• 1
  • 2
2015-10-28, 16:32
Medlem
Ja som rubriken lyder, hur vet man om ett vapen funkar eller inte?

vi säger att jag köper en revolver utan ammo, hur vet jag då om den är riktig?
Citera
2015-10-28, 16:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
Ja som rubriken lyder, hur vet man om ett vapen funkar eller inte?

vi säger att jag köper en revolver utan ammo, hur vet jag då om den är riktig?

Man kan väl uttrycka det så här: Om du inte har kompetens att avgöra om en revolver är riktig eller en replika, så skall du, mer allmänt, undvika att ha med vapen att göra. Vapen är farliga, för dig själv och andra, och man skall handskas med dem med insikt och viss försiktighet.
Citera
2015-10-28, 16:55
Medlem
skuggplutonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Man kan väl uttrycka det så här: Om du inte har kompetens att avgöra om en revolver är riktig eller en replika, så skall du, mer allmänt, undvika att ha med vapen att göra. Vapen är farliga, för dig själv och andra, och man skall handskas med dem med insikt och viss försiktighet.
Haha +1. Märks det är skollov nu.
Citera
2015-10-28, 17:06
Medlem
Håller med fullständigt, men kan vi hålla oss till frågan? tror dom flesta förstår att en revolver är farlig, det jag undrar nu är hur man kan veta att en pistol är en replika eller inte, jag är ingen vapen fanatiker, kommer troligtvis aldrig äga en heller, men man ska väll kunna ställa en fråga eller? kanske har missförstått hela poängen med detta forum
Citera
2015-10-28, 17:12
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Om den är pluggad i pipan eller slagstiftet hanen är borta.
Finns sprängskisser om du söker.
Citera
2015-10-28, 19:14
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
Håller med fullständigt, men kan vi hålla oss till frågan? tror dom flesta förstår att en revolver är farlig, det jag undrar nu är hur man kan veta att en pistol är en replika eller inte, jag är ingen vapen fanatiker, kommer troligtvis aldrig äga en heller, men man ska väll kunna ställa en fråga eller? kanske har missförstått hela poängen med detta forum

Ett seriöst (eller seriösare) svar: Det gör man kanske inte. På utsidan är replikor snarlika en fungerande pistol. Detta är ett verkligt problem, bland annat för poliser, som inte gillar att döda skitungar som viftar med plastkopior av riktiga vapen.

Vid en närmare inspektion vidhåller jag mitt tidigare svar - den som inte begriper skall inte bry sig.
För en vapenkunnig är det helt uppenbart vad som är skillnaden.
Citera
2015-10-28, 19:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Tycker det råder lite begreppsförvirring här.

Ordet replika betyder för mig kopia.

Det finns ju kopior som är fullt skjutbara, i vissa fall tom bättre gjorda än de original de är gjorda för att efterlikna. Sedan finns det ju pluggade originalvapen som inte går att skjuta med.

Vanligen så har replikavapen inte de stämplar som originalen har. Är även dessa stämplar efterapade kan det vara svårt att avgöra. Beror vanligen på vilket syfte vapnen har. Är de tillverkade för att luras eller inte...?
Citera
2015-10-28, 19:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Ett seriöst (eller seriösare) svar: Det gör man kanske inte. På utsidan är replikor snarlika en fungerande pistol. Detta är ett verkligt problem, bland annat för poliser, som inte gillar att döda skitungar som viftar med plastkopior av riktiga vapen.

Vid en närmare inspektion vidhåller jag mitt tidigare svar - den som inte begriper skall inte bry sig.
För en vapenkunnig är det helt uppenbart vad som är skillnaden.

Eftersom du utger dig för att vara vapenkunnig måste du väl kunna redogöra för vad den uppenbara skillnaden är?
Citera
2015-10-28, 20:04
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Eftersom du utger dig för att vara vapenkunnig måste du väl kunna redogöra för vad den uppenbara skillnaden är?

Den uppenbara skillnaden torde vara pipans och/eller slagstiftets beskaffenhet.
Citera
2015-10-28, 20:07
Medlem
wasfuns avatar
Tror dom flesta i tråden pratar om atrapper och inte replikor. En replika är ämnad att fungera.
Citera
2015-10-28, 20:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Tror dom flesta i tråden pratar om atrapper och inte replikor. En replika är ämnad att fungera.

Precis vad jag menar

Ta bara en Colt Peacemaker 1873. Finns troligen fler skjutdugliga replikor än vad det finns original och de används dessutom rätt friskt.

Tråden handlar troligen om atrapper - inte replikor.
Citera
2015-10-28, 21:23
Medlem
Finns det någon som är duktig på modeller ? Kan skicka Bild på en revolver som jag skulle vilja veta modell på
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in