2015-10-24, 14:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst. Vad jag menade var att S+M är ett minimum för en bred koalition. Men man kan ju plocka in fler partier om man vill.

Jag tror detta ligger långt borta. Jag har inte sett några tecken på att blockpolitiken skulle försvagas.

Istället vill sossarna till varje pris hålla ihop vänstern så att de framstår som regeringsdugliga. S försöker samtidigt försvaga Alliansen genom att haka av nåt av partierna så att man dels kan få majoritet i riksdagen, och dels i bästa fall bryta upp Alliansen helt.

Alliansen å andra sidan kör en liknande taktik. Jag har inte sett några som helst tecken på att de ska splittras. Istället lutar man sig förnöjt tillbaka när regeringen plågas av verkligheten. Alla utspel om samarbete handlar om att S ska slänga ut MP och/eller skära i välfärden.

I Alliansens drömvärld regerar S ihjäl sig ner till opionionssiffror runt 10-15%, SD minskar på något magiskt sätt, och Alliansen får sedan regera ostört i många år framöver.

Rent praktiskt är det inte svårt för Löfven att skära ner på invandringen. Lägg skarpa förslag, de kommer garanterat att gå igenom riksdagen (SD + M + KD). Sedan får han säga till MP att sitta ner och hålla käft, eller lämna regeringen på eget initiativ.

Alternativt kan han säga till Romson att hon får ta hela ansvaret för flyktingmottagandet om hon strular. Det hade ju varit lite underhållande att se hur MP runt om i kommunerna ska försöka skaka fram tält, baracker, lägenheter, skolplatser, jobb, sjukvårdsplatser, osv.

Om vi vänder på frågan: Vad skulle S eller M tjäna på att lämna sitt nuvarande block för att samarbeta?
Citera
2015-10-24, 14:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Birgitta Olsson säger följande saker helt öppet: Vi vill att svenska folket ska offra eller kraftigt försvaga den lagstadgade arbetsrätten som generationer av svenska arbetare har stridit för, för att ge plats för människor från en helt annan del av världen som aldrig har satt sin fot i Sverige. Det kan inte finnas någon frisk människa i Sverige som i djupet av sitt hjärta tycker att det här är bra.

Finns det inget pris som är för högt att betala för en massinvandring?

Vi förväntas att gå i pension senare.

Vi förväntas avstå från högre a-kassa och andra reformer.

Vi förväntas försämra våra villkor på arbetsmarknaden.

Vi förväntas betala mer i skatt.

Birgitta Ohlsson är - som de flesta folkpartister i hennes generation - nyliberal och resonerar helt konsekvent utifrån nyliberala dogmer. Gränser och nationalstater ska bort och ersättas av fri rörlighet för människor och kapital. Marknader - inklusive arbetsmarknaden - fungerar bäst om de är helt oreglerade.

Det finns nästan ingen skillnad alls mellan de idéer som Birgitta Ohlsson och LUF, centern och MUF förespråkar. En partiombildning där man slog ihop nyliberalerna till ett parti skulle vara rationell. De små skillnader som trots allt finns skulle lätt kunna hanteras inom ett enda parti.
Citera
2015-10-24, 14:26
Medlem
Stantormans avatar
Citat:
Birgitta Ohlsson pratar just nu om FÖ i Ekots lördagsintervju.
Hon säger också att det behövs fler åtgärder, som en stärkt gränskontroll (!)

Ewa Stenberg på DN skriver så här: "Moderaterna krävde före förhandlingarna gränskontroller, men den frågan släppte partiet under samtalen, trots att regeringen var redo att gå dem till mötes. Orsaken var bedömningar från polisen att det skulle kräva för mycket resurser och bromsa trafiken över Öresundsbron"

Polisen säger själva att situationen är sådan att de ej längre klarar av att kontrollera landets gränser. Förstår alla innebörden? I praktiken är det ingen som styr landet, nuvarande regering med sin blocköverskridande inkompetens gör att landet de facto fungerar som ett skepp utan roder. Försvaret är avrustat, polisen saknar resurser och mandat att upprätthålla lag och ordning inom landets gränser. Ute i kommunerna kämpar tjänstemän, anställda och frivilliga volontärer med att hålla skutan flytande ännu en liten stund.

Nu far jag och fyller källarförråden med livsmedel och basvaror. Snart smäller det.
Citera
2015-10-24, 14:38
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om detta första paket följs av fler, (vilket verkligen återstår att se!) så kanske denna första uppgörelse ändå inte var så dumm:

- man fick bort (v) ur bilden.

- miljöpartiets inflytande minskar drastiskt.

- (s), (m), (c), (fp) och (c) lyckas faktiskt komma överens om något.

- man får tyst på de omogna ungdomsförbunden som inte fattar att vi inte har bostäder etc.

Det är faktiskt inte illa som ett första steg!

Antag nu, att de partierna låter detta sjunka in i ett par veckor. Om flyktingströmmen då fortfarande ligger på hög, ohållbar nivå, så kanske partierna lärt känna varandra så bra, och den flyktingliberala delen av befolkningen har hunnit förstå att mer måste till. Och då kan man komma med fler åtgärder (t ex stängda gränser) utan att det blir ramaskrin och partier rämnar.

