2022-02-20, 13:16
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Till vilken nytta? Du litar väl ändå inte på MSM.
Jag sa neutral källa. Kan du inte namnge någon källa som du anser ger neutrala nyheter?
2022-02-20, 13:18
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du måste tänka på att Putin finns på motsatta sidan från väst. Man måste ge Putin utrymme att dra tillbaka sina trupper utan att tappa ansiktet och framstå som att han är en förlorare som är rädd för USA. Om man inte ger honom det utrymmet så kan han falla in i Ukraina trots att det inte var avsikten från början. Det är lika med Nordkorea, Kina osv. Om man förolämpar och kränker dem kan de göra saker bara för att visa styrka. Det handlar om psykologi och det här vet alla. Avsaknaden av psykologi från västs sida i det här fallet får mig att tro att man vill provocera Putin.

Ungefär samma mentalitet som hos en lättkränkt babbeluring i Sverige.
2022-02-20, 13:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ska du svara på frågan istället?

Finns det något scenario där Putin flyttar trupperna från gränsen där du kan medge att det inte var Västs förtjänst, utan att det var hans avsikt från början?
Nej. svaret på din fråga är att man kommer att säga att man fick Putin att backa oavsett vad han gör om inte attacken kommer.

Problemet är att det låter ihåligare för var dag som går faktiskt. Det senaste från framförallt UK om en storskalig attack på Kiev tror jag nog får en del politiker i framförallt Tyskland och Frankrike att skaka på huvudet. Jag tror narrativet håller på falla samman och det är det jag menar med att det kommer bli spännande framöver.

Citat:
Du måste tänka på att Putin finns på motsatta sidan från väst. Man måste ge Putin utrymme att dra tillbaka sina trupper utan att tappa ansiktet och framstå som att han är en förlorare som är rädd för USA. Om man inte ger honom det utrymmet så kan han falla in i Ukraina trots att det inte var avsikten från början. Det är lika med Nordkorea, Kina osv. Om man förolämpar och kränker dem kan de göra saker bara för att visa styrka. Det handlar om psykologi och det här vet alla. Avsaknaden av psykologi från västs sida i det här fallet får mig att tro att man vill provocera Putin.

Jag tror inte Putin bryr sig om att tappa ansiktet. Frånvaron av neutral rapportering har gjort att vi har missat det väsentliga i vad han säger och vad som sägs i rysk media. Han har precis med Xi deklarerat att de båda vill se en annan världsordning där man respekterar andra länder och inte lägger sig i hur de styrs. Putin har sagt det vid flera tillfällen och jag kan tänka att det skulle bli en kris i relationerna med Kina om han nu invaderar Ukraina. Xi skulle tappa ansikte då.

Putin har alltså inget ansikte att förlora hemma så länge han ser till säkerheten för den ryska befolkningen i Ukraina.
Senast redigerad av arbetet 2022-02-20 kl. 13:27.
2022-02-20, 13:23
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Ungefär samma mentalitet som hos en lättkränkt babbeluring i Sverige.
Tja, så kan man se det. Oavsett är det något man måste ta hänsyn till. Skulle du provocera en människa som står framför dig med en laddad AK4 eller skulle du försöka resonera och lugna ner?
2022-02-20, 13:25
Medlem
Citat:
Jag sa neutral källa. Kan du inte namnge någon källa som du anser ger neutrala nyheter?

Själv läser jag Svd, DN och Dagens Industri.
2022-02-20, 13:26
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Jag börjar tro att väst kommer att lyckas i sitt uppsåt att få Ryssland att falla in i Ukraina. Men jag tror inte att det var avsikten från början. Väst ägnar sig åt en kontinuerlig eskalering med upprepade hot, och gör det svårare och svårare för Putin att dra tillbaka trupperna. Det är mycket oroande.

Vilka hot kommer väst med menar du? Ryssland har 150,000 man vid Ukrainas gräns och hotar med invasion, de flesta med IQ över 70 menar att det är Ryssland som står för hoten.
2022-02-20, 13:26
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej. svaret på din fråga är att man kommer att säga att man fick Putin att backa oavsett vad han gör om inte attacken kommer.

Problemet är att det låter ihåligare för var dag som går faktiskt. Det senaste från framförallt UK om en storskalig attack på Kiev tror jag nog får en del politiker i framförallt Tyskland och Frankrike att skaka på huvudet. Jag tror narrativet håller på falla samman och det är det jag menar med att det kommer bli spännande framöver.
OK, jag missförstod.

Det farliga är att du har helt rätt i ditt första stycke, och det vet Putin också. Så hur ska han kunna backa utan att han ser svag och rädd ut? Det går nästan inte längre. Det finns inget annat val för honom än invasion tyvärr. Biden och NATO trycker honom dit.
2022-02-20, 13:27
Medlem
Alsenos avatar
Citat:

Alltså, om ryssland går in i Ukraina så är putin svag psykiskt som inte kan kontrollera sig själv?
2022-02-20, 13:28
Medlem
arbetets avatar
Citat:
OK, jag missförstod.

Det farliga är att du har helt rätt i ditt första stycke, och det vet Putin också. Så hur ska han kunna backa utan att han ser svag och rädd ut? Det går nästan inte längre. Det finns inget annat val för honom än invasion tyvärr. Biden och NATO trycker honom dit.
La till en edit. Läs den.

Jag tror att vi missar det väsentliga i vad Putin vill eller vad ryssarna tror att han vill och står för.
2022-02-20, 13:29
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
OK, jag missförstod.

Tvärtom så ger Biden och NATO honom en ursäkt att inte gå in. Han kan bara dra hem trupperna och säga att de bara övade, och att väst har snackat massa skit.
Tror du på allvar att det kan vara så att Putin aldrig tänkte invadera, men nu när väst sagt att han kommer göra det så kör han?
2022-02-20, 13:30
Medlem
kajus333s avatar
Citat:

Vad Putin än gör så förlorar han ansiktet. Det finns nämligen fenomenet "måla in sig i ett hörn". Det är vad han har gjort. Anfaller han så blir de ryska soldaterna nedskjutna. Några bomber vågar han inte släppa, för då får han en bomb på Moskva.
2022-02-20, 13:31
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Vilka hot kommer väst med menar du? Ryssland har 150,000 man vid Ukrainas gräns och hotar med invasion, de flesta med IQ över 70 menar att det är Ryssland som står för hoten.
Väst säger sig veta att Putin ska invadera och kommer därefter med hot om sanktioner. De har satt en historia nu att det är tvärsäkert att Putin kommer invadera. Om Putin backar nu kommer alla tro att det var pga Västs hot om sanktioner som han inte vågade fullfölja sina planer. Han framstår som svag och underlägsen väst om han drar tillbaka trupperna.

Alla vet att en framgångsrik förhandling bygger på win-win, inte win-lose. Hur kan Putin i det läge som väst har skapat vinna utan att gå till anfall?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in