2015-10-25, 22:55
Medlem
Bunnys avatar
Mina reflektioner och synpunkter utifrån vad som skrivits i tråden...

1. Varför vill ni sjukskriva er om ni inte är sjuka, ni förlorar ju lönen för den dagen, på grund av karensen? Om ni är villiga att ha den anställning ni har för den lön ni har, då borde ni väl vilja gå till jobbet för den lönen? Jag tycker att det är jobbigt att gå hem eller stanna hemma om jag blivit sjuk, eftersom det kostar.

2. Jag vet inte vilka jobb ni som skrivit i tråden har, men för mig och många andra ser det ut som så, att om jag är borta från jobbet, så ligger arbetsuppgifterna kvar precis som jag lämnade dem när jag kommer tillbaka. Man slipper med andra ord inte ifrån arbetet, man ger bara sig själv mindre tid att hinna med det på.
Citera
2015-10-26, 07:00
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Kräkte under natten alt. feber. Se till att aldrig göra det till en vana eller måndagssjuka, sådant genomskådas lätt
Citera
2015-10-26, 10:27
Medlem
Skrottickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Mina reflektioner och synpunkter utifrån vad som skrivits i tråden...

1. Varför vill ni sjukskriva er om ni inte är sjuka, ni förlorar ju lönen för den dagen, på grund av karensen? Om ni är villiga att ha den anställning ni har för den lön ni har, då borde ni väl vilja gå till jobbet för den lönen? Jag tycker att det är jobbigt att gå hem eller stanna hemma om jag blivit sjuk, eftersom det kostar.

2. Jag vet inte vilka jobb ni som skrivit i tråden har, men för mig och många andra ser det ut som så, att om jag är borta från jobbet, så ligger arbetsuppgifterna kvar precis som jag lämnade dem när jag kommer tillbaka. Man slipper med andra ord inte ifrån arbetet, man ger bara sig själv mindre tid att hinna med det på.

Ett konkret förslag på det som efterfrågas hade ju varit på sin plats. Moral och ekonomi finns det gott om plats för i andra trådar. Men tack för din omtanke!
Citera
2015-10-26, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotticka
Ett konkret förslag på det som efterfrågas hade ju varit på sin plats. Moral och ekonomi finns det gott om plats för i andra trådar. Men tack för din omtanke!
Jag tycker det kan vara på plats att nämna det där med karens. Det är tyvärr inte alla som är bekanta med begreppet karensdag och löneavdrag övriga sjukdagar och sedan blir ledsna i ögat när "semestern" kostade en massa pengar. Nu syftar jag inte på TS utan rent allmänt.
Citera
2015-10-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ett bra sätt, absolut! Men tyvärr blir din minisemester ganska begränsad då. När man har feber förväntas man ju ligga hemma nedbäddad och kvida. Lite laddat att få ögonkontakt med en kollega på stan då. Bara en tanke.
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
helt ok - man måste ju få köpa mat även som sjuk.
Citat:
Sant! Men det kan ju ändå uppstå en laddad situation, som kan leda till ett avslöjande, å det vill vi ju inte 😉

Att bege sig ut bland folk när man är sjukanmäld är ju trots allt en kalkylerad risk. Men precis som meethefockers är inne på så måste man till mataffären, eller kanske Apoteket. Men att sätta sig på ett fik med någon kompis, eller gå ut på krogen och så vidare, det är ju bara dumt! Vill man ta en "turkvecka" (som det kallades på en arbetsplats jag varit på) får man snällt hålla låg profil.
Citera
2015-10-26, 16:52
Medlem
Skrottickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Att bege sig ut bland folk när man är sjukanmäld är ju trots allt en kalkylerad risk. Men precis som meethefockers är inne på så måste man till mataffären, eller kanske Apoteket. Men att sätta sig på ett fik med någon kompis, eller gå ut på krogen och så vidare, det är ju bara dumt! Vill man ta en "turkvecka" (som det kallades på en arbetsplats jag varit på) får man snällt hålla låg profil.

"Turkvecka" haha, bra analys!
Citera
2015-10-27, 02:44
Medlem
trattfans avatar
Aldrig behövt sjukanmäla mig utan anledning.
Däremot arbetar jag ju inom restaurangbranschen så ganska ofta har man ju gett bort sitt pass till kollegan för man inte orkar jobba, i vissa extremfall har man betalat kollegan för att ta sitt pass.

Sjukskriven har jag bara varit 3 gånger på 3 år.
Citera
2015-10-27, 02:48
Medlem
Nej, så gör man inte, jag sjukskrivit mig antingen när jag var sjuk eller när jag hade konflikt med chefen, men idag är jag min egen chef så det inga sådana bekymrar..
Citera
2015-10-27, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det är dock ingen grej som går att köra hur ofta som helst.

migrän är grejen.
Migrän tror jag också på. Det kommer plötsligt, smittar inte och är oftast helt borta nästa dag. Därtill vet alla som själva haft det hur vidrigt det är.
Citera
2015-10-27, 06:53
Medlem
MeanMEs avatar
Bättre du letar efter ett nytt jobb som du gillar att gå till än hålla på med sådant trams.

Men magsjuka är en bra frisedel skulle jag tro.
Citera
2015-10-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mengo
Migrän tror jag också på. Det kommer plötsligt, smittar inte och är oftast helt borta nästa dag. Därtill vet alla som själva haft det hur vidrigt det är.

ja, migrän är ofta ett livslångt handikapp och mig veterligen bygger diagnosen helt och hållet på patientens upplevelse. och det kan gå i skov så man kan liksom få det hur ofta och hur sällan som helst.
Citera
2015-10-27, 09:13
Medlem
Skrottickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Bättre du letar efter ett nytt jobb som du gillar att gå till än hålla på med sådant trams.

Men magsjuka är en bra frisedel skulle jag tro.

Jag gillar mitt jobb skarpt! Man kan ändå behöva en "minisemester" ibland. Är man en av naturen skapad glidare så är man 😉 Ja magsjuka är en riktig semestervecka. Går även att använda med kort varsel, så den ligger högt på listan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in