2015-10-23, 23:19
Medlem
LGDs avatar
I tredje världen bevarar man sitt liv genom att inte opponera sig mot den allmänna opinionen i det offentliga rummet.
I västerlandet bevarar man social trygghet och yrkesstatus genom att inte opponera sig mot den allmänna opinionen i det offentliga rummet.
Ser ni skillnaden? Vad våld är för en diktatur är vad propaganda är för en demokrati..
Citera
2015-10-23, 23:20
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicism
Jag menade Orangea revolutionen och Euromaidan, inte inbördeskriget.

Då är jag med.
Citera
2015-10-23, 23:35
Medlem
Frappants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Sossarna har ca 100 000 medlemmar, och moderaterna ca 50 000 (källa).

Är det helt orealistiskt med ett snabbt maktövertagande genom "entrism" (länk) av stora nya grupper som vill se en helt annan politik?

I övrigt tror jag nya partier får en vansinnig uppförsbacke när de ska köra igång. Media kommer att tiga ihjäl dem.

Det är tyvärr fullständigt helt och totalt omöjligt med något snabbt maktövertagande genom "entrism". Det finns oräkneliga skyddsmekanismer på plats, och priset för ett misslyckat övertagande är högt - utöver priset att ha fått ägna all tid under ett år åt det, för att sedan misslyckas.

Det gick inte ens att ta över Skattebetalarnas Förening, en interndemokratiskt mycket sömnig gammal intresseförening. Budkavlen gick, media tryckte på med allt de hade för att få loss motröstare, och allt var kört från början. Detsamma - fast i större skala - skulle hända vid ett övertagandeförsök riktat mot (m) eller ännu mer (s).

Nya partier har förvisso en vansinnig uppförsbacke, det är sant och omvittnat. Faktiskt går det mesta i det svenska valsystemet och partibildningssystemet ut på att sabba för nya partier. Omöjligheten med att få ut valsedlar över hela landet är bara ett av många exempel.

Men Internet är en game changer. Där ligger nya, välorganiserade, beslutsamma partiers chans.
Citera
2015-10-23, 23:39
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Efter ett få antal år i Sverige så anses i princip alla ha anknytning till Sverige så TUT gör ingen skillnad alls - det måste i så fall kopplas till att om man inte erhållit bostad och fast inkomst efter x antal år så skall man sändas tillbaks, utan förbehåll. Men detta kommer aldrig hända - så tandlöst förslag, som vanligt!
Citera
2015-10-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Att politikerna ber EU att få skicka en del flyktingar vidare minskar inte antalet som kommer hit.minte heller lär något annat EU-land vilja ta emot någon. (Det enda land som hittills tagit emot några av dem som ska fördelas är Sverige som tagit emot 19 eritreaner).

Lärare: svenskalärare råder det redan stor brist på och blir inte lätta att skaka fram. Hemspråkslärare: det har ju framkommit senaste veckorna att flera kommuner fått smäll på fingrarna när de tvingats köra hemspråksundervisning på distans (via internet) till lärare på annat håll i Sverige. De får helt enkelt inte tag på lärare lokalt. Känns väl inte så säkert att det problemet löses bara för att det kommer mer folk. Det finns trots allt rätt många hemspråk...

Ekot eller om det var P1 Morgon hade igår morse ett indignerat inslag om att Ragunda kommun, som har 5 422 invånare, inte på direkten hade ordnat hemspråksundervisning för en 16-årig flicka från Burma.

Jag vet inte exakt hur många språk som nu talas i Sverige. Jag gissar på minst 140.

Kan någon människa med förnuftet i behåll tycka att det är rimligt att kommuner, små som stora, ska förväntas att omedelbart ordna specialundervisning på 140 olika språk för alla inströmmande elever?

Jag ger snart upp. Idiotin är för stor. Avståndet till verkligheten 10 biljoner ljusår.

För övrigt anser jag att public service ska förstöras.
Citera
2015-10-24, 00:06
Medlem
1. Befolkningspåfyllnaden är enbart ett symtom som existerar för att vargen önskat det, Sverige blir billigare för varje dag som går och först när den politik som nu förs stagnerar och en återhämtning av ekonomin skulle kunna påbörjas kommer smällen för då blir är det köpläge för vargen. Då kan vi räkna med en något justerad ränta och det räntan utlöser denna gång blir nog historiskt kraftfull.

2. Stora skattekapital är i omsättning och det är ju riskkapitalbolagen såklart snabba att haka på så det kapital som nu omsätts försvinner till stor del ut ur moder Svea, om kommuner fått en sportslig chans (tid) till att kunna hantera situationen hade stora delar av kapitalet stannat i systemet och ånyo kunnat omsättas enligt samma princip som det i början byggdes av.

