Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-26, 19:31
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Ryssarna är nog glada EU tar på sig socialhjälpen till ukraina så ryssarna slipper elendet.

Folket i ukraina är lika lättlurade som du är.

De får gärna bli med i Nato så slipper vi fö dem.

Det är dessutom Victoria Nuland som bestämmer agendan i ukraina resten är propagande och enfald från Natpjugend.

Har du inte försagt dig nu? Påminner om Vedhuggares tidigare inlägg där han skrev "Vi fick Krim", kanske en nära kollega till dig?

Det tar naturligtvis tid att ställa om en tidigare Sovjetstat så kraftigt styrd av Ryssland, där korruption och maffialiknande styre tycks vara en norm. Men Ukraina har de förutsättningar som krävs, framför allt en motivation bland folket att komma närmare europeiska gemenskapen. Ryssland däremot blir allt mer isolerat, ekonomiskt och politiskt, och närmar sig samhällsekonomisk kollaps.
2016-01-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Har du inte försagt dig nu? Påminner om Vedhuggares tidigare inlägg där han skrev "Vi fick Krim", kanske en nära kollega till dig?

Det tar naturligtvis tid att ställa om en tidigare Sovjetstat så kraftigt styrd av Ryssland, där korruption och maffialiknande styre tycks vara en norm. Men Ukraina har de förutsättningar som krävs, framför allt en motivation bland folket att komma närmare europeiska gemenskapen. Ryssland däremot blir allt mer isolerat, ekonomiskt och politiskt, och närmar sig samhällsekonomisk kollaps.

Hela världen, inklusive NATO, fick Krim i knäet, så menade jag. Krim var storpolitisk dynamit.
Du och en annan person misstolkar det triumfatoriskt. Ett subtilt och fult sätt att anklaga mig för att inte vara svensk. Kollega? Också en ogrundad beskyllning med de konnotationer ordet har.

Vad gäller det jag skriver om Ukrainas ekonomiska läge, så bemöts det med förträngning och förnekelse. Se verkligheten och försök att tala om en sak i taget. Ukrainas ekonomiska läge i det här fallet. Du glädjer dig över Rysslands problem och ser inte ut att vilja erkänna Ukrainas. Du ska veta att jag inte glädjer mig över Ukrainas.

Ukraina kunde skylla på Sovjetsystemet för ett kvartsekel sedan, men inte idag. Nu behöver landet stå på egna fötter och ta ansvar, men det händer ju inte. Det är så bekvämt att skylla på andra när det går bakåt. Så gör politikerna i Kiev och så gör vissa på flashback.
2016-01-26, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det fina med Ukraina är att man kan säga saker utan att bli skjuten, så debatten kommer gå hög i Ukraina under de närmaste tio åren. Det är så när man släpper på trycket från gamla tsarer och deras undersåtar.

Nej, jag kan inte säga att det är många i ledningen av Ukraina som håller "hög" klass. Dock så vet jag att de arbetar men de har så fruktansvärt mycket att göra med uppstädningen. Och det finns väldigt mycket av gamla strukturer som måste bort, och det tar mycket tid.

Nej, det har nog inte varit så många som sagt att Donetsk har varit fattigt. Det är bara att titta på en gammal BNP karta så ser man att det var rikt. Men som du också vet så var det ju några som monterade ner delar av fabrikerna i Donetsk under kriget och transporterade delarna över gränsen... Sedan har Univeristetet fått flytta, etc etc. Väldigt många från Donetsk har flytt och bor i Kiev.
Detta är vad Putin gjorde när han invaderade Donbass. Om han inte gjorde det hade Ukraina tagit tillbaka området i September 2014.

De andra delarna är ju fortfarande i Ukraina och är ju som du vet på väg att ställa om från den ryska till den europeiska och asiatiska marknaderna. Och det är också Kreml som sett till det. De kunde mycket väl satt upp ett avtal så att Ukraina kunde handla med båe Europa och Ryssland men det ville de inte, av säkerhetspolitiska själ måste man anta då ekonomiska borde det inte varit.

