2015-10-24, 15:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjerkassy
Varför tycker så många att det är fult med signalpolitik? Det är ju nödvändigt i en situation som denna. Vi måste reducera antalet personer som söker sig till Sverige.

Problemet md signalpolitik är att den inte löser den akuta krisen. Flyktingströmmarna ändrar inte riktning över en natt bara därför att man fattar ett politiskt beslut i Sverige. Sådant tar månader eller år.

I det akuta läge vi har är det viktigare att upprätta en fungerande gränskontroll än att pula med reglerna för PUT och TUT. För att inte tala om RUT och annat som inte har ett dyft med krisen att göra. Där hade det behövts en hård moderator som gett borgarna en varning för OT.

Detta sagt, så är det naturligtvis bra om vi ändrar regelverket så att vi inte skiljer ut oss alltför mycket från andra EU-länder. Men det ger alltså effekt först om sex eller tolv månader.

Jag tror att politikerna inser detta, och att gränskontrollerna kommer inom kort. Det vågade bara inte ta det steget redan nu.
Citera
2015-10-24, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Problemet md signalpolitik är att den inte löser den akuta krisen. Flyktingströmmarna ändrar inte riktning över en natt bara därför att man fattar ett politiskt beslut i Sverige. Sådant tar månader eller år.

I det akuta läge vi har är det viktigare att upprätta en fungerande gränskontroll än att pula med reglerna för PUT och TUT. För att inte tala om RUT och annat som inte har ett dyft med krisen att göra. Där hade det behövts en hård moderator som gett borgarna en varning för OT.

Detta sagt, så är det naturligtvis bra om vi ändrar regelverket så att vi inte skiljer ut oss alltför mycket från andra EU-länder. Men det ger alltså effekt först om sex eller tolv månader.

Jag tror att politikerna inser detta, och att gränskontrollerna kommer inom kort. Det vågade bara inte ta det steget redan nu.

Svenska politiker kommer INTE att stoppa inflödet. Du glömmer att det finns en generalplan: Operation Förstöra Sverige.

Du kommer inte att se en enda praktisk förändring. Jag lovar dig.
Citera
2015-10-24, 15:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det är ju sånt här som gör att många kommunpolitiker funderar på att hoppa av.

Många kommunpolitiker har ju faktiskt ett äkta patos bakom sitt engagemang; de vill göra något bra av sin kommun. För att lyckas långsiktigt krävs då att de har kontroll över vad som sker i kommunen.

Men när det plötsligt, helt utan förvarning och information, dimper ned stora flyktinggrupper som kräver stora onsatser från kommunens sida, minskar kommunpolitikernas möjligheter att utveckla kommunen drastiskt.

Jag tror inte att rikspolitikerna har insett vilket problem de håller på att skapa.

Har du någon uppfattning om hur sannolikt det är att några ledande kommunpolitiker faktiskt hoppar av? Det har ju snackats mycket om detta, men hittills verkar det som om de knyter näven i byxfickan.
Citera
2015-10-24, 15:42
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Svenska politiker kommer INTE att stoppa inflödet. Du glömmer att det finns en generalplan: Operation Förstöra Sverige.

Du kommer inte att se en enda praktisk förändring. Jag lovar dig.

Låter som en konspirationsteori tycker jag. Varför skulle politikerna vilja förstöra Sverige?
Citera
2015-10-24, 16:03
Medlem
Den som är bränd i "uppgörelsen" är Ebba Busch-Thor. Upp som en sol ned som en pannkaka. Den fördubbling hon såg av sitt parti senaste väljarundersökning har gått upp i rök nu. Trist. Hon vågade inte sticka ut mer. PK-media har ju spikat upp henne. Trodde ändå hon hade mer skinn på näsan.
Nu försvinner hon in i anonymitetens grå sörja i en uppgörelse som på intet vis får flyktingströmmen att avta.
Och hennes parti dalar ned till 2,8 -3,7 % igen
Citera
2015-10-24, 16:04
Medlem
hogerspokets avatar
SvD fortsätter på ledarplats att påtala bristerna och drar paralleller till kronkrisen -92:

Citat:
Under de senaste veckorna har jag funderat mycket på likheterna mellan dagens politiska situation och kronförsvaret 1992. Jag noterar i sociala medier att även andra har gjort den reflektionen.

Det finns naturligtvis stora skillnader. Historien upprepas egentligen aldrig vare sig som fars eller tragedi. Men det finns några paralleller. Eller en hel del faktiskt.

Månaderna/halvåret före den fasta växelkursen övergavs präglades av en – i alla fall utåt - styvnackad politisk självsäkerhet kring den förda politikens orubblighet.