I bästa fall leder det även till att (mp) hoppar av.
Citera
2015-10-24, 14:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Ekot eller om det var P1 Morgon hade igår morse ett indignerat inslag om att Ragunda kommun, som har 5 422 invånare, inte på direkten hade ordnat hemspråksundervisning för en 16-årig flicka från Burma.

Jag vet inte exakt hur många språk som nu talas i Sverige. Jag gissar på minst 140.

Kan någon människa med förnuftet i behåll tycka att det är rimligt att kommuner, små som stora, ska förväntas att omedelbart ordna specialundervisning på 140 olika språk för alla inströmmande elever?

Jag ger snart upp. Idiotin är för stor. Avståndet till verkligheten 10 biljoner ljusår.

För övrigt anser jag att public service ska förstöras.
Ja, det är ju sånt här som gör att många kommunpolitiker funderar på att hoppa av.

Många kommunpolitiker har ju faktiskt ett äkta patos bakom sitt engagemang; de vill göra något bra av sin kommun. För att lyckas långsiktigt krävs då att de har kontroll över vad som sker i kommunen.

Men när det plötsligt, helt utan förvarning och information, dimper ned stora flyktinggrupper som kräver stora onsatser från kommunens sida, minskar kommunpolitikernas möjligheter att utveckla kommunen drastiskt.

Jag tror inte att rikspolitikerna har insett vilket problem de håller på att skapa.
Citera
2015-10-24, 14:43
Medlem
2-3% av Sveriges befolkning var positiva till en regering bestående av S + Mp när den bildades. Det fanns skäl till det.
Citera
2015-10-24, 14:43
Medlem
Varför tycker så många att det är fult med signalpolitik?
Det är ju nödvändigt i en situation som denna.
Vi måste reducera antalet personer som söker sig till Sverige.

De som tycker det är fel får gärna komma med förslag på en annan, hållbar lösning.
Antalet asylsökande måste minska.
Det verkar till och med regeringen ha insett (utom MP då, förstås, men jag betraktar MP som ett låtsasparti och bortser därför från deras hållning i frågan eftersom den inte är realistisk).
Citera
2015-10-24, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Om detta första paket följs av fler, (vilket verkligen återstår att se!) så kanske denna första uppgörelse ändå inte var så dumm:

- man får tyst på de omogna ungdomsförbunden som inte fattar att vi inte har bostäder etc.

Antag nu, att de partierna låter detta sjunka in i ett par veckor. Om flyktingströmmen då fortfarande ligger på hög, ohållbar nivå, så kanske partierna lärt känna varandra så bra, och den flyktingliberala delen av befolkningen har hunnit förstå att mer måste till. Och då kan man komma med fler åtgärder (t ex stängda gränser) utan att det blir ramaskrin och partier rämnar.

Så hade det fungerat i en riktig demokrati. Eftersom Sverige inte har och ej heller någonsin har haft riktigt demokrati så är det bara blåljus.

Sverige styrs av en stat som har mera gemensamt med DDR och Nord-Korea, än med sina grannländer.

Sveriges stat har sedan länge bestämt sig för att utrota Svenska etniska befolkningen och det är generalplanen som man ser i verket idag.
Citera
2015-10-24, 14:57
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
---
Frågor att diskutera:

Här har jag tänkt att vi skulle fokusera på de inrikespolitiska effekterna av FÖ, och framför allt då vad som händer om Expressen har rätt.

1. Har Expressen rätt? Är FÖ ett "fiasko" och "en blocköverskridande uppvisning i inkompetens"?

2. Vad blir i så fall konsekvenserna? Får vi ett migrationshaveri redan innan Jul? Eller går det fortfarande att få kontroll över flyktingströmmen?

3. Uppenbarligen finns det en betydande skepsis mot FÖ bland borgarna. Hur kommer det att påverka samarbetet, både internt inom den forna alliansen och med regeringen?

