• 1
  • 2
2015-11-09, 22:11
Medlem
Sedan jag kan minnas har jag varit ateist. Iden om Religion, Gud, Himmel och Helvete (och allt annat som tillhör dem traditionella världsreligionerna) har aldrig attraherat mig. I själva verket har det nästan inte varit religionerna i sig som har gjort att jag har väldigt svårt att ta någon religion på allvar, utan det faktum att majoriteten av religiösa har låg intelligens, låg utbildning och lever i U-Länder. Länder som har valt att överge religion har utan tvivel varit mer progressiva och lyckats bäst med att driva människan framåt.

Jag älskar vetenskap och teorier kring universums uppkomst. Ju mer jag läser (och försöker att förstå), ju mer tvivlar jag på att allt kom ur ingenting. Enligt olika vetenskapligt baserade teorier så finns chansen att en högre makt(er) verkligen existerar.

String Theory
Enligt denna teori så kan det existera upp emot 11 dimensioner. Tänk om det finns liv i någon av dessa högre dimensioner. Är dessa varelser inte en "högre makt" relativt till oss?

Simulated Reality
I framtiden (dock redan idag om du räknar Sims spelen som en simulation) så kommer vi med hjälp av kvantdatorer kunna simulera liv. Frågan är då: Vem kan säga att vi inte redan lever i en simulation?

Einstein sägs ha trott på en högre makt. Själv tvivlar jag på att han syfta på någon av dem traditionella religionerna. Kan det vara så att han trodde på en högre makt grundad på vetenskap? Isaac Newton var ännu en högt intelligent person som sagt ha trott på en högre makt.

Är det så att högt intelligenta personer inser hur komplext vårt universum verkligen är och allt som tillhör det, att dem har det svårt att tro på att allt kom ur ingenting?
Citera
2015-11-09, 22:38
Medlem
Japp, intelligenta personer vet att dom ingenting vet. Medan resten tror dom vet allt.
Citera
2015-11-09, 23:00
Medlem
Varifrån har du fått att Einstein trodde på en högre makt? Såvitt jag vet var han ateist.

Newton levde i en tid då mer eller mindre alla var religiösa. Att tro på gud var något självklart som man lärde sig som liten. Det är inte så relevant.

Däremot kan jag tänka mig att folk med högre intelligens i högre utsträckning håller sig borta från uttalanden som "det finns ingen gud".
Citera
2015-11-09, 23:03
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeKing00
Einstein sägs ha trott på en högre makt.
Vanlig misstolkning utifrån citatet "God does not play dice". Det handlar om sannolikhetstolkningar av världen i kvantmekanik som han tyckte var bisarra. Einstein sägs ha varit ateist men haft en religiös uppväxt. Om jag inte minns fel läste jag det i boken E = mc^2 av Bodanis.
Citera
2015-11-09, 23:11
Medlem
"A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man." (Albert Einstein)

http://www.spaceandmotion.com/albert...n-theology.htm
Citera
2015-11-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Vanlig misstolkning utifrån citatet "God does not play dice". Det handlar om sannolikhetstolkningar av världen i kvantmekanik som han tyckte var bisarra. Einstein sägs ha varit ateist men haft en religiös uppväxt. Om jag inte minns fel läste jag det i boken E = mc^2 av Bodanis.
Einstein använde väldigt ofta gud och religion som metaforer för sin beundran av universum, men såvitt jag vet är det inte mer än så. Han definierade sig dock inte som ateist, men det går att argumentera för att han var det. Något han ogillade var när hans citat användes för att motbevisa en gud, men om jag inte minns fel ogillade han även när de användes för att bevisa densamme.
Citera
2015-11-09, 23:29
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Einstein var såvitt jag vet deist vilket inte är inkompatibelt med en vetenskaplig och rationell världssyn. Han var inte teist.
Citera
2015-11-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Einstein använde väldigt ofta gud och religion som metaforer för sin beundran av universum, men såvitt jag vet är det inte mer än så. Han definierade sig dock inte som ateist, men det går att argumentera för att han var det. Något han ogillade var när hans citat användes för att motbevisa en gud, men om jag inte minns fel ogillade han även när de användes för att bevisa densamme.
Kan vi då utgå från att han var agnostiker på grund av att han var smart nog att inse att han inte hade alla svaren på universums uppkomst och vår existens?

