2012-08-25, 02:59
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
http://www.youtube.com/watch?v=EqxXAcdQ2-4

08:26 i eftertexterna... Varför skulle man skriva Martin Myrberg om det hade varit Per som skådespelat?

http://www.tv4.se/f%C3%A5ngarna-p%C3...bf72519400ad7c

Även TV4 själva skriver Martin Myrberg.

Tror det är Grantz som är ett ärkespån...

Inlägget som länkats skrevs 2008 och fram tills YouTube-klippet lades upp 2009 så stod det t.o.m. på Wikipedia (och alla andra informationsställen) att det var Per Myrberg som var oraklet i tornet. Den här första säsongen av FpF är ju ganska sällsynt och jag undrar hur många på TV4 som visste om faktafelet innan det korrigerades på Wikipedia.
2012-08-25, 12:54
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rollin-and-Turning
Inlägget som länkats skrevs 2008 och fram tills YouTube-klippet lades upp 2009 så stod det t.o.m. på Wikipedia (och alla andra informationsställen) att det var Per Myrberg som var oraklet i tornet. Den här första säsongen av FpF är ju ganska sällsynt och jag undrar hur många på TV4 som visste om faktafelet innan det korrigerades på Wikipedia.

Och det var därifrån jag tog mina fakta, kommer vara än mer kritisk till Wikipedia efter detta.
2012-08-27, 14:16
Medlem
Ganonitos avatar
Göran Skytte var nära att dö tidigare i år då han fick tre strokes på 12 timmar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312100.ab
2012-08-27, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Göran Skytte var nära att dö tidigare i år då han fick tre strokes på 12 timmar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312100.ab

Han måste haft en jäkla tur som överlevde det. Han är ju inte purung heller...eller vad säger scrollock?
2012-08-27, 18:13
Medlem
RMPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Apropå science fiction kan jag konstatera att Olof Möller fortfarande lever. För de som inte vet vem han är, kan jag berätta att han är den som närmast definierat svensk nonsens-sf. Men född -23 som jag såg han är, förutsätter jag att han snart sätter sig i sin rymdmaskin och susar iväg för gott.

Korrigering här. Det har inte funnits någon som både hade koll på Olofs status och på att det stått rätt på Wikipedia, och inte ens KB har haft koll i sitt Libris-system. Olof susade i själva verket vidare redan 1985. Nu är han ganska rejält uppdaterad på Wikipedia av mig.
2012-08-27, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Han måste haft en jäkla tur som överlevde det. Han är ju inte purung heller...eller vad säger scrollock?
Har för mig att Göran Skytte haft hälsoproblem tidigare. Minns ej om det var hjärtat eller andra strokes, men minns att han inte varit 100% frisk tidigare. Denna stroke har det rapporterats lite smått om redan i april, men ej snappats upp av medierna förrän nu.

http://www.sea.nu/viewNavMenu.do?menuID=55&oid=68564
2012-08-28, 15:22
Medlem
Scrollock, hur är statistiken för folk som Magnus Härenstam, där man först diagnosticerat en isolerad cancer (i hans fall prostatan), och senare funnit att cancern spridit sig i kroppen (i hans fall till ryggen)?

Om jag tänker efter rent generellt känns det som att en övervägande majoritet cancerpatienter som haft isolerad cancer, men som senare spritt sig, har avlidit som följd av spridningen. Inom 2-3 år iaf.

Patrick Swayze, var det prostatan från början förresten? Charlie Norman var ju annars precis så; Först prostatan och lyckad behandling, sedan spridning och då gick det åt h-e.
2012-08-28, 15:37
Medlem
Citat:
Scrollock, hur är statistiken för folk som Magnus Härenstam, där man först diagnosticerat en isolerad cancer (i hans fall prostatan), och senare funnit att cancern spridit sig i kroppen (i hans fall till ryggen)?

Om jag tänker efter rent generellt känns det som att en övervägande majoritet cancerpatienter som haft isolerad cancer, men som senare spritt sig, har avlidit som följd av spridningen. Inom 2-3 år iaf.

Patrick Swayze, var det prostatan från början förresten? Charlie Norman var ju annars precis så; Först prostatan och lyckad behandling, sedan spridning och då gick det åt h-e.
Svårt att säga, men med isolerad cancer menar man ofta att den är så att säga inkapslad och inte sprider sig. Finns många som haft cancer på detta sätt och klarat sig ett helt liv med cancern utan att den ställt till med problem. Man måste dock hålla detta under ständig uppsikt. Med Swayze är jag itne helt säker men jag tror att han diagnoserades med just bukspottskötelcancer redan från dag ett Det brukar vara fallet med denna typ av cancer eftersom den inte ger symptom förrän det är försent, varför >99,9% av alla som drabbas också dör av den.

