2015-11-10, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det finns ingen motsättning mellan agnosticism och ateism. Man kan vara agnostiker och ateist samtidigt.
Inte enligt Christer Sturmark. Enligt honom har ateisten en hypotes om att Gud inte existerar, en troende har en hypotes om att Gud existerar, medan en agnostiker inte har någon hypotes alls i frågan.

Men man kanske kan skifta mellan hypotes/ickehypotes en eller flera gånger i sitt liv, om man är den lite veliga typen.
Citera
2015-11-10, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Inte enligt Christer Sturmark. Enligt honom har ateisten en hypotes om att Gud inte existerar, en troende har en hypotes om att Gud existerar, medan en agnostiker inte har någon hypotes alls i frågan.

Men man kanske kan skifta mellan hypotes/ickehypotes en eller flera gånger i sitt liv, om man är den lite veliga typen.

agnostiker är bara ett medlande ord för att inte ta stark ställning. Alla är agnostiker. INGEN vet.

Du är antingen teistisk agnostiker. dvs du TROR men vet inte på gudar etc
eller
ateistisk agnostiker - du TROR INTE men vet inte heller.

Det hela är inte svårare än att tror man på något eller inte. tror man inte på någon gud eller gudar så är man ateist oavsett om man väljer att säga att nej jag är agnostiker.

Tror man däremot på gud/gudar/etc är man teist.
Citera
2015-11-10, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeKing00
Sedan jag kan minnas har jag varit ateist. Iden om Religion, Gud, Himmel och Helvete (och allt annat som tillhör dem traditionella världsreligionerna) har aldrig attraherat mig. I själva verket har det nästan inte varit religionerna i sig som har gjort att jag har väldigt svårt att ta någon religion på allvar, utan det faktum att majoriteten av religiösa har låg intelligens, låg utbildning och lever i U-Länder. Länder som har valt att överge religion har utan tvivel varit mer progressiva och lyckats bäst med att driva människan framåt.

Jag älskar vetenskap och teorier kring universums uppkomst. Ju mer jag läser (och försöker att förstå), ju mer tvivlar jag på att allt kom ur ingenting. Enligt olika vetenskapligt baserade teorier så finns chansen att en högre makt(er) verkligen existerar.

String Theory
Enligt denna teori så kan det existera upp emot 11 dimensioner. Tänk om det finns liv i någon av dessa högre dimensioner. Är dessa varelser inte en "högre makt" relativt till oss?

Simulated Reality
I framtiden (dock redan idag om du räknar Sims spelen som en simulation) så kommer vi med hjälp av kvantdatorer kunna simulera liv. Frågan är då: Vem kan säga att vi inte redan lever i en simulation?

Einstein sägs ha trott på en högre makt. Själv tvivlar jag på att han syfta på någon av dem traditionella religionerna. Kan det vara så att han trodde på en högre makt grundad på vetenskap? Isaac Newton var ännu en högt intelligent person som sagt ha trott på en högre makt.

Är det så att högt intelligenta personer inser hur komplext vårt universum verkligen är och allt som tillhör det, att dem har det svårt att tro på att allt kom ur ingenting?

Mindre intelligenta personer är mer sannolika att tro på gud/gudar enligt flera studier. Högintelligenta personer brukar sällan vara troende och lågintelligenta brukar ofta. Sen finns det blandningar i hela spektrumet såklart.

En intelligent person inser självfallet med allt ur inget är precis lika komplicerat som Gud/gudar ur inget. Spelar ingen roll vad du väljer egentligen. Något har kommit ur inget eller har alltid funnits. Hela konceptet är bortom vad vi människor kan föreställa oss oavsett.

Frågan är bra vad är mest troligt? Att ett universum (om det nu bara finns ett) har kommit ur intet och allt i det bygger på konsekvenserna av hur det fungerar och allt följer vissa grundlagar eller att ett magiskt väsen som är perfekt vetande, allsmäktigt medvetande, bortom tid och rum bara skapades ur inget?

