Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-27, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Om LPR och DPR vill vara fristående republiker så får de gärna vara det, men, varför bråkar då dess civilbefolkning om uteblivna pensioner från Ukraina? Det är ju "utbrytarna" som ansvarar för dessa pensioner nu!

Nu är det väl så att de till hör Ukraina fortfarande och så länge de gör detta så är det förstås Ukrainas ansvar. Sedan hur frågan med pensioner ska lösas får det väl förhandlas om i så fall
Citat:

Vill man vara fri så FÅR man vara fri. Så, hur vill folket i dessa republiker ha det egentligen?
Vill de tillhöra Ryssland och få sina pensioner därifrån, eller vill de tillhöra Ukraina?

Det finns inget mellanting!

De korrupta röstningarna som hållits i dessa områden säger en sak. Men propagandan kring civilbefolkningens livssituation säger en annan. Hur skall ni ha det?

Vill ni ta FULLT socialt ansvar för dessa områden eller vill ni det inte?

Ukraina har redan lyft frågan om att släppa dessa områden, men Putin sade nej. Varför?
Vill han ha områdena eller vill han inte ha dem?

Om svaret är "inte", så kan man undra vad det är separatisterna egentligen strider för... förutom fri tillgång till barnslavar och fri maffia-access till statsskicket som sådant?

Nu är det ju så att Putin hela tiden har sagt att han inte vill ha dessa delar utan han förordar någon form av begränsat självstyre eller liknande som jag har förstått det.

Sedan så är det väl uppenbart varför separatisterna strider. De tycker väl helt enkelt inte om statskuppen i Kiev och dess inslag av nazister och fascister. Att ni, i tråden, men även väst i övrigt blev så till er över detta förvånar inte efter det stöd för islamister som getts från väst i Libyen och Syrien.

Nazister, fascister och olika islamistgrupper går hand i hand med väst
Senast redigerad av micks 2016-01-27 kl. 08:06.
2016-01-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Nu är det väl så att de till hör Ukraina fortfarande och så länge de gör detta så är det förstås Ukrainas ansvar. Sedan hur frågan med pensioner ska lösas får det väl förhandlas om i så fall

Nu är det ju så att Putin hela tiden har sagt att han inte vill ha dessa delar utan han förordar någon form av begränsat självstyre eller liknande som jag har förstått det.

Sedan så är det väl uppenbart varför separatisterna strider. De tycker väl helt enkelt inte om statskuppen i Kiev och dess inslag av nazister och fascister. Att ni, i tråden, men även väst i övrigt blev så till er över detta förvånar inte efter det stöd för islamister som getts från väst i Libyen och Syrien.

Vad Putin säger och tycker om Ukraina är ointressant numera eftersom hans nyfascistiska inriktning inte ger honom någon trovärdighet i utrikesfrågor. Östra Ukraina är ju just östra Ukraina och inte något annat så dessa skämtrepubliker utropade av stalindyrkande dagdrömmare finns ju inte. Och när ryssen är körd på porten så skall det som rivits ner återuppbyggas av Kiev i östra Ukraina och på Krim.
Brott skall ju alltid beivras så domstolarna gör sig nog redo för skaror av haffade rebeller. Brott mot mänskligheten undersöks ju nu både på Krim och i ockuperade östra Ukraina.
2016-01-27, 11:26
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
OlleHelge, jag har inte lust att bråka med just dig, eftersom jag tror att du menar väl. Din sig har bra vibbar.

Några saker måste jag dock säga. Den kände författaren Oles Buzina hamnade på en ukrainsk dödslista (Peacemaker, Mirovets) och dog inom 48 timmar för sina åsikter. Flera politiker dog också. Det var nog bara toppen på isberget. Själv vågar jag inte besöka landet, eftersom flera utlänningar råkat illa ut.

Inte håller Ukrainas ledare hög klass, däri har du rätt. Jag ser bara gamla yrkespolitiker och samma gamla oligarkinfluenser som förut. Korruption. Tänk att väst gav sig in i detta ormbo.

Uppstädningen behöver komma igång, men det kan bara ske när en pålitlig och rakryggad person tar över. Någon fantastiskt begåvad och disciplinerad person, inte någon skrynklig karbonkopia av gamla ukrainska politiker eller EU-tjänare.

Jo, innan jag började skriva på flashback, så fick jag höra att Donbass bara befolkades av knarkare och alkoholister. Bidragstagare, som bara kostade pengar. Värdelösa "Untermenchen", "subhumans" med Yats' egna ord. Undermänniskor, sade Yats i ett officiellt tal och fick sudda.

