Citat:
Ursprungligen postat av
scout29
Jag förstår och fattar skillnaden. Jag syftar på att vår värld består både av objektiva sanningar och subjektiva. Till skillnad från dig påstår jag inte att hela mänsklighetens erfarenhet är subjektivt! Vår erfarenhet av världen måste vara begrundad på en objektiv verklighet. Du påstår väl inte att din erfarenhet av existens, att du faktisk existerar är subjektivt? Du förnekar väl inte dig själv på en existentiell nivå? Din existens omfattar även en moralisk erfarenhet men utifrån de kriterier du har presenterat, skulle även moralen vara subjektivt. T.ex.
Muhammed hatar kristna och tycker de förtjänar att dödas p.g.a. de kritiserar honom.
Patrik tycker att kristna är dumma i huvudet.
Lina tycker att både Muhammed och Patrik har fel.
Utifrån det underlag du presenterat är alla dessa subjektiva sanningar, alltså dessa förhåller sig endast som sanna för respektive person. Om det nu inte existerar en objektiv moral som är oberoende av personens åsikter, så skulle du faktisk ha rätt. Det vill säga vad som är "Gott" och "Ont" blir en illusion eller "smak" för personen då gott och ont egentligen inte existerar.
Det underlättar ju livet betydligt om man utgår från en reell objektiv existens.
Det medger jag och lever efter den devisen själv.
Och när min vovve och jag busbråkar och han biter mig så upplevs den ytterst objektiv.
Men om vi nu skall gå på djupet rejält, kan du objektivt verkligen bevisa din egen existens?
Du skulle om vi tar i riktigt rejält kunna vara endast ett objekt i ett extremt avancerat dataprogram och allt du upplever som du och din omvärld vara en virtuell verklighet eller åt det andra hållet att du lider av extrema vanföreställningar och hallucinationer och din omvärld är väsensskild från hur du upplever den som för en schizofren som upplever en djup psykos.
Då faller ju din tanke på objektiv existens och omvärld eller hur?
Att den uppfattas som objektiv för dig det kan jag hålla med om men tänker du efter lite måste man erkänna att uppleva något som objektivt inte innebär att den är det per se.
Sedan är jag nihilist och förkastar allt vad moral heter egentligen.
Citat:
"Vi kan komma jävligt nära sanningen men inte nå hela vägen fram, därav blir den subjektiv"
Närmar vi oss en subjektiv sanning eller en objektiv? Vad består vårt "närmande" av? En mänsklig natur genom en mänsklig erfarenhet, inte sant? Om du nu definierar "närmandet" subjektivt, hur skulle vi då genom "närmandet" närma oss en objektiv sanning?
Det har med mätbarheten av vår omvärld att göra. Vi kan aldrig hävda att vi objektivt känner vår omvärld utan den blir per se relativ.
Citat:
Då hämtar vi alltså logiken ifrån axiom vilket är baserade på en subjektiv natur? Inte undra på varför solipsism är en vanlig ståndpunkt bland ateister. Logikens trovärdighet verkar inte vara så trovärdig för dig, inte sant mr MeanMe?
Jo då det kan den vara, då du kan sätta upp ett regelsystem vi alla kan enas om och stifta lagar där de är absoluta och objektiva i sitt utfall. Men man bör se upp hur de implementeras i verkligheten. Typ blir en vattendroppe + en vattendroppe = två vattendroppar i alla lägen och förblir så för evigt (avdunstning) som ett enkelt och känt exempel.
Citat:
Yep, hur seriös tar du den?
Som sagt det beror på i vilket sammanhang det ges. Det är ju t.ex lite svårt att programmera styrsystem om man inte tar logiken på yttersta allvar. Så i vardagen blir det rätt jobbigt om jag som projektledare hävdar för gruppen att logik i våra system är inget vi kan lita på... Tror det hade kallats till ett extramöte i vår chefsgrupp rätt fort då och vår företagsläkare har typ några frågor att ställa till mig
Men när jag när mitt intresse för idéhistoria är det en annan sak. Där kommer ju faktorer som mätbarhet, relativitet, metafysik och existens in som (centrala) begrepp när man bedömer omvärlden och då blir det inte självklart att logik är tillämplig.
Om Per är kär och Lennart är kär är deras kärlek automatiskt likadan?
Igen mätbarhet,
Och kan man då hävda över huvud taget att två subjektiva objekt är identiska?
Och då blir det ju svårt att hävda logikens tillämplighet eller hur?
Citat:
Jag menar matematikens grundläggande lag som kallas aritmetik. Är de absoluta eller relativa och vart deriverar du de ifrån?
De är ju härledda ur logiskt framtagna axiom och är inom sina ramar absoluta/objektiva och representativa, dvs 1 kan ses som symboliskt representativt för ett äpple imho. Tog en bok eller två bara för att härleda siffrorna 0 och 1. Men när man tillämpar dem på t.ex abstrakta representationer som oändlighet vet i fasiken var man skall sortera in det som om jag skall vara ärlig. Vad är oändlighet en fysisk representation av? Kan ge dig ett svävande standardsvar typ men jag tycker frågan är mycket mer komplicerad än så, så jag får säga att jag vet inte, jag kan inte ge dig ett bra svar på den frågan.