2015-11-12, 07:23
Medlem
Vad jag hört så är det hotellet sjumastaren i Visby, Suderhälsan i hamra, kneippbyn och någon byggnad i fårösund som jag inte har koll på.
Citera
2015-11-12, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag är inte naiv. Jag säger bara som det är. Gutarna vill ha dessa flyktingar.

Undrar om det fortfarande sjungs: "...jag är stolt över att vara gute ifrån Gotland"

Precis. Jag tycker inte ett dugg synd om Gutarna. Vi har fyllt Skåne till bredden med invandrare i flera år nu och kallats rasister när vi invänt mot det, men när mängkulturen börjar nå de mer isolerade delarna av Sverige, då börjar det ojas om att "MEN VILL NI HA DET SÅ".

Nej, jag vill inte ha det så, men som man bäddar när man röstar för mångkulturen får man ligga. Gutarna får det deras röster har pressat på andra delar av Sverige i flera år.
Citera
2015-11-12, 15:14
Medlem
Gustavsvik verkar det också gälla
Citera
2015-11-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Kneippbyn resort, strax utanför Visby kommer ta emot ungefär 200 personer med start denna vecka. Kontraktet gäller fram till 21 maj. Drygt 70.000 kronor dygnet under lågsäsong, inte illa...

Stämmer de där siffrorna så blir det 2,1 miljoner och 10.000 i månaden per person. Det ingår väl bara bostad, vatten och uppvärmning i den summan?

Så kontraktet gäller bara fram till 21 maj och då har man nästan 1½ månad på sig för reparationer. Fullbokat är det väl aldrig på Kneipbyn innan första veckan - mitten av juli. Nu har man ju inte heller Lelle-träffen längre.

Finns de här gamla primitiva längorna kvar fortfarande? Skulle inte tro att de duger åt asylsökande eller kanske det är alla de där gamla omoderna bostäderna man tänker hyra ut?
Citera
2015-11-12, 20:56
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harfageln
Stämmer de där siffrorna så blir det 2,1 miljoner och 10.000 i månaden per person. Det ingår väl bara bostad, vatten och uppvärmning i den summan?

Så kontraktet gäller bara fram till 21 maj och då har man nästan 1½ månad på sig för reparationer. Fullbokat är det väl aldrig på Kneipbyn innan första veckan - mitten av juli. Nu har man ju inte heller Lelle-träffen längre.

Finns de här gamla primitiva längorna kvar fortfarande? Skulle inte tro att de duger åt asylsökande eller kanske det är alla de där gamla omoderna bostäderna man tänker hyra ut?

Nej även mat ingår. Borde gå att kolla hur mycket de fakturerar, eftersom Kneippbyn är känt som ett extremt girigt företag har jag svårt att se att de skulle nöja sig med mindre än maxbeloppet. De är ju kända för att nyttja utländska byggare och helst anställa personer under 18 år på sommaren, allt för att maximera vinsten.

Själva anläggningen är fräsch, borde vara ett av Sveriges fräschaste asylboenden.

De har delat ut brev till boendes i närområdet där de skriver att de gör det av empatiska skäl... Jo tjena!
Citera
2015-11-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Nej även mat ingår. Borde gå att kolla hur mycket de fakturerar, eftersom Kneippbyn är känt som ett extremt girigt företag har jag svårt att se att de skulle nöja sig med mindre än maxbeloppet. De är ju kända för att nyttja utländska byggare och helst anställa personer under 18 år på sommaren, allt för att maximera vinsten.

Själva anläggningen är fräsch, borde vara ett av Sveriges fräschaste asylboenden.

De har delat ut brev till boendes i närområdet där de skriver att de gör det av empatiska skäl... Jo tjena!

Eva och Bobbo Werkelin har väl ganska länge försökt omvandla Kneipbyn till ett bostadsområde. Kanske räknar de kallt med att de som är asylsökande och bor där inte kommer kunna flyttas i maj. PÅ Gotland är det nog omöjligt i alla fall och de får dispens att hyra ut till Migrationsverket under sommaren och därmed får ändrad stadsplan?

Giriga är de så det räcker och blir över men är de så listiga?

Någon har skrivit att de tror Suderhälsan i Hamra skall bli förläggning. Då blir det nog kalsongdans! :-)
Senast redigerad av harfageln 2015-11-13 kl. 16:19.
Citera
2015-11-14, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harfageln
Eva och Bobbo Werkelin har väl ganska länge försökt omvandla Kneipbyn till ett bostadsområde. Kanske räknar de kallt med att de som är asylsökande och bor där inte kommer kunna flyttas i maj. PÅ Gotland är det nog omöjligt i alla fall och de får dispens att hyra ut till Migrationsverket under sommaren och därmed får ändrad stadsplan?

Giriga är de så det räcker och blir över men är de så listiga?

