2015-10-24, 20:32
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är lite konstigt att han inte postat en massa texter på nätet om han nu var en sådan hängiven rasist. Jag tror att han bara fick en knäpp, kanske efter ett bråk, och bestämde sig för att göra något "stort". Vi får kanske se om det varit bråk med mamma, Försäkringskassa eller Arbetsförmedlingen eller alla tre...

Ligger någonting i det faktiskt. Han verkar ha legat ganska lågt med sina åsikter. Men hans Facebook såg ut att vara nyskapat. Möjligt att han hade ett tidigare konto, där han postade sina åsikter. Men han verkar inte ha varit den typiska rasisten. Jag gissar att han råkat ut för någon tidigare händelse med invandrare, kanske bara dagarna före. Som gjorde att han nu spårade ur rejält. Men det kan också vara som du säger, vilken småsak som helst kan ha triggat igång han.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
men tror knappast att Anton skulle sagt något som vi skulle blivit smartare av..

Kanske inte den första dagen i häktet, men personlighetstyper som Anton brukar bli rätt frispråkiga med åren, särskilt den dag de inser att de faktiskt hade fel i sitt dåd. När det händer, så är de väldigt duktiga på att se in i sig själva och även prata om det.

Jag hyser inga som helst tvivel på att om Anton tagits levande, så hade vi bara efter ett par veckors tid fått mycket välskrivna förklaringar på vad och varför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastapopulos
Kredd till Antons rektor på gymansiet som beskriver honom som en "vanlig elev, artig, trevlig och väldigt duktig i sina yrkesämnen". Det hade nog varit enklare för henne att bara fördöma det han gjort, men hon väljer ändå att visa på att han faktiskt inte alltid var ett monster. Oavsett det oförlåtliga han gjorde, så fanns det en människa där.

Patetiskt med alla intervjuer där grannar och liknade, som uppenbarligen inte kände honom, har fått uttala sig om hur han var som person. Inte för att förtjänar att bli försvarad direkt, men jag tycker fortfarande det är fult gjort av både media och de som uttalar sig.
Kan bara hålla med, starkt av rektorn att hålla sig till den bild hon hade av Anton innan dådet. Hon avböjde även telefoninervju och tog frågorna per mail, antagligen för att gardera sig för ledande frågor och emotionella grepp. Synd att förundersökingsledare Th*rd H*raldsson har hintat så mycket om motiv hit och dit. I västerås gjorde man precis tvärt om efter IKEA-attacken. Då sade polisen i princip ingenting, istället valde man (tingsrätten?) att publicera delar av förundersökningsmaterialet.

Att vi sen sitter och låter spekulationerna dra iväg här på flashback är en helt annan sak...
Citera
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Polisen ska döda GM enl ny träning

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/ny-polistaktik-stoppade-mordaren
Ja fast inte på rak sak.
Målet är i grunden att om möjligt ta GM levande.
Det är inga vendettor utan det gäller som polis att hålla sig mycket kall.
De får också tunnelseende där dt hänt att poliser har skjutit poliser av misstag
Citera
2015-10-24, 20:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minesofterror
men tror knappast att Anton skulle sagt något som vi skulle blivit smartare av..
Nja... Det är nog faktiskt en hel del man skulle vilja få ut av ariern. Hans motiv? Eventuella kontakter på nätet o.s.v. Visserligen skulle det förhoppningsvis medfört ett livstidsstraff, men den kostnaden kan vi ta...

När saken lugnat ner sig måste debatten om polisen ammunition föras. Den är nog alltför dödlig...
Citera
2015-10-24, 20:33
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Kanske inte den första dagen i häktet, men personlighetstyper som Anton brukar bli rätt frispråkiga med åren, särskilt den dag de inser att de faktiskt hade fel i sitt dåd. När det händer, så är de väldigt duktiga på att se in i sig själva och även prata om det.

Jag hyser inga som helst tvivel på att om Anton tagits levande, så hade vi bara efter ett par veckors tid fått mycket välskrivna förklaringar på vad och varför.
Mycket troligt En av anledningarna är ju att: Här är jag Lyssna på mig
Citera
2015-10-24, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Det är lite konstigt att han inte postat en massa texter på nätet om han nu var en sådan hängiven rasist. Jag tror att han bara fick en knäpp, kanske efter ett bråk, och bestämde sig för att göra något "stort". Vi får kanske se om det varit bråk med mamma, Försäkringskassa eller Arbetsförmedlingen eller alla tre...

Ja,det blev nog en "grej" som växte i tankarna hos han,nått han inte kunde stoppa. Skolmassaker i usa och andra händelser påverkade och han försvann i nån slags psykos förmodligen.

Lätt att skylla på föräldrarna men nog tycker man att dom borde sett nått tecken. Kanske inte hade så bra kontakt(?)
Citera
2015-10-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Vilken ideologi?

Kanske Mattias Flink drevs av den Socialdemokratiska "ideologin"?
Såvitt jag förstått så drevs han av svartsjuka och fyllesjuka. Han var inte ute efter att döda moderater, folkpartister, nydemokrater. Jag har ingen aning om vad Flink drevs av ideologi. Dock är både han och Anton produkter av sitt land där de ej behövt kämpa för någonting utan allt har serverats för dem. Bortskämda som de är kan de ej ta någon besvikelse. Flink mister
sin flickvän och dödar sina arbetskamrater. Anton får ingen tjej och tror att det
beror på att det finns för många invandrare. Så han beger till en skola där han själv inte har gått. Han vill döda invandare som han inte känner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spolningen
Nej, det blir inget åtal. Förundersökningen kommer att läggas ner så fort det anses utrett, dvs när man konstaterat att inga andra är inblandade. Motiv spelar i det här fallet ingen roll.
Inga självmordsbrev eller övervakningsfilmer kommer att offentliggöras.
Tack för ditt svar! Trist och lite oroväckande att höra.

Vem vet då om media inte har hittat på det mesta gällande detta fall? Jag menar, IKEA-mördarens hatbrott fick inte mycket uppmärksamhet trots att han själv sade sig vilja mörda etniska svenskar, medan denna grabb inte överlevde men likväl "visste" media inom en halv dag att han minsann var naxzist, rasist, Sverigedemokrat och gud vet vad.
Senast redigerad av oddman84 2015-10-24 kl. 20:38.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashflash987
Polisen ska döda GM enl ny träning

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/ny-polistaktik-stoppade-mordaren

Nej, det står att personen skall stoppas, med dödligt våld om så krävs.
Huvudprincipen är fortfarande att ta GM levande.
Citera
2015-10-24, 20:36
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Ja,det blev nog en "grej" som växte i tankarna hos han,nått han inte kunde stoppa. Skolmassaker i usa och andra händelser påverkade och han försvann i nån slags psykos förmodligen.

Lätt att skylla på föräldrarna men nog tycker man att dom borde sett nått tecken. Kanske inte hade så bra kontakt(?)

Och om de sett "tecken" vad skulle de gjort?
Citera
2015-10-24, 20:36
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psicosis
Var det den här? https://www.youtube.com/watch?v=iFQ9-JEOQVo
Ja något åt det hållet men bandet hade ett namn också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto