2015-10-29, 19:58
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan väl uttrycka det så här: Om du inte har kompetens att avgöra om en revolver är riktig eller en replika, så skall du, mer allmänt, undvika att ha med vapen att göra. Vapen är farliga, för dig själv och andra, och man skall handskas med dem med insikt och viss försiktighet.
Jävla moraltant. Ge svar på frågan i stället.

Man märker på kvaliteten. Dåliga replikor är av gjutjärn och känns knappast rejäla när man håller i dem. Ett vapen ska ha förmågan att klara enorma tryck utan att explodera. Replikor är ofta pluggade i pipan. Även många startpistoler är det. Om den mot förmodan är genomborrad i pipan, kika in i den. Är den räfflad? Alla moderna vapen har räfflade pipor.
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Dom som tror att pistol-replikor är skjutbara kan lämpligtvis inhandla ett från Hobbex eller liknande ställe och provskjuta, glöm bara inte att ta med en plastpåse med isbitar att lägga dom avsprängda fingrarna i medan ni åker ambulans till kirurgen...
Lycka till då Hobbexreplikor inte ens har slagstift. Dessutom är det omöjligt att få in ammunition. Hade en gång en replika av en Colt Python. Provade att stoppa in en riktig .357 patron i. Den passade inte. Den gick väl in halvvägs ungefär.
Citera
2015-10-29, 20:00
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Var du ordningsman i skolan också?

Jag har knappt gått i skolan. Men jag kräver ordning, det är sant.
Citera
2015-10-29, 20:03
Medlem
No.90-Kleists avatar
En liten notis till TS bara. Det är inte helt ofarligt att köpa replikor heller. I Sverige är det det, men inte utomlands. I USA, som ju har bättre vapenlagar än vi, är många replikor egentligen deaktiverade vapen. Sådana vapen är olagliga i Sverige att äga utan licens. Straffet är lika hårt som vid innehav av riktigt vapen.

Om du nu är en sådan där fjant som bryr sig om meningslösa lagar.
Citera
2015-10-29, 20:07
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Lycka till då Hobbexreplikor inte ens har slagstift. Dessutom är det omöjligt att få in ammunition. Hade en gång en replika av en Colt Python. Provade att stoppa in en riktig .357 patron i. Den passade inte. Den gick väl in halvvägs ungefär.

Det är för att dom inte är borrad igenom på flertalet ställen, varken i cylinder eller i pipan, hade en liknande "hobbexpickadoll" som grabb.
Citera
2015-10-29, 20:42
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzur
Det är för att dom inte är borrad igenom på flertalet ställen, varken i cylinder eller i pipan, hade en liknande "hobbexpickadoll" som grabb.

Det vore intressant att se vad en riktig patron skulle göra med en zink-pipa om man fick den att detonera i den. Gissningsvis skulle replikan förångas.
Citera
2015-10-29, 22:49
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Det är mycket möjligt, har aldrig sett en hobbexreplika irl.
Däremot har vi köpt en startpistol (revolver) i High Chapparrall för 20-25 år sedan som det gick utmärkt att ladda och skjuta kaliber 22 "kort" med efter en del borrning och filning.
Precisionen var inget vidare och jag skulle inte vilja skjuta många skott med den då jag inte litade på om trumman tålde påfrestningen.
Men att skjuta gick men jag betvivlar att den var speciellt mycket farligare för den man skulle skjuta jämfört med den som sköt.
Citera
2015-10-29, 23:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Det är mycket möjligt, har aldrig sett en hobbexreplika irl.
Däremot har vi köpt en startpistol (revolver) i High Chapparrall för 20-25 år sedan som det gick utmärkt att ladda och skjuta kaliber 22 "kort" med efter en del borrning och filning.
Precisionen var inget vidare och jag skulle inte vilja skjuta många skott med den då jag inte litade på om trumman tålde påfrestningen.
Men att skjuta gick men jag betvivlar att den var speciellt mycket farligare för den man skulle skjuta jämfört med den som sköt.

