2016-03-14, 19:38
Medlem
Ruban var väl med i de sovjetiska styrkorna back in the days men någon Ukrainska militär idag är han inte.

Sen vedhuggare hur fasen ska det bli fred tror du där när rebellerna vill ha hela Donbass? Kolla på kartan så ser du hur mycket de isåfall måste återeröva, sen finns det drägg som motorola och givi och dylik som så stort ska inta Kiev tror de, såna här blir aldrig nöjd med fred utan lever på krig så dröm vidare. Det tar slut när Ryssland stänger igen gränsen helt och inte låter vapen och tanks flöda över som det gör nu. Låta Ukraina kontrollera gränsen helt dvs.
2016-03-14, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Humanitärt arbete är väl bara bra ifall det stämmer, men han är fortfarande ingen general varför utger han sig för detta? Eller varför detta överhuvudtaget påstås?. Faktumet att han är enbart rysktalande gör att man kan tänka sig att tom är ryss... Ja, jag pratar bara ryska men jag är svensk och har inte lärt mig ukrainska då jag de facto inte exponerades för det i Kyiv eller är född och uppväxt där. En ukrainare exponeras mer med ukrainska antingen i kontakt med myndigheter eller i skola, eller via släkt på landet. Eftersom ryssar agerar psyops i Ukraina så när det ena inte stämmer så börjar man undra en hel del. Ruban är en pensionerad löjtnant...

Faktum är att Hromadskye logotype syns aldrig i tv skärmen, bara ett plakat i bakgrunden. Sändes detta ens på Hromadskye? Eller är det total fake klipp?

Det sändes på Hromadske TV och jag postade i tråden.

Ruban är pensionerad, det stämmer. Ukrainska titlar kan jag inte översätta till svenska, hur många kan det? Han avgick som "general någonting", det är allt jag vet. Det är möjligt att det betyder överstelöjtnant, överste, major eller någonting annat, men hög officer var han. Han kallas ofta för general på engelska, men det är inte han som säger det, han talar ju inte engelska. Engelsktalande vet inte mer om ukrainska titlar än vad jag gör.

Humanitärt arbete är viktigt, det är bra att du säger det. Det är sorgligt att fångutväxlingen nu ligger nere på order av presidenten. Det skadar båda sidor och leder inte till någonting gott. Poroshenko tänker inte på de soldater han har sänt i strid, han tänker inte på sitt folk och vill att barnen i Donbass ska sitta i källaren och lida. Karln har inte förstånd, det är det snällaste jag kan säga. Tänk när han vägrade erkänna att de många inringade ukrainska soldaterna i Debaltsevo var ett problem, han förvånade hela Minsk-mötet, inklusive VP. Det är inte konstigt om han avsätts i en soldat-kupp. Inte bra med en kupp till, men soldaternas känslor måste man ha viss förståelse för.

Västerlänningar behöver veta hur fångutväxlingen delvis har fungerat. Några gripna anti-Maidan aktivister i Odessa utväxlades mot UAF-soldater. Runt om i landet greps civila på lösa grunder och utväxlades på falska grunder som NAF-soldater. Många civila och NAF-soldater var så sönderslagna att deras inre organ var skadade. Allt är dokumenterat och kan få internationella rättsliga påföljder.
2016-03-14, 21:15
Medlem
Jag tror inte alls på rysk reguljär inblandning i Donbass. Observatörer, ja, nödsändningar, ja, frivilliga, ja, men inte reguljär trupp.

Det har varit en massa snack om att tanken T-72 är bevis på rysk inblandning. Här visas att Ukraina tidigt hade tillgång till några olika T-72. Jag är inte expert, vet inte vilka varianter som finns och kan inte analysera de bilder, som påstås bevisa rysk inblandning. De behöver också analyseras och sådant kan jag inte alls. När Der Spiegel citerade Bellingcat (det gällde MH17, om jag minns rätt och jag postade i någon tråd), så tvingades tidningen be sina läsare om ursäkt när en tysk expert ifrågasatte bildmaterialet. Sådant händer inte ofta, minsann, så lägg det på minnet.

