2010-12-15, 23:16
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Tyckte jag ägdnade extra möda att åt vara extra tydlig i just det inlägget, men ok, jag tar det igen. Det rör sig om två OLIKA typer av cancer! Ungefär som att sandaler och regnstövlar är två olika typer av plagg man har på fötterna.

Jag fattade att du hävdar att det inte var samma sak, men jag undrar vad exakt skillnaden är, mer än att det är en annan formulering. Bukspottskörtelscancer är ju rimligtvis cancer i bukspottskörteln, var annars skulle den sitta liksom? Att jämföra med sandaler och regnstövlar håller inte, då det är två olika plagg på samma kroppsdel medan cancer i bukspottskörteln och bukspottskörtelscancer är samma sjukdom som drabbar samma kroppsdel. Din jämförelse hade hållit om det hade handlat om någon annan sjukdom som drabbade bukspottskörteln.
2010-12-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jag fattade att du hävdar att det inte var samma sak, men jag undrar vad exakt skillnaden är, mer än att det är en annan formulering. Bukspottskörtelscancer är ju rimligtvis cancer i bukspottskörteln, var annars skulle den sitta liksom? Att jämföra med sandaler och regnstövlar håller inte, då det är två olika plagg på samma kroppsdel medan cancer i bukspottskörteln och bukspottskörtelscancer är samma sjukdom som drabbar samma kroppsdel. Din jämförelse hade hållit om det hade handlat om någon annan sjukdom som drabbade bukspottskörteln.
Du vet att cancer inte är en enda typ sjukdom va? Det är ett samlingsbegrepp för flera olika typer, och symptomen och behandlingsprocedurerna varierar beroende på vilken typ av cancer man har. Det jag försökte illustrera var att det iunte är samma sorts cancer han drabbades av som t.ex. Swayze och Franklin etc. Bukspottskötelscancer är ju som bekant en av de värsta formerna av cancer man kan ha, för vanligtvis ger den inga symptom förrän det är för sent. Den typ av cancer Jobs har/hade har är en extremt ovanlig cancer kallad nesidioblastom som drabbar ungefär 1 % av alla de patienter med "bukspottskötelcancer". Detta gör Jobs till nära nog unik, dels för att han drabbats av just den typen av cancer, och dels för att han överlevt cancer i bukspottsköteln.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/articl...NGMJ816F41.DTL
2010-12-16, 16:47
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Du vet att cancer inte är en enda typ sjukdom va? Det är ett samlingsbegrepp för flera olika typer, och symptomen och behandlingsprocedurerna varierar beroende på vilken typ av cancer man har. Det jag försökte illustrera var att det iunte är samma sorts cancer han drabbades av som t.ex. Swayze och Franklin etc. Bukspottskötelscancer är ju som bekant en av de värsta formerna av cancer man kan ha, för vanligtvis ger den inga symptom förrän det är för sent. Den typ av cancer Jobs har/hade har är en extremt ovanlig cancer kallad nesidioblastom som drabbar ungefär 1 % av alla de patienter med "bukspottskötelcancer". Detta gör Jobs till nära nog unik, dels för att han drabbats av just den typen av cancer, och dels för att han överlevt cancer i bukspottsköteln.

http://www.sfgate.com/cgi-bin/articl...NGMJ816F41.DTL

Men det var fortfarande bukspottskörtelscancer han hade, bara det att det var en ovanlig och behandlingsbar form
2010-12-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Men det var fortfarande bukspottskörtelscancer han hade, bara det att det var en ovanlig och behandlingsbar form
Säger man bukspottskötelcancer avser man den typ som Swayze hade och den är den värsta cancertypen som finns av alla tänkbara former för den resulterar ALLTID i döden då symptomen visat sig. Jobs cancer var ändå radikallt annorlunda och därför är det fel att bunta ihop den med den andra typen av cancer.

