• 3
  • 4
2015-11-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinbeck
Förstår din ironi, men nu gav jag ju lite mer uppgifter. Är ju inte så insatt i priser på br.. Ville mest veta om det är ett ok pris på "landet".

P.s. Nä skulle aldrig betala det för "den" kombil..

Ok men om de uppgifterna räcker så nej, lägenheten är för dyr.
Citera
2015-11-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Ok men om de uppgifterna räcker så nej, lägenheten är för dyr.

Tack, då har jag fått svar..
Citera
2015-11-05, 22:19
Medlem
Citat:
Tack, då har jag fått svar..
Hoppas att du förstod att jag skojade. Det finns ingen här som kan ge dig ett vettigt svar med de uppgifter du (inte) lämnat. Du är på "Kombin är röd" nivå ungefär.
Citera
2015-11-05, 22:34
Medlem
Citat:
Hoppas att du förstod att jag skojade. Det finns ingen här som kan ge dig ett vettigt svar med de uppgifter du (inte) lämnat. Du är på "Kombin är röd" nivå ungefär.

Jo, jag förstod det. Försökte, men det blev lite galet.
Citera
2015-11-05, 22:45
Medlem
Citat:
Jo, jag förstod det. Försökte, men det blev lite galet.
Ring och prata med mäklaren. Mäklaren ska enligt lag ta tillvara både säljare och köpares intressen. Hanhon kan berätta vad andra liknande lägenheter gått för.
Sen kan du kolla på hemnet på det områden och på sålda lägenheter så kan du se vad liknande gått för.
Det som påverkar priset förutom allmänt skick såklart är föreningens ekonomi och månadsavgiften. Det är jätteviktigt att kolla att föreningen har en bra ekonomi och det ska mäklaren kunna svara på. Sen ska du kolla om de höjt eller sänkt avgiften nyligen eller om de planerar att höja eller sänka. Har de nyligen höjt kan det bero på att ekonomin inte är jättebra.
Till sist ska du kolla om de har några planerade renoveringar. Stambyten till exempel är jättejobbigt och kan innebära att man måste bo som i en byggarbetsplats i 6 veckor utan toalett och rinnande vatten.
Hoppas det hjälpte lite.
Citera
2015-11-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ring och prata med mäklaren. Mäklaren ska enligt lag ta tillvara både säljare och köpares intressen. Hanhon kan berätta vad andra liknande lägenheter gått för.
Sen kan du kolla på hemnet på det områden och på sålda lägenheter så kan du se vad liknande gått för.
Det som påverkar priset förutom allmänt skick såklart är föreningens ekonomi och månadsavgiften. Det är jätteviktigt att kolla att föreningen har en bra ekonomi och det ska mäklaren kunna svara på. Sen ska du kolla om de höjt eller sänkt avgiften nyligen eller om de planerar att höja eller sänka. Har de nyligen höjt kan det bero på att ekonomin inte är jättebra.
Till sist ska du kolla om de har några planerade renoveringar. Stambyten till exempel är jättejobbigt och kan innebära att man måste bo som i en byggarbetsplats i 6 veckor utan toalett och rinnande vatten.
Hoppas det hjälpte lite.

Jag tackar så hemskt mycket för ditt utförliga svar! Allt detta ska jag tänka på och kolla upp - tack! Efter att bott över 35 år i en och samma hyresrätt, har jag noll koll på bostadsrätter. Minstingen är på väg tillbaka till hemstaden och vi funderar på att köpa en lägenhet till honom. Nu vet vi vad vi ska ta reda på.
Citera
2015-11-07, 18:43
Medlem
Parkours avatar
Det lönar sig inte att köpa en bostadsrätt på dagens marknad. Åtminstone inte om du inte ser det väldigt långsiktigt..

Om du hittar en bostadsrätt som du anser inte vara allt för högt värderad utan går för ett snitt kvm-pris så slå till.

Är du orolig för att räntorna går upp så bind upp dom... Men om du inte klarar en ränteökning på ett par procent så är bostaden uppenbarligen för dyr för dig..

Kortsiktigt kommer nog marknaden dala något eller åtminstone stanna av.
Långsiktigt kommer priserna gå upp.

Mina fem öre.
Citera
2015-11-07, 18:55
Medlem
Fick ett erbjudande idag, en 2a på 63kvm dock 7500 och då är varken vattnet eller elen inräknat nytt fint höghus (ca 5 år gammalt) i ett pissområde, hur fan kan man ta såna här priser? blir ju samma summa som att köpa en lägenhet i dagens läge...

Stället som jag är sugen att flytta till som är färdigtbyggt 2017, där låg en 3a på 67kvm på 1,6m med en hyra på 3600:- bor där kanske 2-4 år max.

vad ska man göra igentligen? låta sina sparpengar växa några år och invänta nåt skall hända?
Citera
2015-11-07, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det lönar sig inte att köpa en bostadsrätt på dagens marknad. Åtminstone inte om du inte ser det väldigt långsiktigt..

Om du hittar en bostadsrätt som du anser inte vara allt för högt värderad utan går för ett snitt kvm-pris så slå till.

Är du orolig för att räntorna går upp så bind upp dom... Men om du inte klarar en ränteökning på ett par procent så är bostaden uppenbarligen för dyr för dig..

Kortsiktigt kommer nog marknaden dala något eller åtminstone stanna av.
Långsiktigt kommer priserna gå upp.

Mina fem öre.

Vet inte om ditt inlägg gäller mig, men jag tar till mig allt nu av er som kan bostadsmarknaden!
Citera
2015-11-07, 19:16
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Vet inte om ditt inlägg gäller mig, men jag tar till mig allt nu av er som kan bostadsmarknaden!

Det var riktat till dig ja
Citera
2015-11-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Det var riktat till dig ja

Då tackar jag även dig och ditt kunnande!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in