• 3
  • 4
2015-11-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Den påminner om en Weirauch, sk Knallrevolver. Troligen är det en 9 mm, och den gängade delen på mynningen är sannolikt för en knallpatrontillsats. Man får intrycket av att stora delar av mekanismen består av gjutgods (zink) och det finns spår av rost på den delen av trumman som troligen är av stål. Färgen (anlöpningen) har ju uppenbarligen lossnat.

Det handlar alltså om en sorts startpistol, som i Tyskland (jag tror den är tysk) gemenligen kallas Knallpistole eller (som i detta fall) Knallrevolver.

En länk att titta på: http://www.co2air.de/wbb3/index.php?...threadID=40534

Helt värdelös då med andra ord eller ? pipan är inte pluggad på den det går in ända till patronerna. finns det möjlighet att det kan vara en 22a ?

mvh
Citera
2015-11-03, 14:07
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
Helt värdelös då med andra ord eller ? pipan är inte pluggad på den det går in ända till patronerna. finns det möjlighet att det kan vara en 22a ?

mvh

Det är nu du prövas en smula som amatörvapentekniker...

Till att börja med, vad har pipan för diameter, och är pipan räfflad? Att pluggen är borta är inte så märkligt, den går att bearbeta. Det man inte kan göra är att förvandla ett krutgasrör till en pistolpipa. Så kolla om det finns räfflor i pipan.

Sedan använder du ett skjutmått för att avgöra pipans diameter. Kaliber 22 motsvarar ungefär 5.7 mm, 9 mm är 9 mm och .38 är mycket nära 9 mm. All ammunition är dock inte densamma i alla dimensioner, men en grov skattning kan du göra.

Därefter undersöker du trumman, och gör samma kontroll där. Vilken diameter på patronläget får du fram? Jag gissar på 6 mm eller 9 mm, vanliga kalibrar för knallvapen. Skulle pipan vara större än patronläget så är det med säkerhet ett knallvapen.

Sedan föreslår jag att du provar materialet i revolvern, särskilt pipan) med en magnet, och det bör avgöra om det handlar om stål eller något annat. (Det är troligen inte stål...)

Jag har alltså gjort en kvalificerad gissning på vilket vapen du har framför dig, men utan att göra en rejäl undersökning kan man inte VETA. Men tecken som pekar på ett skrämskottsvapen (används helt legalt för hundträning och som startsignal i segeltävlingar) är materialvalet (stora delar av grått gjutgods, troligen zink), utseendet (som matchar så pass bra med mitt exempel) och gängan på pistolmynningen för en signalpatronkopp.
Citera
2015-11-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är nu du prövas en smula som amatörvapentekniker...

Till att börja med, vad har pipan för diameter, och är pipan räfflad? Att pluggen är borta är inte så märkligt, den går att bearbeta. Det man inte kan göra är att förvandla ett krutgasrör till en pistolpipa. Så kolla om det finns räfflor i pipan.

Sedan använder du ett skjutmått för att avgöra pipans diameter. Kaliber 22 motsvarar ungefär 5.7 mm, 9 mm är 9 mm och .38 är mycket nära 9 mm. All ammunition är dock inte densamma i alla dimensioner, men en grov skattning kan du göra.

Därefter undersöker du trumman, och gör samma kontroll där. Vilken diameter på patronläget får du fram? Jag gissar på 6 mm eller 9 mm, vanliga kalibrar för knallvapen. Skulle pipan vara större än patronläget så är det med säkerhet ett knallvapen.

Sedan föreslår jag att du provar materialet i revolvern, särskilt pipan) med en magnet, och det bör avgöra om det handlar om stål eller något annat. (Det är troligen inte stål...)

Jag har alltså gjort en kvalificerad gissning på vilket vapen du har framför dig, men utan att göra en rejäl undersökning kan man inte VETA. Men tecken som pekar på ett skrämskottsvapen (används helt legalt för hundträning och som startsignal i segeltävlingar) är materialvalet (stora delar av grått gjutgods, troligen zink), utseendet (som matchar så pass bra med mitt exempel) och gängan på pistolmynningen för en signalpatronkopp.

Tack som fan för ditt svar, något sånt här jag varit ute efter så d uppskattas!

Jag kollade lite snabbt diametern och den verkar vara snudd under 6mm på både pipan och patron läget, dock verkar den vara rätt "rost/skitig" i pipan så ser inte om den är räfflad, om det inte finns något annat sätt å se d,

Sen prövade jag med en magnet och den är inte magnetiskt , om d nu duger med en kylskåps magnet ska kolla närmare på diametern men måste hämta mätinstrument från jobbet.. finns det något mer jag kan göra lr?

Tack MVH

Edit

Pipan och trumman är magnetisk vid ytterligare en koll :/ vad d nu innebär
Senast redigerad av m3t4d0n 2015-11-03 kl. 15:43.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in