Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
Sushi är vad det är, och kan vara allt ifrån äckligt till extrem gott och allt handlar om hur duktig de är och råvarorna de har att tillgå.
Och jo, det är speciell mat och en subtil mat som kräver mer utvecklade smaklökar.
Vad det är för snobberi du pratar om är helt OMÖJLIGT att förstå relevansen med.
Kanske du inte förstår att Michelin sushiställena är toppen på, på toppen av isberget.
Här finns det gott om äcklig sushi i Sverige, så att laga det är inte enkelt uppenbarligen.
Vad du ville ha sagt med lägga orden i munnen på mig om Atlanten tonfisken, det är en gåta som aldrig kommer få ett svar inser jag.
Du får sluta med sånt och försök svara på det du citerar, annars är det helt omöjligt och förstå vad du skriver.
Kanske du inte ens kan svenska och bara översätter?
Det skulle förklara en hel del av dessa konstigheter.
Det finns extremt äckliga hamburgare med, tycker du hamburgare är en svår maträtt? Det finns folk som blir helt besatta av hamburgare med vilket de senare åren i Sverige visat men det är knappast en speciellt svår maträtt att göra hemma som blir god.
Så jag återgår till att prata om fisk. Tonfisk är en fisk med många smaker, precis som en ko består av många smaker och konsistenser. Nötboskap smakar också olika på grund av sin ålder och kön.
Tycker du att detta avspeglas i laxen du får på svensk sushi? Nu är lax en liten fisk men jag uppfattar det iaf inte så, utan en bit lax är inte bara en bit lax, östersjölax är t.ex. ljus i köttet och havslax är mer rosa. Detta därför att de äter olika saker och därmed smakar olika och har olika fetthalt.
Så min fråga till dig som uppenbarligen talande svenska och med en väldigt vanligt förekommande skandinavisk fisk, vad tycker du är godast? Atlantlax eller östersjölax och vad anser du om odlad lax på din sushi?
Nu är det så att precis som med blåbär så gillar en del svenska och en del föredrar amerikanska, men om du ville äta östersjölax på din sushi vart skulle du gå? Du är expert så du kan säkert rekommendera något, men för en lekman så är en bit lax en bit lax och det har iofs mycket att göra med hur mycket wasabi man vräker på den.
Att lära sig om sånt om lax gör kunden till expert. Jag struntar nämligen i Michelinstjärnor. Jag vet vad jag tycker om. Precis som en vanlig svensk bonde som steker sig en hamburgare som också vet vad han eller hon gillar. Högfärsrev eller vanlig färs, 12% eller 20% potatobun eller fralla. Någon som tycker om att laga mat letar efter perfektion per automatik och lär sig av sina framgångar eller misstag. Det känns på smaken hur mycket kärlek någon lagt ner på sin matlagning.
Där har du problemet med sushin på ditt kinahak som du tycker är så förfärlig. Intresserade de sig för fisk skulle du inte tycka det var äckligt.