2015-11-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Enligt den här artikeln går den magiska gränsen vid 40k i månaden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13197962.ab
Jag har hört någonstans att den stora lyckoökningen sker när man går från låg inkomst till typ medel+.
Det låter logiskt.

Jag ligger nästan på 40k netto.. men kan lova dig att 20k till netto hade givit mig ett enormt lyckorus och frihetskänsla.
Citera
2015-11-06, 20:54
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Enligt den här artikeln går den magiska gränsen vid 40k i månaden http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13197962.ab
Jag har hört någonstans att den stora lyckoökningen sker när man går från låg inkomst till typ medel+.
Det låter logiskt.

Stämmer nog rätt bra (40.000:- brutto alltså)
När jag först tjänade den summan så var jag överlycklig..

Jag behövde aldrig kolla priser i matbutiken.
Man köpte det man ville ha (TV,Dator,Kamera,Kläder,Semester,Bil)

Nu för tiden är jag enligt Svensk standard en s.k höginkomsttagare. Men jag vill inte påstå att det gör mig lyckligare.. Jag bor i en flottare bostad och kör en lite mer flott bil.. Men det ger bara kortvarig njutning... Jag är inte lyckligare i min nuvarande bostad än vad jag var i min första hyresrätt.. Tvärtom skulle jag nästan vilja påstå...
Jag saknar faktiskt tiden då pengar inte var något bekymmer.. Jag hade ett obetydligt 07-16:00 arbete och släppte allt när jag kom hem på eftermiddagen.. Inga bolån som låg och gnagde...

Det som däremot gör mig lyckligare i viss mån p.g.a min ekonomi är att jag har förmånen att äga ett sommarställe och kunna resa och bo på destinationer som en del människor bara drömmer om... Men hur ofta är det? Jag reser ett par veckor om året. Och tillbringar totalt 2 veckor om året i sommarstugan.. I regel arbetar jag dessutom under tiden som jag är på sommarstället...

Jag tror man blir lyckligare när man har en ekonomi som gör att man inte behöver planera ekonomiskt för vardagssaker. Ett resturangbesök, storhandling på ica och kläder till barnen... När det går över den nivån så är det inte samma typ av njutning.
Citera
2015-11-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

Nu för tiden är jag enligt Svensk standard en s.k höginkomsttagare. Men jag vill inte påstå att det gör mig lyckligare.. Jag bor i en flottare bostad och kör en lite mer flott bil.. Men det ger bara kortvarig njutning... Jag är inte lyckligare i min nuvarande bostad än vad jag var i min första hyresrätt.. Tvärtom skulle jag nästan vilja påstå...
Jag saknar faktiskt tiden då pengar inte var något bekymmer.. Jag hade ett obetydligt 07-16:00 arbete och släppte allt när jag kom hem på eftermiddagen.. Inga bolån som låg och gnagde...

Det som däremot gör mig lyckligare i viss mån p.g.a min ekonomi är att jag har förmånen att äga ett sommarställe och kunna resa och bo på destinationer som en del människor bara drömmer om... Men hur ofta är det? Jag reser ett par veckor om året. Och tillbringar totalt 2 veckor om året i sommarstugan.. I regel arbetar jag dessutom under tiden som jag är på sommarstället...

Jag tror man blir lyckligare när man har en ekonomi som gör att man inte behöver planera ekonomiskt för vardagssaker. Ett resturangbesök, storhandling på ica och kläder till barnen... När det går över den nivån så är det inte samma typ av njutning.

En väldigt sund inställning. Det dina barn kommer ihåg ifrån deras uppväxt. En arbetsmyra kan vara något väldigt positivt då man visar att det lönar sig att arbeta hårt. Men också att ha tid att kombinera detta med familj. När man är 55 och ser tillbaka på sitt liv så är det ändå att få se sina barn lyckliga, med bra värderingar och ett bra liv, stabila människor helt enkelt. Det är så man gör värden till en bättre plats.

Jag är lite partisk i detta då jag hade en uppväxt som jag inte önskar min fiende, men jag håller på att lära om, bryta det sociala arvet. Ens barn och familj är det viktigaste i slutändan. Kanske inte för alla, men nästan.

Något som är nyttigt, om man har bra kontakt, förutsatt att ens farfar, morfar fortfarande är i livet. Det är att ge dom tid att berätta sin historia. Man har mycket att lära av dom äldre, dom har gått igenom otroligt mycket. Tyvärr tror jag inte detta tas tillvara speciellt mycket i just Sverige på grund av vår kultur.

Jag har tagit till mig min sambos familj, där hennes farmor och farfar har otroligt mycket att berätta. Om kriget som kom till Ungern under andra världskriget, hur dom fick lämna allt dom byggt upp. Hus, företag, allt. Börja om på nytt.

