• 1
  • 2
2015-11-07, 17:13
Medlem
Parkours avatar
Ja precis som topic lyder... Hur kan Svensken vara så dåligt allmänbildad överlag när det kommer till ekonomi... Jag läste för tag sedan en artikel där man frågat människor på stan om sin ekonomi..
Mina siffror är inte exakta, men ni får ett hum av hur svaren såg ut.

6 av 10 med insatsboende visste inte vad dom har för lånevillkor
8 av 10 har inte en krona i fonder,aktier eller andra derivat (Förutom pensionssparande)
8 av 10 har ingen aning om hur mycket dom kommer få i pension

Och på den vägen var det... Undersökningen bevisade helt enkelt att gemene man i Sverige inte har koll på sin privatekonomi...

Att sedan läsa här på Flashback om dom som förespråkar SMS-lån (Eller ännu värre tar SMS-lån) höjer ju inte precis hoppet...

Senast idag (På Flashback) så försökte jag övertyga ett par användare att det kan vara förmånligare att ta ett bolån än att casha sin bostad bara för att man kan..
Jag berättade att med låga låneräntor så är det förmånligt att låna så mycket som möjligt och investera pengarna i t.e.x en Indexfond långsiktigt istället... Att slå bolåneräntan på 1,4% är inte svårt.. Speciellt inte långsiktigt... De senaste 10 åren har min portfölj gått upp 8% (Och högre) årligen.

Men människorna hävdar att:
"Är man verkligen rik så cashar man sin bostad eller sin Ferrari"

Ja möjligtvis om man är nyrik och vunnit pengarna på Lotto och därmed inte arbetat för pengarna..
Det krävs inte mer än en ytterst grundläggande förståelse för ekonomi för att förstå att det EJ är ekonomiskt att betala sin bostad eller sommarställe bara för att man kan..

Jag hade inte haft några problem att gå in och lösa samtliga mina lån.. Och jag äger i dagsläget två bostadsrätter och ett sommarställe på Västkusten... Betyder det att jag gör det? Nej absolut inte...

Faktum är att jag inte ens amorterar mina bolån i dagsläget... Jag förlitar mig på att inflationen ökar i en sådan takt att bostadsvärdet äter upp lånen... Om dom mot förmodan inte skulle göra det och dyka i värde.. Ja då har jag mitt kapital säkrat i aktier & fonder?

Varför amortera och betala tusentals kronor i månaden till banken när man kan investera dom och få en betydligt högre avkastning (Vinst)
Citera
2015-11-07, 17:22
Medlem
WilYawns avatar
Jadu, håller med dig fullständigt men har tyvärr ingen bra förklaring.
En teori är att främst yngre folk går på sms-lånefällan (inte enbart märk väl, men främst) pga. av att dom är så curlade och har aldrig behövt tänka själv.

Dom har inte fått en chans att utveckla sunt förnuft helt enkelt.

En annan teori är att folk i majoritet helt enkelt är idioter som inte kan planera mer än en dag framåt, om ens det
Citera
2015-11-07, 17:25
Medlem
Valsus avatar
Om vi kunde börja om runt 80-talet och skita i detta internet dessutom.
Citera
2015-11-07, 17:33
Medlem
Parkours avatar
Lite saxade inlägg ifrån diskussionen jag pratar om.. Inte bara vår intelligenta Killowatthare som är av denna åsikt dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det låter rätt korkat gjort av dina föräldrar
Med tanke på att bolåneräntan har ligger på ungefär 1,3% för dom med goda bankkontakter så tjänar man helt enkelt på att inte amortera av hela lånen i den takten.

OMX30 Stockholmsbörsen har gått upp i genomsnitt 8% om året...
Så hade dom investerat dom pengarna som dom amorterat så hade dom gjort en rejäl vinst istället.

Nu sa du visserligen att dom sparat också.. Men att lägga 20.000:- /mån på en bostad för 4mjkr i dagens läge ÄR korkat... Inte ens överklassen (Den riktiga överklassen) "cashar" sina bostäder och dyra bilar. Det är korkat ur en ekonomisk synvinkel

Citat:
Ursprungligen postat av Domingokatten
Bullshit.

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Gå inte på det där struntpratet.
En företagare som verkligen har pengar betalar bilen direkt!
Alla som köper en bil med lån gör det för att dom inte har tillräckligt med pengar!

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Jag skrev tillräckligt med pengar och dessutom med fet text!
Dom som tar lån har aldrig tillräckligt med pengar!
Citera
2015-11-07, 17:35
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilYawn
Jadu, håller med dig fullständigt men har tyvärr ingen bra förklaring.
En teori är att främst yngre folk går på sms-lånefällan (inte enbart märk väl, men främst) pga. av att dom är så curlade och har aldrig behövt tänka själv.

Dom har inte fått en chans att utveckla sunt förnuft helt enkelt.

En annan teori är att folk i majoritet helt enkelt är idioter som inte kan planera mer än en dag framåt, om ens det

Ja det är skrämmande
Inte för att alla måste spara pengar. En del kanske verkligen behöver hela sin lön..
Men dom som månad efter månad, år efter år gör slut på sin lön 1 vecka innan nästa lön förstår jag mig inte på. Man behöver inte ens läsa en bok för att lära sig det jag skrev om.. En artikel räcker gott för att lära sig det grundläggande.

Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Om vi kunde börja om runt 80-talet och skita i detta internet dessutom.

Haha jadu det hade varit något
Citera
2015-11-07, 17:58
Medlem
Har du några belägg för att just svenskar är mer inkompetenta än personer från andra länder när det kommer till ekonomi?
Citera
2015-11-07, 18:06
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Har du några belägg för att just svenskar är mer inkompetenta än personer från andra länder när det kommer till ekonomi?

Njae det har jag väl inte direkt.
Däremot är det ett välkänt faktum att entreprenörer och framgångsrika människor blir behandlade och sedda på ett helt annat vis utomlands... Kolla bara på Jantelagen (Som visserligen tonat bort delvis)

Sverige är ett land där man ser ner på framgångsrika människor p.g.a avundsjuka huvudsakligen...
Det lustiga är att det i regel är inkomsten eller förmögenheten som människor är avundsjuka på...

Jag kan ärligt säga att jag inte är lyckligare nu än vad jag var när jag hade en årsinkomst på 500.000:-
Bilen är dyrare och bostaden större... Men jag är inte lyckligare i min dyrare bil eller större bostad än vad jag var i min första hyresrätt..

Hög inkomst har många fördelar.. Men för mig fungerar lön och vederlag som en symbol för vad man presterat... Jag investerar majoriteten av min inkomst på olika sett.... Vad jag sedan skall göra med mina besparingar är oklart... Att kunna köpa en bostad till barnen och gå i pension om man så skulle vilja vid 50 är självklart roligt... Men inget av detta hade varit möjligt om jag varit så nonchalant som det flesta verkar vara...

Jag säger inte amortering är något dåligt.. För gemene man är det något BRA.. Med tanke på att dom flesta inte har en buffert så skulle dom bli ruinerade när deras bostad eventuellt sjunker i värde och dom tvingas sälja p.g.a en räntechock... Och amorteringen har även betydligt viktigare funktioner än så.

Jag uppmanar inte heller till belåning överlag... Att köpa en tv "räntefritt" med en uppläggningskostnad på 1200:- och faktureringsavgift på 79:- /mån är korkat rent ut sagt.
Men likaså är det korkat att lägga sitt kapital på att betala av en bostad i dagens ränteläge.. Jag önskar verkligen att fler människor hade vetskapen om detta...
Citera
2015-11-07, 18:08
Medlem
Parkours avatar
Om ni sparar 200:- /mån ifrån den dagen ert barn föds tills den dagen dom fyller 20
Ja då har ni en summa på 178 855:- (Räknat på en genomsnittlig årlig ränta på 8% som f.ö likaväl kan va större än så.

(((178 855)))

Undra hur många svenskar som kände till det räkneexemplet? 1 av 10?
Citera
2015-11-07, 18:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Mmm, det värsta är väl att många skulle kunna pöka 'det' som rör på sig en mörk kväll på krogen - med en promillehalt som skulle få Gudrun att skämmas.

Det gäller alla tre könen..
¨
Vad hör det med Svenskens syn och kunskap på ekonomi att göra?
Citera
2015-11-07, 18:20
Medlem
avrogados avatar
Citat:
¨
Vad hör det med Svenskens syn och kunskap på ekonomi att göra?
Ok, att få kottingar med random människa - tja det kanske inte är ett ekonomiskt misstag.
Jag tar tillbaka mitt tidigare uttalande.
Citera
2015-11-07, 18:24
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Ok, att få kottingar med random människa - tja det kanske inte är ett ekonomiskt misstag.
Jag tar tillbaka mitt tidigare uttalande.

Hehe nu förstår jag!
Skyller på spriten
Citera
2015-11-07, 20:13
Medlem
tankermans avatar
Håller med dig om väldigt mycket, men

Citat:
8 av 10 har ingen aning om hur mycket dom kommer få i pension

Detta är väl ändå inte särskilt märkligt?

De flesta har ju inte pensionen särskilt nära förestående, och vem har egentligen en aning om hur pensionssystemet kommer se ut om 20 eller 30 år? Vi vet ju egentligen inte ens ifall vi kommer få gå i pension vid 65 då, eller om vi kanske blir "tvungna" att jobba till 75 års ålder.

Det hade förvisso varit besvärande om 80 % av alla 55+ hade varit omedvetna om sin kommande pension.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in