Ta med i beräkningen att det är mer troligt att vi är ett resultat av en gigantisk datorsimulering än att vi inte är det, iaf enligt några matematiker på MIT.
Citera
2015-11-10, 06:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Einstein använde väldigt ofta gud och religion som metaforer för sin beundran av universum, men såvitt jag vet är det inte mer än så. Han definierade sig dock inte som ateist, men det går att argumentera för att han var det. Något han ogillade var när hans citat användes för att motbevisa en gud, men om jag inte minns fel ogillade han även när de användes för att bevisa densamme.

Men varför använda sig av just GUD som metafor?
Citera
2015-11-10, 06:34
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Varifrån har du fått att Einstein trodde på en högre makt? Såvitt jag vet var han ateist.

Albert Einstein var en väldigt gudfruktig själ!

Han blev arg när man kallade honom för ateist!

"Med tanke på denna harmoni i kosmos som jag med mitt begränsade mänskliga sinne kan känna, så finns det ändå de som säger att det inte finns någon Gud. Men vad som gör mig riktigt arg är när de citerar mig för att ge stöd åt en sådan hållning."

- Albert Einstein, till Prins Hubertus av Löwenstein, 1941, "Towards the further shore", sid 156, 214, Calaprice.

"Einstein used to speak so often of God that I tend to believe that he has been a disguised theologian."

— Friedrich Dürrenmatt in Albert Einstein (Diogenes Verlag, Zürich, 1979), p. 12, quoted in Jammer, p. 7

"I want to know how God created this world. I'm not interested in this or that phenomenon, in the spectrum of this or that element. I want to know His thoughts; the rest are details."

— E. Salaman, "A Talk With Einstein," The Listener 54 (1955), pp. 370-371, quoted in Jammer, p. 123.

"What I am really interested in, is knowing whether God could have created the world in a different way; in other words, whether the requirement of logical simplicity admits a margin of freedom."

— C. Seelig, Helle Zeit—Dunkle Zeit (Europa Verlag, Zuürich, 1956), p.72, quoted in Jammer, p. 124.

"God is a mystery. But a comprehensible mystery. I have nothing but awe when I observe the laws of nature. There are not laws without a lawgiver, but how does this lawgiver look? Certainly not like a man magnified."

- Einstein, i en intervju med William Hermanns (1983). "Einstein and the Poet: In search of the cosmic man."

"My religiosity consists in a humble admiration of the infinitely superior spirit that reveals itself in the little that we, with our weak and transitory understanding, can comprehend of reality. Morality is of the highest importance - but for us, not for God."

Einstein, i "Albert Einstein: The Human Side", redigerad av Helen Dukas och Banesh Hoffman, Princeton University Press

Senast redigerad av Död o återfödd 2015-11-10 kl. 06:39.
Citera
2015-11-10, 08:25
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadeByMind
Japp, intelligenta personer vet att dom ingenting vet. Medan resten tror dom vet allt.
Detta är anledningen till varför jag har fått för mig att många intelligenta personer oftast blir agnostiker (motto: vi kan omöjligen veta).
Men i slutändan spelar det ingen roll vad du tror på. Det mest intressanta är hur du motiverar din tro.
Citera
2015-11-10, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Ateism finns i två grundläggande varianter. Den svaga ateismen innebär att man saknar tro, medan den starka innebär att man tror att gud inte existerar.

Agnosticism är klassiskt inställningen/tron att vi inte har någon kunskap om gud eller högre makt, och att vi kanske aldrig kommer få det. Däremot är det vanligt att idag använda begreppet för "svag ateist".
Citera
2015-11-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Men varför använda sig av just GUD som metafor?
Varför inte? Det är en metafor.

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Albert Einstein var en väldigt gudfruktig själ!

Han blev arg när man kallade honom för ateist!
Det blev han, men han var då fan inte gudfruktig.

"The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."

"For me the Jewish religion like all others is an incarnation of the most childish superstitions. And the Jewish people to whom I gladly belong and with whose mentality I have a deep affinity have no different quality for me than all other people. As far as my experience goes, they are no better than other human groups, although they are protected from the worst cancers by a lack of power. Otherwise I cannot see anything 'chosen' about them."
Citera
2015-11-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeKing00
Kan vi då utgå från att han var agnostiker på grund av att han var smart nog att inse att han inte hade alla svaren på universums uppkomst och vår existens?

