Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-13, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Vilka belägg har du för att Jesus eller någon annan hypotetisk gud "är Sanningen" och skulle därför utgöra normen för objektiv moralisk värdering? Om du saknar belägg, innebär det den gudstroende måste anta att så är fallet, vilket inte är självklart. Så du som gudstroende, i likhet med den utan gudstro, undkommer inte att din moraliska värdering måste utgå från ett postulat eller antagande, vilket är i enlighet med min tes. Det enda sättet du kan falsifiera min tes är om du kommer med belägg för att Jesus eller någon annan gud skulle utgöra normen för objektiv värdering.

Det finns olika typer av belägg.

1. Filosofiska - Som betyder "kärlek till visdom" Berör frågor gällande tillvarons existentiella verklighet. T.ex. Vad är verklighet, kunskap, sanning, moral, etc.
2. Historiska - berör mer eller mindre trovärdiga händelser utifrån de belägg vi har i form av återberättande vittnesbörd. Hur det har påverkat omgivningen och dess uppfattning.
3. Personliga - berör våra egna erfarenheter.

Du kan omöjligen diskutera punkt 2 och 3 om du först inte går vidare från punkt 1. Hur du förhåller dig gällande den fundamentala frågan:

Vad är verklighet?

Kommer forma ditt perspektiv runt punkt 2 och 3. Du kan omöjligen acceptera de belägg som presenteras från punkt 2 och 3 om du på förhand inte accepterar en teistisk förhållningssätt gällande vår verklighet. Om argumenten som presenteras ifrån punkt 1 inte verkar trovärdiga, kan personen omöjligen acceptera beläggen som presenteras ifrån resterande kunskapskällor. Det står skrivet att vi kan komma till insikt om Guds Existens bara genom att reflektera över vår tillvaro men inte nödvändigtvis på en personlig nivå. Att känna Gud på en personlig nivå kan endast ske genom att han uppenbarar sig för dig.

Romarbrevet‬ ‭1:19-20‬ ‭SFB98‬‬

Detta är logisk för mig. Du skulle kunna studera mig med olika verktyg, dissekera mig under mikroskop men du skulle aldrig lära känna mig om jag själv inte valde att uppenbara mig för dig. Vem jag är, var mina intressen ligger, min sorg, min glädje etc. Jag skulle kanske aldrig välja att uppenbara mig för dig beroende på din ställning gentemot min person. Om Gud är en person, är det logisk att samma kriterier skulle gälla honom. Hans kännedom måste logisk utgå ifrån hans person.

Johannesevangeliet‬ ‭14:18-26‬ ‭SFB98‬‬
‭‭
Men varför bemödar jag mig säga detta till dig när du redan vid punkt 1 behåller en aggressiv ståndpunkt gentemot Guds existens?
Citera
2015-11-13, 01:50
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Det finns olika typer av belägg.

1. Filosofiska - Som betyder "kärlek till visdom" Berör frågor gällande tillvarons existentiella verklighet. T.ex. Vad är verklighet, kunskap, sanning, moral, etc.
2. Historiska - berör mer eller mindre trovärdiga händelser utifrån de belägg vi har i form av återberättande vittnesbörd. Hur det har påverkat omgivningen och dess uppfattning.
3. Personliga - berör våra egna erfarenheter.

Du kan omöjligen diskutera punkt 2 och 3 om du först inte går vidare från punkt 1. Hur du förhåller dig gällande den fundamentala frågan:

Vad är verklighet?

Kommer forma ditt perspektiv runt punkt 2 och 3. Du kan omöjligen acceptera de belägg som presenteras från punkt 2 och 3 om du på förhand inte accepterar en teistisk förhållningssätt gällande vår verklighet. Om argumenten som presenteras ifrån punkt 1 inte verkar trovärdiga, kan personen omöjligen acceptera beläggen som presenteras ifrån resterande kunskapskällor. Det står skrivet att vi kan komma till insikt om Guds Existens bara genom att reflektera över vår tillvaro men inte nödvändigtvis på en personlig nivå. Att känna Gud på en personlig nivå kan endast ske genom att han uppenbarar sig för dig.