Att skjuta "korta" 22or i en uppborrad revolver skulle jag inte vara speciellt rädd för. Kraften och påfrestningen är ju mer i paritet med en luftpistol än med en magnumrevolver. Om trumman skulle spricka (vilket jag inte tror den gör) så händer inget värre än att du får en spricka och ev fördärvar trumman. Hylsan lär ju förbli intakt och kulan tar ju enklast väg genom pipan, förutsatt att du borrat tillräckligt stort hål, men jag förstår att precisionen lär bli kass med oräfflad pipa, dessutom troligen något för stort hål. Någon högre utgångshastighet tror jag inte heller att du har.
Senast redigerad av IMBILDEN 2015-10-30 kl. 00:22. Anledning: stavfel
Citera
2015-10-29, 23:50
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att skjuta "korta" 22or i en uppborrad revolver skulle jag inte vara speciellt rädd för. Kraften och påfrestningen är ju mer i paritet med än luftpistol än med en magnumrevolver. Om trumman skulle spricka (vilket jag inte tror den gör) så händer inget värre än att du får en spricka och ev fördärvar trumman. Hylsan lär ju förbli intakt och kulan tar ju enklast väg genom pipan, förutsatt att du borrat tillräckligt stort hål, men jag förstår att precisionen lär bli kass med oräfflad pipa, dessutom troligen något för stort hål. Någon högre utgångshastighet tror jag inte heller att du har.

Har trumman spruckit lär ju det vara för att hylsan har spruckit (håller det dock inte för särskilt sannolikt att så skulle ske)...

Men, worst case scenario, med en spräckt .22short är väl en brännblåsa.
Citera
2015-10-30, 00:23
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Har trumman spruckit lär ju det vara för att hylsan har spruckit (håller det dock inte för särskilt sannolikt att så skulle ske)...

Men, worst case scenario, med en spräckt .22short är väl en brännblåsa.
Problemet var snarare att tillgången på 22 kort var dålig men 22lr desto vanligare då jag tävlade med det, jag vågade aldrig testskjuta med 22lr eftersom skitrevolverns trumma glappade och inte alltid var i synk och jag antar att det skulle kunna göra lite ont om kulan lämnade trumman när pipan inte var i rät linje.

Brorsan sköt däremot med en signalpistol med hagelpatroner som tömts på hagel vilket var tur då vi senare provsköt den fastskruvad i ett skruvstäd med en fulladdad patron.
Det blev inte mycket kvar av den, inte så märkligt då den var tillverkad av plast...
Citera
2015-10-30, 13:05
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Det vore intressant att se vad en riktig patron skulle göra med en zink-pipa om man fick den att detonera i den. Gissningsvis skulle replikan förångas.

Ujuj, min pistol gick sönder bara för den föll i ett cementgolv ifrån en stege, ett riktigt skott...jadu, jag skulle gå bakom en vägg om det skulle skjutas.
Citera
2015-11-03, 09:13
Medlem
går det på någe sätt att se om denna är fake lr inte ? kan ordna mer bilder om så krävs.

http://tinypic.com/r/2a8px5z/9

http://tinypic.com/r/34zzzic/9

eller om någon vet modell om man kan få tag i en sprängskiss om det hjälper.

mvh
Citera
2015-11-03, 11:44
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
går det på någe sätt att se om denna är fake lr inte ? kan ordna mer bilder om så krävs.

http://tinypic.com/r/2a8px5z/9

http://tinypic.com/r/34zzzic/9

eller om någon vet modell om man kan få tag i en sprängskiss om det hjälper.

mvh

Den påminner om en Weirauch, sk Knallrevolver. Troligen är det en 9 mm, och den gängade delen på mynningen är sannolikt för en knallpatrontillsats. Man får intrycket av att stora delar av mekanismen består av gjutgods (zink) och det finns spår av rost på den delen av trumman som troligen är av stål. Färgen (anlöpningen) har ju uppenbarligen lossnat.

Det handlar alltså om en sorts startpistol, som i Tyskland (jag tror den är tysk) gemenligen kallas Knallpistole eller (som i detta fall) Knallrevolver.

En länk att titta på: http://www.co2air.de/wbb3/index.php?...threadID=40534
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in