2016-06-10, 14:18
Medlem
Anna-Lena intervjuar Strelkov/Girkin, fd FSB, inte GRU. En bitter man, som få längre lyssnar på i Ryssland. Han saknar Sovjet, som jag saknar det gamla Sverige. Jag undrar över hans flört med västerländska medier och tycker inte om den. Han hugger VP i ryggen. Strelkov pratar ofta och mycket till vissa personers fasa i Donbass. En sak är dock bra. Nu får västerlänningar veta att ryska armén inte tog Donbass. Förresten, om han var FSB, så var han sannolikt inte vid fronten med vapen i hand i tidigare krig. Hans bristande krigserfarenhet förklarar mycket.

Citat:
Formellt stöder han [VP] Minskavtalet och en federalisering av Ukraina, vilket har gjort honom till en förrädare i många ryska nationalisters ögon. En av dem är Igor Girkin [...]

Ryska medier har slutat intervjua mig. Jag blir inte inbjuden till några tv-studior och de nämner inte ens mitt namn. Därför har jag börjat tala med utländska medier, säger Girkin, [...]

Ni tänkte alltså att ni åker till Donbass och snart kommer federala ryska soldater att uppenbara sig?

Ja. Det hoppades jag på. Jag ansåg att det hade varit bäst både för Ryssland och Europa. Och för Ukraina, faktiskt.

Jag har varit i ryska statens tjänst i 18 år, 16 av dem som FSB-officer. År 2013 lämnade jag FSB. I motsats till vad som påstås har jag aldrig arbetat för GRU (ryska arméns underrättelsetjänst).

Det jag däremot kan säga är att om Ryssland verkligen hade gett oss fullgod hjälp så hade vi inte varit tvungna att lämna Slovjansk.

Under några förvirrade månader blev han en offentlig profil som bland annat höll svavelosande tal i lokal tv där han efterlyste fler soldater.

Slovjansk var omringat och inga förstärkningar fanns att få. När vi lämnade Slovjansk i början av juli hade vi nio granatkastare och 67 granater. Det är mindre än en låda.

Väntade ni er hjälp av Putin i den här situationen?

Inte bara i den här! Han borde ha hjälpt till på alla tänkbara sätt ända från början.

Varför hejdade sig Putin?

Jag vet inte säkert, jag har bara varit i Kreml på guidad tur. Men min gissning är att han reagerade på påtryckningar utifrån. Det var USA och EU som påverkade honom.

Medan jag var i Donbass fanns där tyvärr inga ryska soldater.

För er är Ukraina ett annat land. Det är det inte för mig. När jag föddes var vi samma land. Jag röstade för att Sovjetunionen skulle hålla ihop. Att vi skildes åt av skurkar och förrädare var ett förräderi mot det ryska folket.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/reb...gavs-av-putin/
2016-06-11, 17:36
Medlem
Extremisterna försökte fritaga Zaverukha, misstänkt för mord i fackföreningshuset (vissa säger att hon dömdes och att hela 400 dog), i en ukrainsk domstol. Zaverukha preparerade Molotov-cocktails, det är väl dokumenterat, och hon sägs ha dödat en polisman efter dådet. Berkut, eller vad man ska kalla dem, släpar ut henne genom att dra henne i håret. Sådana stenåldersmetoder är inte bra, men Berkut stoppade åtminstone fritagningen.

2016.06.08 ЗАВЕРУХУ за волосся витягують з камери суду

https://www.youtube.com/watch?v=Jj20Y2NRYDs
2016-06-11, 18:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Extremisterna försökte fritaga Zaverukha, misstänkt för mord i fackföreningshuset (vissa säger att hon dömdes och att hela 400 dog), i en ukrainsk domstol. Zaverukha preparerade Molotov-cocktails, det är väl dokumenterat, och hon sägs ha dödat en polisman efter dådet. Berkut, eller vad man ska kalla dem, släpar ut henne genom att dra henne i håret. Sådana stenåldersmetoder är inte bra, men Berkut stoppade åtminstone fritagningen.

2016.06.08 ЗАВЕРУХУ за волосся витягують з камери суду

https://www.youtube.com/watch?v=Jj20Y2NRYDs

Lite skumt bara att du, å ena sidan, framställer Ukraina som en "fasciststat" utan rättvisa, och å andra sidan länkar till ett klipp som visar hur en av de inblandade i den tragiska händelsen i Odessa, faktiskt dragits inför domstol. Hur tror du att den så kallade "rättvisan" fungerar, de av Moskva, kontrollerade områdena i Sydöstra Ukraina fungerar?