3. Vad som "tyvärr" kommer göra SD till "tidigt mogen snabbt rutten" är att de gjort sig själva till ett enfrågeparti, om de tagit den historiska chans de hade att profilera de "små" men för den enskilde väljaren viktiga frågorna (tex skäms jag som en hund över att, numer ALLA partier tycker det är okej att omvårdnaden av min mormor ska utföras av privata bolag med ett enda intresse och det sammanfaller inte med mitt eller min mormors) så hade de sluppit att som parti försvinna när migrationsfrågorna går samma väg och det sker när vargen bestämmer sig för det, då står SD kvar med tom blick och tomma fraser undrandes vad som hände.

4. Den här uppgörelsen är början på det startskott vargen hoppats skulle dröja men väntat på.
Senast redigerad av Manidatoz 2015-10-24 kl. 00:08.
Citera
2015-10-24, 00:06
Medlem
Cannabisministerns avatar
Även Gudmundson dömer ut FÖ.

Citat:
Regeringen har kommit överens med Alliansen om migrationspolitiken. En av de mest omstridda reformerna gäller tillfälliga uppehållstillstånd (TUT). Men de nya reglerna kommer att få liten betydelse, som överenskommelsen är utformad.

En av de faktorer som är tyngst vägande för en asylsökares val av destination, möjligheten att ta med sig familjen, stramas alltså inte åt.

Införandet av tidsbegränsade uppehållstillstånd betyder att Sverige närmar sig övriga EU-länder. Men även med tillfälliga uppehållstillstånd kommer Sverige alltså att ha Europas mest generösa regelverk. Därför kommer TUT inte att stoppa flyktingströmmen.

http://www.svd.se/darfor-kommer-tut-...per-gudmundson
Citera
2015-10-24, 00:15
Medlem
Hur länge ska Löfven tillåtas fortsätta göra typ ingenting mer än att prata strunt?
Det senaste jag läste var att han ska "samla nationen". Vad innebär det?
Han ska samla alla utom de mellan en och två miljoner som enligt opinionsinstituten sympatiserar med SD?
Och varför agerar inte Batra?
tom den regimtrogna pressen börjar protestera så smått.
Snart är det bara public stasi som försvar den oduglige.
Hjääälp världen! Swedska folket ropar på hjälp.
Citera
2015-10-24, 00:30
Medlem
MonaSvisas avatar
Jepp, det är en blocköverskridande uppvisning i inkompetens.

Syftet torde vara att mota Olle (SD) i grind men har som alltid misslyckats. Motparten försöker med precis allt...järnrör...börsen kraschar...staten kollapsar...Hitler är tillbaka...Nazi bla bla bla....just precis fes Mattias...Jimmie...Hultgren...Nyberg....

Hur man än vänder och vrider på alla uppgörelser så är det SD:s fel...

Citera
2015-10-24, 00:36
Medlem
Märklig överenskommelse när Löfven går ut till SVD och säger
Citat:
Stefan Löfven: "Alla förstår att åtgärderna inte räcker"

Men det här är ingenting du har talat om tidigare, att vi ska flytta ut människor från Sverige? Du har talat med Juncker och Tusk, men inte med svenskarna?

– När frågan har kommit till mig om huruvida omfördelning ska kunna ske också från Sverige, då har jag sagt att det ska inte uteslutas.

Det innebär ju en total kursomläggning mot vad ni har sagt tidigare – det här handlar om att försöka få ut folk ur Sverige.

Det är ju intressant att du formulerar dig så, för om det inte blir något EU-beslut om omfördelning från Sverige, då säger du: det här går inte längre. Det finns ett tak och en gräns?

– Precis, den här situationen håller inte.

http://www.svd.se/stefan-lofven-alla...risen-i-europa
Senast redigerad av HCandersen 2015-10-24 kl. 00:39.
Citera
2015-10-24, 00:38
Medlem
tcfmogs avatar
Vad hade Expressen velat se för åtgärder istället? Det säger de inget om. Ingen tror väl heller på allvar att detta löser flyktingkrisen men det är en i alla fall en början på något.
Senast redigerad av tcfmog 2015-10-24 kl. 00:47.
Citera
2015-10-24, 00:49
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCandersen
Märklig överenskommelse när Löfven går ut till SVD och säger
Jag tror att tiden tog slut helt enkelt. De kom inte längre och hade de hållt på för länge hade det sett dåligt ut, så de skrev ner allt de kunde komma överens om och kallade det en framgång.

Båda sidor verkar vara väldigt angelägna om att regeringen ska sitta kvar till varje pris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in