2016-03-13, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Här ser vi hur Paris och Berlin kämpar med förståndshandikappade Kiev. Franska "exacerbés" betyder att Kiev driver dem till vansinne. Det franska uttrycket är starkt och svårt att översätta. Jag har i två år sett detta vansinne i Kiev och förstår precis hur Paris och Berlin känner sig.

http://russia-insider.com/en/politic...-nazis/ri13316
Skall vi tala förståndshandikapp så får vi nog rikta blicken mot Kreml och Putin.
Det hjälper inte att mala rysk propaganda i en oändlig slinga och tro att det till slut blir sanningen. Det blir det ju inte oavsett om det handlar om krim, Donbass, Georgien eller Syrien. Putin har ju givit lögnen ett ansikte och det får han leva med resten av sitt liv, ingen tar honom på allvar eller räknar in honom som en politiker man vill umgås med.Putin trollfabriker har ju dessutom blivit för dyra för ett allt fattigare Ryssland så även lögnen har tydligen blivit för dyr. Det är numera Ukraina som röner mest intresse som en framtida marknad med sin enorma utvecklingspotential. Ryssland är ett riskområde omvärlden tvekar inför på grund av den fallande ekonomin och det hårdnande politiska klimatet.. Så var förståndet finns och var det fattas är ju inte svårt att belägga. Kreml är förlorare även i den grenen.
2016-03-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Men fasen är det som händer i Donetsk? Folk börjar bli less på kriget där och står till och med med ukrainska flaggor runt sig. Sen lite sammandrabbningar också med polis i Donetsk:

https://twitter.com/novostidnua/stat...06831712235520

https://twitter.com/novostidnua/stat...13679995629568

https://twitter.com/novostidnua/stat...04134992863232

En död också i sammandrabbningarna.
Ja tänk själv, inte skulle du och jag vilja ha vodkastinna förståndshandikappade rebeller springandes i maktens korridorer och rapa vedervärdig rysspropaganda. Tror folk är innerligt trötta på dessa drägg som gör livet till en pina. Givetvis hägrar det att Ukraina åter tar kontroll över området så livet kan återgå till det normala. Rysstiden och ockupationen kommer att minnas med rysningar av flertalet av befolkningen den saken är klar. Dessa sk republiker i öster har ju aldrig funnits och hade dom ändå funnits så hade dom inte haft en chans att bestå som statsbildningar i sin isolering.
2016-03-13, 14:13
Medlem
Ja Lucas de har väl insett folk att de inte kan strida sig loss från Ukraina som inte släpper områdena och dessutom lär moralen sjunka ytterligare då rebellerna mest får spö nu, kolla Avdiika där de förlorade 30 man, de blir tillbakaslagna varenda anfall de försöker med nu. Det här lär dessutom komma ut bland civilbefolkningen och höjer knappast moralen i leden.
2016-03-13, 16:36
Medlem
Citat:
Jag har gjort klart att jag hatar krigsbrott, Pettersson. Jag är på Donbass' sida i konflikten, men jag har människokärlek och förstår också de värnpliktiga tvingade ukrainska soldaterna, dock inte alla frivilliga, inte de huliganer, som bär sig illa åt. Jag förstår det ukrainska folket, speciellt de gamla kvinnor som nu lider ekonomiskt pga Kiev-knaset. Du talar om "drägg" i östra Ukraina och tror att du har en poäng. Andra Kiev-vänner, t,.ex. Yats, har talat om "Untermenschen", undermänniskor, i Donbass. Du går i hans fotspår.

Personligen står jag på Ukrainas sida. Dvs det ukrainska folkets sida, från väster till öster, från norr till syd. Därför tycker jag rebellerna ska lägga ner vapnen och låta folket slippa detta onödiga krig som dessa rebeller, påverkade av falsk rysk propaganda och med ryskt stöd, startat och som skapat så mycket lidande för människorna i öster. Tusentals människor har dött pga vad dessa rebeller har gjort. Det är dags för dem att besinna sig för folkets skull.

