2015-10-24, 20:37
Bannlyst
Inte nog med det, hans nyskapade facebookkontos bild är ju en spitting image av Eric Harris frissa. Trenchcouat samma, men sedan kör han med hjälm och mask istället.

Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Jag såg någonstans att Anton hade varit inne på Youtube och kommenterat på musik klipp av bandet "KMFDM". För er som inte vet så är KMFDM ett band som skolmördarna i Columbine high dyrkade. Det jag vill komma till är att Anton antagligen hade Eric Harris(En av Columbine mördarna) som någon vrickad typ av förebild och dom har faktiskt väldigt mycket gemensamt. Det ser ut som att dom var fascinerade av samma saker så som våld, hat emot samhället, vapen och nazism. Jag ser i alla fall många likheter..

Anton är en copycat och en Eric Harris wannabe enligt mig.
Bandet KMFDM nedan om någon är intresserad.

https://www.youtube.com/watch?v=CbBi2Rc015w
Citera
2015-10-24, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nej, det står att personen skall stoppas, med dödligt våld om så krävs.
Huvudprincipen är fortfarande att ta GM levande.

Genom att skjuta en svärdsbeväpnad man i bröstet med hålammunition? Hur är det tänkt att fungera?
Citera
2015-10-24, 20:39
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Och om de sett "tecken" vad skulle de gjort?
Sökt professionell hjälp.
Då hade de i alla fall kunnat säga:
Vi gjorde vad vi kunde
Senast redigerad av DrLECTER 2015-10-24 kl. 20:41.
Citera
2015-10-24, 20:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hadde 2 bekanta i Trollhättan för många år sedan. Han hette T Lundin hon hette C Pettersson dom fick en son. Detta var i början på 90 talet så det var därför jag frågade

Jag håller på med delar till veteran bilar så jag ringde till en jag säljer delar till i Trollhättan & frågade lite men han visste inte säkert men berätta att om nu fadern nu är T Lundin skulle han blivit knivskuren i ryggen på statoil av ett invandrar gäng på 90 talet & sonen som han inte kommer ihåg namnet på skulle gjort en hämd först nu. Detta kan ju vara något helt annat men ni som kan forska i datans värld kan nog hitta mer exakta uppgifter.
Citera
2015-10-24, 20:41
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Genom att skjuta en svärdsbeväpnad man i bröstet med hålammunition? Hur är det tänkt att fungera?
Man måste kunna improvisera i sådana här situationer och i detta fallet oskadliggöra GM och om möjligt ta denna vid liv.
Citera
2015-10-24, 20:41
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ja,det blev nog en "grej" som växte i tankarna hos han,nått han inte kunde stoppa. Skolmassaker i usa och andra händelser påverkade och han försvann i nån slags psykos förmodligen.

Lätt att skylla på föräldrarna men nog tycker man att dom borde sett nått tecken. Kanske inte hade så bra kontakt(?)
Det är inte lätt med alla smådeppiga tystlåtna unga män som sitter dagarna i ända vid sin dator. Det flesta förblir deppiga, några tar livet av sig och en och annan dödar någon. Jag är säker på att Antons föräldrar känt en oro, men inte för att han skulle ta på sig sin långrock och dra till en skola för att mörda.

Knepigt det där med hur man hanterar en "hemmasittare" som Anton...
Citera
2015-10-24, 20:42
Medlem
2big4yous avatar
21-årige skolmördaren följer känt mönster

Ulf Åsgård:
Den 21-årige skolmördaren i Trollhättan följer ett känt mönster. Han är ensam, slår till plötsligt och utan att väcka misstankar. Svår eller omöjlig att avslöja i förväg.