Jag vet inte alls att fabriker monterades ned. Har aldrig hört någonting om det. Skolundervisningen, från barn till ungdom, låg och ligger fortfarande delvis i ruiner pga beskjutningen. Den högre undervisningen räddas med ryska diplom i Donbass.

VP invaderade inte Donbass, det gjorde UAF. Ukrainas asiatiska marknad växer med några få procent, i mellanöstern drar man åt svångremmen nu när oljepriset är lågt, medan exporten till EU faller med runt 30 procent. Se hur snåla kvoter EU-avtalet ger Ukraina i år.

Exporten till andra delar av Asien går via Svarta havet, Georgien och Kaspiska havet, troligen till Kazakstan och sedan vidare. Transporten och omlastningarna är dyra och den kinesiska ekonomin har bromsat in. Asien kan ännu inte ersätta EU eller Ryssland. Ukraina kan inte leva enbart av jordbruksprodukter. Högteknologi behövs och det går inte att vänta på västerländska investerare, som tvekar att komma. Det tog bara 25 år att montera ned ett av världens mest högteknologiska länder och det skedde under ukrainsk självständighet.

Ryssland kan inte tillåta att EU dumpar produkter via Ukraina. Du förstår nog hur det går till. EU-äpplen listas som ukrainska för att kringgå de ryska matsanktionerna. Det är Ukrainas tragedi att EU inte ville diskutera det problemet med Ryssland. Jag anklagar Bryssel, inte Moskva.

Jag önskar Ukraina väl, men det finns folk på flashback som inte fattar det. Det gäller att inse sanningen och lösa problemen.

Det kallas för att argumentera, inte bråka Och argument är bra, om de är har fakta bakom!

Jag tror att du har rätt att det vad gäller vissa Ukrainska politikers hanterande av landet. Och jo Donabss är nog en bodhåla men jag tror inte du hittar någon som tyckt att det varit fattigt, där får du gärna hitta en källa Eller var det bara för argumentationens skull som du sa det?

Problemet är ju att den ryska sidan är mer korrumperad, och betydligt mer aggressiv. Det finns ganska mycket historiska bevis för detta (Tjejenien, Dagestan och Georgien, men även andra delar). Där tror jag dock aldrig vi kommer att mötas då du spelar över ansvaret på Ukraina, USA och EU. Bra debattteknik men inte så konstruktivt. Ryssland har helt enkelt en högre division av problem än vad Ukraina har. Om du vill ha en balaserad diskussion så måste du se båda sidorna, och just nu är ett nationalistiskt Ryssland det stora problemet.

Som jag ser det så vet alla detta ändå. Det är inget nytt, så då kan man lika gärna diskutera det som ett faktum i en Ukraina tråd i alla fall. På samma sätt som alla andra länder i Europa ser det som ett faktum. Dessutom så tar det tid från diskussionen om Ukraina.

Ryssland har invaderat Ukraina, även om nu den ryska propagandan försöker få invasionen av Krim och Donbass till att vara korrekt för att det finns ryssar där. Det är ju bara dumheter, och det förstår varje tänkande varelse, att om vi ska bevara det system med nationalstater som vi haft så kan vi inte låta Ryssland fortsätta med vad de (Kreml/FSB) håller på med.

Jag ser att Ryssland nog kommer att skruva ner agressiviteten de närmaste 2-3 åren, minst, tills de har fått en bättre ekonomi. Sen bär det iväg igen, det är ju trots allt FSB som styr. Detta förutsatt att landet inte har brutits upp. Det är nog 50/50.

Men det gör ju att Ukraina nu får minst 2-3 år att styra upp så att det finns ett rejält försvar av landet, en stabil politisktstyre, En stabil och diversifierad ekonoomi. Detta kan ju senare fungera som template för hur Ryssland kan göra när det blir ett annat styre i landet, även om det nog kommer ta en del tid. Det tycker jag vi ska hoppas på!

När du skriver att Ukrainska armen invaderade sitt eget land, det är där du tappar bort mig och går in i den vanliga ryska propagandan. Vilken värld är det du vill ha? Ska vi riva nationalstaterna enligt dig?
2016-01-27, 11:29
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
... De tycker väl helt enkelt inte om statskuppen i Kiev och dess inslag av nazister och fascister.

...

