Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Pass
Antevante: Tur för henne, hon verkade illa ute ett tag.
Jag har en fråga om Patrick Swayze förresten. Ett tag rapporterades det att han var på bättringsvägen, man trodde att han skulle besegra cancern och tillfriskna, men sedan gick det åt helvete ändå.
VAR HAN bättre, eller hittade man bara på detta för att han skulle få lida i fred?
Enbart i syfte att djävlas med Antevante ska jag ge mig på att besvara detta.
Swayze hade vad jag minns en en av de kraftigaste och mest aggressiva behandlingsformer man kunde ha för den sjukdom han hade. Bland annat hade han bland de starkaste cellgifterna man kan ta och genomgick flera operationer där de avlägsnade så mycket de kunde (dock inte utan avsevärda inskränkningar på hans livsklvaitet, han kallade bl.a. cellgiftsbehandlingen "helvetet på hjul"). Detta gjorde att han kunde leva hela 1½ år med sjukdomen när många andra med liknande sjukdomsbild och hälsobakgrund (han var storrökare och spottade inte i glaset) får ca 6 månader innan det är dags att packa ihop.
Efter cellfitsbehandlingar mår man ofta riktigt riktigt dåligt, enligt de jag känner som varit med om det. Sen efter ett visst tag är det inte ovanligt att man blir bättre, i alla fall ett tag. Detta kan i vissa fall bero på att medicinen får sjukdomen att gå tillbaka något (om än temporärt), eller i andra fall upplever sig patienten sig må "bättre" i och med att h*n inte längre mår lika dåligt av medicinen. Man år således tillbaka på "normalläget", vilket ändå upplevs som bättre än det man mått efter behandlingen.
Så svar på din fråga, ja, det är inte omöjligt att Swayze mått bättre mellan varven, men det var upp och ned även där. Bland annat spelade han in serien "The Beast" tills dess att sjukdomen gjorde sig alltför påmind, dock var inspelningen tydligen en plåga utan dess like för Swayze enligt en artikel jag läste, även om han gjorde en galant insats att fortsätta trots detta. På det långa hela blev han dock stadigt sämre.