2015-10-28, 22:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Eftersom du utger dig för att vara vapenkunnig måste du väl kunna redogöra för vad den uppenbara skillnaden är?

En uppenbar skillnad är att en replika inte går att skjuta med.

Jag talar alltså inte (Imbilden) om en kopia av ett vapen, utan om en replika, ett fejkvapen. Rimligtvis är ett sådant vapen tillverkat på ett sådant sätt att det inte GÅR att ens försöka ladda det med skarp ammunition, men det finns replikor som är mycket illusoriska och detaljerade. Exempel: http://www.cabom.se/produkter/samlar...agnum,70106204

Tydliga tecken på att det handlar om en replika är materialet (gjutgods), pipan (ej en pipa, ej räfflad, ej kalibrerad), mekanismen, fjädrar, trummans precision, ytbehandling etc etc. Men att den inte fungerar som vapen brukar vara den stora, avgörande identifieringen.

Naturligtvis ser jag (och andra vapenkunniga) omgående om det är en replika eller ett riktigt (dvs fungerande) vapen, i den stund vapnet kommer i min hand och det kan inspekteras. Men jag skulle inte utan vidare påstå att man kan se det på ens kort avstånd, eftersom de bättre replikavapnen är mycket illusoriska.
Citera
2015-10-28, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen

Jag talar alltså inte (Imbilden) om en kopia av ett vapen, utan om en replika, ett fejkvapen. Rimligtvis är ett sådant vapen tillverkat på ett sådant sätt att det inte GÅR att ens försöka ladda det med skarp ammunition, men det finns replikor som är mycket illusoriska och detaljerade. Exempel: http://www.cabom.se/produkter/samlar...agnum,70106204

Tydliga tecken på att det handlar om en replika är materialet (gjutgods), pipan (ej en pipa, ej räfflad, ej kalibrerad), mekanismen, fjädrar, trummans precision, ytbehandling etc etc. Men att den inte fungerar som vapen brukar vara den stora, avgörande identifieringen.

Naturligtvis ser jag (och andra vapenkunniga) omgående om det är en replika eller ett riktigt (dvs fungerande) vapen, i den stund vapnet kommer i min hand och det kan inspekteras. Men jag skulle inte utan vidare påstå att man kan se det på ens kort avstånd, eftersom de bättre replikavapnen är mycket illusoriska.

Du vet mao inte skillnaden mellan en replika och en atrapp.
Citera
2015-10-28, 22:34
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wasfun
Tror dom flesta i tråden pratar om atrapper och inte replikor. En replika är ämnad att fungera.

Nej, inte nödvändigtvis. En replika är som ordet antyder ämnad att replikera något - att efterlikna det. Det kan göra det på olika nivåer. Både billiga airsoftguns i plast, Hobbex displayvapen i zink och trä och fullt fungerande, nytillverkade svartkrutsrevolvrar är replikor ämnade att efterlikna original. Däremot är endast displayvapnet att betrakta som en attrapp.

Men du har rätt i att det som troligen avses (och oftast avses då man talar repliker) är just attrapp-vapen som aldrig varit ämnade och aldrig kommer kunna användas till annat än Display.
Citera
2015-10-28, 22:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du vet mao inte skillnaden mellan en replika och en atrapp.

Jodå. En attrapp (stavas så) är vanligen en stiliserad och förenklad typ av replika. Om du söker på "Pistolattrapp m/1928" (en pistolliknande metallklump som skall påminna om en m/07) så ser du skillnaden.

Handlar det om vilket språkbruk man sedan använder för att beskriva vapenliknande föremål och vapen ordnar jag dem i attrapp, replika, kopia, original, i den ordningen.

Eller du kanske tror att mitt länkade exempel är ett vapen som man kan skjuta med?
Citera
2015-10-28, 22:52
Bannlyst
Citat:
Jodå. En attrapp (stavas så) är vanligen en stiliserad och förenklad typ av replika. Om du söker på "Pistolattrapp m/1928" (en pistolliknande metallklump som skall påminna om en m/07) så ser du skillnaden.

Handlar det om vilket språkbruk man sedan använder för att beskriva vapenliknande föremål och vapen ordnar jag dem i attrapp, replika, kopia, original, i den ordningen.

Eller du kanske tror att mitt länkade exempel är ett vapen som man kan skjuta med?

