2020-01-28, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av branting
I ovan länkade till AB-artikel skriver Guillou:

Guillou medger följaktligen att han skatteplanerar. Det tycker Guillou är rätt – för alla andra gör det. Att betala skatt såsom vår demokratiskt valda röda regering anvisar är en plåga för Guillou. Han "satsar på sig själv", för att tala med 1980-talets SAF, egenmäktigt bestämmande vilken godtycklig summa skatt han vill betala.

* Det är skrattretande att läsa hur han jämställer sig med en av världens mest ölskade barnboksförfattare; Astrid Lindgren.

* Ditt andra citat är rörande, liksom hans privata inköp av en sommarfastighet läggs på bolaget. Talar han om det för eventuella gäster att "Det här kalaset bjuder firman ( = skattebetalarna) på, så låt er väl smaka.

""Jag kommer nästa år att sänka min skatt med ett par miljoner för att täcka alla kostnader för revisorsfirma och skattejurister jag nu har framför mig.""

Är han dum på riktigt?? Skatteverket utreder hans privata ekonomi och upptaxerar honom för fastighetsförmånen, som han aktiebolag förser honom med. Hans privata kostnader för revisor och skattejurister är inte avdragsgilla i hans aktiebolag!! Ingår verkligen "täckande av Jan Guillous samtliga privata levnadsomkostnader" i aktiebolagets syfte?
Citera
2020-01-28, 19:45
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Är han dum på riktigt?? Skatteverket utreder hans privata ekonomi och upptaxerar honom för fastighetsförmånen, som han aktiebolag förser honom med. Hans privata kostnader för revisor och skattejurister är inte avdragsgilla i hans aktiebolag!! Ingår verkligen "täckande av Jan Guillous samtliga privata levnadsomkostnader" i aktiebolagets syfte?
Om du läser artikeln borde du förstå vad han menar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-de-vet-om-det
Citera
2020-01-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om du läser artikeln borde du förstå vad han menar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-de-vet-om-det

Jag tycker du bör sätta dig in i JG:s bolags verksamheter:

Piratförlaget AB i Stockholm har "Bokutgivning" (precis som Ann-Marie Skarps bolag)
*Litterärt och konstnärligt skapande

Piratförlaget Holding AB i Stockholm har "Konsultverksamhet avseende företags org."
* Stödtjänster till artistisk verksamhet

medan det här mest aktuella bolaget "Achilleus Art o Media Aktiebolag" har

Verksamhetens syfte:

"Bolaget skall bedriva teater-, film- och bokförlagsverksamhet, litterära produktioner och översättningar, journalistik samt äga och förvalta lös och fast egendom såsom konst och värdepappers- förvaltning och därmed förenlig verksamhet."

Inte en stavelse om att hålla bolagsägaren (och frun) med en trevlig och bekväm sommarstuga i Roslagen. Med psykosocialt våld kanske vi kan pressa in stugan i förvaltning av fast egendom.

https://www.allabolag.se/5562167964/bokslut
Citera
2020-01-29, 17:17
Medlem
psaks avatar
Just nu är han med i Göteborg filmfestivals lilla förfilm (inför varje visning) där han erbjuder sig att ligga på en scen med skallen under Anna Odells fot, som ett konstverk i förnedring (taget från hennes nya män-i-gynekologstolsfilm antar jag?)
Citera
2020-01-29, 17:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag tycker du bör sätta dig in i JG:s bolags verksamheter:

Piratförlaget AB i Stockholm har "Bokutgivning" (precis som Ann-Marie Skarps bolag)
*Litterärt och konstnärligt skapande

Piratförlaget Holding AB i Stockholm har "Konsultverksamhet avseende företags org."
* Stödtjänster till artistisk verksamhet

medan det här mest aktuella bolaget "Achilleus Art o Media Aktiebolag" har

Verksamhetens syfte:

"Bolaget skall bedriva teater-, film- och bokförlagsverksamhet, litterära produktioner och översättningar, journalistik samt äga och förvalta lös och fast egendom såsom konst och värdepappers- förvaltning och därmed förenlig verksamhet."