Svenske Wiseman berömmer Bellingcat. Tänk om vi kan locka honom att uttala sig om tanksen? En militärexpert och en bildexpert är vad som behövs för ett svenskt avgörande av saken, men det har gått troll i det här och de politiska positionerna är låsta. Hursomhelst, på försvarsstaben vet man säkert sanningen. Jag gissar att den farliga plötsliga Ukraina-krisen har studerats intensivt i många länder och alldeles säkert i närliggande Sverige, men officererna gör nog rätt som håller tyst. Studera, rapportera, håll tyst och förbered för alla möjliga scenarier, så gör nog en svensk officer och det är rätt. Ukraina-krisen tog oss till stupet. Ett enda stort misstag ("standard NATO procedure", "same procedure as last year", ursäkta engelskan, men den passar bra här) och vad som helst kan hända. Jag minns ännu faran 1999 när Clark, överbefälhavaren, ville beskjuta rysk FN-trupp vid flygplatsen i Pristina. En fantastisk brittisk officer vägra lyda order och ringde London. Clark avsattes snart.

Artikeln är från 2014.

Citat:
There were T-64BM “Bulat” tanks, T-64, T-72UA, T-72A, armored personnel carries BTR-3E, BTR-4E, self-propelled artillery 2C1 and helicopters Mi-8 and Mi-2.

http://ukrainerightnow.com/today-ukr...4e-apc-photos/
2016-03-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag tror inte alls på rysk reguljär inblandning i Donbass. Observatörer, ja, nödsändningar, ja, frivilliga, ja, men inte reguljär trupp.

Det har varit en massa snack om att tanken T-72 är bevis på rysk inblandning. Här visas att Ukraina tidigt hade tillgång till några olika T-72. Jag är inte expert, vet inte vilka varianter som finns och kan inte analysera de bilder, som påstås bevisa rysk inblandning. De behöver också analyseras och sådant kan jag inte alls. När Der Spiegel citerade Bellingcat (det gällde MH17, om jag minns rätt och jag postade i någon tråd), så tvingades tidningen be sina läsare om ursäkt när en tysk expert ifrågasatte bildmaterialet. Sådant händer inte ofta, minsann, så lägg det på minnet.

Svenske Wiseman berömmer Bellingcat. Tänk om vi kan locka honom att uttala sig om tanksen? En militärexpert och en bildexpert är vad som behövs för ett svenskt avgörande av saken, men det har gått troll i det här och de politiska positionerna är låsta. Hursomhelst, på försvarsstaben vet man säkert sanningen. Jag gissar att den farliga plötsliga Ukraina-krisen har studerats intensivt i många länder och alldeles säkert i närliggande Sverige, men officererna gör nog rätt som håller tyst. Studera, rapportera, håll tyst och förbered för alla möjliga scenarier, så gör nog en svensk officer och det är rätt. Ukraina-krisen tog oss till stupet. Ett enda stort misstag ("standard NATO procedure", "same procedure as last year", ursäkta engelskan, men den passar bra här) och vad som helst kan hända. Jag minns ännu faran 1999 när Clark, överbefälhavaren, ville beskjuta rysk FN-trupp vid flygplatsen i Pristina. En fantastisk brittisk officer vägra lyda order och ringde London. Clark avsattes snart.

Artikeln är från 2014.

http://ukrainerightnow.com/today-ukr...4e-apc-photos/
Hmm,ja nu vet ju alla att rysk trupp finns i Ukraina trots genanta förnekelser från rysk sida. Väst vet ju precis hur läget är i Ukraina och hur ryska militära enheter opererar illegalt i landet. Utan tvivel får Kiev rapporter från väst om
olika ryska aktiviteter i landet som sedan kan läggas till den egna säkerhetstjänstens rapporter och bilda bra underlag för hur Ukraina skall agera mot den ryska inkräktaren. Det är nu Ukraina har nytta av sina utmärkta politiska förbindelser med väst och den dialog man kan föra med omvärlden om hjälp till självhjälp. Bara ryssen är totalt borta ur bilden i Ukrainsk politik så är många problem per automatik lösta. Än biter sig Putin kvar i delar av Ukraina men priset har varit högt för gemene ryss så t.om Putin borde nog tänka om och inse att han faktiskt inte kan vinna tillbaka Ukraina in i den ryska sfären.
2016-03-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Två av klippen är identiska...och de är mer än ett år gamla. Liveleaks, RT, Sputniknews, Rossya24, Rossya Sevodnja, youtube hopklippta filmer -- är INGA KÄLLOR! Ifall det ens stämmer att de fick så många anmälningar mot sig så säger det kanske mer om ryska propagandamaskinen än Ukraina...det behöver inte vara nån substans i det för det. "General Ruban" pratar genomgående ryska i ukrainsk kanal...bara det skumt.

