2019-04-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
...

Källa: https://www.ibtimes.com/gallup-poll-...t-year-1561821

Men oj då... folkomröstningen knappt ett år senare visade att 97% vill tillhöra Ryssland... (varav 123% i Sevastopol innan det justerades nedåt)...

Kan det bero på att "knappt ett år senare" hade omständigheterna förändrats?
En kupp, ett uppror i öst, nytt suspekt ledarskap som inte var särskilt positivt inställda till Ryssland, ryssar eller ens ryska som språk? Opinionen svänger kraftigt för betydligt mindre i Sverige.
2019-04-18, 09:53
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Att du en ignorant och inte känner till den GALLUP undersökning som de amerikanska "Broadcasting Board of Governors - BBG Research Series" låtit göra i april 2014, är det ditt problem.
(The U.S. Agency for Global Media (USAGM), formerly the Broadcasting Board of Governors (BBG),[1] is an independent agency of the United States government.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/U.S._A...r_Global_Media)

Media and News During the Crisis in Ukraine
Trends and Patterns
Ukraine Media Survey Methodology
1. National probability sample of 1,400 adults (aged 15 and older)
2. An additional sample of 500 adults living in Crimea
3. Mode: face-to-face
4. Languages: Ukrainian & Russian
5. Fieldwork date: April 2014

Har plockat själv vad jag ansåg intressant:
Sidan 24
Views of Foreign Parties’ Role in the Crisis – Crimea
For each of the countries and organizations I mention, tell me whether you think it
has played a mostly positive role or a mostly negative role in the crisis in Ukraine.

Ryssland 71,43 - mostly positive
USA 76,2 - mostly negative

Sidan 25
Favorability Toward US Role in Crisis
Tell me whether you think the United States has played a mostly positive role or a
mostly negative role in the crisis in Ukraine. Percent ‘mostly positive’

West 58,8%
North 52,1%
Center 47,1%
South 25,9%
East 17,1%
Crimea 2,8% - mostly negative

Sidan 26
Favorability Toward Russia’s Role in Crisis
Tell me whether you think Russia has played a mostly positive role or a mostly
negative role in the crisis in Ukraine. Percent ‘mostly positive’

East 35,7%
South 28,4
Crimea 71,3% - mostly positive

Sidan 27
Perceived Legitimacy of March 16 Crimean Referendum
Please tell me if you agree or disagree: The results of the referendum on Crimea’s
status likely reflect the views of most people there/here.

Crimea agree 82,8%

Sidan 28
Perceived Legitimacy of March 16 Crimean Referendum
Please tell me if you agree or disagree: The results of the referendum on Crimea’s
status likely reflect the views of most people there.

Ukraine Exclusive of Crimea
Ethnic Russians agree – 53,8%
Crimea
Crimea agree 82,8%
Ethnic Ukrainians agree 68,4%
Ethnic Russians agree 93,6%

Sidan 29
Most Crimeans Say Life Would be Better as Part of Russia
Please tell me if you agree or disagree: Crimea's becoming part of Russia will
make life better for me and my family.
[Asked of Crimeans only]

Agree 73,9%
59.3% of Ethnic Ukrainians agree
83.5% of Ethnic Russians agree
http://www.bbg.gov/wp-content/media/...slide-deck.pdf

Crimea: Was It Seized by Russia, or Did Russia Block Its Seizure by the U.S.?
https://washingtonsblog.com/2015/02/...izure-u-s.html

Från bloggen "European Journal of International Law":Crimea, Kosovo, Hobgoblins and Hypocrisy
By Dr Marko Milanovic, Professor of Public International Law at the University of Nottingham School of Law.
"One of the more remarkable aspects of the whole unfortunate Ukraine episode is the rampant hypocrisy on part of all of the major players involved in the dispute. Those same Western states that unlawfully invaded Iraq, and supported Kosovo’s secession from Serbia while endlessly repeating that Kosovo was somehow a really super-special sui generis case, are now pontificating about the sanctity of the UN Charter and territorial integrity."

But even if Kosovo and Crimea are legally distinguishable, they are still close enough. The West’s position on Crimea is undeniably undermined by their previous stance regarding Kosovo, and they can only blame themselves for that. Just consider President Putin’s speech justifying the annexation of Crimea by reference to Kosovo and the ICJ’s advisory opinion.

