Citat:
Nja. OWL säger att de kommer att ha svårt att betala, men att 'avtal är avtal' och ska följas. Vad annars? Sedan verkar du inte ens läst mitt svar eftersom jag länkade till samma artikel
Min gissning att de vill sätta press på Österrike/Tyskland.
Sedan upprepar jag min fråga. Även om dessa företag bryter mot avtalet/går i konkurs, tror du att Gazsprom inte fullföljer NS2?
Så enligt artikeln av deutsche-wirtschafts-nachrichten.de (som citerar Unian) visar stora europeiska energibolag intresse för (delar av) Naftogas rörledningar.
Detta kallar du för 'Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag' och 'en del spännande dealar'. Du verkar älska Ukraina och deras deals du!
Hur fan kan du ens veta om att det blir 'en riktigt bra deal' för Ukraina? Vi vet ju inget om det än, bland annat eftersom det beror jävligt mycket på just NS2.
2 hypotetiska scenarion:
a Om NS2 stoppas helt blir det nog en riktigt fet deal för NG.
b Om NS2 går helt opåverkat av sanktionerna blir det en ganska medioker deal för Ukraina.
Eftersom det är mycket mer troligt att NS2 blir av (med eller utan Gaspromps europeiska kompanjoner) är det mer troligt att det inte blir en super-duper deal för Ukraina.
Missar jag något?
Jag håller med att reformer och privatiseringar krävs. Problemet är att jag inte litar på Ukrainas nuvarande makt. Jag tycker att man ska gå sakta med privatiseringar för att undvika korruption. Helst efter att man "fixat" det "värsta" korruptionen.
Ett annat problem är som du säger att det är snart val i Ukraina. Det är väl därför man är inte så entusiastisk angående pensionsreformen.
Makten kan också vilja göra 'snabba cash" och privatisera företag (till ex Naftogas
) för ett sämre pris än man annars skulle få.
Vi får se.
Här är förresten vad NG tycker om NS2
https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#44b645c822f3
Min gissning att de vill sätta press på Österrike/Tyskland.
Sedan upprepar jag min fråga. Även om dessa företag bryter mot avtalet/går i konkurs, tror du att Gazsprom inte fullföljer NS2?
Så enligt artikeln av deutsche-wirtschafts-nachrichten.de (som citerar Unian) visar stora europeiska energibolag intresse för (delar av) Naftogas rörledningar.
Detta kallar du för 'Naftogaz är nära en riktigt bra deal med världsledande bolag' och 'en del spännande dealar'. Du verkar älska Ukraina och deras deals du!
Hur fan kan du ens veta om att det blir 'en riktigt bra deal' för Ukraina? Vi vet ju inget om det än, bland annat eftersom det beror jävligt mycket på just NS2.
2 hypotetiska scenarion:
a Om NS2 stoppas helt blir det nog en riktigt fet deal för NG.
b Om NS2 går helt opåverkat av sanktionerna blir det en ganska medioker deal för Ukraina.
Eftersom det är mycket mer troligt att NS2 blir av (med eller utan Gaspromps europeiska kompanjoner) är det mer troligt att det inte blir en super-duper deal för Ukraina.
Missar jag något?
Jag håller med att reformer och privatiseringar krävs. Problemet är att jag inte litar på Ukrainas nuvarande makt. Jag tycker att man ska gå sakta med privatiseringar för att undvika korruption. Helst efter att man "fixat" det "värsta" korruptionen.
Ett annat problem är som du säger att det är snart val i Ukraina. Det är väl därför man är inte så entusiastisk angående pensionsreformen.
Makten kan också vilja göra 'snabba cash" och privatisera företag (till ex Naftogas
) för ett sämre pris än man annars skulle få.Vi får se.
Här är förresten vad NG tycker om NS2
https://www.forbes.com/sites/kenrapo.../#44b645c822f3
Den samverkan som Nagtogaz siktar mot kommer inte att presenteras innan domen på 10-17 miljarder USD från skiljedomstolen i Stockholm. En stark partner kan medföra effektivisering och modernisering som ger offset på en teoretisk totalförlust på 1-2 miljarder USD. Dessutom en ökad realpolitisk makt, vilket är nog så viktigt, och möjlig fracking (separat diskussion), men nu håller jag käften om det.
Det finns flera hot mot NS2, både politiska och finansiella; här är en bra sammanställning: http://energypost.eu/can-nord-stream-2-stopped/
Lägg nu till Trump och LNG från USA som inte längre är rädda för att ta för sig. Där Obama sökte "samförstånd" går USA numera till handling. Trump och Europa tar strid mot MENA och stöder Ukraina - 4D-schack, baby!
Igår gick försvarsbudget med 500 miljoner USD i stöd och vapen till Ukraina igenom i senaten. Det finns många skäl att marknaden ser positivt på eurobonds från Ukraina. Trumps USA har en mycket större roll - och fler direkta intressen - i Ukraina än tidigare administrationer. Igår kol, imorgon missiler och LNG!
Citat:
It authorizes $500 million to provide security assistance, including weapons, to Ukraine
https://www.nytimes.com/2017/09/18/u...ding-bill.html
Trump + McCain 4-ever!