Har du någon länk till att Nazister skulle styra Kiev?
2016-01-27, 15:52
Medlem
fitz-humes avatar
Anatolij Wasserman, ukrainsk författare, stalinist och landsförrädare, väntar åtal i Ukraina för anstiftan till etniskt hat och separatism samt för sitt samarbete med de ryska ockupanterna i Donbass och Krimhalvön. Nu har han av Putin tilldelats ryskt medborgarskap, ett öde som han delar med flera andra ukrainska brottslingar som försöker fly undan rättvisan.

Använd maskinöversättning om nödvändigt:
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%92...B2%D0%B8%D1%87
2016-01-27, 17:09
Medlem
OlleHelges avatar
Ryska invasionsdatum:

Från öster av Ryssland, 2014 Augusti:
http://uatoday.tv/politics/13-000-ru...os-579509.html

Innan de så tog Ryssland Krim och där startade invasionen 2014 Februari:
https://en.wikipedia.org/wiki/Annexa...ian_Federation

Lavrov som verkar tycka att detta är ok. Detta eftersom han inte hotade med Kärnvapen.
http://www.unian.info/world/1246637-...o-ukraine.html

Sen att han faktiskt gjorde det 2014 tycks inte bekomma honom:
http://euromaidanpress.com/2014/07/1...mea/#arvlbdata

Det är däför bra att man nu börjar utveckla attack drones, som ju naturligtvis kommer kunna ta försvara området väl, och försäljning till andra länder i området.
http://www.kyivpost.com/article/cont...es-406787.html

Den enda långsiktiga lösningen verkar vara ett fattigt Ryssland och två stora försvar som kommer bygags upp på båda sidor. Någon som har en trolig annan lösning?
2016-01-27, 17:22
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Det är därför bra att man nu börjar utveckla attack drones, som ju naturligtvis kommer kunna ta försvara området väl, och försäljning till andra länder i området.
http://www.kyivpost.com/article/cont...es-406787.html

Den enda långsiktiga lösningen verkar vara ett fattigt Ryssland och två stora försvar som kommer byggas upp på båda sidor. Någon som har en trolig annan lösning?
T34:an designades i Kharkiv. Ukraina har bra produktion av vapen och kommer helt klart kunna producera effektiva vapen med EU i ryggen. De kan säkert producera mycket som intresserar länderna inom EU. Attack-drönare låter coolt, ryssarna har inte varit speciellt bra på det, de köper det mesta från Israel.
2016-01-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Har du någon länk till att Nazister skulle styra Kiev?

Har du missat hela maidan?

Har du missat den stiliserade svastikan som vissa grupper hade som armbindlar på maidan? Right sector och så vidare

Att de styrandes retorik är nedtystad ändrar ju inte något när man ser hur man har förföljt och misshandlat misshagliga personer inför valet som hölls

Sedan är det stor humor nar vissa av er försöker er på att beskylla andra för att vara fascister och nazister. Är det detta som kallas för att projicera på andra(självprojicering?)?
2016-01-27, 17:39
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Har du missat hela maidan?

Har du missat den stiliserade svastikan som vissa grupper hade som armbindlar på maidan? Right sector och så vidare

Att de styrandes retorik är nedtystad ändrar ju inte något när man ser hur man har förföljt och misshandlat misshagliga personer inför valet som hölls

Sedan är det stor humor nar vissa av er försöker er på att beskylla andra för att vara fascister och nazister. Är det detta som kallas för att projicera på andra(självprojicering?)?

En stor del av de ryska trupperna är nazister som vi sett många gånger, de har intatuerade swastikor etc, som till exempel Gubarev, här har du bilder de ryska nazisterna själva lagt ut:

Nazis are the core of Russia's Hybrid Army in Ukraine

Citat:
It has been long known that individual nazis are operating within Russia's Hybrid Army in Ukraine.
Recently arrested and self-proclaimed "People's Governor of Donetsk" Paul Gubarev is one of them:

Recently a disturbing photo-album has been published on the VK-page of Gennadiy Dubovoy.
Dubovoy seems to be a mercenary since the beginning. His VK-page starts in 2013, long before the war, but when the preparations of ' Donetsk Peoples Republic' were already ongoing, He has been in the Mariupol-clashes, in the battle of Slavyansk, Motorola's wedding and many other crucial events.
There are thousands of photos on his albums on VK and he seems to try to record all main events of his group.