För 1 vecka sedan så såg jag mig själv som ateist. Jag var helt övertygad om att jag skulle förbli detta under hela mitt liv. Jag trodde jag var så himla smart och hade svaren på alla frågor... Men när jag stötte på några oortodoxa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst kände jag att det skulle varit väldigt dumt av mig att inte ha ett öppet sinne, vilket gjorde att jag nu är agnostiker. Jag tror detta har och göra med min okunskap kring vetenskap och inte min intelligens. Jag hade ingen aning om att det ens fanns några alternativa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst. Skillnaden mellan mig och en religiös person är dock så att jag snabbt kan ändra min synpunkt beroende på vilken fakta och teorier jag blir upplyst om, medan en religiös person kommer alltid att ha samma synpunkt vare sig han blir motbevisad eller inte.

Jag är dock fortfarande övertygad om att alla världsreligionerna är totalt falska och påhittade.
Citera
2015-11-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varifrån har du fått att Einstein trodde på en högre makt? Såvitt jag vet var han ateist.

Einstein var panteist.
Citera
2015-11-09, 23:49
Medlem
Citat:
Kan vi då utgå från att han var agnostiker på grund av att han var smart nog att inse att han inte hade alla svaren på universums uppkomst och vår existens?

För 1 vecka sedan så såg jag mig själv som ateist. Jag var helt övertygad om att jag skulle förbli detta under hela mitt liv. Jag trodde jag var så himla smart och hade svaren på alla frågor... Men när jag stötte på några oortodoxa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst kände jag att det skulle varit väldigt dumt av mig att inte ha ett öppet sinne, vilket gjorde att jag nu är agnostiker. Jag tror detta har och göra med min okunskap kring vetenskap och inte min intelligens. Jag hade ingen aning om att det ens fanns några alternativa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst. Skillnaden mellan mig och en religiös person är dock så att jag snabbt kan ändra min synpunkt beroende på vilken fakta och teorier jag blir upplyst om, medan en religiös person kommer alltid att ha samma synpunkt vare sig han blir motbevisad eller inte.

Jag är dock fortfarande övertygad om att alla världsreligionerna är totalt falska och påhittade.
Det finns ingen motsättning mellan agnosticism och ateism. Man kan vara agnostiker och ateist samtidigt. Man kan även vara troende och agnostiker samtidigt. Einstein var agnostiker.
Citera
2015-11-10, 00:02
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
För 1 vecka sedan så såg jag mig själv som ateist. Jag var helt övertygad om att jag skulle förbli detta under hela mitt liv. Jag trodde jag var så himla smart och hade svaren på alla frågor... Men när jag stötte på några oortodoxa vetenskapliga teorier kring vår uppkomst [...]
Intressant, vad var det för teorier? Du känner inte att du värderade vetenskapen högre än teismen innan du bestämde dig för att kalla dig ateist? Hade du då verkligen övervägt teismen och vägt vetenskap och teism mot varandra neutralt från början? Om inte, varför inte?

Jag är inte ute efter att käfta, jag tror inte heller på Gud, tänker mer att det kanske är svårt att bilda sig en vettig uppfattning som man kan känna sig säker och bekväm med utan att väga alla möjligheter neutralt mot varandra. Upplever du att vetenskapen är ett "svagare argument" nu när du vet mer?
Citat:
Skillnaden mellan mig och en religiös person är dock så att jag snabbt kan ändra min synpunkt beroende på vilken fakta och teorier jag blir upplyst om, medan en religiös person kommer alltid att ha samma synpunkt vare sig han blir motbevisad eller inte.
Nu generaliserar du lite väl mycket, eller? Det finns avhoppare inom religioner också.
Senast redigerad av starke_adolf 2015-11-10 kl. 00:05.
Citera
2015-11-10, 00:06
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Orwell
Einstein var panteist.
Enligt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera