• 8
  • 9
2015-11-14, 15:43
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Är din kvarvarande förväntade livslängd endast fem till tio år? Inte? Då finns det inga skäl att bry sig om "nedgångar", som i längden är obetydliga, tack vare den ständigt växande marknaden för varor och tjänster.

Precis så jag ser på mitt långsiktiga sparande... Jag kommer inte behöva mitt investerade kapital förrän om många år.. Om ens då? Jag vet egentligen inte vad jag skulle göra för pengarna även om jag sålde av hela mitt innehav... Det är mer "spelet" som lockar..

Se pengarna växa enligt ränta på ränta principen.. Återinvestera direktavkastningen och se portföljvärdet öka år efter år...

F.ö kan jag starkt rekommendera analysguiden i min signatur
Citera
2015-11-14, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Är din kvarvarande förväntade livslängd endast fem till tio år? Inte? Då finns det inga skäl att bry sig om "nedgångar", som i längden är obetydliga, tack vare den ständigt växande marknaden för varor och tjänster.

Läste du ens mitt inlägg? Marknaden är övervärderad och man kan inte förvänta sig ekonomisk tillväxt år efter år. Marknaden lever sitt eget liv och reglerar sig själv i balans med jämna mellanrum.

Men visst, tror du på fortsatt uppgång så spekulera på bara, jag ser det som naiv girighet.
Citera
2015-11-14, 18:26
Medlem
submariners avatar
Hej,

Frågan är naturligtvis vad som faller inom ramen för "allmänbildad" inom ekonomi. Jag vet i ärlighetens namn inte vad jag har för ränta (vet dock vad jag har för rabatt), sparar inte i fonder (eftersom jag amorterar kraftigt och har 20% lån på lägenhetens värde) och har i gen aning om vad jag får i pension. Gör det att jag dagligen överväger SMS lån, inte har järnkoll på min ekonomi eller har mycket månad kvar när pengarna är slut på kontot? Knappast!

Gemene man har nog ganska bra koll på sin ekonomi, men i mina ögon behöver man inte veta månadens räntesats för att kvala in i den kategorin
Citera
2015-11-14, 18:53
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Läste du ens mitt inlägg? Marknaden är övervärderad och man kan inte förvänta sig ekonomisk tillväxt år efter år. Marknaden lever sitt eget liv och reglerar sig själv i balans med jämna mellanrum.

Men visst, tror du på fortsatt uppgång så spekulera på bara, jag ser det som naiv girighet.

Därför investerar jag och de flesta andra långsiktigt..
Det är extremt få människor som framgångsrikt kan syssla med Daytrading i många år med en stabil uppgång... Men det är däremot många som kan sparar långsiktigt o får en god avkastning.

År 1: 20% vinst
År 2: 15% vinst
År 3 Minus 22%

Och så ser det ut... Avkastningen var helt slumpad av mig.. Jag ville bara beskriva hur ett långsiktigt sparande lönar sig.
Citera
2015-11-14, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det är extremt få människor som framgångsrikt kan syssla med Daytrading i många år med en stabil uppgång... Men det är däremot många som kan sparar långsiktigt o får en god avkastning.

År 3 Minus 22%

Och så ser det ut... Avkastningen var helt slumpad av mig.. Jag ville bara beskriva hur ett långsiktigt sparande lönar sig.

Visst förstår jag det men vid en längre djupare nedgång så är din analys väldigt långsiktig.

Själv har jag dragit mig ur helt och hållet och begrundar läget.

Men visst, jag har tjänat en bra slant och jag nekar inte andra att göra det så lycka till
Citera
2015-11-14, 19:09
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Visst förstår jag det men vid en längre djupare nedgång så är din analys väldigt långsiktig.

Själv har jag dragit mig ur helt och hållet och begrundar läget.

Men visst, jag har tjänat en bra slant och jag nekar inte andra att göra det så lycka till

Hehe samma här.. sålt av delar av mitt innehav och planerar att sälja av större delen av mitt innehav efter nyår... För ostabilt marknad för min nivå just nu.. Har inte tiden att studera marknaden... Kollar hellre över min portfölj en gång i månaden eller mer sällan.
Citera
2015-11-16, 01:03
Medlem
Luriosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag har köpt dator och möbler på avbetalning för att jag är kass på att spara. Jag har en rejäl sparad slant men om jag plockar ut säg 15 och köper en soffa är det inte säkert att jag sparar ihop de där 15 igen så för mig är det ett positivt tvångssparande att avbetala.
Ja du gör ju vad du vill med ditt liv själv skulle jag inte vilja ta något på avbetalning för att man gör av med mycket pengar. Jag är istället jävligt glad över att jag slipper att ta lån för att köpa någonting i 20k klassen om jag vill eller behöver.

Avbetalningen kostar också mer än om man hade köpt prylen direkt kontant. Och överlag är jag ingen person som tycker om löpande utgifter.
Citera
2015-11-16, 13:20
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

År 3 Minus 22%

Lustigt att din liknelse endast innebär en årlig tillväxt på ca 2.5%. Avräknat riksbankens önskade inflationstakt så ger det i långa loppet endast en tillväxt på börsen med 0.5%.

Ändå är det börsen alla ska satsa på.
Senast redigerad av Conception 2015-11-16 kl. 13:31.
Citera
2015-11-16, 14:17
Medlem
Enydrions avatar
Bankerna körde en gång i tiden med att börsen har alltid gått upp på fem års sikt... Sedan råkade det bli så att de fick ändra lydelsen till tio år...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in