Att ena Ukraina och leda landet genom de stora problem de lever mitt upp i kräver en ledare med visdom utöver det vanliga. Jag minst sagt tveksam till att Poroshenko är den personen.
De ukrainare jag talat med har heller inte något stort förtroende för Poroshenko även om det fortfarande finns viss avvaktan (naturligtvis talar jag om vad enstaka individer säger och inte någon statistisk representation). De dömer i alla fall inte ut honom som de dömer ut den superkriminelle Yanukovych.
Det känns som att man skulle behöva nya val, av parlament och president, och nytt friskt blod för att göra upp med den legitimitetförtroendebrist som trots alls finns i större eller mindre utsträckning. Det råder ju viss oklarhet om maktövertagandet var i enlighet med konstitutionen eller inte. Dvs hade den superkriminelle Yanukovych redan övergett sitt ämbete (det sannolika) eller tog man över makten när den superkriminelle Yanukovych fortfarande var legitim president (det osannolika men i så fall en statskupp).
Det är extremt viktigt att kriget är slut vid nästkommande val så att alla ukrainare kan delta och därmed en gång för alla lägga tal om legitimitetsbrist till historien.

Senast jag var i Ukraina, för några veckor sedan, hörde jag sägas att Kievs nya polis var lika korrupt som den gamla. Om det stämmer eller om man uttalar sig i överdriven besvikelse har jag svårt att bedöma. Jag vill i alla fall inte gärna tro på att det skulle vara på det sättet.
Kanske Kung Birger vet mer om detta?
2016-03-13, 23:41
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Personligen står jag på Ukrainas sida. Dvs det ukrainska folkets sida, från väster till öster, från norr till syd. Därför tycker jag rebellerna ska lägga ner vapnen och låta folket slippa detta onödiga krig som dessa rebeller, påverkade av falsk rysk propaganda och med ryskt stöd, startat och som skapat så mycket lidande för människorna i öster. Tusentals människor har dött pga vad dessa rebeller har gjort. Det är dags för dem att besinna sig för folkets skull.

Att ena Ukraina och leda landet genom de stora problem de lever mitt upp i kräver en ledare med visdom utöver det vanliga. Jag minst sagt tveksam till att Poroshenko är den personen.
De ukrainare jag talat med har heller inte något stort förtroende för Poroshenko även om det fortfarande finns viss avvaktan (naturligtvis talar jag om vad enstaka individer säger och inte någon statistisk representation). De dömer i alla fall inte ut honom som de dömer ut den superkriminelle Yanukovych.
Det känns som att man skulle behöva nya val, av parlament och president, och nytt friskt blod för att göra upp med den legitimitetförtroendebrist som trots alls finns i större eller mindre utsträckning. Det råder ju viss oklarhet om maktövertagandet var i enlighet med konstitutionen eller inte. Dvs hade den superkriminelle Yanukovych redan övergett sitt ämbete (det sannolika) eller tog man över makten när den superkriminelle Yanukovych fortfarande var legitim president (det osannolika men i så fall en statskupp).
Det är extremt viktigt att kriget är slut vid nästkommande val så att alla ukrainare kan delta och därmed en gång för alla lägga tal om legitimitetsbrist till historien.

Senast jag var i Ukraina, för några veckor sedan, hörde jag sägas att Kievs nya polis var lika korrupt som den gamla. Om det stämmer eller om man uttalar sig i överdriven besvikelse har jag svårt att bedöma. Jag vill i alla fall inte gärna tro på att det skulle vara på det sättet.

Det finns ju uppenbara svårigheter att komma tillrätta med korruptionen i domstolsväsendet. Däremot kan man inte säga att saker är värre än under Yanukovych som aktivt korrumperade statsapparaten. Ingen korrumperar den aktivt nu men krig mot Ryssland osv och ekonomi ger inga större möjligheter till krafttag mot korruptionen. Men som du skriver -nya val kan vara lämpliga. Tror att skummisar och korrupta allt mer filtreras bort då. Ukraina behöver troligen också en konstitution som inte gör att man kan gå från svag till stark presidentmakt hur som helst, som ej medger immunitet och som ger proportionalitet i parlamentet istället för dagens hybridsystem.

