• 1
  • 2
2015-10-25, 12:55
Medlem
Hej!

Jag står i dilemmat att köpa eller hyra, finns det ens några fördelar med att köpa en bostadsrätt i dagens läge? jag har följt bostadsmarknaden i ca 3 år nu,man borde nog slagit till för 3 år sedan.

Jag var nära att köpa en bostadsrätt -15 men då va ja tvungen att gå in med alla besparingar samt skulle räntan höjas med 2% så skulle jag betala halva min lön i hyra/avgifter så jag avböjde att köpa denna lägenhet som va ny produktion på 1,7m sek. Det byggs mer lägenheter på detta område som den jag hade tänkt att köpa, deras byggvision är att bygga lite mindre 1,2,3or så en 2:a går loss på 1.2m sek, dock klart 2017.

Så hur skall man göra igentligen? Max 2-4år skulle jag nog bo där som livet ser ut nu. Jag har ca 400tkr som ökar för varje månad som ligger och dammar på ett sparkonto med 1.30% ränta.

Tack för lite tips och hjälp!
Citera
2015-10-25, 12:58
Medlem
Om vi säger så här.... Jag valde att köpa.. och betala 1000 kr/månad i hyra + varmgarage istället för att hyra där man hade fått betala ca 6 - 7 för samma standard...

do your call!

Om du slår ut pengarna.. på 5år... ja du kan ju räkna på det själv.. blir ju ganska stora vinster.
Senast redigerad av joffen87 2015-10-25 kl. 13:01.
Citera
2015-10-25, 13:12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Om vi säger så här.... Jag valde att köpa.. och betala 1000 kr/månad i hyra + varmgarage istället för att hyra där man hade fått betala ca 6 - 7 för samma standard...

do your call!

Om du slår ut pengarna.. på 5år... ja du kan ju räkna på det själv.. blir ju ganska stora vinster.

Visa mig ett boende i innerstaden i Stockholm eller direkt närförort där den kalkylen går ihop. Säg att jag slänger in kring 1 miljon själv och lånar resten. Måste vara minst en två givetvis då jag inte är ett barn. Lycka till!
Citera
2015-10-25, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Visa mig ett boende i innerstaden i Stockholm eller direkt närförort där den kalkylen går ihop. Säg att jag slänger in kring 1 miljon själv och lånar resten. Måste vara minst en två givetvis då jag inte är ett barn. Lycka till!

Självklart så gäller det ju att investera på rätt platser och med rätt kalkyler. Men jag förstår samtidigt att det finns folk som promt vill bo i Stockholm också givetvis och då måste man ju givetvis upp i betydligt högre siffror.. MEN i regel så lönar det sig att köpa en bostadsrätt vs att hyra åtmindstonde.. detta gäller ju i regel egentligen över hela landet. FÖRUTSATT att du köper en bostadsrätt med skälig och då menar jag låg avgift.

För det är ju egentligen det som bostadsrättsägandet bygger lite eller snarare mycket på! Annars hade man ju till stor del valt att hyra istället.
Senast redigerad av joffen87 2015-10-25 kl. 13:43.
Citera
2015-10-25, 14:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Ett av problemen brukar vara att ens hitta en hyreslägenhet. Det är ofta förknippat med kötid i flera år.
Själv bor jag i bostadsrätt och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det direkt när jag flyttade hemifrån istället.

Det är dock viktigt att kolla så att avgiften på den bostadsrätten du köper är hyfsat låg så att du faktiskt får ett billigare boende än en hyresrätt. Jag bor inte i Stockholm men har en boendekostnad på 4000kr inklusive lån. Motsvarande hyresrätt hittar man inte under 6000 kr och då är det dessutom kötid i ca 5-8 år.
Citera
2015-10-25, 14:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Självklart så gäller det ju att investera på rätt platser och med rätt kalkyler. Men jag förstår samtidigt att det finns folk som promt vill bo i Stockholm också givetvis och då måste man ju givetvis upp i betydligt högre siffror.. MEN i regel så lönar det sig att köpa en bostadsrätt vs att hyra åtmindstonde.. detta gäller ju i regel egentligen över hela landet. FÖRUTSATT att du köper en bostadsrätt med skälig och då menar jag låg avgift.

För det är ju egentligen det som bostadsrättsägandet bygger lite eller snarare mycket på! Annars hade man ju till stor del valt att hyra istället.

Du kan givetvis inte jämföra en lägenhet ute på vishan med ett område där det faktiskt finns arbeten och således där det också blir möjligt att betala för sig.

Men det hela är trots allt ganska simpelt och jag utmanar dig att hitta en lägenhet bara i en närförort i Stockholm där den totala kostnaden för en 3:a blir under 4000 kr/månad om man bara går in med 1 miljon i kontantinsats.
Citera
2015-10-25, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du kan givetvis inte jämföra en lägenhet ute på vishan med ett område där det faktiskt finns arbeten och således där det också blir möjligt att betala för sig.