Moreover, the Crimean authorities referred to the well-known Kosovo precedent – a precedent our western colleagues created with their own hands in a very similar situation, when they agreed that the unilateral separation of Kosovo from Serbia, exactly what Crimea is doing now, was legitimate and did not require any permission from the country’s central authorities. Pursuant to Article 2, Chapter 1 of the United Nations Charter, the UN International Court agreed with this approach and made the following comment in its ruling of July 22, 2010, and I quote: “No general prohibition may be inferred from the practice of the Security Council with regard to declarations of independence,” and “General international law contains no prohibition on declarations of independence.” Crystal clear, as they say.

Here is a quote from another official document: the Written Statement of the United States America of April 17, 2009, submitted to the same UN International Court in connection with the hearings on Kosovo. Again, I quote: “Declarations of independence may, and often do, violate domestic legislation. However, this does not make them violations of international law.” End of quote. They wrote this, disseminated it all over the world, had everyone agree and now they are outraged. Over what? The actions of Crimean people completely fit in with these instructions, as it were. For some reason, things that Kosovo Albanians (and we have full respect for them) were permitted to do, Russians, Ukrainians and Crimean Tatars in Crimea are not allowed. Again, one wonders why.
https://www.ejiltalk.org/crimea-koso...and-hypocrisy/

Bakgrund till Kosovo
SC Resolution 1244 explicitly reiterates the agreed formulations of “substantial autonomy” and “meaningful self-administration” for Kosovo. Such formulations, combined with the consistent omission of any reference to the principle of self-determination, conclusively indicates that there is no legal basis whatsoever for the type of independent statehood that has been unilaterally declared and recognized.

... this unilateral declaration and recognition thereof violates both international law and Serbia’s sovereignty. Moreover, in making the unilateral declaration of independence and adopting The Constitution of the Republic of Kosovo, Kosovo’s Assembly has acted ultra vires. In case there is any doubt, the UNMIK ‘Constitutional Framework for Provisional Self-Government’ confirms that Kosovo’s “Provisional Institutions of Self-Government” had no powers to act in the foregoing ways. To do so is to be in breach of the obligation to in no way “affect or diminish the ultimate authority of the SRSG [Special Representative of the Secretary General] for the implementation of UNSCR 1244(1999)”.

“[T]he principles for a solution of [this] Kosovo problem should be based on the territorial integrity of the Federal Republic of Yugoslavia and should be in accordance with OSCE standards, including those set out in the Helsinki Final Act of the Conference on Security and Cooperation in Europe of 1975, and the Charter of the United Nations, and that such a solution must also take into account the rights of the Kosovar Albanians and all who live in Kosovo.

Du kan inte jämföra Krim med Donbass - Lugansk. Påminner dig om Minsk1 och 2 avtalen.

Det är en massa saker jag inte känner till (men känner mig faktiskt inte särskilt ignorant för det) - men säg mig, denna undersökning... Hur kan man förlita sig på en undersökning som skett i en krigszon, eller ockuperat område? Inte ens opinionsundersökningar som görs i det fredliga Sverige stämmer ju, vilket du kan studera i den excellenta tråden om opinionsundersöknignar.

Nej, skall man få veta vad folket på Krim, eller i Östukraina tycker, så måste en folkomröstning genomföras, som kontrolleras och helst arrangeras av FN eller annan internationell organisation. Detta skulle kunna leda till en fredlig lösning av konflikten, och välstånd och utveckling - men jag tror inte att det kommer att ske. Maktpolitikerna i både Moskva och Kiev har inget intresse av att låta folken bestämma.
2019-04-18, 09:55
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tjetjenien är en autonom republik, dvs de är självbestämmade. De har en egen grundlag, en egen president, sitt eget officiella språk, sina egna sharialagar, osv, osv. Ryssland är ju en federation, inte en enhetsstat som t.ex. Sverige eller Ukraina.

https://en.wikipedia.org/wiki/Consti...echen_Republic

Sökte förgäves efter Wikipedia-sidorna "Constitution of Småland" och "Official language of Småland". men hittade inget..
Så du tycker alltså inte att Tjetjenien har rätt till självbestämmande (d.v.s. bli helt självständiga om man så vill), medan Krim har det? En hycklande åsikt ärligt talat.
2019-04-18, 09:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Fast du blandar ihop begrepp. På Krim handlade det om en återförening, inte skapande av en ny stat.

