• 3
  • 4
2019-08-20, 11:36
Medlem
Hej! Jag fyller år imorgon och har hela dagen planerad med saker som jag längtat efter länge. Nu ska jag egentligen jobba imorgon och dagen efter, jag sökte ledigt med ansökan nekades pga att de behövde folk. Vågar man sjukanmäla sig imorgon morgon ändå trots att min chef vet att det är min födelsedag? Hon måste ju fatta att jag ljuger, trots att jag säger att jag blivit matförgiftat osv. Är det värt att sjukanmäla sig och veta att andra vet att man ljuger eller ska man brösta att jobba och inte kunna fira?
Citera
2019-08-20, 12:37
Medlem
Hm. Oftast ifrågasätter ingen om man säger att man är sjuk. En av mina minst framgångsrika sjukanmälningar var dock när jag som 19-åring åkte på fyllekryssning till Helsingfors mitt i veckan. Ringde och sjukanmälde mig på morgonen när vi låg i hamn i Helsingfors. Då sa arbetsgivaren att "du kan väl komma in till kontoret och snacka, alt. att vi kan komma till dig". Det blev inte så bra.

Numera åtnjuter jag lyxen att kunna jobba hemifrån under (nästan) vilka tider som helst... då behövs inte sådana sjukanmälningar. Då planerar man bara upp så att jobbet blir gjort istället, vilket är skönt.
Citera
2019-08-20, 12:44
Medlem
Loeptiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lind00
Hej! Jag fyller år imorgon och har hela dagen planerad med saker som jag längtat efter länge. Nu ska jag egentligen jobba imorgon och dagen efter, jag sökte ledigt med ansökan nekades pga att de behövde folk. Vågar man sjukanmäla sig imorgon morgon ändå trots att min chef vet att det är min födelsedag? Hon måste ju fatta att jag ljuger, trots att jag säger att jag blivit matförgiftat osv. Är det värt att sjukanmäla sig och veta att andra vet att man ljuger eller ska man brösta att jobba och inte kunna fira?

Hur länge har du jobbat på stället? Hur är chefen?
"Jag har kalvat under natten och har ont i magen"
Citera
2019-08-20, 14:33
Medlem
Har endast jobbat på mitt jobb i 4 månader.. Min "chef"( ansvarig) på jobbet ringde mig igår och nekade min ledighetsansökan, och frågade ju även orsaken till varför jag behövde vara borta. Hon är ganska hård och jag tror att hon ganska enkelt skulle kunna se igenom lögner då hon vet att jag fyller år.. Det enda jag kommit på hitills är att ringa upp imorgon och säga att jag firat tidigare på en restaurang som gav mig matförgiftning hahah
Citera
2019-08-20, 14:35
Medlem
Måste även lägga till att jag jobbar två dagar i rad, måste därav komma på något som kan ge mig ledigt i två dagar utöver.
Citera
2019-08-20, 15:23
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag testade "magsjuka" å vågade inte visa mig utomhus (bor nära jobbet så...) jag satt isolerad i tre dagar, sen kom helgen. Detta var skitdrygt att vara isolerad, vågade inte ens gå till affärn. Var några år sen jag gjorde detta.
Citera
2019-08-20, 15:27
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Jag testade "magsjuka" å vågade inte visa mig utomhus (bor nära jobbet så...) jag satt isolerad i tre dagar, sen kom helgen. Detta var skitdrygt att vara isolerad, vågade inte ens gå till affärn. Var några år sen jag gjorde detta.

Bor du i någon liten by där man springer in i kollegor hela tiden eller? bor man i en någorlunda större stad så är ju oddsen rätt små att man springer in i en kollega.
Citera
2019-08-20, 15:51
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Bor du i någon liten by där man springer in i kollegor hela tiden eller? bor man i en någorlunda större stad så är ju oddsen rätt små att man springer in i en kollega.

Nä, jag bor i en liten stadsdel i en mellanstor stad men jobbet ligger vid sidogatan snett emot mig så... Onödigt om dom skulle se mig slinka iväg till gymmet.
Citera
2019-08-21, 15:52
Medlem
Ska nog va hemma imorn,så jävla trött på alla sluthuvuden "chefer" på jobbet som klagar på en fast man kämpar på och gör ett bra jobb.Aldrig ett tack för ett bra jobb får man! bara klag o gnäll..så nu har jag gnällt färdigt
Måste jag tillägga att det är inom kommunen ?
Citera
2019-08-21, 20:15
Medlem
Vanstertrollets avatar
Det optimala torde ju vara att man lider av nånting kroniskt som kommer i ganska täta perioder.
Citera
2020-04-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotticka
Ett konkret förslag på det som efterfrågas hade ju varit på sin plats. Moral och ekonomi finns det gott om plats för i andra trådar. Men tack för din omtanke!

Din ”sjukskrivning” lär inte heller efterfrågas, men fortfarande så kommer den. Så vi ger dig lite inlägg som heller inte efterfrågas
Förhoppningsvis kommer regler om rätten till att vara ”sjuk” slopas så att du i framtiden ifrågasätts och blir av med jobbet, eftersom du inte har vett nog att skaffa ett nytt.

Är du så vek att du inte klarar ett jobb överhuvudtaget, så är det dags att du tuffar till dig och slutar vara en undermänniska med den mentala uthålligheten av en tändsticka.
Citera
2020-04-10, 11:46
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Skulle aldrig ta ett jobb som jag längtade att komma bort ifrån, sedan är de flesta chefer inom min bransch väldigt tillmötesgående, behöver du ledigt så är det möjligt. Går personligen till jobbet även om jag är ”halv-sjuk”. Du bör nog skaffa ett jobb du trivs med istället för ett du försöker fly ifrån, mitt tips.
Det är sannt. Jag har själv haft dagar där jag inte "pallat" gå till jobbet. Hänt 2-3 gånger de senaste fem åren. Då har jag sagt det rakt ut till chefen att det varit mycket just nu och jag behöver ta en dags vila för att komma på fötter igen. Det har aldrig varit några problem alls. Men det är något helt annat än att sätta det i system att vara borta stup i kvarten på grund av lathet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in