Yanukovych begick många brott, och han gjorde massa fel i formalia. Maktövergången 2014 var däremot fullständigt laglig och demokratisk, även om tolkning gjordes att man inte skulle genomföra impeachment process., Yanukovych borde hållt sig kvar i Kyiv för att annan tolkning skulle kunna gjorts. Nu kunde man hävda att han lämnat landet okonstitutionellt. Redan hade Azarov regeringen flytt landet och det var ganska uppenbart att också Yanukovych gjorde det. Han höll sig inte på plats i otroligt viktigt moment när redan Ryssland satt igång planen att annektera Krim. En illojal president i flykt till fiendeland! Man ska ha klart för sig att Yanukovych redan hade mellan 2/3 och 3/4 emot sig i det redan folkvalda parlamentet, att svag presidentmakt införts, och att Azarov regeringen avgått. Att Yanukovych skulle suttit kvar och styrt genom dekret i sånt läge är bara det odemokratiskt och märkligt- han borde självmant avgått om han var demokrat. Propagandan har varit massiv men alla fel begicks på Yanukovych sida, inte tvärtom.

Trots allt sitter nu reformister vid makten, men det finns nästan lika många som vill behålla ett status quo och inte ändra på nåt och tillhör förra regimen.Svårt då att göra reformer. Besvikelsen odlas av pro-Donbass oligarkmedierna (Firtash, Achmetov, Pinchuk). Redan på tidigt stadium attackerades Yatseniuk, trots att det isåfall snarare är presidenten som man kunde klagat på för utnämningen av den korrupte riksåklagaren .

Efter Orange revolutionen 2004 skedde liknande mönster. Den demokratiskt valda regeringen svärtades ner i media, vilket ledde till möjlighet för maktövertagande för Yanukovych. Likaså svärtades Tymoshenko ner inför presidentvalet 2009-2010. Och nu försöker oligarkmedia expolatera besvikelse med att reformer går sakta.

Ser inte maktövertagandet som icke legitimt. Yanukovych regim begick så många brott så det blir en löjlig jämförelse. Det gjordes en tolkning eftersom hans regering redan flydde till Ryssland och Yanukovych borde i detta läget hållit sig i Kyiv för att det inte skulle tolkas annorlunda.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-13 kl. 23:45.
2016-03-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Visst förekommer det att Ukrianska styrkor begår övergrepp konsogt vore annars, men brott sanktionerade av rebellstyret är ju det största hotet mot civila som bor i ockuperade områden i Ukraina och påtalas gång på gånga av berörda organisationer i väst. Rebellerna måste ju gå hårt mot civilbefolkningen fram för att kunna hålla ockupationen och den illegala samhällsapparaten vid liv så att säga. Ett Utopia i öster och Krim i syd sponsrat/ockuperat av Ryssland och bannlyst av resten av världen har ju ingen framtid. Ribban är ju dessutom alltid högre vad som är brott om man försvarar sitt territorium som Ukraina än om man ockuperar annat land som ju Ryssland gör. Facit på övergreppen i öster och på Krim får vi nog inte förrän allt ställts till rätta ryssen bortjagad och Ukraina åter har full kontroll över sina gränser.

Din trovärdighet ökar inte precis när du "kör" med din vanliga dravel utan att ange en enda källa!!

Vill påminna dig om de starka bevis som finns för uppsåtliga beskjutningar av civila= KRIGSBROTT, sanktionerade av Kievregimen:

Ukrainian General admits intentional killing of civilians General Ruban explains the rationale behind shelling of homes; Intimidation.
https://www.youtube.com/watch?t=52&v=rlwxC0R1lko

Ukrainian military speak out plainly: "We bombard our cities"
https://www.youtube.com/watch?v=l17KfjtaqpA

Poroshenko. Odessa TV, address to the nation, on November 13th, said: "Their children will hole up in the basements - this is how we win the war!"
https://www.youtube.com/watch?v=aHWHqj8g7Bk

Det är uppenbart att du inte fattar att Kievregimen är ansvarig för samtliga brott som begåtts och begås av ukrainska alkisarmé.

Vill påpeka att Ukraina, med drygt 14 000 anmälningar (mot sig) i Europa domstolen för mänskliga rättigheter, vilka utgör 21,7% av totala anmälningar, är en oslagbar ledare.
2016-03-14, 10:12
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Din trovärdighet ökar inte precis när du "kör" med din vanliga dravel utan att ange en enda källa!!

