2015-11-05, 10:22
Medlem
Nu vet jag inte hur gamla ni som skriver i tråden är. En normal inkomst på cirka 27-30k i månaden fungerar utmärkt. När man blir äldre så ändras värderingarna i livet. Viktigast blir familj och vänner. När du är över 50 så bryr sig ingen om vad du tjänar eller vad du kör för bil. Ett normalt yttre, en trevlig, bildad och god människa är dom som gör mest nytta och lever lyckligast. Dom som jag gillar bäst att umgås med är de över 50. Fullständigt prestigelöst.. en massa livserfarenhet där man insett sina misstag, vissa har försummat sin familj på grund av att tjäna 10k mer i månaden. Där har ni olycka.
Citera
2015-11-05, 10:45
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Hur mycket behöver man då?

Det är självklart individuellt, och som avrogado också skriver, beroende på en massa okända variabler om framtiden. Inte minst inflationstakten (den dolda är intressantare än KPI).

Men inflationen har helt klart ätit upp glädjen av att ha en miljon i SEK. Även om det är roligare att ha en, än att inte ha en.

Om vi för diskussionens skull säger att personen redan har en bostad den är nöjd med, så behövs det att aktiemarknaden går upp och att personen är en bra investerare, för att ens ha en chans att hänga med i dagens inflation.

I dagens penningvärde, och med vår nollränta, så räcker 1 miljon till socialbidragsnivå i 8 år. Men den verkliga inflationen under perioden är också alltså okänd.

Inte vad jag skulle kalla ekonomiskt oberoende, på några kriterier.
Citera
2015-11-05, 13:08
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Nu vet jag inte hur gamla ni som skriver i tråden är. En normal inkomst på cirka 27-30k i månaden fungerar utmärkt. När man blir äldre så ändras värderingarna i livet. Viktigast blir familj och vänner. När du är över 50 så bryr sig ingen om vad du tjänar eller vad du kör för bil. Ett normalt yttre, en trevlig, bildad och god människa är dom som gör mest nytta och lever lyckligast. Dom som jag gillar bäst att umgås med är de över 50. Fullständigt prestigelöst.. en massa livserfarenhet där man insett sina misstag, vissa har försummat sin familj på grund av att tjäna 10k mer i månaden. Där har ni olycka.

Medianinkomst i Sverige ligger på 24900kr

Du pratar om att bildade är lyckliga?
Helt allvarligt har du någonsin tagit dig tid att iaktta en person med Downs syndrom?
Ovetande lyckliga och kan hamna i nirvana bara de får känna smaken av nyklippt gräs i munnen!

Själv siktar jag på ekonomiskt oberoende bland annat för att få mer tid med familj och känna trygghet.
Citera
2015-11-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Du pratar om att bildade är lyckliga?
Helt allvarligt har du någonsin tagit dig tid att iaktta en person med Downs syndrom?
Ovetande lyckliga och kan hamna i nirvana bara de får känna smaken av nyklippt gräs i munnen!

Fast skulle du vilja byta liv med en person som har downs syndrom?

Eller skulle du tacka nej eftersom du då inte skulle kunna sträva mot att förverkliga dina (förhoppningsvis) större drömmar och din större potential som normal människa? Hade du downs skulle du högst sannolikt aldrig skaffa en egen familj, eller vara kapabel att ens förstå det magnifika i idén om en egen familj och barn och barnbarn.
Citera
2015-11-05, 13:43
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Fast skulle du vilja byta liv med en person som har downs syndrom?

Eller skulle du tacka nej eftersom du då inte skulle kunna sträva mot att förverkliga dina (förhoppningsvis) större drömmar och din större potential som normal människa? Hade du downs skulle du högst sannolikt aldrig skaffa en egen familj, eller vara kapabel att ens förstå det magnifika i idén om en egen familj och barn och barnbarn.

Varför skulle jag vilja byta till Downs syndrom?

Jag gjorde den liknelsen utefter att bildade skulle vara lyckligare, personer med hög iq har större benägenhet att hamna i depression.
Citera
2015-11-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherJohn
Verkligen överskattat. Mycket härligare att vara en slav =)

Drömmen om friheten kanske är bättre än friheten själv? Få individer kanske har vad som krävs för att hantera en total frihet utan att ta skada av den?