Med ödmjuka hälsningar
Senast redigerad av joeykiller 2015-11-06 kl. 22:49.
Citera
2015-11-06, 23:08
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Drömmen om friheten kanske är bättre än friheten själv? Få individer kanske har vad som krävs för att hantera en total frihet utan att ta skada av den?

Tänker man på det så är ju hela ens uppväxt fylld av andras krav, fylld med tvång och andras budskap om vad man ska göra, tycka, känna, ägna sig åt, från alla håll och kanter (föräldrar, syskon, släkt, grannar, kompisar, skola, idrottsledare, chefer, samhälle, tv, reklam)... att frigöra sig från allt detta är djävligt stort.
Jag tror friheten är bättre än bättre än livet självt...
Citera
2015-11-07, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Jag tror friheten är bättre än bättre än livet självt...

Inget liv.. ingen möjlighet till ett liv i frihet. Vet inte hur du tänker nu.
Citera
2015-11-07, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Håll flabben din jude.

Är inte religiös så är varken jude eller annat.

MEN jag har 39500:- netto och om jag hade fått 59500:- netto så kan jag garantera dig att jag blivit fan så mycket lyckligare.
Citera
2015-11-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Är inte religiös så är varken jude eller annat.

MEN jag har 39500:- netto och om jag hade fått 59500:- netto så kan jag garantera dig att jag blivit fan så mycket lyckligare.

Kanske det. Ber om ursäkt om jag var lite snäsig.
Citera
2015-11-15, 20:56
Medlem
BrotherJohns avatar
Citat:
Inget liv.. ingen möjlighet till ett liv i frihet. Vet inte hur du tänker nu.
"But I'd rather be a free man in my grave
Than living as a puppet or a slave"
Typ något sådant tänder jag på.
Citera
2015-11-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour

Hur roligt är det att kunna få och köpa allting som man vill ha då egentligen? Då kan man ju liksom aldrig känna eller tänka tanken "fan va nice det hade varit och få köpa det.. göra den resan" Så tänker jag faktiskt

Man uppskattar det på ett annat vis om det inte är ens vardag
Citera
2015-11-16, 17:08
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Hur roligt är det att kunna få och köpa allting som man vill ha då egentligen? Då kan man ju liksom aldrig känna eller tänka tanken "fan va nice det hade varit och få köpa det.. göra den resan" Så tänker jag faktiskt

Man uppskattar det på ett annat vis om det inte är ens vardag

Exakt så! Jag saknar känslan av att inte känna glädje över materiella ting längre.
När jag var liten och fick en ett par hundra kronor av mormor och morfar så var jag överlycklig... Eller när man fick sin första freestyle av päronen...

Nu känner man inte ens den lyckan som man kände då även om man så vinner på lotto....
Citera
2015-11-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87

Det där är inget riktigt problem. Man måste bara höja ribban ytterligare hela tiden.

När man har råd att köpa en 30-meters lyx-yacht i hamnen på Liiiiiidingö, så får man drömma om en 40-meters lyx-yacht med helikopterplatta i hamnen i meeeeeedelhavet! Osv.

Finns alltid något dyrare skräp man kan köpa för ännu mer pengar. Om inte annat för att kunna skryta om hur mycket mer än någon annan man betalt för i princip samma sak men med lite mer bling-bling.
Citera
2015-11-16, 17:26
Medlem
Citat:
Hög iq har inget med bildning att göra (snittet ligger väl på 100). Ett vanligt missförstånd. Bildning ger en förstånd och ödmjukhet.

Alla har vi olika drömmar. Tycker du gör rätt om du nu strävar efter att bli ekonomiskt oberoende.

Tala med dom som levt ett helt liv.. vad dom tycker har varit viktigast. Du vet, mina föräldrar hade bra med pengar.. stort hus vid havet etc. Det huset var hemsökt av djävulen själv. Skulle hellre bytt till min nuvarande sambos familj. Ont om pengar men lyckliga och bra sammanhållning.

Jag tror att själva strävan mot ekonomiskt oberoende kan bli din olycka. Sällan uppnås den.

Jag är tyvärr beredd att hålla med dig till 100 % här och till nackdel för killen det handlar om. Tänka "Ekonomiskt oberoende" innebär ofta att man pressar sig hårdare till att jobba hårdare och mera osv osv. Detta är ju ingenting som bidrar med positiva saker på en familj direkt.. "Var är pappa? är inte han hemma?" osv osv...

Jag tror i sanningens namn om man har för stort sådant här tänk så kan det lätt sluta i ensamhet och olycka ja. Faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in