2015-11-07, 20:22
Medlem
Diablo1118s avatar
Angående pensionen har jag för länge sedan utgått från att man får 0 kr...Det lilla man eventuellt skulle få får jag räkna som bonus till mitt eget sparande....
Citera
2015-11-07, 20:25
Medlem
tankermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Angående pensionen har jag för länge sedan utgått från att man får 0 kr...Det lilla man eventuellt skulle få får jag räkna som bonus till mitt eget sparande....

Ett helt rimligt antagande! Jag delar det till fullo. Men då jag egentligen inte vet ifall det blir så faller jag nog ändå inom den kategori som inte har en aning.
Citera
2015-11-07, 20:43
Medlem
tankermans avatar
Får passa på att inflika en kul grej jag hittade i en blogg om att bli ekonomiskt oberoende:

Citat:
Vi planerar att börja amortera ytterligare 2000-3000 kr per månad på vårt CSN-lån i början av 2015 för att öka takten ordentligt och bli skuldfria på riktigt.

Sen kanske vi köper hus och då sitter vi med lån igen.... Ja, det får man stå ut med...

Ha en skön kväll!

Först betala av HELA CSN-lånet. Sedan köpa bostad för ett sämre lån.
Citera
2015-11-07, 20:46
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Håller med dig om väldigt mycket, men

Detta är väl ändå inte särskilt märkligt?

De flesta har ju inte pensionen särskilt nära förestående, och vem har egentligen en aning om hur pensionssystemet kommer se ut om 20 eller 30 år? Vi vet ju egentligen inte ens ifall vi kommer få gå i pension vid 65 då, eller om vi kanske blir "tvungna" att jobba till 75 års ålder.

Det hade förvisso varit besvärande om 80 % av alla 55+ hade varit omedvetna om sin kommande pension.

Nu minns jag inte om dom skrev vilken ålder det var på personerna dom frågade om pensionen. Men det var inga 25 åringar precis.. 40 plus åtminstone.

Citat:

Lite överdrivet men förstår din poäng.. En medelinkomsttagare som är 30 år gammal idag får nog inte ut med är 6-7.000:- netto när dom är 65.. Inte i allmänpension... Har dom privatsparat och fått tjänstepension så är det en helt annan historia.

Magdalena Andersson sa ju senast häromdagen att ett alternativ för att bekosta invandringen är att ta 100 miljarder ifrån pensionspengar
Citera
2015-11-07, 20:58
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankerman
Får passa på att inflika en kul grej jag hittade i en blogg om att bli ekonomiskt oberoende:

Först betala av HELA CSN-lånet. Sedan köpa bostad för ett sämre lån.

Man blir ju fanimej mörkrädd.... Hade CSN-lånet varit ett högräntelån på låt sig 9% så hade jag förstått.. BORT med skiten... Men detta var bara för mycket hahaha.

Media talar ofta hur viktigt det är med amorteringskrav. Och visst, de ÄR viktigt... Men låt oss mala ner det lite...

Varför är amorteringskrav så viktigt? (Personliga åsikter)

1)

Räntorna är just nu mycket låga. Och eftersom människor i regel varken amorterar eller sparar så anser många att dom har råd med en dyrare bostad än vad dom egentligen har råd med.. Genom att amortera så symboliserar det lite en ränteökning... Har man inte råd att amortera på sina lån så har man absolut inte råd att köpa just den bostaden.. För bara en normal räntehöjning kan enkelt orsaka att räntekostnaderna fördubblas

2)

Samma anledning som tidigare.. Människor sparar i regel inte... Dom flesta har ingen buffert alls att ta till vid nödsituationer... Och sparkonton som faktiskt finns är föga imponerande..
Detta betyder ATT gå bostadspriserna ner (T.e.x en ränteökning) och många tvingas sälja.. Då står dom kvar med en skuld... Och som ni vet (Men många inte vet) kan man inte pantsätta en lägenhet man redan sålt. Detta betyder att man måste lösa hela bolånet vid försäljning... Får du då 200.000:- mindre för bostaden än vad du har i skuld... Ja då får du hosta fram dom pengarna bäst du vill... Och för dom som inte har sparpengar eller anhöriga som kan hjälpa går istället och tar ett blancolån...
Ett blancolån på 200.000:- med en ränta på upp emot 10% är inget roligt att ha liggandes... Och det kan handla om betydligt större summor än så vid en rejäl bostadskrasch (Som jag förvisso inte tror kommer ske men ändå)

