Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
OlleHelge, jag har inte lust att bråka med just dig, eftersom jag tror att du menar väl. Din sig har bra vibbar.
Några saker måste jag dock säga. Den kände författaren Oles Buzina hamnade på en ukrainsk dödslista (Peacemaker, Mirovets) och dog inom 48 timmar för sina åsikter. Flera politiker dog också. Det var nog bara toppen på isberget. Själv vågar jag inte besöka landet, eftersom flera utlänningar råkat illa ut.
Inte håller Ukrainas ledare hög klass, däri har du rätt. Jag ser bara gamla yrkespolitiker och samma gamla oligarkinfluenser som förut. Korruption. Tänk att väst gav sig in i detta ormbo.
Uppstädningen behöver komma igång, men det kan bara ske när en pålitlig och rakryggad person tar över. Någon fantastiskt begåvad och disciplinerad person, inte någon skrynklig karbonkopia av gamla ukrainska politiker eller EU-tjänare.
Jo, innan jag började skriva på flashback, så fick jag höra att Donbass bara befolkades av knarkare och alkoholister. Bidragstagare, som bara kostade pengar. Värdelösa "Untermenchen", "subhumans" med Yats' egna ord. Undermänniskor, sade Yats i ett officiellt tal och fick sudda.
Jag vet inte alls att fabriker monterades ned. Har aldrig hört någonting om det. Skolundervisningen, från barn till ungdom, låg och ligger fortfarande delvis i ruiner pga beskjutningen. Den högre undervisningen räddas med ryska diplom i Donbass.
VP invaderade inte Donbass, det gjorde UAF. Ukrainas asiatiska marknad växer med några få procent, i mellanöstern drar man åt svångremmen nu när oljepriset är lågt, medan exporten till EU faller med runt 30 procent. Se hur snåla kvoter EU-avtalet ger Ukraina i år.
Exporten till andra delar av Asien går via Svarta havet, Georgien och Kaspiska havet, troligen till Kazakstan och sedan vidare. Transporten och omlastningarna är dyra och den kinesiska ekonomin har bromsat in. Asien kan ännu inte ersätta EU eller Ryssland. Ukraina kan inte leva enbart av jordbruksprodukter. Högteknologi behövs och det går inte att vänta på västerländska investerare, som tvekar att komma. Det tog bara 25 år att montera ned ett av världens mest högteknologiska länder och det skedde under ukrainsk självständighet.
Ryssland kan inte tillåta att EU dumpar produkter via Ukraina. Du förstår nog hur det går till. EU-äpplen listas som ukrainska för att kringgå de ryska matsanktionerna. Det är Ukrainas tragedi att EU inte ville diskutera det problemet med Ryssland. Jag anklagar Bryssel, inte Moskva.
Jag önskar Ukraina väl, men det finns folk på flashback som inte fattar det. Det gäller att inse sanningen och lösa problemen.
Det kallas för att argumentera, inte bråka

Och argument är bra, om de är har fakta bakom!
Jag tror att du har rätt att det vad gäller vissa Ukrainska politikers hanterande av landet. Och jo Donabss är nog en bodhåla men jag tror inte du hittar någon som tyckt att det varit fattigt, där får du gärna hitta en källa

Eller var det bara för argumentationens skull som du sa det?
Problemet är ju att den ryska sidan är mer korrumperad, och betydligt mer aggressiv. Det finns ganska mycket historiska bevis för detta (Tjejenien, Dagestan och Georgien, men även andra delar). Där tror jag dock aldrig vi kommer att mötas då du spelar över ansvaret på Ukraina, USA och EU. Bra debattteknik men inte så konstruktivt. Ryssland har helt enkelt en högre division av problem än vad Ukraina har. Om du vill ha en balaserad diskussion så måste du se båda sidorna, och just nu är ett nationalistiskt Ryssland det stora problemet.
Som jag ser det så vet alla detta ändå. Det är inget nytt, så då kan man lika gärna diskutera det som ett faktum i en Ukraina tråd i alla fall. På samma sätt som alla andra länder i Europa ser det som ett faktum. Dessutom så tar det tid från diskussionen om Ukraina.
Ryssland har invaderat Ukraina, även om nu den ryska propagandan försöker få invasionen av Krim och Donbass till att vara korrekt för att det finns ryssar där. Det är ju bara dumheter, och det förstår varje tänkande varelse, att om vi ska bevara det system med nationalstater som vi haft så kan vi inte låta Ryssland fortsätta med vad de (Kreml/FSB) håller på med.
Jag ser att Ryssland nog kommer att skruva ner agressiviteten de närmaste 2-3 åren, minst, tills de har fått en bättre ekonomi. Sen bär det iväg igen, det är ju trots allt FSB som styr. Detta förutsatt att landet inte har brutits upp. Det är nog 50/50.
Men det gör ju att Ukraina nu får minst 2-3 år att styra upp så att det finns ett rejält försvar av landet, en stabil politisktstyre, En stabil och diversifierad ekonoomi. Detta kan ju senare fungera som template för hur Ryssland kan göra när det blir ett annat styre i landet, även om det nog kommer ta en del tid. Det tycker jag vi ska hoppas på!
När du skriver att Ukrainska armen invaderade sitt eget land, det är där du tappar bort mig och går in i den vanliga ryska propagandan. Vilken värld är det du vill ha? Ska vi riva nationalstaterna enligt dig?