2016-03-15, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Gränserna i dessa skeenden är inte statiska, det vet alla med minsta erfarenhet av problematiken. Varför skulle det inte finnas en asiat i Donbass? Självklart att ryska frivilliga hjälper sina bröder och systrar i Donbass, varför skulle dom inte det? Välde det inte in svenskar och svenskt material i Finland under deras prövning? Självklart, varför skulle det inte det?

Vad är det du inte förstår har du kollat upp det klippet med vice news? Den här asiaten är med i ryska styrkorna men stred i Debaltseve. Ryska soldater anställda av ryska staten får inte delta frivilligt i strider i ett annat land. Dess soldater är inte så svåra att spåra då de lägger ut bilder på vk.com sen att hitta dem i register vart de är anställda nu. Det fanns en bra sida som spårar upp ryska soldater som deltar i strider i Ukraina om det är nån som kommer ihåg vad den heter.
2016-03-15, 10:15
Medlem
birgerkungens avatar
Rysstrollen påstår att Poroshenko, en ganska grå och neutral politiker i Ukraina, är tokig osv...
Porohenko fanns med i utkanten vid bildandet av Donbassorienterade Regionpartiet, men kom att bilda ett mindre liknande parti - "Socialdemokratiska partiet". https://en.wikipedia.org/wiki/Petro_Poroshenko
Demoniseringen av denna relativt"mitten" och lugna politiker är komisk..

Lyssna nu då på vad som sägs i Ryssland...
https://www.youtube.com/watch?v=VqfvjbR9B70

Slå på engelsk översättning..

Ryske talmannen och partiledaren Zhyrinovskys monolog från Krim. Han hotar världen med världskrig och anser att rysk imperialism är ett försvar (utan att Putin hindrar honom).

Eller klassikern Kiselev från Rossya Sevodnja (ryska versionen av RT)
https://www.youtube.com/watch?v=EkMT_oLempE hotar USA med kärnvapenkrig
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-15 kl. 10:36.
2016-03-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag tänker inte citera de hemska detaljerna, jag orkar inte. Jag säger bara att tyskarna inte bar sig åt så här och det sägs också i artikeln. Jag har flera gånger hört gamla vittnen från andra världskriget säga samma sak i Donbass. Någonting är mycket sjukt i dagens Ukraina - en kopia av Bandera -dagarna, då tusentals polacker och andra mördades.

Många vittnesmål har samlats in och nu sprids kunskapen om dem. Så småningom får folk i väst höra talas om dem. Ja, det har redan börjat. Snöbollen har börjat rulla. Saken studeras av minst en internationell domstol.

På fortruss finns språkkunnigt folk från olika länder och jag känner bara till en enda som bor i Ryssland och han är inte aktiv längre. De gör oss stora tjänster. Det som skrivs där dyker ibland upp i västerländska medier lite senare.

The UAF Surpasses the Gestapo in Cruelty

http://www.fort-russ.com/2016/03/the...n-cruelty.html
Vet du inte hur Tyskarna och ryssarna bar sig åt i Ukraina under ww2 så finns massor med läskig läsning om massmördandet. Att ens jämföra dagens Ukraina armen med Stalins och Hitlers mördararméer visar på en häpnadsväckande okunnighet. Den ryska propagandan i medierna verkar nu ha sänkt sig till Goebblesnivå i sin makabra förljugenhet och totala panik. Att sprida dylikt är nästan att dumförklara sig själv och framställer dessutom Putin för just det han är, en medelmåtta med storhetsvansinne som numera styr ryska medier intill minsta kommatecken. Sorglig är bara förnamnet på den ryska nationens moraliska förfall i sitt meningslösa försök att misskreditera Ukraina.
2016-03-15, 11:36
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Vad är det du inte förstår har du kollat upp det klippet med vice news? Den här asiaten är med i ryska styrkorna men stred i Debaltseve. Ryska soldater anställda av ryska staten får inte delta frivilligt i strider i ett annat land. Dess soldater är inte så svåra att spåra då de lägger ut bilder på vk.com sen att hitta dem i register vart de är anställda nu. Det fanns en bra sida som spårar upp ryska soldater som deltar i strider i Ukraina om det är nån som kommer ihåg vad den heter.

Många ryssar i olika skepnad som slaver,asiater, tartarer, cosacker och chechener, detta är normalt. Kanske kan du länka vice klippet? Oaktat detta om nu Putler (KGB monster) var inblandad så kunde man givetvis inte se om de var soldater anställda av Kreml så att säga.
2016-03-15, 12:59
Medlem
Citat:
Många ryssar i olika skepnad som slaver,asiater, tartarer, cosacker och chechener, detta är normalt. Kanske kan du länka vice klippet? Oaktat detta om nu Putler (KGB monster) var inblandad så kunde man givetvis inte se om de var soldater anställda av Kreml så att säga.

