2015-11-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blippster
Till ämnet
Det skulle vara intressant med något stöd för teorin att intelligenta tenderar att tro på högre makter. De är i vart fall enligt många (63 i det här fallet) studier mindre benägna att vara religiösa.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/s...h-intelligens/

Men att inte vara religiös utesluter inte tron på högre makter av något slag. Har det skakats fram något stöd för TS teori?
Som jag tidigare har berättat i tråden så menar jag inte att Högt intelligenta tror på religion (vilket studien du länka till syftar på). Jag är medveten om att endast låg intelligenta är djupt troende inom religion. Däremot så menar jag att Högt intelligenta är medvetna om hur komplext detta universum är och därför gör dem inte misstaget att tro sig veta allt. Efter att ha läst alla svar i tråden så är jag mer övertygad av att Högt intelligenta borde vara agnostiker, men detta betyder inte att dem tror på religion.

Religion och Högre makt ska inte betraktas som samma sak.

"The most beautiful system of the sun, planets, and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."-Isaac Newton

Notera att Newton inte syftar på religion. Han pratar specifikt om en Intelligent högre makt.
Citera
2015-11-10, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeKing00
Jag är medveten om att endast låg intelligenta är djupt troende inom religion.
Det är definitivt inte sant. Att högintelligenta är mindre benägna att vara religiösa betyder inte att de inte kan vara det. En av de mer respekterade och produktiva professorerna i matematik på mitt gamla universitet var religiös. Han borde uppfylla definitionen av högintelligenta enligt tråden.
Citat:
"The most beautiful system of the sun, planets, and comets, could only proceed from the counsel and dominion of an intelligent and powerful Being."-Isaac Newton

Notera att Newton inte syftar på religion. Han pratar specifikt om en Intelligent högre makt.
Just exemplet Newton är inte det bästa för att ge stöd för din teori, han var nämligen monoteistiskt religiös. Den högre makt han syftar på är den kristna guden.
Mer att läsa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Religi...f_Isaac_Newton

Citat:
Som jag tidigare har berättat i tråden så menar jag inte att Högt intelligenta tror på religion (vilket studien du länka till syftar på)
Jag tyckte att det framgick med all tydlighet att jag syftade på samma sak?
Citat:
Ursprungligen postat av Blippster
Men att inte vara religiös utesluter inte tron på högre makter av något slag.
Det jag undrade och undrar är om tråden har hittat något stöd för denna teori, för att diskutera annat än rena spekulationer. Även om "högre makt" är lite väl luddigt formulerat.

Om frågan är om högintelligenta i större utsträckning förstår att de inte vet allt om världen och att man exempelvis inte kan bevisa ickeexistens hur befängd den påstådda existensen än må vara så är jag helt övertygad om att det är så.
Citera
2015-11-10, 18:59
Medlem
starke_adolfs avatar
Om man ska vara riktigt anal, talar vi om att högt intelligenta tror på en högre makt? I sådana fall är det sannolikt att dessa är överrepresenterade i västvärlden, då vi har en överrepresentation av monoteistiska religioner här. På samma sätt som polyteismen är överrepresenterad i öst. Intressanta konsekvenser som kan uppstå genom att göra skillnad mellan dem är till exempel:
"Högintelligenta i öst tenderar i större utsträckning att vara monoteister" (fast polyteismen dominerar)
"Högintelligenta är ateister i områden där polyteism dominerar"
... eller liknande
Vad skulle dessa saker i sådana fall kunna bero på?
Citera
2015-11-10, 22:45
Bannlyst
De intressanta är alltså ifall en större skala intelligenta tror på högre makt och inte hur man dragit sina slutsatser?

Låt mig säga såhär att de finns personer som förklarar sin vittnesbörd på de mest dumma naiva sätten som finns. Likväl finns de ateister som bestämmer sig på ganska ologiska grunder med att representera de som logiken i egen hög person talar ut att "logiskt sett finns de ingen gud för att bibeln är inte sann".

