2015-10-24, 20:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negroboll
Genom att skjuta en svärdsbeväpnad man i bröstet med hålammunition? Hur är det tänkt att fungera?

Deras första skott var riktat mot benen.
När det missade hade de inget annat val än att skjuta sk. "Verkanseld".
Nu vet jag inte om info har kommit ut om hur händelseförloppet såg ut vid själva konfrontationen med polisen, men jag kan tänka mig att gärningsmannen rörde sig mot poliserna iom att första skottet missade, vilket även det borde bidragit till varför man inte sköt en gång till mot benen utan mot kroppen (som är lättare att träffa vid rörliga mål).
Citera
2015-10-24, 20:56
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psicosis
Fast han verkade ju gilla industriell musik rent allmänt.. Manson, Zombie, Rammstein, Lindemann... Jag hittade KMFDM via Rammstein för en herrans massa år sedan exempelvis... Fast vad vet jag, det kan mycket väl vara som du säger.

Man kan såklart hitta KMFDM genom andra vägar, naturligtvis.

Jag vet att Harris diggade Rammstein och KMFDM, jag vill minnas att jag även såg att Anton hade Rammsteins logotyp på sin Facebook? Rätta mig om jag har fel.

Men att Harris lyssnade på Marilyn Manson stämmer inte. Det var en felaktig bild som amerikansk media målade upp efter dådet och Manson blev bespottad för de skolmorden.

Men jag känner mig väldigt säker på att Anton inspirerades av Eric Harris och att han fann KMFDM genom att läsa om Harris/Klebold fallet..
Citera
2015-10-24, 20:57
Medlem
Europes avatar
Citat:
Fast han verkade ju gilla industriell musik rent allmänt.. Manson, Zombie, Rammstein, Lindemann... Jag hittade KMFDM via Rammstein för en herrans massa år sedan exempelvis... Fast vad vet jag, det kan mycket väl vara som du säger.

Tja, det stämmer väl in på en del andra också, t.ex. på GM när det gäller den finska skolskjutningen i Jokela. Om man börjar leta likheter, så hade väl både Anton, Jokelaskytten, den finska skolskjutaren Matti Saari m.fl. väldigt liknande frisyrer. Det är väl t.o.m. en av de få likheterna de har med t.ex. Breivik.

Dock är det inte längre värst poppis att skylla på hårdrocken (eller hård industrimusik) som det var på 1980-talet, eller ens Friedrich Nietzsche (i de fall han har blivit citerad), som den absoluta orsaken till mord och massmord, samt även frisyrspåret lär knappast uppfattas som tilltalande av de flesta svenskar, så länge man nu inte börjar hävda att den är typisk för alla sverigedemokrater/"högerextrema". Nej, jag är rätt säker på att en stor grupp svenskar kommer fortsätta att ange SD som orsaken till alla liknande händelser, oavsett var de sker och kanske t.o.m. helt oavsett vem som utför dem. Den förklaringsmodellen verkar vara våldsamt populär nu.
Senast redigerad av Europe 2015-10-24 kl. 21:00.
Citera
2015-10-24, 21:00
Medlem
Bara jag som känner igen mig i GM? Alltså hans intressen och att han var ensamvarg, typ? Stör mig på att media alltid poängterar dessa saker, och på så vis stämplar oss som är likadana. Jag skulle aldrig någonsin kunna döda eller skada någon. Jag kan inte se mig själv göra en sån sak som ALP gjorde. Aldrig någonsin.
Citera
2015-10-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Sökt professionell hjälp.
Då hade de i alla fall kunnat säga:
Vi gjorde vad vi kunde

Dom kan mycket väl ha gjort allt dom kunde, jag skulle akta mig för att döma föräldrarna för hårt.

Anton var en individ, det går liksom inte att trolla med människors psyken och göra dom lyckliga genom magiskt damm eller trollspö.

Dessutom var GM vid tillfället 21 år och det hade varit närmast omöjligt att tvinga på honom vård.
Citera
2015-10-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Man kan såklart hitta KMFDM genom andra vägar, naturligtvis.

Jag vet att Harris diggade Rammstein och KMFDM, jag vill minnas att jag även såg att Anton hade Rammsteins logotyp på sin Facebook? Rätta mig om jag har fel.