Tänker man på det så är ju hela ens uppväxt fylld av andras krav, fylld med tvång och andras budskap om vad man ska göra, tycka, känna, ägna sig åt, från alla håll och kanter (föräldrar, syskon, släkt, grannar, kompisar, skola, idrottsledare, chefer, samhälle, tv, reklam)... att frigöra sig från allt detta är djävligt stort.
Citera
2015-11-05, 15:18
Medlem
beastlyys avatar
Min uppfattning av livet är att pengar är något som underlättar lycka, inte skapar lycka.

Jag blir lycklig av musik, resor och vänner. Det underlättar ifall man har pengar ifall man vill resa eller gå på konsert t.ex.

Men att samla pengar på en hög tror jag inte man blir lycklig av, kanske mer avslappnad. Man vet att man alltid har en säkerhet, men lycklig nej.
Citera
2015-11-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Varför skulle jag vilja byta till Downs syndrom?

Jag gjorde den liknelsen utefter att bildade skulle vara lyckligare, personer med hög iq har större benägenhet att hamna i depression.

Hög iq har inget med bildning att göra (snittet ligger väl på 100). Ett vanligt missförstånd. Bildning ger en förstånd och ödmjukhet.

Alla har vi olika drömmar. Tycker du gör rätt om du nu strävar efter att bli ekonomiskt oberoende.

Tala med dom som levt ett helt liv.. vad dom tycker har varit viktigast. Du vet, mina föräldrar hade bra med pengar.. stort hus vid havet etc. Det huset var hemsökt av djävulen själv. Skulle hellre bytt till min nuvarande sambos familj. Ont om pengar men lyckliga och bra sammanhållning.

Jag tror att själva strävan mot ekonomiskt oberoende kan bli din olycka. Sällan uppnås den.
Senast redigerad av joeykiller 2015-11-05 kl. 17:28.
Citera
2015-11-05, 19:05
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Fast varför skulle man spara ihop sex miljoner och sen ha pengarna i kontanter så att man inte får någon avkastning? Det minsta man kan kräva är väl att man har dem på ett bankkonto.
Tja, jag skarvade lite på Baste:s inlägg och exemplifierade ett väldigt svagt scenario.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Investerar du dem i en indexfond borde du kunna räkna med cirka 7 % avkastning. Efter skatt ger det netto 24 500 kr i månaden i evighet (här kan man välja om man vill leva på mindre och återinvestera en del för att hindra inflationseffekten på månadsbeloppet, eller om man i framtiden vill börja ta av kapitalet).
Hmm, så du vet framtida avkastning på grund av (begränsad) historisk data?

Vad som fått börsen att växa stort sedan 70+ är kanske:

1. Upp till 10% årlig inflation (75-90).
2. Effektiviseringar genom IT (95-05).
3. Globaliseringen (00-10).
4. Bubbelekonomi (bl.a. 10+).

Och framtiden kanske ser ut såhär:

5. Massarbetslöshet (15+).
6. Peak energy (20+).
7. Peak food/water (25+).
8. Anarchy (30+).

7% årligen?
Citera
2015-11-05, 19:11
Medlem
Ibland hör man folk säga att de inte vill sluta jobba för då förlorar de sin sociala samvaro. Det är fan skrämmande att folk måste jobba för att kunna och få umgås med folk! Mitt jobb stör min sociala samvaro. Tänk vad skönt att slippa tänka på att gå till ett jobb vid en viss tidpunkt!
Citera
2015-11-05, 19:23
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Ibland hör man folk säga att de inte vill sluta jobba för då förlorar de sin sociala samvaro. Det är fan skrämmande att folk måste jobba för att kunna och få umgås med folk! Mitt jobb stör min sociala samvaro. Tänk vad skönt att slippa tänka på att gå till ett jobb vid en viss tidpunkt!
Jag är en sådan skit

Men fortsätt du att umgås med din bekantskapskrets med likartade åsikter etc.
Utvecklingspotentialen kanske är på samma nivå som Sudan*.

*Tagit ur luften för det är så poppis att hacka på Afrika
Citera
2015-11-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avrogado
Jag är en sådan skit

Men fortsätt du att umgås med din bekantskapskrets med likartade åsikter etc.
Utvecklingspotentialen kanske är på samma nivå som Sudan*.

*Tagit ur luften för det är så poppis att hacka på Afrika

Jag beklagar sorgen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in