Säger inte att så är fallet men skulle man jämföra och basera sin tro på vad majoriteten av intelligenta anser så är man ju inte direkt garderad utifrån statistik att ha rätt eller att man skulle själv vara mer intelligent för man kopierar någon annans åsikt.
Citera
2015-11-10, 23:13
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
De intressanta är alltså ifall en större skala intelligenta tror på högre makt och inte hur man dragit sina slutsatser?

Låt mig säga såhär att de finns personer som förklarar sin vittnesbörd på de mest dumma naiva sätten som finns. Likväl finns de ateister som bestämmer sig på ganska ologiska grunder med att representera de som logiken i egen hög person talar ut att "logiskt sett finns de ingen gud för att bibeln är inte sann".

Säger inte att så är fallet men skulle man jämföra och basera sin tro på vad majoriteten av intelligenta anser så är man ju inte direkt garderad utifrån statistik att ha rätt eller att man skulle själv vara mer intelligent för man kopierar någon annans åsikt.
Vilka är vi att döma hur en annan person kommit fram till sin åsikt? Det intressanta just här är väl ändå om personen är troende eller inte, skulle man börja gräva i hur de kommit fram till det och vad som är rimligt att komma fram till skulle frågan bli väldigt svår att undersöka. Dessutom tror jag att grunderna för "vad som är rimligt" skulle vara väldigt svåra att bestämma, plus faktumet vem är undersökaren att säga det?

Om det är en person som säger att "logiskt sett finns de ingen gud för att bibeln är inte sann" får man helt enkelt be personen att definiera logiken, gud, bibeln och vad som är sant. Byggt på dessa antaganden eller definitioner får man acceptera eller förkasta tesen på de grunderna. Du kanske skulle vara beredd att hålla med personen om denna berättade exakt varför den tycker som den gör och förde ett resonemang och argumenterade på ett sätt som du höll helt med om?
Senast redigerad av starke_adolf 2015-11-10 kl. 23:15.
Citera
2015-11-11, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vilka är vi att döma hur en annan person kommit fram till sin åsikt? Det intressanta just här är väl ändå om personen är troende eller inte, skulle man börja gräva i hur de kommit fram till det och vad som är rimligt att komma fram till skulle frågan bli väldigt svår att undersöka. Dessutom tror jag att grunderna för "vad som är rimligt" skulle vara väldigt svåra att bestämma, plus faktumet vem är undersökaren att säga det?

Om det är en person som säger att "logiskt sett finns de ingen gud för att bibeln är inte sann" får man helt enkelt be personen att definiera logiken, gud, bibeln och vad som är sant. Byggt på dessa antaganden eller definitioner får man acceptera eller förkasta tesen på de grunderna. Du kanske skulle vara beredd att hålla med personen om denna berättade exakt varför den tycker som den gör och förde ett resonemang och argumenterade på ett sätt som du höll helt med om?

Då undrar jag vad begreppet troende innefattar. För att en del använder de som att personer som tror att de inte finns en gud skulle innefatta icketroende också, medans de finns dem som inte ens funderar på saken de reflekterar aldrig kring gud eller existentiella tankar alls.

Naivt baserat kan någonting vara ändå, just de jag tänker om nu har tillhört liknande sekter och de rör sig om pengar eller att valla in flera.

Logiken är väl enklare genom att säga att gud kan finnas utan någon bibel, de är inte gud copyright eller hur?
Citera
2015-11-11, 12:39
Medlem
qbits avatar
Citat:
Sedan jag kan minnas har jag varit ateist. Iden om Religion, Gud, Himmel och Helvete (och allt annat som tillhör dem traditionella världsreligionerna) har aldrig attraherat mig. I själva verket har det nästan inte varit religionerna i sig som har gjort att jag har väldigt svårt att ta någon religion på allvar, utan det faktum att majoriteten av religiösa har låg intelligens, låg utbildning och lever i U-Länder. Länder som har valt att överge religion har utan tvivel varit mer progressiva och lyckats bäst med att driva människan framåt.

