2007-09-26, 06:02
  #145
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
ooo svårt....men ju mindre jag var ju mer "magiska" upplevde jag spelen....spelar knappt nuförtiden....command & conquer (det allra första, 1995) vinner nog

går att ladda hem lagligt här: http://www.commandandconquer.com/intel/default.aspx?id=61#NewsMain

det känns som att datorspelsutvecklingen har fastnat rejält tycker jag, vi borde vara vid hologramskärmar och bättre grafik vid det här laget och evolverade spelsystem.

wii har kommit en bit på vägen i rörelseinteraktivitet.

själv tänker jag arbeta för ett portabelt system, kanske inbyggt i alla framtidens mobiltelefoner (antingen med telefonen som resursbas, eller en avlägsen server). Iaf ska man ha speciella glasögon, linser eller ett system som projicerar direkt in i ens sinne/verklighetsuppfattning. VR. medföljer gör också ett gps-liknande system.

Hela upplevelsen är att man kan springa omkring utomhus, såväl som inomhus i olika spel. Man kommer kunne hålla i olika vapen, och känna dom som om dom vore verkliga, men vid en hit behöver man inte nödvändigtvis programmera in "smärta", kan ju programmera in "kittling" eller nån annan känsla istället. Man kan ha prickskytte mot kompisarna i bussen eller tillsammans skjuta på projicerade figurer som passerar utanför, vad du ser - ser alla som har utrustningen och är med i ditt spel.

finns ju oändliga varianter av spel...både med och utan våld som tema

Det här systemet ger många fördelar inte bara på datorfronten, arkitekter kan uppleva sina kreationer virtuellt på ett helt annat vis. Läkare kan operera och undersöka patienter på sätt som ännu inte tänkts.

på andra arbetsplatser som industri och militär kan maskiner och andra elektroniska system integreras på ett helt nytt sätt.

total femsinnes VR och portabel femsinnes VR ftw!

(VR = Virtual Reality = Virtuell Verklighet)

alla förstelnade, överviktiga och halvt ihjälsvultna datorspelsfantaster skulle snart bli värsta atleterna, inte längre skulle det vara så tomt på människor utomhus heller
Citera
2007-09-26, 06:24
  #146
Medlem
Nefuss avatar
Startcraft
Age of Empires: The rise of rome
Diablo II
Citera
2007-09-26, 08:26
  #147
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
det känns som att datorspelsutvecklingen har fastnat rejält tycker jag, vi borde vara vid hologramskärmar och bättre grafik vid det här laget och evolverade spelsystem.

wii har kommit en bit på vägen i rörelseinteraktivitet.

själv tänker jag arbeta för ett portabelt system, kanske inbyggt i alla framtidens mobiltelefoner (antingen med telefonen som resursbas, eller en avlägsen server). Iaf ska man ha speciella glasögon, linser eller ett system som projicerar direkt in i ens sinne/verklighetsuppfattning. VR. medföljer gör också ett gps-liknande system.

Hela upplevelsen är att man kan springa omkring utomhus, såväl som inomhus i olika spel. Man kommer kunne hålla i olika vapen, och känna dom som om dom vore verkliga, men vid en hit behöver man inte nödvändigtvis programmera in "smärta", kan ju programmera in "kittling" eller nån annan känsla istället. Man kan ha prickskytte mot kompisarna i bussen eller tillsammans skjuta på projicerade figurer som passerar utanför, vad du ser - ser alla som har utrustningen och är med i ditt spel.

finns ju oändliga varianter av spel...både med och utan våld som tema

Det här systemet ger många fördelar inte bara på datorfronten, arkitekter kan uppleva sina kreationer virtuellt på ett helt annat vis. Läkare kan operera och undersöka patienter på sätt som ännu inte tänkts.

på andra arbetsplatser som industri och militär kan maskiner och andra elektroniska system integreras på ett helt nytt sätt.

total femsinnes VR och portabel femsinnes VR ftw!

(VR = Virtual Reality = Virtuell Verklighet)

alla förstelnade, överviktiga och halvt ihjälsvultna datorspelsfantaster skulle snart bli värsta atleterna, inte längre skulle det vara så tomt på människor utomhus heller



Intressant tanke det där.
Visst har du helt rätt i att grundkonceptet i dagens spel i princip är exakt likadant som i de som fannsfanns för 15 år sen. Visst är grafik, ljud, styrning, osv upphottat, men i grunden är det samma sak.

Man vill ju tänka sig att det beror på att folk vill ha spelen som de är, att halva grejen är att man bara sitter i tvsoffan och gör så lite som möjligt, men det motsägs ju ändå av att Wii har blivit en sån succe. Och då har ändå Wii en relativt inexakt kontroll. Tycker inte det "svarar som det borde" på inputen från kontrollen alltid.


Ganska konstigt det där egentligen. Man tycker ju att just spelindustrin borde vara nyskapande och bra på att exploatera nya ideer, men tydligen inte.
Citera
2007-09-26, 08:58
  #148
Medlem
FreeWilhelmFrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Intressant tanke det där.
Visst har du helt rätt i att grundkonceptet i dagens spel i princip är exakt likadant som i de som fannsfanns för 15 år sen. Visst är grafik, ljud, styrning, osv upphottat, men i grunden är det samma sak.

