Citat:
Ursprungligen postat av
Intensivtklok
Detta måste vara det roligaste du har skrivit! Hur kan någon människa ens påstå något sådant, annat än som ett skämt... Ryssland är i fritt fall och det enda som hindrar kollaps är att folket fortsätter arbeta och att diktaturen inte möter motstånd. I ledande positioner finns inget annat än korrupta politiker och likaledes korrupta affärsmän.
Skrattar så jag gråter, måste leta rätt på ett badlakan och torka tårarna med nu, handduken är dyngsur redan.
Ytterligare ett infantilt inlägg från dig, och jag tolkar det som att du inte vet något om förhållandena i respektive land. Den ukrainska eliten är korrupt in i märgen och framför allt är den mycket mindre kompetent än sin ryska motsvarighet. Jag kan iofs köpa att en delförklaring är att så mycket i Landet 404 skötts från Moskva så länge. Internationella storföretag typ Unilever, P&G, Coca Cola osv. skötte länge sin ukrainska verksamhet från Moskva, och de största ukrainska bolagen reviderades exempelvis av Pricewhackyfontcoopers/KPMG/EY/Toilet&Douche i Moskva under många år. Ryssland har också haft en mycket större grupp studenter på globala toppuniversitet än vad Ukraina har haft. Allt detta har lett till att Ryssland har en mycket stor kader av kompetenta högre tjänstemän i både offentlig och privat sektor som vet hur en normal affärsverksamhet bör se ut (även om jag håller med om att den lär långt ifrån idealisk i RyZZland). Du har ryska guvernörer med MBA-examina från USA och Asien, ryska miljardärer som Yuri Milner som varit storägare i Facebook osv. De ryska olje- och gruvbolagen certifierar sina tillgångar enliga globala standards och i samarbete med de allra bästa internationella konsulterna, som naturligtvis har fostrat stora grupper av lokala adepter. Vi talar om tio- kanske hundratusentals ryssar som har samma eller bättre CVn än sina västliga kollegor.
Ryssland har alltså en helt annan internationell bredd och djup på sin styrande klass än i Landet 404, där denna "elitkader" med relevant utbildning och arbetslivserfarenhet består av gamla politruker och fiffiga affärsmän som utnyttjat marknadsanomalier (t.ex. superbillig rysk gas) för tillverkning av energiintensiva industrivaror), smuggling, rena Ponzi schemes (se t.ex. DN:s reportage om gänget som lurat svenska sparare) osv. I princip inga projekt i Ukraina utvecklas på normal marknadsekonomisk grund, eftersom ingen velat göra dem på annat sätt än det ukrainska, d.v.s. med fusk och dricks. Istället har Ukraina levt på en dos av billig input från RyZZland samt bidrag och lån från utländska s.k. "donatorer". Så snart en ukrainare skaffat sig relevant erfarenhet eller internationella framgångar har han utvandrat i princip samma dag, antingen till RyZZland eller till Väst.
Jag ger dig ett exempel att fundera på. Titta på Kirill Dmitriev, född i Köjäv som flydde från Ukraina för att skaffa sig en B.Sc. från Stanford och MBA från Harvard. Idag är han chef för Russian Direct Investment Fund i Moskva, Putins $10-miljardersfond för direktinvesteringar i rysk-västliga joint ventures. Det finns miljoner kompetenta ukrainare som KD som flyttat till RyZZland men i princip inga ryssar som flyttat till Landet 404.
I princip alla postsovjetiska stater har tyvärr lokala kleptokratier som den ukrainska.