Men det hela är trots allt ganska simpelt och jag utmanar dig att hitta en lägenhet bara i en närförort i Stockholm där den totala kostnaden för en 3:a blir under 4000 kr/månad om man bara går in med 1 miljon i kontantinsats.

hm så du påstår inte att de finns arbeten på vischan då? Hur tror du då att... för att ta ett exempel där min bostadsrätt är belägen .. i Kinna heter orten på kartan. Hur tror du att ca 4500 personer kan försörja sig (Som det ungefärligt i alla fall är fastboende på orten) Om det inte skulle finnas jobb åt dessa personerna? det regnar ju knappats slantar ifrån himmelen ner på dem.. eller?

MEN jag kan väl hålla med dig.. I Stockholm är det nog ganska svårt ja.. Men sedan så är det ju den dyraste staden att bo i.. sett till hela Sverige..

Är du dum på riktigt? en trea kan du ALDRIG hamna på 4000/månad. Det kostar bostadsrätterna inte ens på vischan.
Citera
2015-10-25, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ett av problemen brukar vara att ens hitta en hyreslägenhet. Det är ofta förknippat med kötid i flera år.
Själv bor jag i bostadsrätt och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det direkt när jag flyttade hemifrån istället.

Det är dock viktigt att kolla så att avgiften på den bostadsrätten du köper är hyfsat låg så att du faktiskt får ett billigare boende än en hyresrätt. Jag bor inte i Stockholm men har en boendekostnad på 4000kr inklusive lån. Motsvarande hyresrätt hittar man inte under 6000 kr och då är det dessutom kötid i ca 5-8 år.

Exakt! Du verkar ha förstått poängen med det hela. Grattis till en vettig kille!
Citera
2015-10-25, 15:12
Medlem
Här hittade jag exempelvis ett väldigt bra objekt som jag skulle kunna köpa om ja hade velat..

http://www.blocket.se/stockholm/Gran...1&w=1&direct=1

Skulle exempelvis inte vara några som helst problem att ha några inneboende i en lägenhet som denna för att på så vis få ner månadsavgiften (om man hade velat och kanske ev byggt om den en aning)

Man skulle lätt kunna skala av denna lägenheten så att den blir lämpad som boende för minst 3 personer och därefter annonsera ut boende på blocket och liknande för de ytor man inte använder sig utav. För ett exempel.
Senast redigerad av joffen87 2015-10-25 kl. 15:19.
Citera
2015-10-25, 15:25
Medlem
rakarnas avatar

Ne men som några sa tidigare. du vill bo i en tvåa. kolla vad en tvåa kostar i hyra i dem områderna som du är intresserad å bo i. kolla sedan vad det kommer kosta att köpa en tvåa i samma standard. gemför priserna ta dem som ger dig minst månadskostnad.

Ifall du väljer å köpa nu så tror jag inte att priserna kommer vara något speciellt lägre om 4år. tror att marknaden kommer stabiliseras. så du behöver inte räkna med några stora förluster när du väl ska sälja. kanske till och med en liten vinst, ifall du köpte i ett bra område.

Menar om räntan + avgift = billigare än vad det är å hyra så kan du ju amortera det som är kvar för att komma upp i samma utgift som att hyra en lägenhet. bara då går ju inte pengarna till någon annan utom till dig själv vilket är en win för dig
Citera
2015-10-25, 16:34
Medlem
Hej Alla.

Tack för tipsen, lägenheten för 1.7m sek hade en hyra på 3500 så totalt med amortering så landa det på 8000:- om räntorna låg på samma nivå som idag, insats 300tkr.

Det byggdes nyligen ett nytt hyreshus i mitt område och där var hyrorna helt sinnes, 1:a(50kvm) dålig planlösning enligt mig. 5500:- tror jag och en 2a låg på 7300 säkert och detta är i ett dåligt område. Är mest rädd om jag inte kan sälja senare om jag skulle förlora jobb eller vill flytta till en annan stad.
Citera
2015-10-26, 01:00
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118

Det här vill jag verkligen protestera mot. Många bostadsrättsföreningar har alldeles för låg avgift. Det kommer straffa sig senare när de tvingas höja avgiften. Oavsett avgift bör man granska årsredovisningarna och se om föreningen går plus/minus, hur lång avskrivningstider man har (är de väldigt långa så skriver föreningen troligen av mindre än vad som är rimligt och resultatet i redovisningen blir därför bättre än vad det borde vara). Vilka arbeten måste göras i fastigheten framöver?

Kan ta min egen förening som exempel: avgiften var låg när jag flyttade in och föreningen skrev av på 200 år, men gjorde ändå förlust år efter år. Nu har vi tvingats höja avgiften med 31 % och måste kanske höja ännu mer.

Lita inte på att föreningens ekonomi är god bara för att mäklaren säger det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in