Med Charlie Norman så misstänker jag att han aldrig blev helt "botad". Många läkare använder (kanske lite missvisande) termen "lyckad behenadling" eller dylika fraser (i synnerhet när det handlar om äldre cancerpatienter) när de lyckats köpa tid med då patienten fortfarande lider av sjukdomen. Putte Wickman var ett annat sådant exempel då han var väldigt sjuk i cancer ett tag, sedan fick han "lyckad behandling" och stod åter på scenen och sa att han mådde så bra och att han kände sig frisk. Dessvärre blossade cancern upp igen efter ca ett år i ännu värre form än tidigare, vilket tog Wickmans liv. Ungefär ett år brukar väl vara standardtiden för gamla patienter som fått "lyckad behanling" till det att de dör, men däremellan kan de känna sig väldigt friska. Mao. bör man hålla ett extra vaksamt öga på Larry Hagman som påstår sig blivit "botad" från cancersjukdomen. Dock skall man beakta att karln är 81 år gammal och haft en ganska allvarlig form av cancer (strupcancer) och det är i regel inte vanligt att så pass gamla patienter blir 100% "botade" från dylika former av cancer.
2012-08-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Svårt att säga, men med isolerad cancer menar man ofta att den är så att säga inkapslad och inte sprider sig. Finns många som haft cancer på detta sätt och klarat sig ett helt liv med cancern utan att den ställt till med problem. Man måste dock hålla detta under ständig uppsikt. Med Swayze är jag itne helt säker men jag tror att han diagnoserades med just bukspottskötelcancer redan från dag ett Det brukar vara fallet med denna typ av cancer eftersom den inte ger symptom förrän det är försent, varför >99,9% av alla som drabbas också dör av den.

Med Charlie Norman så misstänker jag att han aldrig blev helt "botad". Många läkare använder (kanske lite missvisande) termen "lyckad behenadling" eller dylika fraser (i synnerhet när det handlar om äldre cancerpatienter) när de lyckats köpa tid med då patienten fortfarande lider av sjukdomen. Putte Wickman var ett annat sådant exempel då han var väldigt sjuk i cancer ett tag, sedan fick han "lyckad behandling" och stod åter på scenen och sa att han mådde så bra och att han kände sig frisk. Dessvärre blossade cancern upp igen efter ca ett år i ännu värre form än tidigare, vilket tog Wickmans liv. Ungefär ett år brukar väl vara standardtiden för gamla patienter som fått "lyckad behanling" till det att de dör, men däremellan kan de känna sig väldigt friska. Mao. bör man hålla ett extra vaksamt öga på Larry Hagman som påstår sig blivit "botad" från cancersjukdomen. Dock skall man beakta att karln är 81 år gammal och haft en ganska allvarlig form av cancer (strupcancer) och det är i regel inte vanligt att så pass gamla patienter blir 100% "botade" från dylika former av cancer.

Strupcancer ja, det var ju vad Michael Douglas fick och var nära att stryka med....men frågan är väl egentligen hur pass frisk han är nu? Det har varit tyst om honom, men där är också känslan stark att nästa gång så blir det en dödlig cancerattack.
2012-08-28, 23:04
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Strupcancer ja, det var ju vad Michael Douglas fick och var nära att stryka med....men frågan är väl egentligen hur pass frisk han är nu? Det har varit tyst om honom, men där är också känslan stark att nästa gång så blir det en dödlig cancerattack.

Jo, men det behövs det ju ingen Einstein för att räkna ut. MD står med all säkerhet under ständiga kontroller nu och blossar cancern upp igen och man inte lyckas mota olle i grind så är det såklart morsning och good bye!
2012-08-29, 23:46
Medlem
Alan Longmuir (Bay City Rollers) har riktigt risig hälsa idag och har varit nära döden flera gånger (hjärtattacker + strokes bl.a).
2012-08-31, 18:15
Medlem
Zenon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Många läkare använder (kanske lite missvisande) termen "lyckad behenadling" eller dylika fraser (i synnerhet när det handlar om äldre cancerpatienter) när de lyckats köpa tid med då patienten fortfarande lider av sjukdomen.

Eller också är det okunniga, av sanningen ointresserade, journalister som pratar om "lyckad behandling" som om det betydde att patienten var återställd. När det gäller Larry Hagman och Ingvar Oldsberg är det ju ren lögn att påstå att de är "botade" - cancern hålls tillfälligt i schack. Cancer kan bedömas som botad men det tar definitivt mer än ett år. Man skulle önska att journalisterna istället skrev att det handlar om en tidsfrist.
Senast redigerad av Zenon1 2012-08-31 kl. 18:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in