Vilken stat skulle Tjetjenien återförenas med? Frågan är ställd utifrån en relevant jämförelse.
Aha - så du tycker att områden skall ha rätt att byta stat - men inte bli självständiga? Varför det?
2019-04-18, 12:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Aha - så du tycker att områden skall ha rätt att byta stat - men inte bli självständiga? Varför det?
Jag förstår inte riktigt varför du blandar ev. självständighet i detta? Det är inte aktuellt eller propageras för i varken Tjetjenien eller Krim.
2019-04-18, 18:42
Medlem
Citat:
Så du tycker alltså inte att Tjetjenien har rätt till självbestämmande (d.v.s. bli helt självständiga om man så vill), medan Krim har det? En hycklande åsikt ärligt talat.
Du tycks mena att det finns en universell rätt för "folk" att utropa sig som självständiga? Det är en i praktiken helt omöjlig idé, eftersom det då ändå alltid blir en tolkningsfråga vilka grupper som kan definieras som "folk". Är smålänningar ett folk? Samer, norrlänningar, skåningar, jämtar, gutar, folk som är födda i Sundbyberg, alla som gillar sportfiske? För att koppla det till Krim, så bor där ryssar, ukrainare, tatarer, vitryssar, armenier, judar och en handfull vardera av ytterligare små minoriteter. Den största gruppen är ryssar, den näst största ukrainare, den tredje tatarer. Så om alla folk har rätt att utropa sig som självständiga, hur löser du det i det här fallet? Kanske "Krim-bor" är ett "folk"?

Även om man försöker ställa upp en allmän princip landar man alltid i att behöva bedöma det från fall till fall. Jag har därför alltid försökt förfäkta principen att man aldrig skall ändra några gränser, men då får man ju problemet att andra tycker ATT man skall göra det i de fall som de tycker är "självklara", och då blir man överkörd när andra tar för sig. Jag tycker inte att det är bra att det blev som det blev mellan Ukraina och Ryssland, men Krims beslut att återförena sig med Ryssland var ändå den minst dåliga lösningen i den situation som rådde. Jag försvarar det inte utifrån någon allmän princip, men utifrån min bedömning av vad som var nödvändigt i det dagspolitiska läget. Och detsamma gäller Tjetjenien.

Och du är också för vissa folks rätt till självbestämmande, och mot andras. Går vi igenom alla tänkbara exempel kommer vi att hitta fall där du intar ståndpunkter som är "hycklande".

F.ö. skulle jag mycket väl kunna tänka mig situationer eller scenarion där jag skulle acceptera att Tjetjenien lämnar Ryska federationen. Men det blir en långrandig historia att räkna upp alla premisser.

Och, som andra har påpekat, det finns inga signifikanta strävanden efter självständighet i någon del av Ryssland idag. Hela strukturen på statsbildningen är anpassad just efter att det är en multikulturell federation, och det görs mycket stora ansträngningar för att hålla alla nöjda. Autonoma republiker (som Krim och Tjetjenien) har mycket långtgående självstyre och får dessutom mycket stora ekonomiska fördelar av arrangemanget. Kontrasten är enorm mot enhetsstater som Sverige eller Ukraina, där varenda region är direkt underställd centralmakten och helt saknar självstyre, och mot rena fasciststater som USA eller Australien, där man föser undan sina minoriteter i reservat, de de lever som djur som man skuffat i allt mindre nationalparker så att de inte skall vara ivägen för ockupanterna.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-04-18 kl. 18:48.
2019-04-18, 20:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du tycks mena att det finns en universell rätt för "folk" att utropa sig som självständiga? Det är en i praktiken helt omöjlig idé, eftersom det då ändå alltid blir en tolkningsfråga vilka grupper som kan definieras som "folk". Är smålänningar ett folk? Samer, norrlänningar, skåningar, jämtar, gutar, folk som är födda i Sundbyberg, alla som gillar sportfiske? För att koppla det till Krim, så bor där ryssar, ukrainare, tatarer, vitryssar, armenier, judar och en handfull vardera av ytterligare små minoriteter. Den största gruppen är ryssar, den näst största ukrainare, den tredje tatarer. Så om alla folk har rätt att utropa sig som självständiga, hur löser du det i det här fallet? Kanske "Krim-bor" är ett "folk"?