"General Ruban" är ingen general (borde liksom ha lite militära kläder på sig då). Personen är lojal med DNR och medlem i en mystisk organisation som kallar sig för "Officer Corps" som sysslar med "förhandlingar om fångutväxling" med DNR. Han påstår sig vara pensionerad "General Colonel" och att han jobbat i SBU...Enligt uppgift har han haft löjtnant grad för många år sedan, men huvudsakligen på senare år haft inkomster från en mindre butik.

Denna typ av klipp med personer som utger sig för att vara nåt de inte är, höjer liksom inte din trovärdighet.

1. Identiska?? Ha, ha! Du verkar inte fatta vad ordet "identiska" betyder... i början av det ena klippen finns även en annan man som pratar, som inte är Ruban... Även om de är "gamla", det finns ingen preskriptions tid för krigsbrott...

2. Du få vända dig till "ECHR President Guido Raimondi", både när det gäller antal anmälningar och innehåll!! (ECHR avvisar anmälningar som saknar "substans", dessutom måste man "avverka " alla juridiska instanser inom det egna landet, innan man vänder sig till ECHR)
Citat:
In late January, ECHR President Guido Raimondi said Ukraine, among all countries, had the most pending applications at the Strasbourg court, with almost 14,000.
https://newcoldwar.org/european-cour...ass-residents/
Från intervjun med Rachel Denber of Human Rights Watch (i juni 2015 Ukrainas regering informerade berörda institutioner att det skulle avvika från vissa statliga skyldigheter enligt ICCPR och Europakonventionen.
Citat:
First, it’s not a carte blanche, it means that any restrictions that the government of Ukraine introduces in Lugansk and Donetsk Oblast have to be necessary, they have to be proportionate, they have to be non-discriminatory.

The second thing that is important to remember is that Ukraine ... can’t refuse to implement such rights as the rights of life, the ban on torture, the ban on slavery. Ukraine still has very serious human rights obligations in eastern Ukraine, not to mention the Geneva Conventions.

It is really hard to say. Since the war started in eastern Ukraine, we have documented all kinds of violations on all sides to the conflict - both by the Ukrainian authorities’ forces and by rebel forces. ... The violations that we documented were violations of the Geneva Conventions, for example, which you can’t derogate from…

We and other human rights organizations have documented cases of torture on both sides – of people in custody and alike. You can’t derogate from the ban on torture.
https://www.rt.com/op-edge/261137-ea...ts-derogation/

Läs även "REPORT BY NILS MUIŽNIEKS", COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS OF THE COUNCIL OF EUROPE (FOLLOWING HIS VISIT TO UKRAINE FROM 29 JUNE TO 3 JULY 2015)
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=...age=lanEnglish

3. Och du har ingen källa på din rappakalja om Ruban... väldigt trovärdigt
Det handlar inte om min trovärdighet, utan ukrainskmedias trovärdighet
Citat:
Ten Ukrainian soldiers arrived in Kyiv after their release from captivity, which was made possible thanks to the work of the negotiating team of Colonel-General Vladimir Ruban and community activist Ruslana Lyzhychko.
http://euromaidanpress.com/2014/09/0...rom-captivity/
"The head of the Ukrainian Center for the exchange of prisoners, " the Officer corps, Colonel-General Vladimir Ruban"
Man måste ha en mycket låg IQ för att anklaga Ruban för att vara "lojal" med separatisterna, när han i själva verket måste hålla sig på"god fot" med de, då han förhandlar om frisläppande av ukrainska fångar

Har du tänkt att kartorna och anteckningarna med koordinater som separatisterna hittade när ukrainska soldaterna flydde hals över huvudet, kan bekräfta det Ruban sa i klippen??

