Citat:
Ursprungligen postat av
tankerman
Får passa på att inflika en kul grej jag hittade i en blogg om att bli ekonomiskt oberoende:
Först betala av HELA CSN-lånet. Sedan köpa bostad för ett sämre lån.

Man blir ju fanimej mörkrädd.... Hade CSN-lånet varit ett högräntelån på låt sig 9% så hade jag förstått.. BORT med skiten... Men detta var bara för mycket hahaha.
Media talar ofta hur viktigt det är med amorteringskrav. Och visst, de ÄR viktigt... Men låt oss mala ner det lite...
Varför är amorteringskrav så viktigt? (Personliga åsikter)
1)
Räntorna är just nu mycket låga. Och eftersom människor i regel varken amorterar eller sparar så anser många att dom har råd med en dyrare bostad än vad dom egentligen har råd med.. Genom att amortera så symboliserar det lite en ränteökning... Har man inte råd att amortera på sina lån så har man absolut inte råd att köpa just den bostaden.. För bara en normal räntehöjning kan enkelt orsaka att räntekostnaderna fördubblas
2)
Samma anledning som tidigare.. Människor sparar i regel inte... Dom flesta har ingen buffert alls att ta till vid nödsituationer... Och sparkonton som faktiskt finns är föga imponerande..
Detta betyder ATT gå bostadspriserna ner (T.e.x en ränteökning) och många tvingas sälja.. Då står dom kvar med en skuld... Och som ni vet (Men många inte vet) kan man inte pantsätta en lägenhet man redan sålt. Detta betyder att man måste lösa hela bolånet vid försäljning... Får du då 200.000:- mindre för bostaden än vad du har i skuld... Ja då får du hosta fram dom pengarna bäst du vill... Och för dom som inte har sparpengar eller anhöriga som kan hjälpa går istället och tar ett blancolån...
Ett blancolån på 200.000:- med en ränta på upp emot 10% är inget roligt att ha liggandes... Och det kan handla om betydligt större summor än så vid en rejäl bostadskrasch (Som jag förvisso inte tror kommer ske men ändå)
Jag rekommenderar överlag inte amortering.. Utan jag förespråkar placeringar... Läs en liten bok och bli medlem t.e.x på Avanza bank... Det finns gott om guider där.
Men om ni väljer att inte amortera så spara undan pengarna... Att varken amortera eller spara är otroligt korkat.