...
Citat:
En annan likhet med 1992 som jag tror kommer att materialiseras, är att detta inte är den sista blocköverskridande överenskommelsen i migrationsfrågan. Den gången kom en första överenskommelse att efter bara tio dagar följas av en andra.

Jag tror att det är högst sannolikt att det händer igen. Även denna gång av det enkla skälet att de åtgärder som ligger på bordet inte kommer att vara tillräckliga.

Detta är också en uppfattning som delas av Stefan Löfven, som i en intervju i Svenska Dagbladet idag får frågan:

”Kan du säga någonting om vad ni behöver göra mer?”

Löfven svarar: ”Nej, det vill jag inte. Vi slöt överenskommelsen i morse, så vi kanske kan få fundera någon dag. Men det kan jag säga att vi gör inte såna här överenskommelser och tror att nu är det här bra. Alla förstår att det räcker inte.”

Detta räcker inte. Det förstår alla. Statsministerns budskap och tonläge är helt nytt.
http://www.svd.se/flyktingkrisen-201...ogermarginalen

Den här passagen finner jag speciellt intressant:
Citat:
Hösten 1992 var inte början eller slutet på 1990-talskrisen, utan dess mest spektakulära symbol.

Ser vi tillbaka så var det dock ett steg i en process som faktiskt gjorde Sverige till en starkare, robustare och mer konkurrenskraftig ekonomi. Kanske är överenskommelsen en startpunkt för något motsvarande på integrationsområdet.
Citera
2015-10-24, 16:04
Bannlyst
jo denna version 1.0 kommer behövas revideras oftare än apparna i luren.

Vid varje tillfälle kommer Löfven och Fridolin (varför får aldrig Åsa vara med längre?) stå som ledsna labradorer och framföra ;

- tokhöjda kommunalskatter
- snatta varenda krona från biståndet
-alla politiska projekt som rätt till heltid osv, neej inte just nu...
- höjda lärarlöner....njae inte just nu...
-100 kr i ökat barnbidrag....nej inte just nu...
- mer pengar till polisen... nej inte just nu...osv osv

samt toklåna 100 talsmiljarder varje år.

sjukt roligt kommer det iallafall att få se dessa presskonferanser kl 13:00 var tredje fredag från rikdsdagskansliet.
Citera
2015-10-24, 16:14
Medlem
Innerslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Låter som en konspirationsteori tycker jag. Varför skulle politikerna vilja förstöra Sverige?

Det tror inte jag heller. Ändå gör dem det? Kan vara att de har orealistiska ,större planer om en värld där alla älskar varandra: och där genusutbildade medlare löser alla konflikter och fördelar risgrynsgröten till allas gagn och välstånd?

Något är allvarligt fel hos de politiker vi har i riksdagen i detta landet. Nej,jag ser inte SD som ett intelligent, kreativt och framåtsträvande alternativ. Men som situationen är , så är de det enda alternativet.
Citera
2015-10-24, 16:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
SvD fortsätter på ledarplats att påtala bristerna och drar paralleller till kronkrisen -92:

...

http://www.svd.se/flyktingkrisen-201...ogermarginalen

Den här passagen finner jag speciellt intressant:

Jag tänkte just på Bengt Dennis bevingade ord "The sky is the limit" (om hur hög räntan kunde bli under kronförsvaret) när jag hörde en politiker uttala sig om hur många flyktingar vi kan ta emot för ett par veckor sedan.

Ett par veckor är en lång tid inom politiken.
Citera
2015-10-24, 16:23
Medlem
Sixts avatar
Har massinvandringsförespråkaren Regulus plötsligt ändrat uppfattning? Jag är chockad.
Citera
2015-10-24, 16:27
Bannlyst
till Regulus, dom vill inte per se, förstöra för någon, Dock tror dessa godhetsnarkomaner gott om alla människor, Vi vanliga arbetare vet mycket väl att människor är varken goda eller onda. Vi har alla mycket hat och kärlek i oss. Men när allt kommer till kärnan, så vill vi ha cash!!!

Hörde på 15:00 ekot nu att syrierna är vansinniga över TUT-överenskommelsen, dom intervjua en asyl Syrier i dalarna som fått sitta i telefon hela förmiddagen för att försöka lugna dom anhöriga i Syrien som gått bananas över att man måste kunna visa deklarerad inkomst för att få PUT och ta hit anhöriga... hoho stor humor.
Citera
2015-10-24, 16:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Har massinvandringsförespråkaren Regulus plötsligt ändrat uppfattning? Jag är chockad.

Nej, jag har alltid förespråkat en generös men reglerad invandring, som är anpassad efter vad ekonomin och samhället klarar av. Inte totalt kaos och oreglerad invandring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in