The Militia captured secret documents from UAF 28/01/2015
https://www.youtube.com/watch?x-yt-c...cl60gND7g#t=25
2016-03-14, 22:45
Medlem
Rysstroll lika blinda som vanligt, jag har postat länkar till reguljära ryska soldater vad är det ni inte fattar. Frivilliga som tjänstgör i ryska armén strider i Ukraina. Eller hur var det med de två SBU som är tillfångatagna, de råkar bara vara där gått vilse eller hur?
2016-03-14, 23:11
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
1. Identiska?? Ha, ha! Du verkar inte fatta vad ordet "identiska" betyder... i början av det ena klippen finns även en annan man som pratar, som inte är Ruban... Även om de är "gamla", det finns ingen preskriptions tid för krigsbrott...

2. Du få vända dig till "ECHR President Guido Raimondi", både när det gäller antal anmälningar och innehåll!! (ECHR avvisar anmälningar som saknar "substans", dessutom måste man "avverka " alla juridiska instanser inom det egna landet, innan man vänder sig till ECHR)

Från intervjun med Rachel Denber of Human Rights Watch (i juni 2015 Ukrainas regering informerade berörda institutioner att det skulle avvika från vissa statliga skyldigheter enligt ICCPR och Europakonventionen.

Läs även "REPORT BY NILS MUIŽNIEKS", COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS OF THE COUNCIL OF EUROPE (FOLLOWING HIS VISIT TO UKRAINE FROM 29 JUNE TO 3 JULY 2015)
https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?Ref=...age=lanEnglish

3. Och du har ingen källa på din rappakalja om Ruban... väldigt trovärdigt
Det handlar inte om min trovärdighet, utan ukrainskmedias trovärdighet

"The head of the Ukrainian Center for the exchange of prisoners, " the Officer corps, Colonel-General Vladimir Ruban"
Man måste ha en mycket låg IQ för att anklaga Ruban för att vara "lojal" med separatisterna, när han i själva verket måste hålla sig på"god fot" med de, då han förhandlar om frisläppande av ukrainska fångar

Har du tänkt att kartorna och anteckningarna med koordinater som separatisterna hittade när ukrainska soldaterna flydde hals över huvudet, kan bekräfta det Ruban sa i klippen??

The Militia captured secret documents from UAF 28/01/2015
https://www.youtube.com/watch?x-yt-c...cl60gND7g#t=25

- "REPORT BY NILS MUIŽNIEKS[/b]", COMMISSIONER FOR HUMAN RIGHTS OF THE COUNCIL OF EUROPE (FOLLOWING HIS VISIT TO UKRAINE FROM 29 JUNE TO 3 JULY 2015)" ganska allmänt hållen rapport, kan du peka ut var det intressanta innehållet finns?

- Varför kallas Ruban colonel-general i översättningen? När jag kontrollerar klippet så står tydligt i Hromdaskye att han är med i organisationen "Officerskij Korpus", ett NGO. Medan det står annat på engelska. Det blir väldig skillnad när han pratar om "vi.." som en rysktalande volontärarbetare eller om han är en ukrainsk general eller hur? Som jag ser det kan det lika väl handla om vad "separatisterna" gjort.

- Du visar ett klipp från rysk tv, Ren-tv, som bevis på "hemliga dokument" för över ett år sedan (verkligen nyheter detta haha)... fullständigt innehållslöst klipp i princip. Skulle detta klipp ha nån som helst koppling till låtsas-generalen Ruban..? Det är ju rent svammel.

- Och din statistik kommer från newcoldwar.org , en ytterst suspekt sajt (var vänlig visa snygg statistik från EUs Human rights sajt istället).

-RT, Fortruss är typiska ryska svammel källor=inga källor alls.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-15 kl. 00:11.
2016-03-14, 23:37
Medlem
Jag tänker inte citera de hemska detaljerna, jag orkar inte. Jag säger bara att tyskarna inte bar sig åt så här och det sägs också i artikeln. Jag har flera gånger hört gamla vittnen från andra världskriget säga samma sak i Donbass. Någonting är mycket sjukt i dagens Ukraina - en kopia av Bandera -dagarna, då tusentals polacker och andra mördades.

Många vittnesmål har samlats in och nu sprids kunskapen om dem. Så småningom får folk i väst höra talas om dem. Ja, det har redan börjat. Snöbollen har börjat rulla. Saken studeras av minst en internationell domstol.

På fortruss finns språkkunnigt folk från olika länder och jag känner bara till en enda som bor i Ryssland och han är inte aktiv längre. De gör oss stora tjänster. Det som skrivs där dyker ibland upp i västerländska medier lite senare.