Inte en stavelse om att hålla bolagsägaren (och frun) med en trevlig och bekväm sommarstuga i Roslagen. Med psykosocialt våld kanske vi kan pressa in stugan i förvaltning av fast egendom.

https://www.allabolag.se/5562167964/bokslut
Alltså, jag tror inte att Guillou får rätt när han överklagar Skatteverkets beslut. Men det Guillou menar är att han betalar väldigt mycket i skatt, mer än han lagligen behöver betala då han inte utnyttjar kryphål som att driva sitt författarskap i bolagsform medger. Det han menar med att sänka sin skatt med flera miljoner för att täcka kostnader för detta är att han kommer att bokföra mer kreativt och utnyttja alla avdrag som de flesta andra gör. Guillou har en förmåga att vara lite stor i orden ibland. Skatteverket kan ju heller inte ta hänsyn till Guillous argument att de inte borde upptaxera honom med motiveringen att han ändå betalar mycket skatt.
Citera
2020-01-29, 22:14
Medlem
Citat:
Alltså, jag tror inte att Guillou får rätt när han överklagar Skatteverkets beslut. Men det Guillou menar är att han betalar väldigt mycket i skatt, mer än han lagligen behöver betala då han inte utnyttjar kryphål som att driva sitt författarskap i bolagsform medger. Det han menar med att sänka sin skatt med flera miljoner för att täcka kostnader för detta är att han kommer att bokföra mer kreativt och utnyttja alla avdrag som de flesta andra gör. Guillou har en förmåga att vara lite stor i orden ibland. Skatteverket kan ju heller inte ta hänsyn till Guillous argument att de inte borde upptaxera honom med motiveringen att han ändå betalar mycket skatt.

Hela hans författarskap drivs i bolagsform!!

Achilleus Art och Media Aktiebolag registrerades 1982. "Bolaget skall bedriva teater-, film- och bokförlagsverksamhet, litterära produktioner ....".

Jag har inte följt JG:s bolagsengagemang och blir bara lite nyfiken på när det här bolaget flyttade till Östhammar. Firman har klarat sig bra länge utan vinterbonad sommarstuga med avskild skrivlya som används januari-juni. Står stugan oanvänd juli-december och skrivarlyan helt igenbommad då?

Jag är fullt införstådd med vad "kreativ bokföring" innebär. Det gör Skatteverkets revisorer och jurister också. Skatteverket och Förvaltningsrätten kommer självklart inte att godkänna avdrag i firman för privat anlitade skattejurister och revisionskostnader! Han måste väl som alla andra förstå skillnaden mellan sin privata deklaration och sitt bolags (sina bolags) redovisning och deklaration. "Kreativ bokföring" är en omskrivning i ekonomiska kretsar för bokföringsfiffel och motivet är vanligen att undvika skatt.

Jag kan inte bedöma om JG betalat mer skatt än han är tvungen till, men om han gjort det så tror jag inte det beror på någon slags altruistisk hållning. Han har säkert genom åren som framgångsrik författare utnyttjat de möjligheter som finns i lagstiftningen för att hålla sina inbetalningar på rätt nivå. Men jag kan bedöma att det är sällsynt korkat att köpa en hel sommarstugan till firman i ett fashionabelt bostadsområde och så inhysa sig själv där i en egen "hörna" som arbetsrum. Det blir inte lätt att övertyga juristerna och nämndemännen i Förvaltningsrätten om den saken. De får nämligen sitta kvar på sina kontor och skriva tills ärendena är färdigskrivna. Samt drömma om att skattebetalarna vill hålla dem med sommarstuga i idyllisk omgivning.