Jag rekommenderar överlag inte amortering.. Utan jag förespråkar placeringar... Läs en liten bok och bli medlem t.e.x på Avanza bank... Det finns gott om guider där.
Men om ni väljer att inte amortera så spara undan pengarna... Att varken amortera eller spara är otroligt korkat.
Citera
2015-11-07, 21:25
Medlem
Alltså?? Vad är det för tomtar vi har på den här jorden? Så man kan antingen bli skuldfri eller rik på investeringar? Öööh prova båda, det går faktiskt att amortera hårt och spara/investera mycket, handlar mest om vilja.
Citera
2015-11-07, 21:26
Medlem
DividendChamps avatar
Citat:

Haha, exakt så tänker jag också! Statliga pensionen är en ren bonus den dagen det händer.

Sen angående att svensken är inkompetent med ekonomi kan jag väl hålla med om. Men även om det inte är bäst ekonomiskt sett att amortera av huset vs att placera i indexfonder, så tycker jag att man ska ta det alternativet som gör att man sover bäst om natten.

Jag är dock av din åsikt ts.
Citera
2015-11-07, 21:27
Medlem
Ööööh tänkte jag skulle försöka gå ned i vikt.. antingen får jag äta mindre eller får jag motionera mera, för man kan ju inte välja bägge
Citera
2015-11-07, 23:42
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Ööööh tänkte jag skulle försöka gå ned i vikt.. antingen får jag äta mindre eller får jag motionera mera, för man kan ju inte välja bägge

Varför ska man välja bägge?
Är man tillräckligt aktiv i sitt sparande och har en stor portfölj med bred riskbild. Då KOMMER man slå boräntan med råge år efter år...

Jag har vänner som maxat sitt CSN trots att dom inte behövt.. Men eftersom CSN låneränta ligger på 1% så har dom direkt placerat pengarna i framförallt fonder... Likaså KAN det vara en bra idé att låna pengar billigt för att placera på marknaden... Detta är absolut inget jag rekommenderar för gemene man. Det är inte riskfritt och det kräver rejäl disciplin.. Inget för den passive månadsspararen om man säger så...

Det lustiga är att det i regel är låg och medelinkomsttagare som talar så mycket om att lån är dåligt etc... Höginkomsttagare spenderar i regel inte hela sin lön varje månad som en medelsvenssom gör. Därför sätter dom av pengar till diverse derivat.... Och därmed börjar intresset för börsen.... Ganska snabbt lär man sig att ÄR låneräntorna för tex CSN och Bolån låga. Ja då ÄR det en bra idé att låna.. Man behöver inte ens spara och hantera sin portfölj aktivt för att slå låneräntan med råge....

ISK och en låg belåningsränta och du ligger fortfarande under 2% meed hyfsade bankkontakter..
Då betalar du inget på utdelning eller vinst utöver schablonräntan... Så allt du behöver göra är att slå 2% årligen... Vilket inte är svårt.
Citera
2015-11-08, 04:31
Bannlyst
Alla är inte inkompetenta. Det finns dom som legat lågt materiellt och betalat av både kåken och bilen.

Happy days
Citera
2015-11-08, 08:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Alla är inte inkompetenta. Det finns dom som legat lågt materiellt och betalat av både kåken och bilen.

Happy days

Fast det var en av sakerna TS hävdade gjorde dig inkompetent när det gäller din ekonomi. Bättre att investera dina pengar och försöka slå räntan för lånen istället.
Citera
2015-11-08, 08:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Fast det var en av sakerna TS hävdade gjorde dig inkompetent när det gäller din ekonomi. Bättre att investera dina pengar och försöka slå räntan för lånen istället.

I goda tider är det alltid bättre givetvis, vad gör TS under en sådan period som varit nu augusti - oktober? Det gick neråt över hela världen. Är man bara vanlig lekman och inte kan annat än lite fonder och aktier så skall man akta sig noga för att investera lånade pengar man egentligen inte har råd att förlora..

TS verkar bortse från det enkla faktum att risk och avkastning alltid brukar hänga intimt ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in