Men att Harris lyssnade på Marilyn Manson stämmer inte. Det var en felaktig bild som amerikansk media målade upp efter dådet och Manson blev bespottad för de skolmorden.

Men jag känner mig väldigt säker på att Anton inspirerades av Eric Harris och att han fann KMFDM genom att läsa om Harris/Klebold fallet..
Du har rätt i att hans omslagsbild var en föreställande Rammsteins örn. Och jag vet att Harris inte gillade Manson, men APL gjorde det. Det var hans musikaliska preferenser jag syftade på . Men ja, kopplingarna till Harris är fullt begripliga, och möjliga. Det är väl inte första gången någon hittat "idoler" i de två.
Citera
2015-10-24, 21:06
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Du har rätt i att hans omslagsbild var en föreställande Rammsteins örn. Och jag vet att Harris inte gillade Manson, men APL gjorde det. Det var hans musikaliska preferenser jag syftade på . Men ja, kopplingarna till Harris är fullt begripliga, och möjliga. Det är väl inte första gången någon hittat "idoler" i de två.

Ja okey! Då talar vi samma språk

Men Manson är faktiskt väldigt ihopkopplad till Columbine dådet, så om nu Anton hade Harris som förebild så är det inte alls konstigt om Anton lyssnade på Manson.

Jag instämmer, Många skjutningar är nog väldigt inspirerade av de 2 herrarna. Kusligt.
Citera
2015-10-24, 21:08
Medlem
SergeantPreppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Ja och även darth vader varför skulle han annars ha sagt, "iam your father"

Om han verkligen sa det så undrar jag om han sa det med sån där flåsande respiratoraktig röst också.
Citera
2015-10-24, 21:08
Medlem
benjaminjuhlins avatar
I juni 2014 stoppades en skolskjutning av en kille med pepparspray. Händelsen fick ganska mycket uppmärksamhet på reddit. Möjligt att gm kände till detta och tog på sig en paintball-mask så att han inte skulle råka ut för samma sak. http://www.mediaite.com/online/how-a-good-guy-with-pepper-spray-stopped-a-bad-guy-with-a-gun/
Citera
2015-10-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykter2015
Bara jag som känner igen mig i GM? Alltså hans intressen och att han var ensamvarg, typ? Stör mig på att media alltid poängterar dessa saker, och på så vis stämplar oss som är likadana. Jag skulle aldrig någonsin kunna döda eller skada någon. Jag kan inte se mig själv göra en sån sak som ALP gjorde. Aldrig någonsin.
Nej, du är inte ensam. När en sån här sak inträffar söker man alltid ett "varför". När gärningsmannen själv inte kan tala för sig är det enkelt att söka svar hos andra, som egentligen inte har någon aning med största sannolikhet. Allt som av majoriteten betraktas som "avvikande" från det de klassar som normen blir en potentiell måltavla. Allt vad film, musik och spel heter är subjektivt. Om nu Antons hjärna inte var tiptop är det fullt möjligt att han relaterat till allt detta på ett helt annat sätt än vad du och jag gör. Det är så klart tråkigt att det alltid är saker som man själv också uppskattar utan att göra en annan människa illa ska behöva granskas med lupp och kritiseras, men sån är världen vi lever i tyvärr.
Citera
2015-10-24, 21:11
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergeantPrepper
Om han verkligen sa det så undrar jag om han sa det med sån där flåsande respiratoraktig röst också.

I Sveriges Radio några timmar efter händelsen pratade dom med en person som sa att när dörren till klassrummet öppnades pratade personen(GM) med en konstig röst,precis som han var påverkad av något", så det kan mycket väl stämma.
Citera
2015-10-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Ja okey! Då talar vi samma språk

Men Manson är faktiskt väldigt ihopkopplad till Columbine dådet, så om nu Anton hade Harris som förebild så är det inte alls konstigt om Anton lyssnade på Manson.

Jag instämmer, Många skjutningar är nog väldigt inspirerade av de 2 herrarna. Kusligt.
Kusligt var ordet. Och ändå sitter man här och kliar sig i huvudet och försöker förstå vad som kan föregå i hjärnan hos en människa som är kapabel att genomföra något sånt här... Länge leva den morbida nyfikenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in