Romarbrevet‬ ‭1:19-20‬ ‭SFB98‬‬

Detta är logisk för mig. Du skulle kunna studera mig med olika verktyg, dissekera mig under mikroskop men du skulle aldrig lära känna mig om jag själv inte valde att uppenbara mig för dig. Vem jag är, var mina intressen ligger, min sorg, min glädje etc. Jag skulle kanske aldrig välja att uppenbara mig för dig beroende på din ställning gentemot min person. Om Gud är en person, är det logisk att samma kriterier skulle gälla honom. Hans kännedom måste logisk utgå ifrån hans person.

Johannesevangeliet‬ ‭14:18-26‬ ‭SFB98‬‬
‭‭
Men varför bemödar jag mig säga detta till dig när du redan vid punkt 1 behåller en aggressiv ståndpunkt gentemot Guds existens?

Vi diskuterar vi inte belägg för en hypotetisk guds existens. Jag har bara efterfrågat belägg för att din gud, om denne skulle hypotetiskt existera, utgör normen för en objektiv moralisk värdering, eftersom jag saknar övertygelsen om att så är fallet. Och jag efterfrågade inte kategorier av hypotetiska belägg, utan vilka de faktiskt är.

Så igen, ifall vi antar att en hypotetisk allsmäktig entitet existerar och har skapat universum, vilka belägg har du för att denne entitet skulle utgöra normen för objektiv moralisk värdering?

Om ditt svar är att man måste man utgå från eller a priori vara övertygad om att denne entitet per automatik utgör normen för en objektiv moralisk värdering, är det ett cirkelresonemang, ett postulat, ett antagande och upp till vars och ens tro och övertygelse, och fortfarande har du inte falsifierat min tes.
Senast redigerad av qbit 2015-11-13 kl. 01:58.
Citera
2016-08-05, 20:46
Medlem
elgecys avatar
Att det om något definitivt motiverade honom att slutföra sina blodiga planer! Som ateist hade han ju uppenbart ingen tro att hamna i något helvete för sina handlingar.

Och angående liv efter döden (himmel osv) som troende förlitar sig på vid sin död, som Anton då led avsaknad av så kan jag inte tolka det som annat än att han verkligen måste plågats rejält av det jordliga livet, till den grad att han trodde allt nu verkligen skulle ta ett definitivt slut. -En tanke som vanligtvis är oerhört skrämmande för majoriteten av människor..

Sist men inte minst, skulle inte denna tråd avhandla Anton personligen i relation till hans tro, eller snarare icke tro? Är säker på att det finns flera andra trådar ni kan diskutera generella tankar om ateism och moral.
Senast redigerad av elgecy 2016-08-05 kl. 21:00.
Citera
2016-08-06, 00:38
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Anton Lundin-Pettersson var ateist. Hans youtube konto https://www.youtube.com/user/HiphopDestroyer666/videos innehåller flera antikristliga videos och pro ateistiska videos.

Ateister han tittade ofta på var The Amazing Atheist, Richard Dawkins, George Carlin, Neil deGrasse Tyson m.fl.

Vad är era tankar o funderingar kring detta o hur det formade hans livsyn, attityd o handlingar??????
Hade inget med ateism att göra. Menar du att ateismen leder till mördande?
Då skall du se dig runt om i världen och vår historia hur troende mördar hej vilt.
Isis psykopaterna bland annat.
Där ryker både barn, gamla, kvinnor och män och inte på så vidare trevligt sätt heller.
Plågsam tortyr.
Ska de mördas så ska de mördas långsamt och plågsamt och SJUKT.. Brännas levande osv.
Muslimer bland annat stenar kvinnor till döds osv.
Sanningen är att inom alla konstellationer finns det idioter och mördare.