En replika är samma sak som en kopia och en attrapp är ett föremål vars avsikt är att likna ett annat föremål, men utan att ha dess verkliga funktion eller egenskaper. En replika är sådeles en kopia på ett original. Ditt språkbruk är för mig obekant.
Citera
2015-10-28, 22:58
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
En replika är samma sak som en kopia och en attrapp är ett föremål vars avsikt är att likna ett annat föremål, men utan att ha dess verkliga funktion eller egenskaper. En replika är sådeles en kopia på ett original. Ditt språkbruk är för mig obekant.

Det kanske beror på att det utvecklats ett särskilt språkbruk avseende vapenreplikor ?

Om du tittar på trådens startinlägg framgår det väl rätt bra vad man menar. Om du, litet fyrkantigt, vill använda "replika" för fungerande vapen får du gärna göra det, men det är nog en ålderdomlig semantik.
Citera
2015-10-28, 23:01
Medlem
Sinkomiess avatar
https://sv.wiktionary.org/wiki/replika

Citat:
replika

kopia av ett föremål som avses efterlikna originalet så långt som möjligt

Det är en tolkningsfråga; men en Hobbex-kopia som inte är skjutbar stämmer in på kriterierna om man anser att den avses att efterlikna originalet så långt som möjligt. Vore de skjutbara skulle de inte kunna säljas som de görs, alltså är inte det möjligt. Om jag gör en Revolver-kopia i paper-maiché är det också en replika så länge jag avsett att den ska efterlikna originalet så långt som möjligt.

I övrigt är det vedertagna begreppet i Sverige angående just icke-fungerande vapenrepliker just "Replika" oavsett, så det känns onödigt att tjafsa om.
Citera
2015-10-29, 02:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av m3t4d0n
Ja som rubriken lyder, hur vet man om ett vapen funkar eller inte?

vi säger att jag köper en revolver utan ammo, hur vet jag då om den är riktig?

jag har revolver, både en riktig .357 och flera replikor, en replika har oftast nerslipat slagstift ofta i syfte att visa att vapnet inte kan skjuta, dessutom är pipan pluggad, en bra replika är ofta ett funktionellt vapen som är pluggat, men många replikor är byggda i syfte att vara en replika, en billigare variant kan du med lite känn avgöra direkt om det är en billig replika
Citera
2015-10-29, 03:45
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
jag har revolver, både en riktig .357 och flera replikor, en replika har oftast nerslipat slagstift ofta i syfte att visa att vapnet inte kan skjuta, dessutom är pipan pluggad, en bra replika är ofta ett funktionellt vapen som är pluggat, men många replikor är byggda i syfte att vara en replika, en billigare variant kan du med lite känn avgöra direkt om det är en billig replika

Mja, är en "replika" ett riktigt men pluggat vapen är det inte en replika utan ett deaktiverat vapen. Replikan är byggd för att likna ett riktigt vapen, medans ett deaktiverat ju är ett riktigt vapen från början. Det finns somliga repliker som är delvis byggda med riktiga delar, men tex i Sverige är de licensbelagda delarna, tex pipan, replikadelar.
Citera
2015-10-29, 09:27
Medlem
Koljarovs avatar
Dom som tror att pistol-replikor är skjutbara kan lämpligtvis inhandla ett från Hobbex eller liknande ställe och provskjuta, glöm bara inte att ta med en plastpåse med isbitar att lägga dom avsprängda fingrarna i medan ni åker ambulans till kirurgen...
Citera
2015-10-29, 19:13
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
Mja, är en "replika" ett riktigt men pluggat vapen är det inte en replika utan ett deaktiverat vapen. Replikan är byggd för att likna ett riktigt vapen, medans ett deaktiverat ju är ett riktigt vapen från början. Det finns somliga repliker som är delvis byggda med riktiga delar, men tex i Sverige är de licensbelagda delarna, tex pipan, replikadelar.
Var du ordningsman i skolan också?
Citera
2015-10-29, 19:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Känns som det är lite mitt fel att denna tråd utvecklats till en semantiktråd, men det blir så ibland...

Här är en webbsida där det går att köpa helt skjutdugliga replikavapen.
http://www.ubertireplicas.com/

Replika kommer ju av att det ska replikera något, dvs efterlikna eller kopiera. Uttrycket är fritt översatt från ordet replica. Jag skulle vilja säga att ett replikavapen kan vara skjutdugligt sk "riktigt" vapen, eller sk låtsasvapen/attrapp om man så vill. Det beror på hur ambitiös man varit i sin strävan att replikera. En attrapp är däremot aldrig skjutbar hur bra den än är gjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in