Citat:

Ursprungligen postat av 
pettersson72

SvenskMuslimah jämför med finska kriget och det är mycket passande. Jag studerade en gång de svenska frivilliga i Finland och träffade också en gammal frivillig när jag var ung. Han var en av flera som vaccinerade mig mot krigsromantik.
Som jag minns det, så fick några svenska soldater tjänstledigt för att slåss i Finland. Jag kan ha fel, men jag tror att det var så. Kanske också några poliser fick tjänstledigt. Sverige hade inte reguljär trupp i Finland, men vi sände så mycket krigsmateriel att Sovjets utrikesminister Molotov sade att finska kriget var Sveriges krig. Säkert hade vi observatörer på plats, precis som Moskva har det i Donbass. Enligt ett rykte, säger rykte (hämta saltet), så gick svenska soldater in i norra Finland och brände de många liken för att förhindra epidemier. Med Helsingfors tillstånd, förstås.
Så kan det ha gått till i Ryssland också och tjänstlediga Burjat-soldater kan ha varit i Donbass. Helt säkert är att några pensionerade ryska officerer var där sommaren 2014. Några tjetjener var där. De frivilliga från Ryssland var ganska många och alla överlevde inte.
Vad som hela tiden glöms är de många västerländska frivilliga. Jag känner inte till någon svensk, men det finns några finska frivilliga och minst en norrman i Donbass. Brasilianare, amerikaner, fransmän, spanjorer, tyskar. Minst en svart man från Afrika. Han studerade i Donetsk och lärde sig älska folket och kulturen. Hans ryska är bra. Deras närvaro betyder inte att de är reguljära soldater från sina respektive hemländer. Man kan också jämföra med det spanska inbördeskriget. Folk från hela världen slogs på regeringens sida mot Franco. En svensk berättade om sin fars krigsminnen när jag var ung. Ännu en av flera vaccinationer.
Higgins på Bellingcat intervjuas av Vice News. Det gick inte så bra för Higgins före Ukraina-krisen, han var arbetslös, om uppgiften stämmer, men när den bröt ut, så fick han datorer, medarbetare och pengar. När Ryssland intervenerade i Syrien, så gick han och hans grupp vidare och bildade en Syrien-sajt, som har citerats av svenska medier. Allt från Higgins handlar om att misstänkliggöra Ryssland och sådant gillar Vice News.