JG borde börja inse att bäst före datum är passerat för att slå näven i bordet och dunka folk i skallen med överord. De unga skattejuristerna är välutbildade och på hugget samt har goda handledare. Journalister kan han säkert fortfarande skrämma, men inte juristerna.
Citera
2020-01-30, 05:06
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Jag är fullt införstådd med vad "kreativ bokföring" innebär. Det gör Skatteverkets revisorer och jurister också. Skatteverket och Förvaltningsrätten kommer självklart inte att godkänna avdrag i firman för privat anlitade skattejurister och revisionskostnader! Han måste väl som alla andra förstå skillnaden mellan sin privata deklaration och sitt bolags (sina bolags) redovisning och deklaration. "Kreativ bokföring" är en omskrivning i ekonomiska kretsar för bokföringsfiffel och motivet är vanligen att undvika skatt.
Jag försöker förklara för dig att Guillou inte kommer att försöka dra av kostnader för privata jurister och revisionskostnader. Det är inte det han menar. Kan du inte bara försöka läsa artikeln och ta in vad som står? Guillou menar att om nu Skatteverket ska ge sig på honom för något som i hans tycke är en skitgrej så kommer han att utnyttja alla avdragsmöjligheter han kan för att minska sin skatt, något han inte gjort tidigare, för att kompensera för den skattesmäll som kan tänkas bli för privat nyttjande av ett vinterbonat fritidshus.
Citera
2020-01-30, 08:29
Medlem
Citat:
Jag försöker förklara för dig att Guillou inte kommer att försöka dra av kostnader för privata jurister och revisionskostnader. Det är inte det han menar. Kan du inte bara försöka läsa artikeln och ta in vad som står? Guillou menar att om nu Skatteverket ska ge sig på honom för något som i hans tycke är en skitgrej så kommer han att utnyttja alla avdragsmöjligheter han kan för att minska sin skatt, något han inte gjort tidigare, för att kompensera för den skattesmäll som kan tänkas bli för privat nyttjande av ett vinterbonat fritidshus.

Du behöver inte försöka förklara mer, för jag har förstått vad Guillou hotar med när han skriver som han gör. Han har säkert genom åren köpt tjänster för att ordna med både sin privata deklaration och de företag han har att deklarera för. Han är författare och skribent i all sköns andra ämnen än just ekonomi och skattelagstiftning. Med dels en egen privat deklaration och tre aktiebolag att sköta så tar jag för givet att han redan låter en revisor sköta allt från bokföring till årsredovisning och just deklaration. Sen många år. Tror du verkligen på att han inte tidigare har utnyttjat alla avdragsmöjligheter??

Tror du att han med egna skattade medel själv har betalat datorer, internet och hyror för förlagskostnader som hans fru inte tar på sig i sin förlagsverksamhet? Vem betalar bilen och flyget och tåget och täcker resekostnaderna för källforskning.

Varför i hela friden försöka ge sig in på den här konstruktionen där ett av hans aktiebolag sätts in som lagfaren ägare till det vinterbonade fritidshuset i Roslagen, eller om han själv med frun är lagfarna ägare som bara hyr ut den där "skrivarlyan" = arbetsrummet till aktiebolaget (jan-juni) med ett yrkat avdrag, som du kallar "skitbelopp", för sina privata fritidsutgifter för att täcka kostnaderna för huset.

Alla människor försöker så klart sänka sin skatt. Utom Mona Sahlin kanske som tycker det är häftigt att betala skatt. Alla känner till genom informationsmaterial från SV och allmänna media vilka avdragsmöjligheter som finns. Många anlitar deklarationshjälp för att försäkra sig om att allt ska bli rätt, men ibland blir det fel ändå. Härom året fick jag helt plötsligt besked om att SV hade gått igenom bl.a. min deklaration för den hörde till en kategori som möjligen var feltaxerad. Och det var den. Jag fick ett par veckor senare återbetalt flera tusen kronor plus ränta efter Skatteverkets egen rättelse.

Nu kallas det "skattesmäll" för att det är en utgift herr Jan Oskar Sverre Lucien H. Guillou inte hade planerat för. Troligen har Skatteverket tidigare år släppt igenom en hel del avdrag för honom, men här är måttet mer än rågat av oförskämt avdragsförsök. Och bemöta det med klander mot Skatteverket i den världspress Aftonbladet är i landet!! Hota och domdera i AB är få andra medborgare förunnat.

Läs på i den länkade ovan artikeln till bolagets (bolagens) nyckeltalssammanställning så kan du följa utvecklingen. Och tänk noga igenom vilket behov fastigheten i Östhammar (Roslagen) täcker för det ålderspensionerade paret Gulliou-Skarp respektive för författaren Guillou själv och för aktiebolaget.