Grabben var sjuk och full av hat. Så ser jag det.
Senast redigerad av goran744 2016-08-06 kl. 00:46.
Citera
2016-08-06, 00:51
Vad fan har ateism med någonting att göra!? Finns hur många religiösa och icke religiösa som dödar och ännu mer som inte gör det. Religion har ingenting med saken att göra. Han hade grava psykiska problem och var fylld med hat samt ensamhet.
Citera
2016-08-06, 01:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Vad fan har ateism med någonting att göra!? Finns hur många religiösa och icke religiösa som dödar och ännu mer som inte gör det. Religion har ingenting med saken att göra. Han hade grava psykiska problem och var fylld med hat samt ensamhet.

Fast om han hade varit muslim eller kristen hade alla omedelbart skyllt på det. Jag tror att det var den dubbelstandarden som TS ville belysa.
Citera
2016-08-06, 02:13
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast om han hade varit muslim eller kristen hade alla omedelbart skyllt på det. Jag tror att det var den dubbelstandarden som TS ville belysa.

Du är inne på rätt spår Det är ju ens världsbild som speglar ens beslut m.m. Tyvärr vill ateisterna lämna sin egen världsbild när det gäller sådana här frågor eftersom de bara kommer skrika "ateism betyder bara ingen tro på gud(ar)".

Anton gjorde dessa handlingar i full tro att hans död inte skulle leda till något efterliv utan bara nothingness.
Citera
2016-08-06, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du är inne på rätt spår Det är ju ens världsbild som speglar ens beslut m.m. Tyvärr vill ateisterna lämna sin egen världsbild när det gäller sådana här frågor eftersom de bara kommer skrika "ateism betyder bara ingen tro på gud(ar)".

Anton gjorde dessa handlingar i full tro att hans död inte skulle leda till något efterliv utan bara nothingness.
Så det var motivet? Jag tvivlar....
Då hade han kunnat tagit livet av sig, utan att mörda andra.
Citera
2016-08-06, 02:33
Medlem
Citat:
Kanske, kanske inte. Det beror på hur mycket hans tro hade att göra med själva handlingen.
Citera
2016-08-06, 09:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kanske, kanske inte. Det beror på hur mycket hans tro hade att göra med själva handlingen.

Så borde det förstås vara, men vi har alla våra fördomar och förutfattade meningar.

Case in point: när den 18-årige iraniern David Sonboly sköt ihjäl 9 människor i München trodde alla (även jag) att det var ett nytt muslimskt terrordåd. Sedan framkom det att Sonboly var ett mobbningsoffer som vårdats på mentalsjukhus och beundrade Breivik och Hitler. Han kom dessutom från ett sekulärt hem - hans föräldrar var flyktingar undan den islamska regimen i Iran.
Citera
2016-08-06, 10:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Så borde det förstås vara, men vi har alla våra fördomar och förutfattade meningar.

Case in point: när den 18-årige iraniern David Sonboly sköt ihjäl 9 människor i München trodde alla (även jag) att det var ett nytt muslimskt terrordåd. Sedan framkom det att Sonboly var ett mobbningsoffer som vårdats på mentalsjukhus och beundrade Breivik och Hitler. Han kom dessutom från ett sekulärt hem - hans föräldrar var flyktingar undan den islamska regimen i Iran.
Case in point är hur många kemiska ämnen han hade i blodet, och vilka nätverk som öppnade kanalerna resp, ströp till, vilka blockader han utsattes för, för att få-till-den-frustration som kom till.

Case är inte A.L , A.P och annat patetiskt, case är VAR sträckan börjar.

Ska du skriva då, jo det började i Amerika.. bla bla `, korkade as
Citera
2016-08-06, 10:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Allt handlar förmodligen om att man aldrig vet när nästa mördare dyker upp.
Medier är också duktiga på att tala om för oss vilken religion eller gruppering mördaren befinner sig i.
Just nu är det mest fanatiska Muslimer och deras dåd man både pratar om och visar.
Även de själva visar upp denna bild av sig själv.
Den psykopatiska ska delen av den i alla fall.
Skulle massmedier skriva detta varenda gång det skedde ett mord...mördaren var ateist. Trodde inte på någon Gud.
Då skulle människor bli livrädd för ateister.

Det förekommer mördande och slakt bland oss människor varenda dag.
Världen är full av psykopater som har noll empati för något levande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in