OlleHelge, jag har inte lust att bråka med just dig, eftersom jag tror att du menar väl. Din sig har bra vibbar.

Några saker måste jag dock säga. Den kände författaren Oles Buzina hamnade på en ukrainsk dödslista (Peacemaker, Mirovets) och dog inom 48 timmar för sina åsikter. Flera politiker dog också. Det var nog bara toppen på isberget. Själv vågar jag inte besöka landet, eftersom flera utlänningar råkat illa ut.

Inte håller Ukrainas ledare hög klass, däri har du rätt. Jag ser bara gamla yrkespolitiker och samma gamla oligarkinfluenser som förut. Korruption. Tänk att väst gav sig in i detta ormbo.

Uppstädningen behöver komma igång, men det kan bara ske när en pålitlig och rakryggad person tar över. Någon fantastiskt begåvad och disciplinerad person, inte någon skrynklig karbonkopia av gamla ukrainska politiker eller EU-tjänare.

Jo, innan jag började skriva på flashback, så fick jag höra att Donbass bara befolkades av knarkare och alkoholister. Bidragstagare, som bara kostade pengar. Värdelösa "Untermenchen", "subhumans" med Yats' egna ord. Undermänniskor, sade Yats i ett officiellt tal och fick sudda.

Jag vet inte alls att fabriker monterades ned. Har aldrig hört någonting om det. Skolundervisningen, från barn till ungdom, låg och ligger fortfarande delvis i ruiner pga beskjutningen. Den högre undervisningen räddas med ryska diplom i Donbass.

VP invaderade inte Donbass, det gjorde UAF. Ukrainas asiatiska marknad växer med några få procent, i mellanöstern drar man åt svångremmen nu när oljepriset är lågt, medan exporten till EU faller med runt 30 procent. Se hur snåla kvoter EU-avtalet ger Ukraina i år.

Exporten till andra delar av Asien går via Svarta havet, Georgien och Kaspiska havet, troligen till Kazakstan och sedan vidare. Transporten och omlastningarna är dyra och den kinesiska ekonomin har bromsat in. Asien kan ännu inte ersätta EU eller Ryssland. Ukraina kan inte leva enbart av jordbruksprodukter. Högteknologi behövs och det går inte att vänta på västerländska investerare, som tvekar att komma. Det tog bara 25 år att montera ned ett av världens mest högteknologiska länder och det skedde under ukrainsk självständighet.

Ryssland kan inte tillåta att EU dumpar produkter via Ukraina. Du förstår nog hur det går till. EU-äpplen listas som ukrainska för att kringgå de ryska matsanktionerna. Det är Ukrainas tragedi att EU inte ville diskutera det problemet med Ryssland. Jag anklagar Bryssel, inte Moskva.

Jag önskar Ukraina väl, men det finns folk på flashback som inte fattar det. Det gäller att inse sanningen och lösa problemen.
2016-01-26, 22:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Ukraina väcker dessa ryssars hat då Ukraina satt stopp för Rysslands planer. Ukraina orsakar haveri i Ryssland. 2014 sa Ukraina ifrån. Försvarsmakten reste sig och kastade ut "Strelkov" och andra ryska patetiska maskirovka. Nu är Ukraina en viktig partner till EU med ett väldigt omfattande handelsavtal. Redan förra året ökade exporten av jordbruksprodukter enormt, detta år lär succén fortsätta.

Ryssland är inte ens en hälften så stor handelspartnern till Ukraina som EU. EU har på kort tid, som väntat, varit det rätta valet för Ukraina. Ryssarna får nöja sig med palmolja i mjölken medan de går på knä ekonomiskt på grund av det ödesdigra felaktiga valet att attackera Ukraina.
2016-01-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
OlleHelge, jag har inte lust att bråka med just dig, eftersom jag tror att du menar väl. Din sig har bra vibbar.