4. Har vi ett politiskt ledningsproblem i Sverige, och vad kan vi i så fall göra åt det?

Citat:
Visst. Vad jag menade var att S+M är ett minimum för en bred koalition. Men man kan ju plocka in fler partier om man vill.
1. Visst är FÖ ett fiasko och en blocköverskridande uppvisning i inkompetens, vilket är ett följdriktigt resultat av Peters princip inom svensk politik.
2. Haveriet har redan inträffat...
3. Det kommer inte att påverka samarbetet alls...
4. Har vi ett politiskt ledningsproblem??? Döööhh!!!
...och kan "vi" göra något åt det?
Det beror på vilket "vi" man ansluter sig till... de flesta jag känner skiter fullständigt i politiken och röstar bara en gång vart fjärde år... om S och M bildar en bred koalition så fastställer det IMO ett helt nytt politiskt landskap i Sverige och världen som en följd av "kriget mot terrorismen", där de forna fienderna "Kommunism" och "Kapitalism" således enas i kampen mot en ny gemensam "fiende", d.v.s. terroristerna... vem eller vilka som utgör denna nya fiende är godtyckligt minst sagt, men narkotikasmugglare, rasister, nazister, kriminella i största allmänhet, extremister, salafister, jihadister och "misstänkta terrorister" verkar för flertalet utgöra lämpliga motståndare... plus SD och SDanhängare...löneförhandlingar sker därefter antingen individuellt eller via mindre fackförbund utan större makt gentemot de internationella företagen vilka ofta har större omsättning än enskilda länders BNP, vilket ökar polariseringen i det svenskeuropeiska samhället, men det spelar inte längre någon roll efter att regionen Sverige gått med i både EU och NATO... efterkrigstidens inomstatliga politiska flerpartisystem som vilat på den svenska historiens axlar ingår därefter i en ny och större europeisk hierarki där de mindre inomstatliga kommunala och landstingsindelade pyramidala hierarkierna ingår som delpyramidhierarkier i ett större europeiskt pyramidalt politiskt hierarkiskt system...bildligt talat uppbyggt som den sierpinskitriangulära "kolossen i frihamnen"...

http://www.goteborg2021.com/jubileum...n-i-frihamnen/

Vilken pyramid som återfinns i toppen blir alltså den grupp som kontrollerar och omsätter mest pengar...det stora flertalet delpyramider som befinner sig längst ner är alltså de som har det allra sämst p.g.a. det ökande trycket ovanifrån... och beroende av inom vilken pyramid man själv befinner sig så uppmärksammar man således endast de pyramider som befinner sig under ens egen pyramid...alltid finns det ju nå'n stackare som har det sämre ekonomiskt ställt än jag själv, liksom...
Senast redigerad av studentroland 2015-10-24 kl. 15:03.
Citera
2015-10-24, 15:11
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Ett inte osannolikt scenario. Dock tror jag att det kan gå fortare än så. Löfven talade inte om några veckor utan om "någon dag" för att reflektera innan man går vidare med fler åtgärder.
Citera
2015-10-24, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Eftersom det redan är mycket som gått åt skogen med vårt land på grund av ca tio års felstyre långt nere i diket så tror jag faktiskt att den nuvarande politiken är den enda rätta.

FÖ är med andra ord möjligen ytterligare ett bevis på total inkompetens. Men det kan alltså leda till något gott "av misstag" eftersom det kollapsade samhället och naturen gradvis tar hand om migrantflödet, och även raderar ut de svagare svenskarna ur systemet.

Ungefär som när tyskarna försökte invadera ryssland på 1940-talet och de fick istället frysa eller t.o.m. svälta ihjäl. Det behövs inte ens någon aktiv brända jordens taktik här i sverige utan det fungerar som ett självreglerande system förr eller senare på grund av vårt klimat och på grund av de motsättningar som finns i samhället.

Det här var det vidrigaste. Du måste prata om Tysklands 6. Armee som utplånades i sitt fullo i slaget av Stalingrad, enbart 6000 överlevde. Jag kan säga dig att de inte "självdog" utan slogs till siste man under de mest fruktansvärda förhållanden eftersom deras kedja av förnödenheter hade blivit kapad. Jag anser att även om Tysklands krigsbrott går till historien som det värsta så var 6. Armee insatser utom denna värld, att underhärda utan hopp,mat, ammunition, i karg kyla, att bara fortsätta visar på dessa soldaters vilja och styrka att uthärda. Du själv skulle gråtit och skrikit som en stucken gris efter 10 min i de förhållandena. Att Tysklands ledning för tillfället förstörde sin befolkning och världen ska inte ligga dessa soldater till last.

Att påstå att de självdog på grund av lite kyla är en skymf mot dessa soldater som visade styrka till en grad få i historien gjort. Det spelar ingen roll att de slogs för ett Nazistiskt parti och de värsta hycklarna i världshistorien.
Citera
2015-10-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Det här var det vidrigaste. Du måste prata om Tysklands 6. Armee som utplånades i sitt fullo i slaget av Stalingrad, enbart 6000 överlevde. Jag kan säga dig att de inte "självdog" utan slogs till siste man under de mest fruktansvärda förhållanden eftersom deras kedja av förnödenheter hade blivit kapad. Jag anser att även om Tysklands krigsbrott går till historien som det värsta så var 6. Armee insatser utom denna värld, att underhärda utan hopp,mat, ammunition, i karg kyla, att bara fortsätta visar på dessa soldaters vilja och styrka att uthärda. Du själv skulle gråtit och skrikit som en stucken gris efter 10 min i de förhållandena. Att Tysklands ledning för tillfället förstörde sin befolkning och världen ska inte ligga dessa soldater till last.

Att påstå att de självdog på grund av lite kyla är en skymf mot dessa soldater som visade styrka till en grad få i historien gjort. Det spelar ingen roll att de slogs för ett Nazistiskt parti och de värsta hycklarna i världshistorien.

General Paulus som var chef för 6:e armee - blev sedermera överste inom DDR.

6:e armén var hårda killar! De sista krigsfångarna från Stalingrad överlämnades 1956 - och då var det 2% kvar ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in