Även om man försöker ställa upp en allmän princip landar man alltid i att behöva bedöma det från fall till fall. Jag har därför alltid försökt förfäkta principen att man aldrig skall ändra några gränser, men då får man ju problemet att andra tycker ATT man skall göra det i de fall som de tycker är "självklara", och då blir man överkörd när andra tar för sig. Jag tycker inte att det är bra att det blev som det blev mellan Ukraina och Ryssland, men Krims beslut att återförena sig med Ryssland var ändå den minst dåliga lösningen i den situation som rådde. Jag försvarar det inte utifrån någon allmän princip, men utifrån min bedömning av vad som var nödvändigt i det dagspolitiska läget. Och detsamma gäller Tjetjenien.

Och du är också för vissa folks rätt till självbestämmande, och mot andras. Går vi igenom alla tänkbara exempel kommer vi att hitta fall där du intar ståndpunkter som är "hycklande".

F.ö. skulle jag mycket väl kunna tänka mig situationer eller scenarion där jag skulle acceptera att Tjetjenien lämnar Ryska federationen. Men det blir en långrandig historia att räkna upp alla premisser.

Och, som andra har påpekat, det finns inga signifikanta strävanden efter självständighet i någon del av Ryssland idag. Hela strukturen på statsbildningen är anpassad just efter att det är en multikulturell federation, och det görs mycket stora ansträngningar för att hålla alla nöjda. Autonoma republiker (som Krim och Tjetjenien) har mycket långtgående självstyre och får dessutom mycket stora ekonomiska fördelar av arrangemanget. Kontrasten är enorm mot enhetsstater som Sverige eller Ukraina, där varenda region är direkt underställd centralmakten och helt saknar självstyre, och mot rena fasciststater som USA eller Australien, där man föser undan sina minoriteter i reservat, de de lever som djur som man skuffat i allt mindre nationalparker så att de inte skall vara ivägen för ockupanterna.
Du var då en ovanligt stelbent. Visst kan det finnas problem med principen of folkens frihet, men de är inte oöverstigliga. Exempelvis, Folk = de som bor i ett område. Alltså strunta i blodsmystik. Vill kriorna bli ryssar, kineser eller självständiga skall de få det. Empiirin visar att detta är den fredliga, hållbara och framgångsrika vägen att lösa territoriella konflikter, faktum är att jag inte kan erinramig ett enda fall där det lett till allvarliga problem - tvärt om har det i regel gått mycket bra där den tillämpats - exempel, upplösningen av Sverige-Norge och Tjeckoslovakien, nya gränsdragningen efter WWI mellan Danmark och Tyskland, Självständigheten för Östra Timor.

Där din princip tillämpats (inte ändra på gränser) - där finns det däremot gott om dåliga exempel, kolonialkrigen i Portugals kolonier, Moldavien-Trannistirien-konflikten, Jugoslaviska kriget, Katalonienfrågan.
2019-04-18, 20:48
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag förstår inte riktigt varför du blandar ev. självständighet i detta? Det är inte aktuellt eller propageras för i varken Tjetjenien eller Krim.
Jag tar det som hypotetiskaexempel. Att folken skall ha rätt att bestämma själva. Det gäller såväl Krim, som Tjetjenien som överallt annars. Vad folk i själva verket vill på Krim eller i Tjetjenien har jag ingen aning om. Undrar om någon vet.
2019-04-18, 22:06
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Jag tar det som hypotetiskaexempel. Att folken skall ha rätt att bestämma själva. Det gäller såväl Krim, som Tjetjenien som överallt annars. Vad folk i själva verket vill på Krim eller i Tjetjenien har jag ingen aning om. Undrar om någon vet.

Att dom själva vet och att det räcker.
Det är lugnt på Krim.