Den beskrivningen ger Ulf Åsgård, psykiatriker och expert på gärningsmannaprofiler. Han följer händelseutvecklingen i Trollhättan och de allt fler detaljer som kommer fram.
– Många av de personer som genomför den här typen av aktioner – de flesta är ju framför allt kända från USA – är relativt lika.
– De har originella intressen, de är inte bråkiga utan tysta och försiktiga och radikaliseras på något sätt, säger Ulf Åsgård.
Det uppmärksammas ibland, ibland inte.
– De allra flesta kommer fram som en blixt från klar himmel för omgivningen.
– Föräldrar, lärare och andra kan tänka att den här gossen är lite speciell, men inte att han skulle gå och genomföra en massaker i en skola.
– Det steget är mycket långt, säger Ulf Åsgård.
.................................................. .................................
.................................................. .........................
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2874766-21-arige-skolmordaren-foljer-kant-monster
Citera
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är inte lätt med alla smådeppiga tystlåtna unga män som sitter dagarna i ända vid sin dator. Det flesta förblir deppiga, några tar livet av sig och en och annan dödar någon. Jag är säker på att Antons föräldrar känt en oro, men inte för att han skulle ta på sig sin långrock och dra till en skola för att mörda.

Knepigt det där med hur man hanterar en "hemmasittare" som Anton...
Enda sättet är dator spaning
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanElias
Inte nog med det, hans nyskapade facebookkontos bild är ju en spitting image av Eric Harris frissa. Trenchcouat samma, men sedan kör han med hjälm och mask istället.

Exakt. Ännu fler likheter som jag inte lade märke till innan du sa det, intressant! Dessutom så är KMFDM inget band man bara stöter på! Dom är ett såpass litet och okänt band så att man nästan måste läsa på om Columbine för att höra deras musik....Vilket Anton antagligen också gjorde. Det stärker min teori som jag skrev i tidigare inlägg...Copycat.
Citera
2015-10-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Nej precis tvärtom.
Den kulan som tog så Anton dog av.
Då hade man ju kunnat förhöra honom.
Förstår inte rikigt hur du menar. Varje avlossad pistolkula medför ju stora riksker i synnerhet när det finns en massa barn i närheten.

Det måste ha grämt polismannen som sköt den första kulan att denna kula lossades utan att gärningsmannen blev oskadliggjord.

I det trängda läget (en svärdbeväpnad man i full färd att döda barn) tror jag inte de har möjlighet att fundera över att gärningsmannen skall kunna förhöras efteråt.
Citera
2015-10-24, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Exakt. Ännu fler likheter som jag inte lade märke till innan du sa det, intressant! Dessutom så är KMFDM inget band man bara stöter på! Dom är ett såpass litet och okänt band så att man nästan måste läsa på om Columbine för att höra deras musik....Vilket Anton antagligen också gjorde. Det stärker min teori som jag skrev i tidigare inlägg...Copycat.
Fast han verkade ju gilla industriell musik rent allmänt.. Manson, Zombie, Rammstein, Lindemann... Jag hittade KMFDM via Rammstein för en herrans massa år sedan exempelvis... Fast vad vet jag, det kan mycket väl vara som du säger.
Citera
2015-10-24, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ligger någonting i det faktiskt. Han verkar ha legat ganska lågt med sina åsikter. Men hans Facebook såg ut att vara nyskapat. Möjligt att han hade ett tidigare konto, där han postade sina åsikter. Men han verkar inte ha varit den typiska rasisten. Jag gissar att han råkat ut för någon tidigare händelse med invandrare, kanske bara dagarna före. Som gjorde att han nu spårade ur rejält. Men det kan också vara som du säger, vilken småsak som helst kan ha triggat igång han.

Vissa uppgifter har talat om en människa som inte funnit sin identitet och därför pendlat mellan olika stilar genom åren.

Det är rätt normalt för en tonåring och även för unga vuxna.
Samtidigt har han beskrivits som något socialt avvikande, höll sig för sig själv osv. Men han har inte haft en historia av att vara våldsam. Säkerhetsventilerna kan ha varit icke fungerande.

Det finns rätt många sådana personer så det behöver absolut inte vara mer än en varningssignal.
Men något som bör uppmärksammas. Precis som de ungdomar att väljer att skada sig själva när de finner sig i en liknande situation.

Det är en speciell tid i livet och det kan betyda att man till slut tappar greppet och avviker på ett mer extremt sätt från vissa sociala normer. Tex att man helt enkelt inte går in i en skola och dödar oskyldiga människor. Människor som mår bra gör inte sånt. Dom har svårt för att bruka våld eller döda öht.

Det är inte omöjligt att GM lämnat dessa sociala "regler" sedan tidigare då det kan ha varit länge sedan han ens levde i ett fungerande socialt samspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in