Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Ska du svara på frågan istället?
Finns det något scenario där Putin flyttar trupperna från gränsen där du kan medge att det inte var Västs förtjänst, utan att det var hans avsikt från början?
Nej. svaret på din fråga är att man kommer att säga att man fick Putin att backa oavsett vad han gör om inte attacken kommer.
Problemet är att det låter ihåligare för var dag som går faktiskt. Det senaste från framförallt UK om en storskalig attack på Kiev tror jag nog får en del politiker i framförallt Tyskland och Frankrike att skaka på huvudet. Jag tror narrativet håller på falla samman och det är det jag menar med att det kommer bli spännande framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Du måste tänka på att Putin finns på motsatta sidan från väst. Man måste ge Putin utrymme att dra tillbaka sina trupper utan att tappa ansiktet och framstå som att han är en förlorare som är rädd för USA. Om man inte ger honom det utrymmet så kan han falla in i Ukraina trots att det inte var avsikten från början. Det är lika med Nordkorea, Kina osv. Om man förolämpar och kränker dem kan de göra saker bara för att visa styrka. Det handlar om psykologi och det här vet alla. Avsaknaden av psykologi från västs sida i det här fallet får mig att tro att man vill provocera Putin.
Jag tror inte Putin bryr sig om att tappa ansiktet. Frånvaron av neutral rapportering har gjort att vi har missat det väsentliga i vad han säger och vad som sägs i rysk media. Han har precis med Xi deklarerat att de båda vill se en annan världsordning där man respekterar andra länder och inte lägger sig i hur de styrs. Putin har sagt det vid flera tillfällen och jag kan tänka att det skulle bli en kris i relationerna med Kina om han nu invaderar Ukraina. Xi skulle tappa ansikte då.
Putin har alltså inget ansikte att förlora hemma så länge han ser till säkerheten för den ryska befolkningen i Ukraina.