Notera att Jobs cancer fortfarande är allvarlig, men mindre aggressiv. Detta innebär troligen att Jobs fortfarande är sjuk och det är inte omöjligt att han också är döende, men medan någon som Aretha Franklin har 1 år kvar att keva så har Jobs gissningsvis kanske 5-6 år kvar att leva (spekulation från min sida).
2010-12-19, 11:27
Medlem
Prinsessan Christina: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8302230.ab
2010-12-19, 13:22
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Prinsessan Christina: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8302230.ab

Var får du det till att hon skulle ligga inför döden? Läs artikeln!
2010-12-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Var får du det till att hon skulle ligga inför döden? Läs artikeln!
Hon HAR cancer. Inte HAFT...
2010-12-19, 16:36
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Hon HAR cancer. Inte HAFT...

Jo men du liksom jag vet ju att det tar lååång tid för att konstatera att någon är fri från cancern. Man ska gå på flera omgångar med tester och det är en lång procedur.
Så givetvis kan hon inte gå ut och säga att cancern är borta ännu, även om den troligtvis är det.
Bröstcancer har ju numer rätt bra procentsats för tillfrisknande..
2010-12-19, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Jag tycker inte det är en särskilt normal död. En normal död för mig innebär att somna in utan att vara sjuk etc.

Precis min mening
2010-12-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Jo men du liksom jag vet ju att det tar lååång tid för att konstatera att någon är fri från cancern. Man ska gå på flera omgångar med tester och det är en lång procedur.
Så givetvis kan hon inte gå ut och säga att cancern är borta ännu, även om den troligtvis är det.
Bröstcancer har ju numer rätt bra procentsats för tillfrisknande..
Fast hon har opererats flera gånger och genomgått strålbehandling och uppenbarligen är hon inte frisk trots detta. Döärför får man förmoda att hon är sjuk men håller humöret uppe för medias skull.
2010-12-20, 00:46
Medlem
Citat:
Fast hon har opererats flera gånger och genomgått strålbehandling och uppenbarligen är hon inte frisk trots detta. Döärför får man förmoda att hon är sjuk men håller humöret uppe för medias skull.

Nu vet vi ju inte hur stora operationer det rört sig om: Det kan vara 1 biopsi och sen 2 andra operationer. Man kanske var tvungen att öppna 2 ggr då man kanske hade svårt att få bort hela tumören, kan ha blivit infektioner mm. Att sen få både strålning och cellgifter efteråt är inte något ovanligt - Denna form av operationer följs alltid med åtminstone en typ av efterbehandling. Ofta är det dock en kombination.

Sen så är det efterkontroller och som pågår i flera år. Allt mer sällan om inte nya tumörer uppstår. Men jag tror inte man kallar sig frisk (inte min mor i alla fall) förrän efter åtminstone några efterkontroller.

Tror inte Prinsessan Christiana skulle välja att gå ut med sin sjukdom nu om hon inte var optimistisk att den är borta...
2010-12-20, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melkol
Nu vet vi ju inte hur stora operationer det rört sig om: Det kan vara 1 biopsi och sen 2 andra operationer. Man kanske var tvungen att öppna 2 ggr då man kanske hade svårt att få bort hela tumören, kan ha blivit infektioner mm. Att sen få både strålning och cellgifter efteråt är inte något ovanligt - Denna form av operationer följs alltid med åtminstone en typ av efterbehandling. Ofta är det dock en kombination.

Sen så är det efterkontroller och som pågår i flera år. Allt mer sällan om inte nya tumörer uppstår. Men jag tror inte man kallar sig frisk (inte min mor i alla fall) förrän efter åtminstone några efterkontroller.

Tror inte Prinsessan Christiana skulle välja att gå ut med sin sjukdom nu om hon inte var optimistisk att den är borta...
Förvisso, men säg inte det! Prinsessan Christina har alltid varit den "engagerande" typen, och hon kanske vill vara någon sorts förebild för de kvinor som kämpar mot cancer.

Sen har vi ju alltid fallet med Prinsessan Lilian där hennes Alzheimers tillgännagavs trots att hon inte på något sätt kommer att kunna bli kvitt den. Så att kungligheter bara kommer ut med sjukdomar de blivit friska ifrån är nog en sanning med viss modifikation.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in