Citat:
Jag tror detta ligger långt borta. Jag har inte sett några tecken på att blockpolitiken skulle försvagas.
Istället vill sossarna till varje pris hålla ihop vänstern så att de framstår som regeringsdugliga. S försöker samtidigt försvaga Alliansen genom att haka av nåt av partierna så att man dels kan få majoritet i riksdagen, och dels i bästa fall bryta upp Alliansen helt.
Alliansen å andra sidan kör en liknande taktik. Jag har inte sett några som helst tecken på att de ska splittras. Istället lutar man sig förnöjt tillbaka när regeringen plågas av verkligheten. Alla utspel om samarbete handlar om att S ska slänga ut MP och/eller skära i välfärden.
I Alliansens drömvärld regerar S ihjäl sig ner till opionionssiffror runt 10-15%, SD minskar på något magiskt sätt, och Alliansen får sedan regera ostört i många år framöver.
Rent praktiskt är det inte svårt för Löfven att skära ner på invandringen. Lägg skarpa förslag, de kommer garanterat att gå igenom riksdagen (SD + M + KD). Sedan får han säga till MP att sitta ner och hålla käft, eller lämna regeringen på eget initiativ.
Alternativt kan han säga till Romson att hon får ta hela ansvaret för flyktingmottagandet om hon strular. Det hade ju varit lite underhållande att se hur MP runt om i kommunerna ska försöka skaka fram tält, baracker, lägenheter, skolplatser, jobb, sjukvårdsplatser, osv.
Om vi vänder på frågan: Vad skulle S eller M tjäna på att lämna sitt nuvarande block för att samarbeta?