Så trött på alla djuplodande köksbords Hitlers, aber unt aber och så nuken på det "Kill em all!"
2019-04-20, 13:17
Medlem
Citat:
Det är en massa saker jag inte känner till (men känner mig faktiskt inte särskilt ignorant för det) - men säg mig, denna undersökning... Hur kan man förlita sig på en undersökning som skett i en krigszon, eller ockuperat område? Inte ens opinionsundersökningar som görs i det fredliga Sverige stämmer ju, vilket du kan studera i den excellenta tråden om opinionsundersöknignar.

Nej, skall man få veta vad folket på Krim, eller i Östukraina tycker, så måste en folkomröstning genomföras, som kontrolleras och helst arrangeras av FN eller annan internationell organisation. Detta skulle kunna leda till en fredlig lösning av konflikten, och välstånd och utveckling - men jag tror inte att det kommer att ske. Maktpolitikerna i både Moskva och Kiev har inget intresse av att låta folken bestämma.

Du har rätt i att undersökningar kan göras och sedan presenteras hur som helst. Däremot är den här undersökningen intressant för det första för den gjorts av några man kan förmoda medvetet eller omedvetet vill ha ett Nato-vänligt svar och att den dessutom visar de stora skillnaderna i opinionen i olika landsdelar. Ingenstans var man så Ryssland-vänliga som på Krim.

Överallt kan man höra politiker och andra i debatten säga att Kims övergående tillbaka till Ryssland var olagligt och fel men jag har faktiskt hört få om ens några hävda att det var mot folkopinionen på Krim.

Det fanns väl en folkgrupp som (med rätta) fruktade ett övergående tillbaka till Ryssland av historiska skäl. Det har varit väldigt tyst om att de numera skall vara missnöjda. Om jag skall spekulera så tror jag de tvärtom blivit mer positiva. Vet du något om saken? För de om några skulle få komma till tals i västmedia och uttrycka sitt missnöje.

PS För övrigt är jag fullständigt övertygad om att vi i vår familj kommer kunna genomföra den där resan genom östeuropa, ta en bilfärja från Rumänien till Krim (som jag besökte som ung), sedan åka hem genom övriga Ryssland och ta färjan hem från Helsingfors eller Baltisk. Tyvärr kommer vi nog även då komma behöva undvuika Ukraina för där verkar situationen fortsatt instabil liksom den var när vi turistade där förra gången och sa: Aldrig mer. DS
Senast redigerad av hannes.muller 2019-04-20 kl. 13:23.
2019-04-20, 19:36
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Kan det bero på att "knappt ett år senare" hade omständigheterna förändrats?
En kupp, ett uppror i öst, nytt suspekt ledarskap som inte var särskilt positivt inställda till Ryssland, ryssar eller ens ryska som språk? Opinionen svänger kraftigt för betydligt mindre i Sverige.

På Krimhalvön fanns vid denna tid 11% tatarer. Dessa bojkottade den illegala folkomröstningen. Vidare fanns där 24% av etniska ukrainare. Att alla dessa plötsligt vill att Krim ska bli ryskt är inte sannolikt. De demonstrationer som förekom på Krim under händelserna på Majdan visade att de flesta var pro-ukrainska. Det var först när ryssarna skickade in soldater och ligister som saboterade pro-ukrainska demonstrationer som man kunde få intrycket att där fanns ett stöd för rysk annektering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...en_i_Krim_2014 :

Citat:
De offentliggjorda röstsiffrorna och den höga andelen röstande motsades senare av texter publicerade på Ryska federationens regerings webbplats. Medlemmar ur Putins eget råd för mänskliga rättigheter ansåg att endast 30–50 procent kan ha röstat och att uppskattningsvis 50–60 procent kan ha stött förslaget.
2019-04-20, 20:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
På Krimhalvön fanns vid denna tid 11% tatarer. Dessa bojkottade den illegala folkomröstningen. Vidare fanns där 24% av etniska ukrainare. Att alla dessa plötsligt vill att Krim ska bli ryskt är inte sannolikt. De demonstrationer som förekom på Krim under händelserna på Majdan visade att de flesta var pro-ukrainska. Det var först när ryssarna skickade in soldater och ligister som saboterade pro-ukrainska demonstrationer som man kunde få intrycket att där fanns ett stöd för rysk annektering.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkom...en_i_Krim_2014 :

Som Stalin sa: Det är inte valet som är det viktiga, utan rösträkningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in