Citat:
The TV channel "Zvezda" has published excerpts from the report "War crimes of the Ukrainian Security & Armed Forces: torture and inhumane treatment," [..]

The UAF Surpasses the Gestapo in Cruelty

http://www.fort-russ.com/2016/03/the...n-cruelty.html
2016-03-14, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Givietvis är inte Kiev ansvarig för samtliga brott som begåtts I öster, hur skulle man kunna vara det. Givetvis har även ukrainska armen begått övergrepp, det gör varje tyvärr reguljär arme. Men det är ockupanterna som illegalt finns i Ukraina som av naturliga orsaker gegår flest övergrepp på det civila samhället eftersom dom just är illegala i sin maktutövning. Behövs inga länkar för att inse faktum om tillståndet i rysshärjade områden i Ukraina, sunt förnuft räcker långt. Dessutom har ju Ukraina all rätt att försvara sina gränser med militära medel och där tyvärr civila alltid drabbas. Men det är ju Putin som är pappa till ödeläggelsen och kriget i Ukraina och den som borde stå inför skranket.

Självklart att det behövs källor till dina påstående, flera gånger har jag bevisat att du blåljuger.

Du har ingen aning om vad mänskliga rättigheter handlar om. Enligt ECHR:
Citat:
The State is responsible for the actions of all of its agencies, such as the police, security forces, other law enforcement officials, and any other State bodies who hold the individual under their control, whether they act under orders, or on their own accord
Article 3 states “(n)o one shall be subjected to torture or to inhuman or degrading treatment or punishment.

Den ryska RödaKorset har anmält Ukraina till ICC (Haag domstolen) och informerad FN säkerhetsrådet
Citat:
The Hague's International Criminal Court (ICC) has received a report by the Moscow Red Cross on the crimes Kiev officials committed in Donbas, the organization's chairman lawyer Igor Trunov told RIA Novosti Tuesday.
"An answer came from the public prosecutor of the ICC in The Hague, that our application of an investigation into the facts of crimes against humanity, committed by Ukrainian officials, has been accepted for consideration…," Trunov told RIA Novosti.
Last month, the Moscow Red Cross sent a statement to the UN Security Council, listing war crimes committed by Kiev officials in Donbas, all of which were in the Court's jurisdiction.

Även ryska Utrednings kommittén undersöker ett antal fall av folkmord mot den rysktalande befolkningen i Donetsk och Luhansk.
2016-03-15, 00:00
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Rysstroll lika blinda som vanligt, jag har postat länkar till reguljära ryska soldater vad är det ni inte fattar. Frivilliga som tjänstgör i ryska armén strider i Ukraina. Eller hur var det med de två SBU som är tillfångatagna, de råkar bara vara där gått vilse eller hur?

Jo, det har vi ju sett en del såna klipp med "ryssar som gått vilse" och det är ju bevis för att ryska trupper finns i landet. Det tycker Kiev i alla fall. Men det kan inte vara många. Vet inte hur dom räknar. Varje infångad ryss innebär ett mörkertal på 50 000 ryssar? Tycker de verkar rätt desperata i retoriken och det talar emot Kiev.
2016-03-15, 00:40
Medlem
Jo ungefär som Norge och Sverige skulle lega i krig och svenska fallskärmssoldater råkar gå vilse, de visste nog vart gränsen var mellan Ukraina och Ryssland. Eller kolla på när Vice News sökte upp asiatern som är i de väpnade ryska styrkorna med stred i Delbaltseve, gräv ner er rysstroll.
2016-03-15, 06:41
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Jo ungefär som Norge och Sverige skulle lega i krig och svenska fallskärmssoldater råkar gå vilse, de visste nog vart gränsen var mellan Ukraina och Ryssland. Eller kolla på när Vice News sökte upp asiatern som är i de väpnade ryska styrkorna med stred i Delbaltseve, gräv ner er rysstroll.

Gränserna i dessa skeenden är inte statiska, det vet alla med minsta erfarenhet av problematiken. Varför skulle det inte finnas en asiat i Donbass? Självklart att ryska frivilliga hjälper sina bröder och systrar i Donbass, varför skulle dom inte det? Välde det inte in svenskar och svenskt material i Finland under deras prövning? Självklart, varför skulle det inte det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in