2015-10-24, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
JA något hot måste han brukat mot dom för annars hade polisen inte kunnat skjuta honom.
Nej, polisen övertog förmodligen barnens nödvärnsrätt när de sköt honom. Helt korrekt agerande, men det måste ha grämt polismannen att första kulan inte träffade.
Citera
2015-10-24, 20:11
Medlem
Citat:
Musik kan skapa harmoni när livet är svårt - på olika sätt.
Likheten här är musiken mellan Breivik och Anton.
Den skapar harmoni och trygghet.
Anton lade ut denna musiken på sin Facebook sida kvällen innan han utförde dådet
Det var väl en Rob Zombie låt det handlade om? "Dragula" tror jag... Sitter och lyssnar på den i skrivandets stund. Om det finns någon sanning bakom din tes, vilket det kan göra så är det väldigt intressant hur olika hjärnor tolkar olika intryck så som musik t.e.x. Jag själv brukar lyssna på den låten när jag är på bra humör... Det finns enstaka passager som sticker ut, men just nu ser jag inte riktigt hur han associerade just den låten med vad som komma skulle...
Citera
2015-10-24, 20:11
Medlem
fishANDchipss avatar
Jag såg någonstans att Anton hade varit inne på Youtube och kommenterat på musik klipp av bandet "KMFDM". För er som inte vet så är KMFDM ett band som skolmördarna i Columbine high dyrkade. Det jag vill komma till är att Anton antagligen hade Eric Harris(En av Columbine mördarna) som någon vrickad typ av förebild och dom har faktiskt väldigt mycket gemensamt. Det ser ut som att dom var fascinerade av samma saker så som våld, hat emot samhället, vapen och nazism. Jag ser i alla fall många likheter..

Anton är en copycat och en Eric Harris wannabe enligt mig.
Bandet KMFDM nedan om någon är intresserad.

https://www.youtube.com/watch?v=CbBi2Rc015w
Citera
2015-10-24, 20:12
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Håller med! Det ska tydligen klankas ned på folk med AS i alla krimtrådar nuförtiden. Det finns ingenting som tyder på att GM hade AS eller någon annan diagnos. Om han hade det kommer utredningen visa det. Men SD-anhängarna vill ha honom till att vara komplett galen för att skylla på det istället för på deras ideologi.

Vilken ideologi?

Kanske Mattias Flink drevs av den Socialdemokratiska "ideologin"?
Citera
2015-10-24, 20:13
Medlem
Kredd till Antons rektor på gymansiet som beskriver honom som en "vanlig elev, artig, trevlig och väldigt duktig i sina yrkesämnen". Det hade nog varit enklare för henne att bara fördöma det han gjort, men hon väljer ändå att visa på att han faktiskt inte alltid var ett monster. Oavsett det oförlåtliga han gjorde, så fanns det en människa där.

Patetiskt med alla intervjuer där grannar och liknade, som uppenbarligen inte kände honom, har fått uttala sig om hur han var som person. Inte för att förtjänar att bli försvarad direkt, men jag tycker fortfarande det är fult gjort av både media och de som uttalar sig.
Citera
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Håller med! Det ska tydligen klankas ned på folk med AS i alla krimtrådar nuförtiden. Det finns ingenting som tyder på att GM hade AS eller någon annan diagnos. Om han hade det kommer utredningen visa det. Men SD-anhängarna vill ha honom till att vara komplett galen för att skylla på det istället för på deras ideologi.

Sd anhängarna undrar nog varför du och andra försöker utnyttja detta dåd till max.

Där ikea mördaren är ett offer och där dubbelmördar negern i ljungsbro som mördade ett 15 årigt barn och en kvinna bara är en stackars psyksjuk invandrare. Samma sak med negern som nyligen låste in sig med en släktings flicka i ett badrum och dödade henne. Araben som slog Inger så hårt att hon avled. Negern som våldtog och stenade Elin Kratz. Arabpojken som stenade 16 åriga flickan till döds för att hon kan ha varit gravid med hans barn är också en fis i rymden för er. Lägg där til alla flickor som kastats från balkongen. Varför inte Lisa också som sexmördades och hängdes av en invandrare? Det betyder inget för er eftersom ni inte kan plocka några politiska poäng åt er agenda. Ni gör exakt det som ni anklagar det så kallade sd folket.

Vad är det anton har gjort som är så mycket värre? Kanske alla dessa mord och våldtäkter som erat samhälle skapat är anledningen. Om stadsministrarna reinfeldt och löfven ansett att alla liv är lika mycket värda så hade stämningen i samhället kunnat vara betydligt bättre.
Senast redigerad av Eroticon6 2015-10-24 kl. 20:20.
Citera
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:

Alltså, jag har själv aspergers, och vad jag läst och hört om GM så känner jag igen mig mycket i det. Tror ingen menar att aspergers fick honom att begå mord men troligen så har han haft svårt med det sociala i hela sitt liv, kanske inte känt gemenskap med någon annan människa. Sen har det väl bara gått längre och djupare. Aspergers i sig är inte en mördardiagnos men hade den här killen inte haft så svårt att skaffa vänner/känna gemenskap så skulle det kanske inte gå såhär långt.
Citera
2015-10-24, 20:17
Medlem
Citat:
När det gäller att vara komplett galen så har jag rätt. Det hade nämligen märkts under brottet och det hade synts i hans brev om han var komplett galen och inte visste vad han gjorde. Hans psykiska status kan därmed inte bortförklara den ideologi som drev honom.

Komplett galen? Vad betyder det? Låter som om du pratar om saker du inte riktigt förstår.
Det finns en anledning till varför de psykologer som arbetar med att göra de stora psykologiska undersökningar faktiskt gör det. Dom kan det.

Det finns såklart även planerande människor som kan uppträda relativt normalt under brottet och ändå dömas till rättspsyk. vård.

Man behöver inte springa omkring och kuckla iklädd kycklingdräkt och lagt ägg på ett avskedsbrev.

Den ena nyckeln till att med säkerhet fastställa GM´s tillstånd under brottet för att avgöra hans tillstånd och eventuell påföljd är ju att tala med honom. Det går tyvärr inte.
Citera
2015-10-24, 20:17
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Nej, polisen övertog förmodligen barnens nödvärnsrätt när de sköt honom. Helt korrekt agerande, men det måste ha grämt polismannen att första kulan inte träffade.
Nej precis tvärtom.
Den kulan som tog så Anton dog av.
Då hade man ju kunnat förhöra honom.
Citera
2015-10-24, 20:19
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Vilken ideologi?

Kanske Mattias Flink drevs av den Socialdemokratiska "ideologin"?
Mattias Flink gick in i sin roll som militär.
Innan han greps hade han tagit sig upp på någon stång.
Detta för att få lättare överblick över "slagfältet"
Citera
2015-10-24, 20:20
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Vänta så ska jag se. Det var en tysk hårdrocksgrupp som han digga.
Jag åtekommer
Nej tyärr hittar jag inte namnet men det är kanske någon här i tråden som vet
Citera
2015-10-24, 20:20
Medlem
Citat:
Nej precis tvärtom.
Den kulan som tog så Anton dog av.
Då hade man ju kunnat förhöra honom.

Man vet ju ändå vad som hände, nu sparar man massor med rättegångskostnader och fängelse

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/ny-polistaktik-stoppade-mordaren

Ny taktik
Senast redigerad av flashflash987 2015-10-24 kl. 20:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in