• 5
  • 6
2015-11-16, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Det där är inget riktigt problem. Man måste bara höja ribban ytterligare hela tiden.

När man har råd att köpa en 30-meters lyx-yacht i hamnen på Liiiiiidingö, så får man drömma om en 40-meters lyx-yacht med helikopterplatta i hamnen i meeeeeedelhavet! Osv.

Finns alltid något dyrare skräp man kan köpa för ännu mer pengar. Om inte annat för att kunna skryta om hur mycket mer än någon annan man betalt för i princip samma sak men med lite mer bling-bling.

haha... men man hör ju hur idiotiskt det låter egentligen. Innerst inne är det ingen som bryr sig om vad du eller din familj gör eller köper. Visst man kan säkert ha jätte roligt med om man tjänar lite extra.. köpa en del leksaker osv.. Syrran och hennes man är väl ett exempel på ett "Par" där båda tjänar ganska stora summor. Men där är det ömsesidigt.. alltså båda jobbar en hel del och har förståelse för varandra på ett annat vis i en sådan situation.

Ah ja vet inte.. MEN jag tror lätt att familjen kan bli lidande om man avsätter för mycket tänk till "ekonomiskt oberoende" och om man jobbar alldles för mycket med egna företag hittan och dittan ... Då förespråkar jag hellre att avsätta lite mindre tid och mera tid med familjen egentligen.

MEN alla är ju olika dock

Hade jag varit annorlunda som person.. Så hade jag definitivt bott i Norge nu.
Citera
2015-11-16, 17:35
Medlem
Du är inte alls dum du, joffen!
Citera
2015-11-16, 18:07
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Hur roligt är det att kunna få och köpa allting som man vill ha då egentligen? Då kan man ju liksom aldrig känna eller tänka tanken "fan va nice det hade varit och få köpa det.. göra den resan" Så tänker jag faktiskt

Man uppskattar det på ett annat vis om det inte är ens vardag

Tja, om ens drivkraft är att kunna köpa vad som helst, så kan ju livet bli tråkigt.

Jag skulle anse mig vara ekonomiskt oberoende, även om jag inte ägde större delen av alla tillgångar i världen och kunde köpa allt jag kunde komma på.
Citera
2015-11-16, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Du är inte alls dum du, joffen!

Tack! Nej jag är smart faktiskt och har breda erfarenhet.
Citera
2015-11-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Tja, om ens drivkraft är att kunna köpa vad som helst, så kan ju livet bli tråkigt.

Jag skulle anse mig vara ekonomiskt oberoende, även om jag inte ägde större delen av alla tillgångar i världen och kunde köpa allt jag kunde komma på.

hm fast ekonomiskt oberoende betyder ju att du kan köpa precis ALLTING som du kan tänka dig och som du pekar på. Så hur tänkte du där?
Citera
2015-11-16, 20:51
Medlem
Det beror på vem du frågar. En fattig person överskattar troligtvis det kraftigt, någon i övre medelklassen har nog en ganska nykter syn på vad det skulle innebära att bli ekonomiskt oberoende.

Jag har speciellt det senaste året umgåtts endel med personer som är helt ekonomiskt oberoende, man kan beskriva deras liv som bekvämt. Man får en del problem som rik, det är inte riktigt lika kul och naturligt att umgås med vanliga dödliga som inte har råd med saker. Ens vänner behöver inte vara ek-oberoende, men de bör åtminstone ha det ordentligt gott ställt så man har råd att göra saker. Det blir lätt lite krystat annars, eller så umgås man med dessa bara i situationer där pengar inte spelar roll. Ett annat problem är att finna driv att fylla vardagen med något vettigt, det blir lätt att dagen blir väldigt in-effektiv. Det cirklar kring vad ska jag äta för något till lunch, lite slö-tid och sen vilken restaurang ska jag äta middag på, sen är dagen slut.

Man kan ju tro att det blir så bekymmersfritt när man inte behöver tänka på pengar. Men här skulle jag vilja påstå att detta redan uppnås på samma nivå som höginkomsttagare. Det blir inte mer bekymmersfritt med mer pengar. Är man ekonomiskt oberoende har man ju faktiskt väldigt mycket pengar som behöver placeras och jag kan lova att man följer på mobilen om värdet av ens tillgångar faller eller stiger, även om man har tillräckligt för att klara sig i vilket fall. Så mår man dåligt som alla andra när börsen faller och man tappat 10 MSEK på en dag.
Citera
2015-11-17, 15:24
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
hm fast ekonomiskt oberoende betyder ju att du kan köpa precis ALLTING som du kan tänka dig och som du pekar på. Så hur tänkte du där?

Nja, det är nog inte den allmänt vedertagna definitionen - om det finns någon. Isåfall så finns det ingen som är ekonomiskt oberoende på hela planeten.

Min definition är att ha råd med en rimlig tillvaro utan att behöva arbeta. Jag behöver inte ett slott med 3000 tjänare och 24 karats guldkranar och en flotta jetplan för att anse mig ekonomiskt oberoende.
Citera
2015-11-17, 15:27
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Det beror på vem du frågar. En fattig person överskattar troligtvis det kraftigt, någon i övre medelklassen har nog en ganska nykter syn på vad det skulle innebära att bli ekonomiskt oberoende.

Jag har speciellt det senaste året umgåtts endel med personer som är helt ekonomiskt oberoende, man kan beskriva deras liv som bekvämt. Man får en del problem som rik, det är inte riktigt lika kul och naturligt att umgås med vanliga dödliga som inte har råd med saker. Ens vänner behöver inte vara ek-oberoende, men de bör åtminstone ha det ordentligt gott ställt så man har råd att göra saker. Det blir lätt lite krystat annars, eller så umgås man med dessa bara i situationer där pengar inte spelar roll. Ett annat problem är att finna driv att fylla vardagen med något vettigt, det blir lätt att dagen blir väldigt in-effektiv. Det cirklar kring vad ska jag äta för något till lunch, lite slö-tid och sen vilken restaurang ska jag äta middag på, sen är dagen slut.

Man kan ju tro att det blir så bekymmersfritt när man inte behöver tänka på pengar. Men här skulle jag vilja påstå att detta redan uppnås på samma nivå som höginkomsttagare. Det blir inte mer bekymmersfritt med mer pengar. Är man ekonomiskt oberoende har man ju faktiskt väldigt mycket pengar som behöver placeras och jag kan lova att man följer på mobilen om värdet av ens tillgångar faller eller stiger, även om man har tillräckligt för att klara sig i vilket fall. Så mår man dåligt som alla andra när börsen faller och man tappat 10 MSEK på en dag.

Men en höginkomsttagare jobbar i alla normala fall väldigt långa arbetsveckor? Det kan inte jag se som en som är ekonomiskt oberoende, även om personen skulle kunna välja att sluta jobba. Först när den slutar jobba, är den oberoende.
Citera
2015-11-17, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Men en höginkomsttagare jobbar i alla normala fall väldigt långa arbetsveckor? Det kan inte jag se som en som är ekonomiskt oberoende, även om personen skulle kunna välja att sluta jobba. Först när den slutar jobba, är den oberoende.

Min poäng var att livet inte är bekymmersfritt som rik, självklart lever man olika typer av liv om man knegar eller om man går hemma om dagarna och rullar tummarna som ek-oberoende. Tråden handlar dock om att det är överskattat eller inte. Jag ville belysa några sidor som rik, som man som "fattig" kanske inte tänker på eller tänker fel om.
Citera
2015-11-17, 16:24
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Min poäng var att livet inte är bekymmersfritt som rik, självklart lever man olika typer av liv om man knegar eller om man går hemma om dagarna och rullar tummarna som ek-oberoende. Tråden handlar dock om att det är överskattat eller inte. Jag ville belysa några sidor som rik, som man som "fattig" kanske inte tänker på eller tänker fel om.

Absolut, resonemanget i övrigt hade jag inget att invända mot. Det är ofta så att (för) mycket pengar har samlats i fickorna på de som helt saknar driv.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in