Jag tror inte alls på rysk reguljär inblandning i Donbass. Observatörer, ja, nödsändningar, ja, frivilliga, ja, men inte reguljär trupp.
Det har varit en massa snack om att tanken T-72 är bevis på rysk inblandning. Här visas att Ukraina tidigt hade tillgång till några olika T-72. Jag är inte expert, vet inte vilka varianter som finns och kan inte analysera de bilder, som påstås bevisa rysk inblandning. De behöver också analyseras och sådant kan jag inte alls. När Der Spiegel citerade Bellingcat (det gällde MH17, om jag minns rätt och jag postade i någon tråd), så tvingades tidningen be sina läsare om ursäkt när en tysk expert ifrågasatte bildmaterialet. Sådant händer inte ofta, minsann, så lägg det på minnet.
Svenske Wiseman berömmer Bellingcat. Tänk om vi kan locka honom att uttala sig om tanksen? En militärexpert och en bildexpert är vad som behövs för ett svenskt avgörande av saken, men det har gått troll i det här och de politiska positionerna är låsta. Hursomhelst, på försvarsstaben vet man säkert sanningen. Jag gissar att den farliga plötsliga Ukraina-krisen har studerats intensivt i många länder och alldeles säkert i närliggande Sverige, men officererna gör nog rätt som håller tyst. Studera, rapportera, håll tyst och förbered för alla möjliga scenarier, så gör nog en svensk officer och det är rätt. Ukraina-krisen tog oss till stupet. Ett enda stort misstag ("standard NATO procedure", "same procedure as last year", ursäkta engelskan, men den passar bra här) och vad som helst kan hända. Jag minns ännu faran 1999 när Clark, överbefälhavaren, ville beskjuta rysk FN-trupp vid flygplatsen i Pristina. En fantastisk brittisk officer vägra lyda order och ringde London. Clark avsattes snart.
Artikeln är från 2014.
Citat:
There were T-64BM “Bulat” tanks, T-64, T-72UA, T-72A, armored personnel carries BTR-3E, BTR-4E, self-propelled artillery 2C1 and helicopters Mi-8 and Mi-2.
http://ukrainerightnow.com/today-ukr...4e-apc-photos/