Citat:
Ursprungligen postat av
Spugge
Personligen står jag på Ukrainas sida. Dvs det ukrainska folkets sida, från väster till öster, från norr till syd. Därför tycker jag rebellerna ska lägga ner vapnen och låta folket slippa detta onödiga krig som dessa rebeller, påverkade av falsk rysk propaganda och med ryskt stöd, startat och som skapat så mycket lidande för människorna i öster. Tusentals människor har dött pga vad dessa rebeller har gjort. Det är dags för dem att besinna sig för folkets skull.
Att ena Ukraina och leda landet genom de stora problem de lever mitt upp i kräver en ledare med visdom utöver det vanliga. Jag minst sagt tveksam till att Poroshenko är den personen.
De ukrainare jag talat med har heller inte något stort förtroende för Poroshenko även om det fortfarande finns viss avvaktan (naturligtvis talar jag om vad enstaka individer säger och inte någon statistisk representation). De dömer i alla fall inte ut honom som de dömer ut den superkriminelle Yanukovych.
Det känns som att man skulle behöva nya val, av parlament och president, och nytt friskt blod för att göra upp med den legitimitetförtroendebrist som trots alls finns i större eller mindre utsträckning. Det råder ju viss oklarhet om maktövertagandet var i enlighet med konstitutionen eller inte. Dvs hade den superkriminelle Yanukovych redan övergett sitt ämbete (det sannolika) eller tog man över makten när den superkriminelle Yanukovych fortfarande var legitim president (det osannolika men i så fall en statskupp).
Det är extremt viktigt att kriget är slut vid nästkommande val så att alla ukrainare kan delta och därmed en gång för alla lägga tal om legitimitetsbrist till historien.
Senast jag var i Ukraina, för några veckor sedan, hörde jag sägas att Kievs nya polis var lika korrupt som den gamla. Om det stämmer eller om man uttalar sig i överdriven besvikelse har jag svårt att bedöma. Jag vill i alla fall inte gärna tro på att det skulle vara på det sättet.
Kanske Kung Birger vet mer om detta?
Vi har delvis olika åsikter, men det där var bra skrivet. Jag håller inte med om allt, så är det ju sällan och så behöver det alls inte vara, men det viktiga är att det blir slut på inbördeskriget och ordning i landet. Paris och Berlin kämpar för val i Donbass i juni. Om de kan hållas, så kan resten av Minsk2 implementeras och den förfärliga konflikten få ett slut. Val kan och bör hållas i hela landet för att lösa det infekterade presidentproblemet. Även val till Rada med deltagande av hela folket, inklusive Donbass-borna. Landet behöver enas och sorgerna värka ut. Inbördeskriget är det grymmaste av alla krig. Ibland far mot son, bror mot bror, vän mot vän (även Lyashko har släktingar i Donbass). Helandet tar tid och behöver börja omedelbart.
Poroshenko och Rada-ledamöterna sitter bra där de sitter och kämpar emot dessa tankar, så väst kan behöva höja tonläget. Jag har inget personligt intresse i konflikten och vill ha lugn i landet Ukraina, så att jag kan sluta oroa mig för den storpolitiska situationen. Efter två långa år längtar jag efter att studera naturlig ogräsbekämpning eller någonting annat mindre komplicerat, men så länge Ukraina-krisen inte löses, så sitter Europa på pottan och jag måste följa utvecklingen.
Alla, utom Kiev, verkar vara medvetna om det ekonomiska läget.
Berlin arbetar på en sorts Marshall-hjälp till Ukraina. Informationen är knapphändig och förslaget är inte helt utarbetat, men det ser ut som om Berlin kommer att kontrollera varenda utbetalad euro. Europa är medvetet om vad oligarkerna håller på med och Yanukovich var inte heller oskyldig (IMF-pengar försvann under hans styre).
Jag välkomnar rapporter av alla som besöker Ukraina. Berätta gärna mer om dina erfarenheter. Jag har aldrig besökt landet och vill speciellt veta mer om vad vanligt folk, som upplever den ukrainska verkligheten, säger och hur de lever. Om det blir fred till sist och om gatorna blir säkra (viktigt), så köper jag biljett på studs. Jag är nyfiken på landet och visst kommer jag att gynna någon stackars baboushka med hårdvaluta. Då kan jag också studera situationen på Krim utan att behöva ta omvägen genom fasta Ryssland. Det enda som är bra med krisen är att Ukraina sattes på kartan. Jag är nyfiken.