Absolut ska se om jag hittar klippet när jag kommer hem från jobbet så ka jag länka. Riktigt bra klipp var det.
2016-03-15, 16:03
Medlem
Här ett klipp. Andra klippet är det jag pratade om med asiaten.

https://www.youtube.com/watch?v=C66mAkS1ZfM

https://www.youtube.com/watch?v=2zssIFN2mso
Senast redigerad av pettersson72 2016-03-15 kl. 16:05.
2016-03-15, 17:38
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:

Jag tycker att han stämmer med vilken ryss som helst. Han har garanterat varit och slagits i Urinia, oklart dock om han gjort det på fritiden eller som pansarsoldat i federationens tjänst. Jag misstänker att han varit där på fritiden så att säga, ungefär som massor av svenskar gjorde i Finland då det begav sig och på samma grunder. Att tro att ryssar inte reagerar när nazist kolonner närmar sig är lika galet som att tro att Israeler inte kommer att reagera under samma omständigheter.
2016-03-15, 18:33
Medlem
Citat:
Jag tycker att han stämmer med vilken ryss som helst. Han har garanterat varit och slagits i Urinia, oklart dock om han gjort det på fritiden eller som pansarsoldat i federationens tjänst. Jag misstänker att han varit där på fritiden så att säga, ungefär som massor av svenskar gjorde i Finland då det begav sig och på samma grunder. Att tro att ryssar inte reagerar när nazist kolonner närmar sig är lika galet som att tro att Israeler inte kommer att reagera under samma omständigheter.

Men grejen är väl den att de inte få slåss på sin fritid i annat land enligt rysk lag när det är anställd i försvaret.
2016-03-15, 18:48
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Men grejen är väl den att de inte få slåss på sin fritid i annat land enligt rysk lag när det är anställd i försvaret.

Det kommer nog ingen att bry sig om, varken på individ eller högre nivå, inte i Ryssland. Nazisterna ska stoppas helt enkelt. Dom (nazisterna) laddar ju just nu upp för en vår/sommar offensiv och lär få smörj ordentligt, trotts sina NATO och utländska nazisters hjälp samt diverse legosoldats inslag. Kanske väller det in nya frivilliga då? Förövrigt kom ju frivilliga inta bara från Ryssland om man pratar om rebellsidan.
2016-03-15, 19:14
Medlem
Citat:

SvenskMuslimah jämför med finska kriget och det är mycket passande. Jag studerade en gång de svenska frivilliga i Finland och träffade också en gammal frivillig när jag var ung. Han var en av flera som vaccinerade mig mot krigsromantik.

Som jag minns det, så fick några svenska soldater tjänstledigt för att slåss i Finland. Jag kan ha fel, men jag tror att det var så. Kanske också några poliser fick tjänstledigt. Sverige hade inte reguljär trupp i Finland, men vi sände så mycket krigsmateriel att Sovjets utrikesminister Molotov sade att finska kriget var Sveriges krig. Säkert hade vi observatörer på plats, precis som Moskva har det i Donbass. Enligt ett rykte, säger rykte (hämta saltet), så gick svenska soldater in i norra Finland och brände de många liken för att förhindra epidemier. Med Helsingfors tillstånd, förstås.

Så kan det ha gått till i Ryssland också och tjänstlediga Burjat-soldater kan ha varit i Donbass. Helt säkert är att några pensionerade ryska officerer var där sommaren 2014. Några tjetjener var där. De frivilliga från Ryssland var ganska många och alla överlevde inte.

Vad som hela tiden glöms är de många västerländska frivilliga. Jag känner inte till någon svensk, men det finns några finska frivilliga och minst en norrman i Donbass. Brasilianare, amerikaner, fransmän, spanjorer, tyskar. Minst en svart man från Afrika. Han studerade i Donetsk och lärde sig älska folket och kulturen. Hans ryska är bra. Deras närvaro betyder inte att de är reguljära soldater från sina respektive hemländer. Man kan också jämföra med det spanska inbördeskriget. Folk från hela världen slogs på regeringens sida mot Franco. En svensk berättade om sin fars krigsminnen när jag var ung. Ännu en av flera vaccinationer.