Vill påminna dig om de starka bevis som finns för uppsåtliga beskjutningar av civila= KRIGSBROTT, sanktionerade av Kievregimen:

Ukrainian General admits intentional killing of civilians General Ruban explains the rationale behind shelling of homes; Intimidation.

Poroshenko. Odessa TV, address to the nation, on November 13th, said: "Their children will hole up in the basements - this is how we win the war!"

Det är uppenbart att du inte fattar att Kievregimen är ansvarig för samtliga brott som begåtts och begås av ukrainska alkisarmé.

Vill påpeka att Ukraina, med drygt 14 000 anmälningar (mot sig) i Europa domstolen för mänskliga rättigheter, vilka utgör 21,7% av totala anmälningar, är en oslagbar ledare.

Två av klippen är identiska...och de är mer än ett år gamla. Liveleaks, RT, Sputniknews, Rossya24, Rossya Sevodnja, youtube hopklippta filmer -- är INGA KÄLLOR! Ifall det ens stämmer att de fick så många anmälningar mot sig så säger det kanske mer om ryska propagandamaskinen än Ukraina...det behöver inte vara nån substans i det för det. "General Ruban" pratar genomgående ryska i ukrainsk kanal...bara det skumt.

"General Ruban" är ingen general (borde liksom ha lite militära kläder på sig då). Personen är lojal med DNR och medlem i en mystisk organisation som kallar sig för "Officer Corps" som sysslar med "förhandlingar om fångutväxling" med DNR. Han påstår sig vara pensionerad "General Colonel" och att han jobbat i SBU...Enligt uppgift har han haft löjtnant grad för många år sedan, men huvudsakligen på senare år haft inkomster från en mindre butik.

Denna typ av klipp med personer som utger sig för att vara nåt de inte är, höjer liksom inte din trovärdighet.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-14 kl. 10:41.
2016-03-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N

Givietvis är inte Kiev ansvarig för samtliga brott som begåtts I öster, hur skulle man kunna vara det. Givetvis har även ukrainska armen begått övergrepp, det gör varje tyvärr reguljär arme. Men det är ockupanterna som illegalt finns i Ukraina som av naturliga orsaker gegår flest övergrepp på det civila samhället eftersom dom just är illegala i sin maktutövning. Behövs inga länkar för att inse faktum om tillståndet i rysshärjade områden i Ukraina, sunt förnuft räcker långt. Dessutom har ju Ukraina all rätt att försvara sina gränser med militära medel och där tyvärr civila alltid drabbas. Men det är ju Putin som är pappa till ödeläggelsen och kriget i Ukraina och den som borde stå inför skranket.
2016-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Två av klippen är identiska...och de är mer än ett år gamla. Liveleaks, RT, Sputniknews, Rossya24, Rossya Sevodnja, youtube hopklippta filmer -- är INGA KÄLLOR! Ifall det ens stämmer att de fick så många anmälningar mot sig så säger det kanske mer om ryska propagandamaskinen än Ukraina...det behöver inte vara nån substans i det för det. "General Ruban" pratar genomgående ryska i ukrainsk kanal...bara det skumt.

"General Ruban" är ingen general (borde liksom ha lite militära kläder på sig då). Personen är lojal med DNR och medlem i en mystisk organisation som kallar sig för "Officer Corps" som sysslar med "förhandlingar om fångutväxling" med DNR. Han påstår sig vara pensionerad "General Colonel" och att han jobbat i SBU...Enligt uppgift har han haft löjtnant grad för många år sedan, men huvudsakligen på senare år haft inkomster från en mindre butik.

Denna typ av klipp med personer som utger sig för att vara nåt de inte är, höjer liksom inte din trovärdighet.

Ruban noterade att UAF inte brydde sig om att utväxla soldater och det tyckte han inte om. Han startade ett privat initiativ med några medarbetare sommaren 2014. Flera hundra familjer på båda sidor har dem att tacka för mycket. Jag har stor respekt för Ruban. Han gjorde en god gärning. Även Micke i Azov hade en gång några vänliga ord att säga om honom och honom lyssnar du väl på? Jag tror att Micke var vid fronten då och där är alla medvetna om faran att bli tillfångatagen.