Någon har skrivit att de tror Suderhälsan i Hamra skall bli förläggning. Då blir det nog kalsongdans! :-)

Ändrad stadsplan? Jävlar vilka spekulationer. Det har aldrig handlat om brist på tillstånd för någon av Werkelinsyskonen och på vilket sätt skulle Kneippbyn innefattas av någon stadsplan? De har naturligtvis bygglovsansökan och strandskydd och liknande att ordna med men det är nog inga problem. Frågan om ombyggnation handlar snarare om lönsamhetskalkylering.

Suderhälsan är faktum.

Igår EM/kväll så var det ett par utryckningsfordon som begav sig ut mot kneippbyn med tjutande sirener. Inte en rad i pressen om detta. Någon som vet vad som hände?
Senast redigerad av banansvenne90 2015-11-14 kl. 06:56.
Citera
2015-11-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banansvenne90
Ändrad stadsplan? Jävlar vilka spekulationer. Det har aldrig handlat om brist på tillstånd för någon av Werkelinsyskonen och på vilket sätt skulle Kneippbyn innefattas av någon stadsplan? De har naturligtvis bygglovsansökan och strandskydd och liknande att ordna med men det är nog inga problem. Frågan om ombyggnation handlar snarare om lönsamhetskalkylering.

Suderhälsan är faktum.

Igår EM/kväll så var det ett par utryckningsfordon som begav sig ut mot kneippbyn med tjutande sirener. Inte en rad i pressen om detta. Någon som vet vad som hände?

De har under ett antal år försökt ändra Kneipbyn från semesteranläggning till bostadsområde men har i år fått ett ganska tydligt nej från regionen. Det här kan bli en möjlighet i vår för dem att få igenom sina planer.

Det vore intressant att få veta vad som hänt fast de finns väl fler mål söder om Visby?
Citera
2015-11-14, 12:22
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det behövs fler invånare på Gotland. Det finns lätt platser för 4000 personer.

Står du för fiolerna då? OK, så länge bidragsmigranterna bor på förläggning drabbar det alla svenska skattebetalarna, då staten står för notan (den ynkliga småsumman 70 miljarder, som lär blir 200 nästa år) - detta är dock en droppe i havet, det är sedan, när de ska "integreras" taxametern verkligen börjar snurra med etableringsstöd, socialbidrag, instegs-låtsasjobb etc, etc.

Ditt inlägg, trots lakoniskt, skvallrar om att du troligen lever på Soc, men det blir ju ni som drabbas hårdast, fler som ska dela på en minskande kaka.

Plats? Njo. Svetsaren kan väl utse f d statsministern till ensamutredare, som genom flygturer över Gotland kan okulärbesiktiga ön von oben. Han lär komma till samma slutsats som du gör!
Senast redigerad av SvempaInDaCity 2015-11-14 kl. 12:24.
Citera
2015-11-14, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banansvenne90

Hörde något om att det varit slagsmål på asylboendet vid Kneippbyn... Någon som är förvånad? Tog väl inte ens ett dygn innan det sket sig.
Citera
2015-11-14, 19:09
Medlem
DrJackasss avatar
Det är ju som vanligt då, allt jävelskap som "dom" gör tystas ned.
Kommer att tänka på när Solhem hyrdes ut på 90-talet, som dom jävlades där: bröt upp frysar, dörrar till föråd, översvämmade toaletter som dom täppt till. En polares farsa fick laga alltihop. Men det hade aldrig hänt, sa ansvariga.

Haima boendet innanför Dalmansporten=ensamkommande skägg/ankarbarn, störde och förstörde mycket för grannarna runt omkring.

Rånet mot en ung tjej på Ravinstigen för något år sedan var ju afganer.

Nu är många skäggbarn ute och cyklar på nätterna, mötte en hel skock på öster, när jag hämtat sent på hamnen. En polare såg förra veckan kanske samma skock vid Torsgatan, bärandes på en cykel.

Undrar om det finns någon is-krigare bland dom "flyktingar" som kom hit under veckan. Då är det ju bara att vänta på halshuggningar utanför Teknikmagasinet.

Det är bara en fråga om NÄR
Citera
2015-11-15, 02:54
Medlem
Äkte med färjan ikväll. Mycket flyktingbarn som sprang omkring och var väldigt nyfikna med sina pigga välmående ögon. Såg en del yngre män i sjysta kläder & attiraljer. Välmående.

Hört många prata negativt om flyktingarna. Det finns minimalt med jobb & framtidsutsikter på Gotland. Kommunen har svag ekonomi & den här godheten lär kosta skjortan framöver.

Kuriosa: har noterat securitas börsuppgång senaste året. I vanliga fall en försiktig stabil aktie med minimala svängningar. Slog mig ner på toalettstolen med en dagens industri som läsning. Där stod en artikel som förklarade allt. Securitas kan inte längre ta mer bevakningsuppdrag åt staten, dvs övervaka asylboenden osv. Personalen jobbar sjukt med övertid. "aha, tänkte jag. Det är alltså staten som dopat securitas kassakistor senaste året." och sedan tänkte jag att det här kalaset måste verkligen blöda pengar - någon gång kommer bakfyllan - garanterat...

Nåväl: barnen såg ärligt lyckliga ut & det är knappast deras fel att de är här - så jag hoppas de integreras till ståtliga gutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in