Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Så du tycker alltså inte att Tjetjenien har rätt till självbestämmande (d.v.s. bli helt självständiga om man så vill), medan Krim har det? En hycklande åsikt ärligt talat.
Du tycks mena att det finns en universell rätt för "folk" att utropa sig som självständiga? Det är en i praktiken helt omöjlig idé, eftersom det då ändå alltid blir en tolkningsfråga vilka grupper som kan definieras som "folk". Är smålänningar ett folk? Samer, norrlänningar, skåningar, jämtar, gutar, folk som är födda i Sundbyberg, alla som gillar sportfiske? För att koppla det till Krim, så bor där ryssar, ukrainare, tatarer, vitryssar, armenier, judar och en handfull vardera av ytterligare små minoriteter. Den största gruppen är ryssar, den näst största ukrainare, den tredje tatarer. Så om alla folk har rätt att utropa sig som självständiga, hur löser du det i det här fallet? Kanske "Krim-bor" är ett "folk"?
Även om man försöker ställa upp en allmän princip landar man alltid i att behöva bedöma det från fall till fall. Jag har därför alltid försökt förfäkta principen att man aldrig skall ändra några gränser, men då får man ju problemet att andra tycker ATT man skall göra det i de fall som de tycker är "självklara", och då blir man överkörd när andra tar för sig. Jag tycker inte att det är bra att det blev som det blev mellan Ukraina och Ryssland, men Krims beslut att återförena sig med Ryssland var ändå den minst dåliga lösningen i den situation som rådde. Jag försvarar det inte utifrån någon allmän princip, men utifrån min bedömning av vad som var nödvändigt i det dagspolitiska läget. Och detsamma gäller Tjetjenien.
Och du är också för vissa folks rätt till självbestämmande, och mot andras. Går vi igenom alla tänkbara exempel kommer vi att hitta fall där du intar ståndpunkter som är "hycklande".
F.ö. skulle jag mycket väl kunna tänka mig situationer eller scenarion där jag skulle acceptera att Tjetjenien lämnar Ryska federationen. Men det blir en långrandig historia att räkna upp alla premisser.
Och, som andra har påpekat, det finns inga signifikanta strävanden efter självständighet i någon del av Ryssland idag. Hela strukturen på statsbildningen är anpassad just efter att det är en multikulturell federation, och det görs mycket stora ansträngningar för att hålla alla nöjda. Autonoma republiker (som Krim och Tjetjenien) har mycket långtgående självstyre och får dessutom mycket stora ekonomiska fördelar av arrangemanget. Kontrasten är enorm mot enhetsstater som Sverige eller Ukraina, där varenda region är direkt underställd centralmakten och helt saknar självstyre, och mot rena fasciststater som USA eller Australien, där man föser undan sina minoriteter i reservat, de de lever som djur som man skuffat i allt mindre nationalparker så att de inte skall vara ivägen för ockupanterna.