Man vill ju tänka sig att det beror på att folk vill ha spelen som de är, att halva grejen är att man bara sitter i tvsoffan och gör så lite som möjligt, men det motsägs ju ändå av att Wii har blivit en sån succe. Och då har ändå Wii en relativt inexakt kontroll. Tycker inte det "svarar som det borde" på inputen från kontrollen alltid.


Ganska konstigt det där egentligen. Man tycker ju att just spelindustrin borde vara nyskapande och bra på att exploatera nya ideer, men tydligen inte.

det brukar förhålla sig så, att om man vill uppleva något så får man arbeta för att skapa det (måste ju inte vara jobbigt, man kan leka fram allt...)

saker har en tendens att inte uträttas, drömmar blir inte sanna - om man skiter i dom

ganska logiskt egentligen, men jag är hungrig, ceya
Citera
2007-09-26, 16:38
  #149
Medlem
Skeggabas avatar
Som i alla andra liknande trådar framhåller jag Starcraft som det bästa spelet någonsin, tätt följt av Heroes III.

Starcraft är bara bäst på alla fronter. Singelplayeruppdragen må vara lite lätta nu, men de var fan inte att leka med när man började spela. Roliga, varierade banor tillsammans med en grym story gör detta till en självklar vinnare. Att spelet har en sådan stor fanbase gör ju inte saken sämre, SC på battle.net är ju bland det roligaste man kan göra!
Att följa de koreanska turneringarna ger ännu en dimention till spelet, och att taktiker kommer och går, för att sedan återuppstå igenom främst någon av de gamla rävarna (jag tänker då främst på July´s fantastiska vinst mot nån T med bara mutalisker, ingen var beredd på den gamla sletna builden)!
Tröttnar man på att spela vanliga maps finns det en uppsjö med UMS-banor man kan sätta tänderna i, och spela tillsammans med andra. Mumma säger jag bara!

EDIT: Att man senare lyckades göra en uppföljare (broodwar) som blev ännu bättre än föregångaren gör ju sitt till också. Länge leve blizzard!
Citera
2007-09-26, 18:42
  #150
Medlem
ceriums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dralnur
Slutade du spela spel runt 1998?

Ne absolut inte! men har aldrig hittat samma förkärlek till spel som från den eran. För mig så har dom störst plats i mitt hjärta,!
varje spel som jag räknade up har jag varvat minst 2 gånger, i Half life och Carmageddon så snackar vi kanske 3-4 gånger.

Har inte hittat en spel på bra länge som ger mig samma nästan fanatiska känslan, kan erinrar mig själv när jag hade klart av spelen, att en otrolig tomhet inom mig kom, fan helt sjukt nu när man tänker tillbaka på det, vilken påverkan spel kan ha på en.

//Ce
Citera
2007-09-26, 19:21
  #151
Medlem
reborns avatar
Zelda: A link to the past, tätt följt av Ocarina of Time.

Så grymt bra spel.
Citera
2007-09-26, 19:33
  #152
Medlem
askers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Diablo 2 ... Deus Ex ... Doom ... Zelda - A link to the past ... Yoshis Island ... Metroid 3 ... Half-Life ... Diverse SCUMM-baserade spel ... Fallout 1 och 2 ... Zelda - Ocarina of Time ... System Shock 2
Farbror har god spelsmak, tveklöst. Du tog upp nästan alla av mina personliga favoriter. Jag skulle egentligen bara behöva tillägga Mario Kart 64. Vad är det egentligen som gör det så svårt att tillverka vettiga spel nuförtiden? Det senaste spelet jag riktigt fastnade för var väl Deus Ex, och det släpptes ju ändå för 7 år sedan, detta trots att dator- och tv-spel är mitt primära fritidsintresse (snarare läsa och skriva om än spela, nuförtiden).
Citera
2007-09-26, 19:40
  #153
Bannlyst
Jag har nämnt väldigt många titlar till N64 som jag har nominerat som bästa spel, men jag har glömt ett väldigt barnkärt och också riktigt bra spel.

Diddy Kong Racing, det var ju riktigt roligt!
Citera
2007-09-26, 20:07
  #154
Medlem
reborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpreX
Jag har nämnt väldigt många titlar till N64 som jag har nominerat som bästa spel, men jag har glömt ett väldigt barnkärt och också riktigt bra spel.

Diddy Kong Racing, det var ju riktigt roligt!
Ja fyfan, det har man nött något förbannat förut.
Citera
2007-09-26, 20:15
  #155
Medlem
amentjeinas avatar
Starcraft, half-life2, sen måste jag även erkänna att WOW är jävligt bra.
Citera
2007-09-26, 20:56
  #156
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reborn
Ja fyfan, det har man nött något förbannat förut.

Jag kom ihåg att jag hade så svårt med sista bossen innan man kom till rymden. Var ju betydligt yngre också så då var man inte lika duktig på de där, jäklar vad man satt och nötte.

En annan riktigt bra titel är Perfect Dark. Oförglömligt bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in