Jag älskar vetenskap och teorier kring universums uppkomst. Ju mer jag läser (och försöker att förstå), ju mer tvivlar jag på att allt kom ur ingenting. Enligt olika vetenskapligt baserade teorier så finns chansen att en högre makt(er) verkligen existerar.

String Theory
Enligt denna teori så kan det existera upp emot 11 dimensioner. Tänk om det finns liv i någon av dessa högre dimensioner. Är dessa varelser inte en "högre makt" relativt till oss?

Simulated Reality
I framtiden (dock redan idag om du räknar Sims spelen som en simulation) så kommer vi med hjälp av kvantdatorer kunna simulera liv. Frågan är då: Vem kan säga att vi inte redan lever i en simulation?

Einstein sägs ha trott på en högre makt. Själv tvivlar jag på att han syfta på någon av dem traditionella religionerna. Kan det vara så att han trodde på en högre makt grundad på vetenskap? Isaac Newton var ännu en högt intelligent person som sagt ha trott på en högre makt.

Är det så att högt intelligenta personer inser hur komplext vårt universum verkligen är och allt som tillhör det, att dem har det svårt att tro på att allt kom ur ingenting?

Nu är Einstein* och Newton anekdotiska exempel och säger ingenting i sig om ”högt intelligenta” tenderar i högre utstreckning tro på en högre makt.

Nu beror det på hur du definierar en ”högre makt”. Men om du med ”högre makt” menar en medveten enitet som gett upphov till universum, står inte valet mellan att tro på att universum uppkom ur ingenting och att universum skapades av en högre makt.

Vi vet helt enkelt inte för närvarande vilka mekanismer som gav upphov till universums uppkomst. T.ex. kan det röra sig om icke medvetna fysikaliska mekanismer, ett abstrakt matematiskt universum, eller en transcendent entitet som har ett medvetande och syfte (en högre makt). Universum kanske är cyklisk, och det finns ett antal hypotetiska fysikalska modeller som adreserar detta. Kanske är frågeställningen om vilka mekanismer som gav upphov till universum felställd, eftersom universums uppkomst kanske inte opererade enligt vår orsak/verkan paradigm.

Så oavsett intelligensen hos en individ som har en övertygelse angående hur universum uppkom är det för närvarande spekulation.

------------------------------------------------------

*Einsten beskrev sig själv som Spinozisk panteist, som en person som kände förundran för hur universum fungerade och beskrev dessa känslor som religiösa (1). Däremot trodde han inte på någon personlig gud (2).

(1) Albert Einstein – Ideas and Opinions

(2) Einsteins brev 1954, översatt till engelska och publicerad i Albert Einstein, the Human Side: New Glimpses from His Archives.
Senast redigerad av qbit 2015-11-11 kl. 12:47.
Citera
2015-11-11, 13:44
Medlem
Citat:
Sedan jag kan minnas har jag varit ateist. Iden om Religion, Gud, Himmel och Helvete (och allt annat som tillhör dem traditionella världsreligionerna) har aldrig attraherat mig. I själva verket har det nästan inte varit religionerna i sig som har gjort att jag har väldigt svårt att ta någon religion på allvar, utan det faktum att majoriteten av religiösa har låg intelligens, låg utbildning och lever i U-Länder. Länder som har valt att överge religion har utan tvivel varit mer progressiva och lyckats bäst med att driva människan framåt.

Jag älskar vetenskap och teorier kring universums uppkomst. Ju mer jag läser (och försöker att förstå), ju mer tvivlar jag på att allt kom ur ingenting. Enligt olika vetenskapligt baserade teorier så finns chansen att en högre makt(er) verkligen existerar.