Sedan är det en helt annan femma att Ukraina har en bra bit att ta sig innan man når EU-standard på sitt civilsamhälle. Men i jämförelse med terrorist"republikerna" i Sydöst och Ryssland, så går det i alla fall framåt.
2016-06-11, 19:07
Medlem
Vansinnet fortsätter. Några ukrainska politiker vill ansluta delar av Ryssland till Ukraina. Clownen Lyashko vill att Ryssland ska kallas Moskovien. Visst föddes Ryssland i Kiev, men ganska mycket har hänt under de sista tusen åren. Jag ser inte Sverige och Finland försöka ta tillbaka Nyskans (nuvarande St. Petersburg) och Norge har gett upp Bjarmaland (området kring Vita Havet i norra Ryssland). Birgerkungen och andra, säg mig hur gick det med de ukrainska påståendena om att det ukrainska språket kommer från Venus och att den fantastiska ukrainska civilisationen är 140.000 år gammal? Att hela antiken var beroende av det fantastiska Ukraina? Att Kiev kan lära Merkel hur man fixar till ekonomin (kanske sagt ironiskt)?

Citat:
Pavlo Zhebrivskyi, Kiev-appointed head of military and civilian administration in the Ukrainian-controlled areas of the Donetsk region, declared that Ukraine must reclaim the "indigenous Ukrainian territories", referring to the Kursk, Bryansk, Voronezh, Rostov and Krasnodar Regions of Russia, according to RIA Novosti.

Meanwhile, earlier this year Radical Party leader Oleh Lyashko introduced a draft bill to the Ukrainian parliament, calling to officially rename Russia as "Muscovia", arguing that both "Russia" and "Rus" are "historical names of Ukraine’s territory."

Volodymyr Zagryvyi, mayor of the Ukrainian city of Novohrad-Volynskyi, also suggested that President Petro Poroshenko should rename Ukraine as "Ukraine-Rus".

[...] Yulia Timoshenko made a somewhat cryptic statement that in 2017 the contest should be hosted in "Ukrainian Crimea."

It should be noted that both politicians were nicely non-specific regarding how exactly they intend to make their dreams come true.

http://sputniknews.com/europe/201606...tatements.html

ENG SUBS | Do you know that Ukrainian language came from Venus?

https://www.youtube.com/watch?v=D_jT-1f4ygg
2016-06-11, 19:30
Medlem
Citat:
Vansinnet fortsätter. Några ukrainska politiker vill ansluta delar av Ryssland till Ukraina. Clownen Lyashko vill att Ryssland ska kallas Moskovien. Visst föddes Ryssland i Kiev, men ganska mycket har hänt under de sista tusen åren. Jag ser inte Sverige och Finland försöka ta tillbaka Nyskans (nuvarande St. Petersburg) och Norge har gett upp Bjarmaland (området kring Vita Havet i norra Ryssland). Birgerkungen och andra, säg mig hur gick det med de ukrainska påståendena om att det ukrainska språket kommer från Venus och att den fantastiska ukrainska civilisationen är 140.000 år gammal? Att hela antiken var beroende av det fantastiska Ukraina? Att Kiev kan lära Merkel hur man fixar till ekonomin (kanske sagt ironiskt)?

ENG SUBS | Do you know that Ukrainian language came from Venus?

https://www.youtube.com/watch?v=D_jT-1f4ygg
Ryssland vill ju ansluta delar av Ukraina till Ryssland så vansinnet finns nog mer på den ryska sidan av gränsen. Putin gjort allvar av sina planer i att försöka ansluta Krim till Ryssland medan Ukraina knappast skulle intressera sig för att ta inlemma delar av den ryska federationen i sitt demokratiska bygge. Finns dessutom ingen logik bakom sådana påståenden och då är ju ändå logik inte Putins starka sida precis. Ukraina är ju inte fantastiskt eller något enastående som skiljer ut sig, bara ett land med framtidsmöjligheter, ledd av en västvänlig regim med mycket goda och fruktsamma kontakter med väst. Medan Demokratin har fått fäste i Ukraina så har den ju tappat fästet totalt i Ryssland. Ukraina är helt enkelt i dagsläget en sundare statsbildning än Ryska federationen.
2016-06-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lite skumt bara att du, å ena sidan, framställer Ukraina som en "fasciststat" utan rättvisa, och å andra sidan länkar till ett klipp som visar hur en av de inblandade i den tragiska händelsen i Odessa, faktiskt dragits inför domstol. Hur tror du att den så kallade "rättvisan" fungerar, de av Moskva, kontrollerade områdena i Sydöstra Ukraina fungerar?

Sedan är det en helt annan femma att Ukraina har en bra bit att ta sig innan man når EU-standard på sitt civilsamhälle. Men i jämförelse med terrorist"republikerna" i Sydöst och Ryssland, så går det i alla fall framåt.

Ukraina är inte en gammeldags fasciststat, den är sjukare än på 1940-talet. Penningen och utlänningarna bestämmer. Kolonialism. Så var det inte i Tyskland och Italien.

Jag har kämpat hårt för att förstå vad som hände i Odessa. Inte ens Europarådet har full insyn och klagar över sjuka ukrainska utredningar.