Några saker måste jag dock säga. Den kände författaren Oles Buzina hamnade på en ukrainsk dödslista (Peacemaker, Mirovets) och dog inom 48 timmar för sina åsikter. Flera politiker dog också. Det var nog bara toppen på isberget. Själv vågar jag inte besöka landet, eftersom flera utlänningar råkat illa ut.

Inte håller Ukrainas ledare hög klass, däri har du rätt. Jag ser bara gamla yrkespolitiker och samma gamla oligarkinfluenser som förut. Korruption. Tänk att väst gav sig in i detta ormbo.

Uppstädningen behöver komma igång, men det kan bara ske när en pålitlig och rakryggad person tar över. Någon fantastiskt begåvad och disciplinerad person, inte någon skrynklig karbonkopia av gamla ukrainska politiker eller EU-tjänare.

Jo, innan jag började skriva på flashback, så fick jag höra att Donbass bara befolkades av knarkare och alkoholister. Bidragstagare, som bara kostade pengar. Värdelösa "Untermenchen", "subhumans" med Yats' egna ord. Undermänniskor, sade Yats i ett officiellt tal och fick sudda.

Jag vet inte alls att fabriker monterades ned. Har aldrig hört någonting om det. Skolundervisningen, från barn till ungdom, låg och ligger fortfarande delvis i ruiner pga beskjutningen. Den högre undervisningen räddas med ryska diplom i Donbass.

VP invaderade inte Donbass, det gjorde UAF. Ukrainas asiatiska marknad växer med några få procent, i mellanöstern drar man åt svångremmen nu när oljepriset är lågt, medan exporten till EU faller med runt 30 procent. Se hur snåla kvoter EU-avtalet ger Ukraina i år.

Exporten till andra delar av Asien går via Svarta havet, Georgien och Kaspiska havet, troligen till Kazakstan och sedan vidare. Transporten och omlastningarna är dyra och den kinesiska ekonomin har bromsat in. Asien kan ännu inte ersätta EU eller Ryssland. Ukraina kan inte leva enbart av jordbruksprodukter. Högteknologi behövs och det går inte att vänta på västerländska investerare, som tvekar att komma. Det tog bara 25 år att montera ned ett av världens mest högteknologiska länder och det skedde under ukrainsk självständighet.

Ryssland kan inte tillåta att EU dumpar produkter via Ukraina. Du förstår nog hur det går till. EU-äpplen listas som ukrainska för att kringgå de ryska matsanktionerna. Det är Ukrainas tragedi att EU inte ville diskutera det problemet med Ryssland. Jag anklagar Bryssel, inte Moskva.

Jag önskar Ukraina väl, men det finns folk på flashback som inte fattar det. Det gäller att inse sanningen och lösa problemen.
Vill man Ukraina väl så spyr man givetvis inte galla över allt västerländskt och glorifierar en korrupt politiker som Putin. Då framstår man tyvärr som en hycklare och förlängd arm till gangsterväldet i Kreml. Dessutom visar det ju att Ukraina gjort och gör det mesta rätt och att sanktionerna mot Ryssland skadar enbart Ryssland som tänkt. Väst drabbas knappt alls av sanktionerna mot Ryssland tack vare sin dynamiska ekonomi, och Ukraina får avsättning i Europa när ryska marknaden försvinner. Än en gång tilldelas dumstruten Putin som inte kan mäta sig med dom stora grabbarna i strategiskt tänk. Där har Kiev faktiskt ett rejält försprång framför Ryssland. Trots allt så är ju Ukraina ljusår bättre att leva och verka i än Ryssland om man tar med alla aspekter och förväntningar inför framtiden. I Kreml så verkar man dessutom inte ta något ansvar alls för Rysslands nedmontering som stat utan skyller alla sin misslyckanden på utlandet. Tur att det bara finns en Putin även om det är en för mycket. Vi får kanske tacka Ukraina som lockade fram det sämsta hos ryska ledningen till allmän beskådan medans tid var.
Senast redigerad av Lucas49 2016-01-26 kl. 22:15.
2016-01-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Enbart Ukrainska myndigheter har rätt att agera militärt och polisiärt i Ukraina. Dvs alla så kallade försvarsstyrkor på separatistsidan är illegala.