String Theory
Enligt denna teori så kan det existera upp emot 11 dimensioner. Tänk om det finns liv i någon av dessa högre dimensioner. Är dessa varelser inte en "högre makt" relativt till oss?

Simulated Reality
I framtiden (dock redan idag om du räknar Sims spelen som en simulation) så kommer vi med hjälp av kvantdatorer kunna simulera liv. Frågan är då: Vem kan säga att vi inte redan lever i en simulation?

Einstein sägs ha trott på en högre makt. Själv tvivlar jag på att han syfta på någon av dem traditionella religionerna. Kan det vara så att han trodde på en högre makt grundad på vetenskap? Isaac Newton var ännu en högt intelligent person som sagt ha trott på en högre makt.

Är det så att högt intelligenta personer inser hur komplext vårt universum verkligen är och allt som tillhör det, att dem har det svårt att tro på att allt kom ur ingenting?

Det finns inte någon uppenbar nödvändighet i att X måste vara skapat bara för att vi upplever X som komplext eller avancerat. Man kan lika gärna argumentera omvänt. Eftersom X är så avancerad och komplex kan inget ha kapaciteten att ha skapat det. Båda påståendena saknar nödvändig relevans.
Citera
2015-11-11, 18:30
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Då undrar jag vad begreppet troende innefattar. För att en del använder de som att personer som tror att de inte finns en gud skulle innefatta icketroende också, medans de finns dem som inte ens funderar på saken de reflekterar aldrig kring gud eller existentiella tankar alls.
Helt klart berättigad fråga, jag är för opåläst för att kunna svara på den dock.
Citat:
Logiken är väl enklare genom att säga att gud kan finnas utan någon bibel, de är inte gud copyright eller hur?
Det är väl precis det som vissa påstår och rättfärdigar det med att det skrivs om det i Bibeln. Vissa berättelser i Bibeln sägs ju ha uppstått i direktkontakt med gud. Första budordet säger dessutom: "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig". Detta pekar på att alla gudar utom just gud (som beskriven i Bibeln) är otillåtna.
Citera
2015-11-11, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Helt klart berättigad fråga, jag är för opåläst för att kunna svara på den dock.
Det är väl precis det som vissa påstår och rättfärdigar det med att det skrivs om det i Bibeln. Vissa berättelser i Bibeln sägs ju ha uppstått i direktkontakt med gud. Första budordet säger dessutom: "Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig". Detta pekar på att alla gudar utom just gud (som beskriven i Bibeln) är otillåtna.

Vad som menas med att inte hava andra gudar är faktiskt ett budord som innefattar att man ingår ett form av äktenskap med denna guden. Som jesus säger att det är nytt förbund som gäller med nya testamentet. Så faktiskt är det ett stort missförstånd att säga att bibeln nekar andra gudars existens de gör den inte! Däremot målar de upp guden för sin bok som den som bestämmer över denna värld och nämner inte några andra gudar eftersom man ska bara följa en gud så nämner man inga andra.

Jag vet inte om du sa precis samma sak som jag sa. Men eftersom de ofta är många som tolkar de som de bara finns en gud och inte som du skrev att alla andra är otillåtna så förtydligade jag de.
Citera
2015-11-11, 23:45
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Albert Einstein var en väldigt gudfruktig själ!

Det stämmer ej att Einstein trodde på någon gud. Hursomhelst spelar det ingen roll. Bara det som Einstein kunde bevisa har någon betydelse.
Citera
2015-11-12, 06:52
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Om String Theory visar sig ha rätt så ska det finnas uppemot 11 dimensioner. ...
Ja. Och du lever i alla dessa. De är inte separata dimensioner från de som vi lever i. De är inte dimensioner likt en andevärd parallellt med andra. Våra sinnen speglar bara 3+1 dimensioner. De andra dimensionerna finns i våran fysiska verklighet dock är dom extremt små. Möjligen extremt stora. Läs på om string theory och curled up dimensions.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in