För 1 vecka sedan så såg jag mig själv som ateist. Jag var helt övertygad om att jag skulle förbli detta under hela mitt liv. Jag trodde jag var så himla smart och hade svaren på alla frågor... Men när jag stötte på några oortodoxa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst kände jag att det skulle varit väldigt dumt av mig att inte ha ett öppet sinne, vilket gjorde att jag nu är agnostiker. Jag tror detta har och göra med min okunskap kring vetenskap och inte min intelligens. Jag hade ingen aning om att det ens fanns några alternativa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst. Skillnaden mellan mig och en religiös person är dock så att jag snabbt kan ändra min synpunkt beroende på vilken fakta och teorier jag blir upplyst om, medan en religiös person kommer alltid att ha samma synpunkt vare sig han blir motbevisad eller inte.

Jag är dock fortfarande övertygad om att alla världsreligionerna är totalt falska och påhittade.
Du fattar väl att atheism inte säger gud inte finns? Patetisk när folk lämnar ateism när dom inte ens vad det är.
Citera
2015-11-10, 10:22
Medlem
Skillnad mellan agnostiker/ateist är nog först och främst ställningstagandet.

En agnostiker förhåller sig mer passiv och nöjer sig med att konstatera att vi inte kan veta. En ateist däremot, tar avstånd från gudshypotesen då man inte anser att det finns belägg för den.

Jag kallar mig själv ateist just därför att jag förkastar alla påståenden om övernaturliga krafter. Det enda sättet att ta reda på hur saker och ting fungerar är genom att undersöka det empiriskt med vetenskapliga tillvägagångssätt. Jag har ingen plats för en Gud i mitt liv, han ger mig ingen tillfredsställelse. Gudshypotesen förklarar allt och ingenting på samma gång och förefaller djupt orimlig.

Mot detta som bakgrund blir det enkelt för mig att kalla mig ateist, därför att jag har reflekterat kring frågan och landat i ett ställningstagande som innebär att jag förkastar Gud. Det är den stora skillnaden mellan mig som ateist och en agnostiker, skulle jag tro.
Citera
2015-11-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xSOMEONEx
Du fattar väl att atheism inte säger gud inte finns? Patetisk när folk lämnar ateism när dom inte ens vad det är.
Hans tolkning av ordet är ju inte ogrundad.
NE: åsikten att det inte finns någon gud.
SAOL: gudsförnekelse.
Wiktionary: åskådning som uttryckligen förnekar existensen av gudar
Och vad du tar i, att någon har en annan uppfattning om ett ords innebörd än dig och därför definierar om sig är väl inte att kalla patetiskt?

Till ämnet
Det skulle vara intressant med något stöd för teorin att intelligenta tenderar att tro på högre makter. De är i vart fall enligt många (63 i det här fallet) studier mindre benägna att vara religiösa.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/s...h-intelligens/

Men att inte vara religiös utesluter inte tron på högre makter av något slag. Har det skakats fram något stöd för TS teori?
Citera
2015-11-10, 11:45
Medlem
Yosoytus avatar
Grovskiss av fyra stadier i utvecklingen...

1. Naturfolk- Uppfattningen att allt genomstrålas av ande är medierad av instinkt utan inflytande av intelligens.

2. Gammalreligiösa- Instinkten är fortfarande tillräckligt stark för att Gud ska vara en självklarhet. Intelligensutredningar måste göras i symbolisk sagoform.

3. Materialistisk ateist- Instinkten är nu starkt degenererad och intelligensen i tillväxt. Individen kan bara tro sina egna (och starkt begränsade) erfarenheter. Världsbilden blir ett dött universum där slumpen är högste gud.

4. Andlig forskare- Utnyttjar sitt växande erfarenhetsmaterial och intelligens till att på ett vetenskapligt sätt forska i andlighet.

Globalt sett är grupp fyra mycket liten och den gör heller inget väsen. Därför har man ej heller börjat se dem som en grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in