Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Nu missuppfattade eller läste inte min och Jeffs hela konversation. Jo, sprit gör en person ful, fet och sliten rätt fort men det tar OFTAST väldigt lång tid att dö av alkohol enkom.
Winehouse hade ett rätt långt narkotikamissbruk bakom sig även om det i hennes fall blev alkoholförgiftning som dödade henne.
Ursprungsdiskussionen handlade om att det tar ett tag att supa ihjäl sig rent fysiskt..
Falskalarm om du frågar mig.
Nja, det där är individuellt. Nedgången kan man bli på ganska kort tid. Organen tar stryk och kroppen slits ned. Huruvida man dör av sprit sker ytterst av två orsaker. Antingen dör man direkt av spriten, dvs. alkoholförgiftning. Då kan man dö i princip närsomhelst, bara man halsat i sig tillräckligt mycket på en gång för att gå kål på sig själv (tror det är vid runt 4-5 promille folk vanligtvis riskerar dö). Dels kan man dö av andra följdsjukdomar relaterade till långvarigt missbruk och detta pga. att kroppen slitits ned. Det är då inte spriten direkt man dör av, utan indirekt.
Det finns många kändisar som klarat sig hur länge som helst med extrema alkoholmissbruk utan att dö som t.ex. Winston Churchill. Sen finns det andra som dukar under på rätt kort tid, som t.ex. Jimi Hendrix, Janis Joplin, John Bonham, Bon Scott, Steve Clark, Keith Whitley, Bridgette Andersen och stumfilmsstjärnan Julia Bruns.
Gällande Rolv Wesenlund så ska man nog inte ta alltför lätt på det hela. Han ser rätt nedgången ut på bilden, vilket man kan förmoda till stor del beror på viktnedgången. Att han kollapsat nu får mig att dra direkta paralleller till Ulf Larsson som såg lika djäklig ut efter sin hetsbantning, och som vi vet knappast gjortde några underverk för hans långvariga hälsa.