får man stå ut med att få både mothugg och att alla inte tycker som just du vill att de ska tycka.

Åter till ämnet i tråden. Väst har en dragning åt att försköna bilden av Ukr. samt att köpa allt oavsett vilket dravel det än må vara som kommer därifrån.
Den omfattande industridöden och oligarkstyret under de sista åren har gjort sitt till att slutgiltigt avföra landet från gruppen av ledande industrinationer.
2019-09-17, 10:30
Medlem
Citat:
Så fint och sött att du kan visa dina känslor av att känna dig kränkt, men detta är ett diskussionsforum där folk är av olika meningar och då får man stå ut med att få både mothugg och att alla inte tycker som just du vill att de ska tycka.

Åter till ämnet i tråden. Väst har en dragning åt att försköna bilden av Ukr. samt att köpa allt oavsett vilket dravel det än må vara som kommer därifrån.
Den omfattande industridöden och oligarkstyret under de sista åren har gjort sitt till att slutgiltigt avföra landet från gruppen av ledande industrinationer.

Hmm, är svenska verkligen ditt modersmål?

1. Hur fick du det till att jag var kränkt? Kan du beskriva hur du tänkte där? Gärna i detalj.
2. Att du har en annan åsikt har tydligt framgått, min fråga var alltså om du hade några fakta att bygga dina åsikter på. Jag antar att svaret är nej?
3. Något "mothugg" har jag inte sett till annat än "pilutta dig jag tycker annorlunda". Är det detta du menar med "mothugg"?
2019-09-18, 14:27
Medlem
birgerkungens avatar
Bra sammanfattning av tv-mediaägarkoncentrationen i Ukraina.
http://euromaidanpress.com/2019/09/1...iJzUzmhuJJ-Mn4

Samma ägare som alltid, Kolomoisky, Achmetov, Poroshenko (liten ägare) och Pinchuk. Inter den ryska kanalen har gått ner sig i marknadsandelar, men ägs 2019 numera av Medvedchuk då Firtash sitter i husarrest i Wien. Att Yushenko, Tymoshenko, och numera Poroshenko inte kunnat nå ut till massorna är inte konstigt, att Zelenskyi måste haft samtliga oligarkernas stöd.

Noterbart är att bland rena nyhetskanaler så har Medvedchuk inskaffat 3 st inför valet 2019, NewsOne, 112, ZIK. Man får viss känsla av att denne planerar på längre sikt.

https://www.unian.info/politics/1055...n-ukraine.html
Mer än en gång har Kolomoisky sagt att han skulle stanna fem år i Ukraina, vilket råkar sammanfalla med Zelenskyis presidentperiod. Vad händer sen?
Senast redigerad av birgerkungen 2019-09-18 kl. 14:58.
2019-09-18, 22:26
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
https://www.unian.info/politics/1055...n-ukraine.html
Mer än en gång har Kolomoisky sagt att han skulle stanna fem år i Ukraina, vilket råkar sammanfalla med Zelenskyis presidentperiod. Vad händer sen?
Exakt vad vi förutspådde gällande Kolomoiski, som mycket väl vet vad han gör för att dra största möjliga vinst av situationen.
Han kommer att berika sig som vanligt , och det på Ukrainas och medborgarnas bekostnad, dessutom "lagligt".
2019-09-19, 07:54
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Exakt vad vi förutspådde gällande Kolomoiski, som mycket väl vet vad han gör för att dra största möjliga vinst av situationen.
Han kommer att berika sig som vanligt , och det på Ukrainas och medborgarnas bekostnad, dessutom "lagligt".

Det är inget nytt att oligarker tjänar pengar eller att Kolomoisky har intresse av pengar, men varför planerar han stanna exakt fem år? Nån deal med andra oligarker för att de stödde honom?
För flera år sedan avbröts IMF programmet pga att Poroshenko inte förmådde påverka korruptionen (han hade inte majoritet i Rada).
Zelenskyi vill återuppta programmet plus att han måste betala budget kring försvar och annat. Alltså finns inte hur mycket som helst utrymme för att berika sig. Att få tilllbaka Privatbank kan Kolomoisky glömma.

Ex-nationalbankschefen Gonchareva har blivit påkörd, hennes hus brännts upp, bil uppbränd. Kolomoisky?
Senast redigerad av birgerkungen 2019-09-19 kl. 08:48.
2019-09-19, 08:37
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Det är inget nytt att oligarker tjänar pengar eller att Kolomoisky har intresse av pengar, men varför planerar han stanna exakt fem år? Nån deal med andra oligarker för att stödde honom?
För flera år sedan avbröts IMF programmet pga att Poroshenko inte förmådde påverka korruptionen (han hade inte majoritet i Rada).
Zelenskyi vill återuppta programmet plus att han måste betala budget kring försvar och annat. Alltså finns inte hur mycket som helst utrymme för att berika sig. Att få tilllbaka Privatbank kan Kolomoisky glömma.
Kolomoiski "köpte" de kommande 5 åren och kommer att använda dem på bästa möjliga sätt för sig själv. Ett av målen han har och som Z kommer att förverkliga är att få rejäl kompensation för Privatbank som Porky stal från honom.
Man skall inte underskatta Kolomoiskis inflytande och tro att en sk. "demokratiskt vald president" kommer att styra upp landet och att allt ska bli bra, när det är K som sett till att få sin kandidat Z vald till president.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in