Han kunde tala med både UAF och Donbass och han höll alltid vad han lovade. Han såg på plats vad UAF ställde till med och rapporterade i flera medier. Jag har sett honom tala på Hromadske TV. Han fick väga sina ord noga för att inte censureras eller råka illa ut på annat sätt. Jag har postat länkar till minst en skriven intervju där han var rakare.

Poroshenko satte stopp för fångutväxlingen 2015. Han flyttade ansvaret till SBU. Där insåg man troligen att de flesta fångna NAF-soldater redan dött i någon SBU-källare och att det inte längre dög att fånga civila på gatan, slå sönder dem och sända dem att utväxlas i Donbass.

Misstror du verkligen Ukraina-vänliga Hromadske TV? Det finns en länk någonstans i tråden.

Han talar ryska, men det gör ju du också. Ukrainska kan du inte har du sagt. Tymochenko lärde sig ukrainska sent i livet och nägra ledamöter i Rada står och söker efter ord när de talar. Ukraina är flerspråkigt, Birgerkungen.

Här har du en man som utfört viktigt humanitärt arbete och du ska misstänkliggöra honom?
2016-03-14, 18:37
Medlem
Fransmannen Laurent rapporterar från Donbass. Artikeln är översatt av en pensionerad västerländsk latinprofessor. Så fungerar fortruss.

Vi får veta vad som hände när UAF kom till Donbass och hur snabbt NAF fick tillgång till andra vapen än jaktgevär.

Citat:
We've settled in at the town's central park; we've got sunshine, and springtime is on its way to the Donbass; the last races of snow have long since disappeared. They were simple workers and denizens when the Ukrainian Army attacked one other springtime, two years ago.

"When the soldiers of Ukraine were approaching the city after the fall of Slavyansk, we reacted and formed volunteer units. We had nothing, practically sticks, weapons at hazard, shotguns, it was ridiculous. We built makeshift bunkers, block-posts on the crossings and in front of the city to monitor and defend the approaches and entrances.

"Ukrainian fighter planes flew over the area, they were flying so low that sometimes we felt like we were going to get it in the face. Then the shells started falling on the town, sporadically at first, then methodically.

Then we formed our volunteer units. There weren't even 50 of us, and many died later. We fought for our land, for our country right up to Minsk 2 in February 2015 and then we were demobilized.

"So what ?" I said, and I explained that we would take the weapons we needed from their hands. Indeed the first soldiers we met were Ukrainian army. Many of the officers were completely panicked: they came to kill terrorists, that's what they were told, and there we were in front of them civilians, grandmothers, women. The soldiers were draftees, they were 18 or 20 years, so we disarmed dozens, they allowed this because otherwise they would have had to kill ordinary people that looked surprisingly like their parents, their siblings, their families.

We even captured armored vehicles in this way, sometimes they also passed over to our side.

Yevgeny regrets, however, that Rinat Akhmetov's companies still pay their taxes in Kiev.

"They came here to kill terrorists, and found women and grandmothers:" In Kirovskoe, civilians look back on 2014

http://www.fort-russ.com/2016/03/the...rists-and.html
2016-03-14, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge

Vi har delvis olika åsikter, men det där var bra skrivet. Jag håller inte med om allt, så är det ju sällan och så behöver det alls inte vara, men det viktiga är att det blir slut på inbördeskriget och ordning i landet. Paris och Berlin kämpar för val i Donbass i juni. Om de kan hållas, så kan resten av Minsk2 implementeras och den förfärliga konflikten få ett slut. Val kan och bör hållas i hela landet för att lösa det infekterade presidentproblemet. Även val till Rada med deltagande av hela folket, inklusive Donbass-borna. Landet behöver enas och sorgerna värka ut. Inbördeskriget är det grymmaste av alla krig. Ibland far mot son, bror mot bror, vän mot vän (även Lyashko har släktingar i Donbass). Helandet tar tid och behöver börja omedelbart.