Men bara du kan väl tro på att Juntan i Kiev, Hollande och Merkel skulle förhandla annat än med en legitim part i detta fall LPR och DPR och dess försvarsstyrkor

Citat:
Osse har ju sen dokumenterat vapensystem som enbart förekommer i ryska armen TOS-1 är det mest uppenbara i separatistområden så det råder ingen osäkerhet om att vi har reguljära ryska arméförband där

Huruvida TOS-1 finns i Ukraina vet jag inte men det är ju bara ett bevis för att TOS-1 finns i Ukraina inget mer eller menar du att förekomsten av Blackwater/Academi/XE eller vad de heter på annat lands område är ett bevis för att USA har invaderat/annekterat samma område eller före detta SAS medlemmar(eller SAS medlemmar) som verkar på ett annat lands område = bevis för att England har invaderat/annekterat detta område?

Förresten så har jag förstått det som att du menar att det först är efter ett domstolsbeslut som något blir olagligt vilket då innebär att den påstådda annekteringen av Krim inte har hänt (Generalförsamlingen är ingen domstol). Fast Juntan i Kiev kan förstås gå till samma domstol som bestämde Kosovos öde (Gav råd /beslutade) och få detta bestämt. Konstigt att de inte har gjort detta, borde vara lätt som en plätt.

Du skrev i en annan tråd

[quote]Eftersom fortfarande är så att det enbart finns en domstol som kan förklara ett beslut från Parlamentet olagligt och den inte har gjort det så finns det inget olagligt beslut idag heller.
/QUOTE]
Senast redigerad av micks 2016-01-26 kl. 22:29.
2016-01-26, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssland har inget att erbjuda Ukraina. EU däremot ger Ukraina enorm utvecklingspotential. Folket i Ukraina är inte dumma, de valde rätt på Maidan och har nått det målet. Nu ska de bara bli med i NATO också, får se om de hinner före Sverige.
På tal om Maidan, är inte en ukrainsk film om Maidan och frihetskampen mot Rysslands inflytande i landet nominerad för en Oscar? Undrar om någon stackars sate spelar Putin i filmen.
2016-01-26, 22:35
Medlem
OttorWaefres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
På tal om Maidan, är inte en ukrainsk film om Maidan och frihetskampen mot Rysslands inflytande i landet nominerad för en Oscar? Undrar om någon stackars sate spelar Putin i filmen.

Det stämmer. Filmen du tänker på är Winter on Fire. Renodlad dokumentär vad jag förstått, så sannolikt ingen som spelar Putin, bara the real stinking deal.

Under kvällen har det utväxlats omfattande artillerield, eventuellt även framryckningar från ryssarnas sida, i närheten av Horlivka och Pisky. Samtidigt var/är i Moskva åtminstone delar av Röda torget med omgivning avspärrade av än så länge oklar anledning, får se imorgon om det ges någon klarhet i frågan. Tämligen frekventa uppdateringar finns att tillgå på ex. https://twitter.com/loogunda
2016-01-26, 22:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ingen aning. Det var modiga människor som kämpade på Maidan och de lyckades. Kleptokraten Janukovitj flydde när hans eget parti uteslöt honom. Mördaren Janukovitj gav order som kostade 100 människoliv men folkets vrede bara växte. Ryssmarionetten hämtades i helikopter av Putin och sedan skrek han om invasion av Ukraina för att han ville bli satt som diktator. Lika galen som Putin.
2016-01-26, 22:52
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OttorWaefre
Det stämmer. Filmen du tänker på är Winter on Fire. Renodlad dokumentär vad jag förstått, så sannolikt ingen som spelar Putin, bara the real stinking deal.