Higgins på Bellingcat intervjuas av Vice News. Det gick inte så bra för Higgins före Ukraina-krisen, han var arbetslös, om uppgiften stämmer, men när den bröt ut, så fick han datorer, medarbetare och pengar. När Ryssland intervenerade i Syrien, så gick han och hans grupp vidare och bildade en Syrien-sajt, som har citerats av svenska medier. Allt från Higgins handlar om att misstänkliggöra Ryssland och sådant gillar Vice News.
2016-03-15, 19:20
Medlem
Alexander Mercouris är jurist och alltså en duktig analytiker. Han menar att EU har stora problem pga Kiev. Alla vill ha slut på sanktionerna och hela relationen med Ryssland, men det går inte när Kiev torpederar Minsk2. Stämningen är irriterad.

Han räknar upp Kievs alla brutna löften om Minsk2 och Donbass. Säger att Rysslands ekonomi är på väg tillbaka och det är sant (siffrorna vänder uppåt och bättre väntas inom några månader). Visar hur EU har målat in sig i ett hörn. Han säger att det inte spelar någon större roll vem som leder Ukraina, eftersom det mentala Maidan-klimatet har trängt in hos många och styr tankarna. Jag skulle kalla det "de arga professorernas mentala klimat", men det uttrycket förstår bara de som följer tråden.

Artikeln är för de, som vill se en intressant analys av en västerlänning. Det finns mycket att citera, men artikeln bör läsas i sin helhet. Citaten nedan får duga.

Citat:
They are also becoming increasingly frustrated with the Ukrainians whose intransigence is prolonging the crisis.

However the Europeans have no exit strategy and are staring at total failure.

The Europeans have landed themselves in the same trap in which Yanukovych found himself during the Maidan protests.

Like the Europeans Yanukovych tried to cut deals with the Maidan leaders as if they were reasonable people.

http://russia-insider.com/en/politic...hreaten-expose
2016-03-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
SvenskMuslimah jämför med finska kriget och det är mycket passande. Jag studerade en gång de svenska frivilliga i Finland och träffade också en gammal frivillig när jag var ung. Han var en av flera som vaccinerade mig mot krigsromantik.

Som jag minns det, så fick några svenska soldater tjänstledigt för att slåss i Finland. Jag kan ha fel, men jag tror att det var så. Kanske också några poliser fick tjänstledigt. Sverige hade inte reguljär trupp i Finland, men vi sände så mycket krigsmateriel att Sovjets utrikesminister Molotov sade att finska kriget var Sveriges krig. Säkert hade vi observatörer på plats, precis som Moskva har det i Donbass. Enligt ett rykte, säger rykte (hämta saltet), så gick svenska soldater in i norra Finland och brände de många liken för att förhindra epidemier. Med Helsingfors tillstånd, förstås.

Så kan det ha gått till i Ryssland också och tjänstlediga Burjat-soldater kan ha varit i Donbass. Helt säkert är att några pensionerade ryska officerer var där sommaren 2014. Några tjetjener var där. De frivilliga från Ryssland var ganska många och alla överlevde inte.

Vad som hela tiden glöms är de många västerländska frivilliga. Jag känner inte till någon svensk, men det finns några finska frivilliga och minst en norrman i Donbass. Brasilianare, amerikaner, fransmän, spanjorer, tyskar. Minst en svart man från Afrika. Han studerade i Donetsk och lärde sig älska folket och kulturen. Hans ryska är bra. Deras närvaro betyder inte att de är reguljära soldater från sina respektive hemländer. Man kan också jämföra med det spanska inbördeskriget. Folk från hela världen slogs på regeringens sida mot Franco. En svensk berättade om sin fars krigsminnen när jag var ung. Ännu en av flera vaccinationer.

Higgins på Bellingcat intervjuas av Vice News. Det gick inte så bra för Higgins före Ukraina-krisen, han var arbetslös, om uppgiften stämmer, men när den bröt ut, så fick han datorer, medarbetare och pengar. När Ryssland intervenerade i Syrien, så gick han och hans grupp vidare och bildade en Syrien-sajt, som har citerats av svenska medier. Allt från Higgins handlar om att misstänkliggöra Ryssland och sådant gillar Vice News.
Hur tänkte du här, Ukraina har mig veterligen inte inbjudit rysk trupp till landet så jämförelsen med Finland. som ju också angreps av ryssen,är helt horribel i all sin okunnighet. Det enda som är lika som sagt var är ju att Ryssland attackerat suveräna stater, Finland dessutom två ggr, båda gångerna. sedan upphör likheterna. Historia är alltid intressant om man är noga med ursprungskällan. Till Ukraina har ju ryssen ingen inbjudan, varken till Krim eller Donbass, det luktar tyvärr anschluss a la 30-tal vilket kanske förklarar varför Putin tecknas med en liten mustasch i alla karikatyrtidningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in