The mentioned album shows some kind of Nazi ritual for their battle group. You can find the essential photos of this album here. The photos themselves tell the story:

What we have here is a veteran group of Russian Nazis who fight in Ukraine, who form a battle group, train other soldiers and perform some Nazi, or even satanic? ritual. They seem to have some priest, who reads from a Nazi-book in an ancient slavic language. They perform the Nazi-sign all the time, make vows, kiss bread and burn the bread.
They are performing this ritual openly, publish the photos on internet for everybody to see.
Yulia is an FSB-agent. She is a presenter of ANNA-News.

2016-01-27, 19:35
Medlem
Citat:
Hela världen, inklusive NATO, fick Krim i knäet, så menade jag. Krim var storpolitisk dynamit.
Du och en annan person misstolkar det triumfatoriskt. Ett subtilt och fult sätt att anklaga mig för att inte vara svensk. Kollega? Också en ogrundad beskyllning med de konnotationer ordet har.

Det var helt vanlig rysk invassionspolitik, precis som vanligt.

Citat:
Vad gäller det jag skriver om Ukrainas ekonomiska läge, så bemöts det med förträngning och förnekelse. Se verkligheten och försök att tala om en sak i taget. Ukrainas ekonomiska läge i det här fallet. Du glädjer dig över Rysslands problem och ser inte ut att vilja erkänna Ukrainas. Du ska veta att jag inte glädjer mig över Ukrainas.

Börja skriv något eget då eller börja faktagranska de ryska lögnerna innan du publicerar dem så kanske nån börjar ta dig seriöst.

Citat:
Ukraina kunde skylla på Sovjetsystemet för ett kvartsekel sedan, men inte idag. Nu behöver landet stå på egna fötter och ta ansvar, men det händer ju inte. Det är så bekvämt att skylla på andra när det går bakåt. Så gör politikerna i Kiev och så gör vissa på flashback.

Så att man får delar av landet ockuperat är inte ockupationsmaktens ansvar alltså?
Konstigt nog så finns det just ingen i världen som ställer upp på den tokigigheten från vedhuggare heller
2016-01-27, 19:42
Medlem
Citat:
Men bara du kan väl tro på att Juntan i Kiev, Hollande och Merkel skulle förhandla annat än med en legitim part i detta fall LPR och DPR och dess försvarsstyrkor

Självutnämnda diktatorer är inte legitima och det är också därför man förhandlar med Ryssland i verkligheten, dvs ockupationsmakten. Samma dag Ryssland börjar följa helsingforsavtalet så är de så kallade folkrepublikerna över.

Citat:
Huruvida TOS-1 finns i Ukraina vet jag inte men det är ju bara ett bevis för att TOS-1 finns i Ukraina inget mer eller menar du att förekomsten av Blackwater/Academi/XE eller vad de heter på annat lands område är ett bevis för att USA har invaderat/annekterat samma område eller före detta SAS medlemmar(eller SAS medlemmar) som verkar på ett annat lands område = bevis för att England har invaderat/annekterat detta område?

Att ett vapensystem som bara finns i en arme påträffas i Ukraina bevisar att den Ryska armén befinner sig i Ukraina vilket Putin har förnekat plus en viss lögnare här i tråden.

Citat:
Förresten så har jag förstått det som att du menar att det först är efter ett domstolsbeslut som något blir olagligt vilket då innebär att den påstådda annekteringen av Krim inte har hänt (Generalförsamlingen är ingen domstol). Fast Juntan i Kiev kan förstås gå till samma domstol som bestämde Kosovos öde (Gav råd /beslutade) och få detta bestämt. Konstigt att de inte har gjort detta, borde vara lätt som en plätt.

Du kanske skulle läsa innantill i det du citerade innan du yttrar dig. Beslut i det Ukrainska parlamentet kan enbart olagligförklaras av den Ukrainska konstitutionsdomstolen.

Säkerhetsrådet tog upp frågan om krim. Av 15 medlemmar så var det bara en som ansåg att Ryssland inte hade invarderat Krim illegalt. Gissa vilket?
Senast redigerad av mace2442 2016-01-27 kl. 19:46.
2016-01-27, 19:50
Medlem
Citat:

Och där hamnade micks i samma problem som många andra.
Om områdena tillhör Ukraina så finns det ju inga självförsvarstyrkor eller ledare eller något annat än de legitima ukrainska myndigheterna plus en hel trave grova brottslingar som Ukraina då har full rätt att hantera på lämpligt sätt.

Om man hävdar att de har minsta lilla form av självständighet utanför Ukraina så är det inte Ukrainas ansvar alls då det är stater man är i krig med

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in