Citat:
Ursprungligen postat av
m3t4d0n
Helt värdelös då med andra ord eller ?

pipan är inte pluggad på den det går in ända till patronerna. finns det möjlighet att det kan vara en 22a ?
mvh
Det är nu du prövas en smula som amatörvapentekniker...
Till att börja med, vad har pipan för diameter, och är pipan räfflad? Att pluggen är borta är inte så märkligt, den går att bearbeta. Det man inte kan göra är att förvandla ett krutgasrör till en pistolpipa. Så kolla om det finns räfflor i pipan.
Sedan använder du ett skjutmått för att avgöra pipans diameter. Kaliber 22 motsvarar ungefär 5.7 mm, 9 mm är 9 mm och .38 är mycket nära 9 mm. All ammunition är dock inte densamma i alla dimensioner, men en grov skattning kan du göra.
Därefter undersöker du trumman, och gör samma kontroll där. Vilken diameter på patronläget får du fram? Jag gissar på 6 mm eller 9 mm, vanliga kalibrar för knallvapen. Skulle pipan vara större än patronläget så är det med säkerhet ett knallvapen.
Sedan föreslår jag att du provar materialet i revolvern, särskilt pipan) med en magnet, och det bör avgöra om det handlar om stål eller något annat. (Det är troligen inte stål...)
Jag har alltså gjort en kvalificerad gissning på vilket vapen du har framför dig, men utan att göra en rejäl undersökning kan man inte VETA. Men tecken som pekar på ett skrämskottsvapen (används helt legalt för hundträning och som startsignal i segeltävlingar) är materialvalet (stora delar av grått gjutgods, troligen zink), utseendet (som matchar så pass bra med mitt exempel) och gängan på pistolmynningen för en signalpatronkopp.