Slutligen, Ryssland kontrollerar inte Donbass, som jag förstår det, och det är ett problem i Moskva. Ukraina behöver många år för att komma tillbaka, om det ens är möjligt. Landet behöver ett Guds under. Det kan komma, men du tror kanske inte att det är möjligt.
2016-06-12, 11:16
Medlem
Citat:
Ukraina är inte en gammeldags fasciststat, den är sjukare än på 1940-talet. Penningen och utlänningarna bestämmer. Kolonialism. Så var det inte i Tyskland och Italien.

Jag har kämpat hårt för att förstå vad som hände i Odessa. Inte ens Europarådet har full insyn och klagar över sjuka ukrainska utredningar.

Slutligen, Ryssland kontrollerar inte Donbass, som jag förstår det, och det är ett problem i Moskva. Ukraina behöver många år för att komma tillbaka, om det ens är möjligt. Landet behöver ett Guds under. Det kan komma, men du tror kanske inte att det är möjligt.
Om du anser Ukraina sjukare nu än under Stalins terrorvälde så föreslår jag en lektion i Kommunismens brott mot mänskligheten under Despoten Stalins styre.
Givetvis är Ukraina idag en i jämförelse med Ryssland en rättsstat med alla verktyg att bli än bättre rättsstat. Det fordras ju när man framledes söker EU och Nato-medlemskap. Ukraina har ju äntligen, genom valt styre, fått den chans man väntat på i decennier, att gå västerut och bort från det ryska sänket som hindrade landet från att utvecklas. Despoten Putin kan bara titta på eller i bästa fall gläfsa i sin isolering, ingen bryr sig ändå. VP, till skillnad mot Porochenko, är ju körd som respekterad politiker i omvärldens ögon. Så finns det någon Gud så är han def. på Ukrainas sida.
2016-06-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Givetvis är Ukraina idag en i jämförelse med Ryssland en rättsstat med alla verktyg att bli än bättre rättsstat. Det fordras ju när man framledes söker EU och Nato-medlemskap. Ukraina har ju äntligen, genom valt styre, fått den chans man väntat på i decennier, att gå västerut och bort från det ryska sänket som hindrade landet från att utvecklas. Despoten Putin kan bara titta på eller i bästa fall gläfsa i sin isolering, ingen bryr sig ändå. VP, till skillnad mot Porochenko, är ju körd som respekterad politiker i omvärldens ögon. Så finns det någon Gud så är han def. på Ukrainas sida.

Att du inte tar googlar "Victoria Nuland + ukraina" så du får klart för dig vem som valt vad i ukraina i stället för att harpla natojugends enfaldiga propaganda.
2016-06-12, 14:24
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Att du inte tar googlar "Victoria Nuland + ukraina" så du får klart för dig vem som valt vad i ukraina i stället för att harpla natojugends enfaldiga propaganda.
Janukovytj var en så jävla usel ledare att Nuland hade inte behövt ge en endaste cent, euromajdan hade skett ändå.
2016-06-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Än värre blir det ju om man googlar "Putin+Ukraina". Då ser man i alla fall vad som gjort att Ukraina valt den väg man valt, med eller utan hjälp av väst. Var nog oundvikligt att Ukraina till slut gick västerut som flertalet östeuropeiska länder gjort.
Ryska federationen är ju inget man vill förknippas med efter alla år under sovjetflagg.
Ukraina har ju dessutom egentligen aldrig villat tillhöra ryssfären av nutidshistorien att döma, så nuvarande utrikespolitik förd i Kiev är helt naturlig och sund med tanke på den ryska aggressionen mot landet.
2016-06-12, 23:55
Medlem
Pavlossons avatar
Ryssland fortsätter att sända in mer och mer trupper i Ukraina. När ska Europa säga ifrån under dessa teater stycken som smatalen med Ryssland är.

"According to intelligence, Russia continues to send military equipment and ammunition to the temporarily occupied territory in eastern Ukraine. The convoy includes five trucks with ammunition for tanks and 122mm Grad multiple-launch rocket systems, railway platforms carrying six tanks, four infantry fighting vehicles, three 152-mm self-propelled guns as well as fuel, lubricants and ammunition", said Lysenko."

http://uatoday.tv/politics/kremlin-d...ne-671329.html
2016-06-12, 23:58
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Ryssland landet som vedhuggare älskar, läs och begrunda:

http://www.expressen.se/geo/carl-fri...ever-i-skrack/

Och det som är bra just nu med Ukraina är att folket faktiskt påverkar vad som händer politiskt. Så inte fallet ännu i Ryssland.

"Protests against Trukhanov have been held in Odesa since documentary evidence for his ownership of undeclared offshore firms emerged in April, when activists set up a tent camp in front of City Hall.

The documents, which were released as part of the Panama Papers project, also revealed that Trukhanov has Russian citizenship.

Investigative journalists have also published documents on his alleged links to organized crime.
Trukhanov denies all the accusations."

http://www.kyivpost.com/photo/?id=415982

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in