Under kvällen har det utväxlats omfattande artillerield, eventuellt även framryckningar från ryssarnas sida, i närheten av Horlivka och Pisky. Samtidigt var/är i Moskva åtminstone delar av Röda torget med omgivning avspärrade av än så länge oklar anledning, får se imorgon om det ges någon klarhet i frågan. Tämligen frekventa uppdateringar finns att tillgå på ex. https://twitter.com/loogunda
I Pisky säger de att ryssen anfallit med stridsvagnar. Har inte hört vad det blev av det. Minsk-avtalet är inget Putin har för avsikt följa. Om han nu lever fortfarande med tanke på ambulanstransporten från Kreml nyss som krävde avspärrning av röda torget som du berättade.
2016-01-27, 00:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Men bara du kan väl tro på att Juntan i Kiev, Hollande och Merkel skulle förhandla annat än med en legitim part i detta fall LPR och DPR och dess försvarsstyrkor

Om LPR och DPR vill vara fristående republiker så får de gärna vara det, men, varför bråkar då dess civilbefolkning om uteblivna pensioner från Ukraina? Det är ju "utbrytarna" som ansvarar för dessa pensioner nu!

Vill man vara fri så FÅR man vara fri. Så, hur vill folket i dessa republiker ha det egentligen?
Vill de tillhöra Ryssland och få sina pensioner därifrån, eller vill de tillhöra Ukraina?

Det finns inget mellanting!

De korrupta röstningarna som hållits i dessa områden säger en sak. Men propagandan kring civilbefolkningens livssituation säger en annan. Hur skall ni ha det?

Vill ni ta FULLT socialt ansvar för dessa områden eller vill ni det inte?

Ukraina har redan lyft frågan om att släppa dessa områden, men Putin sade nej. Varför?
Vill han ha områdena eller vill han inte ha dem?

Om svaret är "inte", så kan man undra vad det är separatisterna egentligen strider för... förutom fri tillgång till barnslavar och fri maffia-access till statsskicket som sådant?
Senast redigerad av Trolltestet 2016-01-27 kl. 00:40.
2016-01-27, 06:12
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om LPR och DPR vill vara fristående republiker så får de gärna vara det, men, varför bråkar då dess civilbefolkning om uteblivna pensioner från Ukraina? Det är ju "utbrytarna" som ansvarar för dessa pensioner nu!

Vill man vara fri så FÅR man vara fri. Så, hur vill folket i dessa republiker ha det egentligen?
Vill de tillhöra Ryssland och få sina pensioner därifrån, eller vill de tillhöra Ukraina?

Det finns inget mellanting!

De korrupta röstningarna som hållits i dessa områden säger en sak. Men propagandan kring civilbefolkningens livssituation säger en annan. Hur skall ni ha det?

Vill ni ta FULLT socialt ansvar för dessa områden eller vill ni det inte?

Ukraina har redan lyft frågan om att släppa dessa områden, men Putin sade nej. Varför?
Vill han ha områdena eller vill han inte ha dem?

Om svaret är "inte", så kan man undra vad det är separatisterna egentligen strider för... förutom fri tillgång till barnslavar och fri maffia-access till statsskicket som sådant?
De ryska sedelpressarna jobbar hårt för att hålla igång homo sovjeticus i Donetsk, luhansk och Krim. Stora laster kommer med järnväg. Dessa rubel ökar på inflationen såklart. Rubeln är en pinsam jojo-valuta och ryssarna verkar inte bry sig om att valutan blir värd som toapapper när de vräker ut dom i Ukraina. Inte stora summor per stackare fast i ockuperad rysk zon i Ukraina men Ryssland är ett ekonomiskt sett litet land och kan inte leka med pengarna på detta kalle anka-vis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in