2010-04-24, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwolf
Enligt den här artikeln har Sharons hjärna storleken av en grapefrukt och kommer aldrig mer kunna tänka eller bli medveten. Han väger bara 50 kilo. Men sönerna vägrar bestämt att sluta sondmata honom och låta honom dö (han andas själv)
http://www.smh.com.au/world/four-yea...0105-lsb7.html
Jäklar! Hur kan kroppens ens leva om hjärnan är så liten? Jag trodde inte ens det var möjligt. Och vad är det som fått den att krympa så mycket? Han hade förvisso hjärnblödning men det får väl inte hjärnan att minska till en grapefrukts storlek? Uppfyller inte han kriteriet på att vara "kliniskt hjärndöd" i så fall? Om han är det, är man inte då per automatik ansedd som "död"? Undrar i så fall hur det kommer sig att sönerna fortfarande har rätt att kräva livsuppehållande åtgärder.

Eftersom han tapar så mycket i vikt och verkar bli allt sämre, vad är det mest sannolika händelseutveckligen för honom? Att han till slut dör av en hjärtattack för att påfrestnignen är för stor för hans svaga hjärta, eller att hjärnan plötsligt förlorar förmågan att sluta andas själv, eller något helt annat? (Att hans hjärna kanske krymper ännu mer till storeken av en - Sharonfrukt? ). Nä men seriöst, vad tror ni kommer hända med hans hälsotillstånd den närmaste tiden Har han kort tid kvar eller skulle han kunna hålla på i 10 år till?
2010-04-24, 10:14
Medlem
m68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
I hennes fall ska sjukdomen vara ett avancerat slutstadium, jämförbart med hur det var med Ronald Reagan eller Charlton Heston, och de var ingalunda aktiva eller satte ens sin fot utanför sitt hus. Lägg därtill på att hon är 95-år gammal, skröplig och sängbunden efter att ha brutit höften. Skulle hon behöva frissan skulle hon med all sannolikhet få den hjälpen i en av sjukhusets frisersalonger (det brukar innas sådana på sjukhus som har långvård). Prinsessan Lilian ska enligt flera uppgifter vara helt immobil, varför jag ställde mig skeptisk till uppgifterna.
Men lägg av igen, jag kan köpa att en fraktur gör att hon inte kan vara aktiv ute hur som helst. Hur många frissor finns det på sjukus nuförtiden? Och nej nu är du ute och snurrar igen, långvård? Tror nog att tanten om hon nu är sängbunden osv, har en egen frissa som kommer.
Senast redigerad av m68 2010-04-24 kl. 10:16.
2010-04-24, 10:30
Medlem
Grantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Götgatan
Brett Michaels.
Lite sen där...
2010-04-24, 10:33
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Brett Michaels.

Känns inte som någon större förlust.

Unskinny bop på er!
2010-04-24, 14:59
Medlem
Citat:
Brett Michaels.
Nu verka han vara stabil i alla fall: http://www.tmz.com/2010/04/23/bret-m...medium=twitter
2010-04-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m68
Men lägg av igen, jag kan köpa att en fraktur gör att hon inte kan vara aktiv ute hur som helst. Hur många frissor finns det på sjukus nuförtiden? Och nej nu är du ute och snurrar igen, långvård? Tror nog att tanten om hon nu är sängbunden osv, har en egen frissa som kommer.
Säger inte du emot dig själv nu, eller vad är det du säger? Du medger alltså att det skulle vara osannolikt för någon i Lilians rapporterade tillstånd att kunna fara omkring på Östermalm? Finns för övrigt sjukhus med egna frisersalonger. Kanske inte att de har en frisör som är där för jämnan men i alla fall under vissa tider i veckan. Har själv sett det på ett antal sjukhus.
2010-04-24, 16:50
Medlem
Zenon1s avatar
Citat:
Säger inte du emot dig själv nu, eller vad är det du säger? Du medger alltså att det skulle vara osannolikt för någon i Lilians rapporterade tillstånd att kunna fara omkring på Östermalm? Finns för övrigt sjukhus med egna frisersalonger. Kanske inte att de har en frisör som är där för jämnan men i alla fall under vissa tider i veckan. Har själv sett det på ett antal sjukhus.
Om vi nu ska fortsätta diskutera detta begränsat intressanta ämne, är väl det viktigaste argumentet mot att det skulle vara Lilian att man inte skulle vilja visa upp henne i ett så dåligt skick, med tanke på den offentliga person som hon är.
2010-04-24, 18:00
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Jäklar! Hur kan kroppens ens leva om hjärnan är så liten? Jag trodde inte ens det var möjligt. Och vad är det som fått den att krympa så mycket? Han hade förvisso hjärnblödning men det får väl inte hjärnan att minska till en grapefrukts storlek? Uppfyller inte han kriteriet på att vara "kliniskt hjärndöd" i så fall? Om han är det, är man inte då per automatik ansedd som "död"? Undrar i så fall hur det kommer sig att sönerna fortfarande har rätt att kräva livsuppehållande åtgärder.

Eftersom han tapar så mycket i vikt och verkar bli allt sämre, vad är det mest sannolika händelseutveckligen för honom? Att han till slut dör av en hjärtattack för att påfrestnignen är för stor för hans svaga hjärta, eller att hjärnan plötsligt förlorar förmågan att sluta andas själv, eller något helt annat? (Att hans hjärna kanske krymper ännu mer till storeken av en - Sharonfrukt? ). Nä men seriöst, vad tror ni kommer hända med hans hälsotillstånd den närmaste tiden Har han kort tid kvar eller skulle han kunna hålla på i 10 år till?

Sharon lever i mångas värsta mardröm (fast han själv märker inte av det)
Enligt artikeln har hjärnan endast de livsviktiga funktionerna i behåll, t.ex. att andas. Resten av hjärnan är endast vätska
Jag tycker också han är att betrakta som död, men sönerna har ett orealistiskt hopp om att han ska återhämta sig....right

Även fast sköterskor rör på hans kropp och underhåller den, kommer han nog inte hålla länge till. Han har redan legat i flera år. Kroppen förtvinar, kan inte ta upp näring och medicin och har knappt något immunförsvar. Det blir liggsår, lunginflammationer och andra infektioner. Sen slutelitut
2010-04-24, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwolf
Sharon lever i mångas värsta mardröm (fast han själv märker inte av det)
Enligt artikeln har hjärnan endast de livsviktiga funktionerna i behåll, t.ex. att andas. Resten av hjärnan är endast vätska
Jag tycker också han är att betrakta som död, men sönerna har ett orealistiskt hopp om att han ska återhämta sig....right

Även fast sköterskor rör på hans kropp och underhåller den, kommer han nog inte hålla länge till. Han har redan legat i flera år. Kroppen förtvinar, kan inte ta upp näring och medicin och har knappt något immunförsvar. Det blir liggsår, lunginflammationer och andra infektioner. Sen slutelitut
Men varför har hjärnan krympt så mycket? Var har "innehållet" tagit vägen? har vätskan i hjärnan "runnit" ut, och i så fall, skvalpar hjärnan runt i i en massa vätska? Skulle det rent teoretiskt sett vara möjligt att med en spruta eller någon pump etc. "inflera" hjärnan igen?

Så hans söner tor att han kan vakna? Intressant. Om vi nu utgår i ett för honom allra bästa bästa scenario, dvs. att han på något sätt svarar positivt på behandling, medicinering etc. och allt som hör därtill, finns det något möjlighet, om ens teoretiskt, att han skulle kunna "vakna" på något sätt? Om ja, i vilket skick skulle han vara i då med tanke på hur hans hjärna ser ut?
2010-04-24, 21:40
Medlem
Airwolfs avatar
Citat:
Men varför har hjärnan krympt så mycket? Var har "innehållet" tagit vägen? har vätskan i hjärnan "runnit" ut, och i så fall, skvalpar hjärnan runt i i en massa vätska? Skulle det rent teoretiskt sett vara möjligt att med en spruta eller någon pump etc. "inflera" hjärnan igen?

Så hans söner tor att han kan vakna? Intressant. Om vi nu utgår i ett för honom allra bästa bästa scenario, dvs. att han på något sätt svarar positivt på behandling, medicinering etc. och allt som hör därtill, finns det något möjlighet, om ens teoretiskt, att han skulle kunna "vakna" på något sätt? Om ja, i vilket skick skulle han vara i då med tanke på hur hans hjärna ser ut?

Någon medicinsk kunnig får gärna rätta mig, jag utgår bara från artiklar jag läst.
Om man skulle öppna Sharons huvud är det inte ett tomrum med en liten boll till hjärna, jag tror vad läkaren i artikeln menar är att den fungerande delen är endast stor som en grapefrukt. Sen är hjärnan normalt stor men det mesta är bara dömassa. Skadorna uppstod efter en hjärnblödning och går inte att fixa. Sönerna tror att eftersom farsan ibland öppnar ögonen kommer han återhämta sig.
Men nej, de delar av hjärnan där minnen och personlighet sitter är permanent raderat.

Man borde faktiskt anställa någon som tar kål på en ifall man blir dement/helförlamad/ligger i permanent vegetativt tillstånd. Det är rysligt
2010-04-25, 00:10
Medlem
Erikons avatar
Christopher Lee?
2010-04-25, 00:14
Medlem
Sir_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikon
Christopher Lee?

Källa?

Ser inte så döende ut tycker jag...