Poroshenko och Rada-ledamöterna sitter bra där de sitter och kämpar emot dessa tankar, så väst kan behöva höja tonläget. Jag har inget personligt intresse i konflikten och vill ha lugn i landet Ukraina, så att jag kan sluta oroa mig för den storpolitiska situationen. Efter två långa år längtar jag efter att studera naturlig ogräsbekämpning eller någonting annat mindre komplicerat, men så länge Ukraina-krisen inte löses, så sitter Europa på pottan och jag måste följa utvecklingen.

Alla, utom Kiev, verkar vara medvetna om det ekonomiska läget.
Berlin arbetar på en sorts Marshall-hjälp till Ukraina. Informationen är knapphändig och förslaget är inte helt utarbetat, men det ser ut som om Berlin kommer att kontrollera varenda utbetalad euro. Europa är medvetet om vad oligarkerna håller på med och Yanukovich var inte heller oskyldig (IMF-pengar försvann under hans styre).

Jag välkomnar rapporter av alla som besöker Ukraina. Berätta gärna mer om dina erfarenheter. Jag har aldrig besökt landet och vill speciellt veta mer om vad vanligt folk, som upplever den ukrainska verkligheten, säger och hur de lever. Om det blir fred till sist och om gatorna blir säkra (viktigt), så köper jag biljett på studs. Jag är nyfiken på landet och visst kommer jag att gynna någon stackars baboushka med hårdvaluta. Då kan jag också studera situationen på Krim utan att behöva ta omvägen genom fasta Ryssland. Det enda som är bra med krisen är att Ukraina sattes på kartan. Jag är nyfiken.
2016-03-14, 19:22
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ruban noterade att UAF inte brydde sig om att utväxla soldater och det tyckte han inte om. Han startade ett privat initiativ med några medarbetare sommaren 2014. Flera hundra familjer på båda sidor har dem att tacka för mycket. Jag har stor respekt för Ruban. Han gjorde en god gärning. Även Micke i Azov hade en gång några vänliga ord att säga om honom och honom lyssnar du väl på? Jag tror att Micke var vid fronten då och där är alla medvetna om faran att bli tillfångatagen.

Han kunde tala med både UAF och Donbass och han höll alltid vad han lovade. Han såg på plats vad UAF ställde till med och rapporterade i flera medier. Jag har sett honom tala på Hromadske TV. Han fick väga sina ord noga för att inte censureras eller råka illa ut på annat sätt. Jag har postat länkar till minst en skriven intervju där han var rakare.

Poroshenko satte stopp för fångutväxlingen 2015. Han flyttade ansvaret till SBU. Där insåg man troligen att de flesta fångna NAF-soldater redan dött i någon SBU-källare och att det inte längre dög att fånga civila på gatan, slå sönder dem och sända dem att utväxlas i Donbass.

Misstror du verkligen Ukraina-vänliga Hromadske TV? Det finns en länk någonstans i tråden.

Han talar ryska, men det gör ju du också. Ukrainska kan du inte har du sagt. Tymochenko lärde sig ukrainska sent i livet och nägra ledamöter i Rada står och söker efter ord när de talar. Ukraina är flerspråkigt, Birgerkungen.

Här har du en man som utfört viktigt humanitärt arbete och du ska misstänkliggöra honom?

Humanitärt arbete är väl bara bra ifall det stämmer, men han är fortfarande ingen general varför utger han sig för detta? Eller varför detta överhuvudtaget påstås?. Faktumet att han är enbart rysktalande gör att man kan tänka sig att tom är ryss... Ja, jag pratar bara ryska men jag är svensk och har inte lärt mig ukrainska då jag de facto inte exponerades för det i Kyiv eller är född och uppväxt där. En ukrainare exponeras mer med ukrainska antingen i kontakt med myndigheter eller i skola, eller via släkt på landet. Eftersom ryssar agerar psyops i Ukraina så när det ena inte stämmer så börjar man undra en hel del. Ruban är en pensionerad löjtnant...

Faktum är att Hromadskye logotype syns aldrig i tv skärmen, bara ett plakat i bakgrunden. Sändes detta ens på Hromadskye? Eller är det total fake klipp?
Senast redigerad av birgerkungen 2016-03-14 kl. 20:07.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in