Det finns en lång rad domar med väl utvecklad praxis på området "arbetsrum" så Guillou har att läsa på och lära av. Jag fattar inte att han har gett sig på detta flagranta försök att få "någon annan" att täcka hans boende i Roslagen. Jag förstår inte heller att Aftonbladet släpper in sådana texter som JGs hot om att minsann tänker betala ännu mindre i skatt efter att först ha krossat Skatteverket i den rättsliga överinstansen. Lite sent kanske, att vid 76 års ålder inse att det inte är en allmän rättighet att få firman = skattebetalarna att betala.
Citera
2020-01-30, 20:26
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Du behöver inte försöka förklara mer, för jag har förstått vad Guillou hotar med när han skriver som han gör. Han har säkert genom åren köpt tjänster för att ordna med både sin privata deklaration och de företag han har att deklarera för. Han är författare och skribent i all sköns andra ämnen än just ekonomi och skattelagstiftning. Med dels en egen privat deklaration och tre aktiebolag att sköta så tar jag för givet att han redan låter en revisor sköta allt från bokföring till årsredovisning och just deklaration. Sen många år. Tror du verkligen på att han inte tidigare har utnyttjat alla avdragsmöjligheter??

Tror du att han med egna skattade medel själv har betalat datorer, internet och hyror för förlagskostnader som hans fru inte tar på sig i sin förlagsverksamhet? Vem betalar bilen och flyget och tåget och täcker resekostnaderna för källforskning.

Varför i hela friden försöka ge sig in på den här konstruktionen där ett av hans aktiebolag sätts in som lagfaren ägare till det vinterbonade fritidshuset i Roslagen, eller om han själv med frun är lagfarna ägare som bara hyr ut den där "skrivarlyan" = arbetsrummet till aktiebolaget (jan-juni) med ett yrkat avdrag, som du kallar "skitbelopp", för sina privata fritidsutgifter för att täcka kostnaderna för huset.

Alla människor försöker så klart sänka sin skatt. Utom Mona Sahlin kanske som tycker det är häftigt att betala skatt. Alla känner till genom informationsmaterial från SV och allmänna media vilka avdragsmöjligheter som finns. Många anlitar deklarationshjälp för att försäkra sig om att allt ska bli rätt, men ibland blir det fel ändå. Härom året fick jag helt plötsligt besked om att SV hade gått igenom bl.a. min deklaration för den hörde till en kategori som möjligen var feltaxerad. Och det var den. Jag fick ett par veckor senare återbetalt flera tusen kronor plus ränta efter Skatteverkets egen rättelse.

Nu kallas det "skattesmäll" för att det är en utgift herr Jan Oskar Sverre Lucien H. Guillou inte hade planerat för. Troligen har Skatteverket tidigare år släppt igenom en hel del avdrag för honom, men här är måttet mer än rågat av oförskämt avdragsförsök. Och bemöta det med klander mot Skatteverket i den världspress Aftonbladet är i landet!! Hota och domdera i AB är få andra medborgare förunnat.

Läs på i den länkade ovan artikeln till bolagets (bolagens) nyckeltalssammanställning så kan du följa utvecklingen. Och tänk noga igenom vilket behov fastigheten i Östhammar (Roslagen) täcker för det ålderspensionerade paret Gulliou-Skarp respektive för författaren Guillou själv och för aktiebolaget.

Det finns en lång rad domar med väl utvecklad praxis på området "arbetsrum" så Guillou har att läsa på och lära av. Jag fattar inte att han har gett sig på detta flagranta försök att få "någon annan" att täcka hans boende i Roslagen. Jag förstår inte heller att Aftonbladet släpper in sådana texter som JGs hot om att minsann tänker betala ännu mindre i skatt efter att först ha krossat Skatteverket i den rättsliga överinstansen. Lite sent kanske, att vid 76 års ålder inse att det inte är en allmän rättighet att få firman = skattebetalarna att betala.

Du har uppenbarligen inte läst ett enda ord personen ifråga skrivit. Men du har läst en rubrik och sen drar du slutsatser därifrån.

Det går absolut att argumentera mot JG i detta skatteärende, jag ser det inte som lika självklart som han försöker få det att verka.

Men du argumenterar ifrån en rubrik du läst och vaga personliga erfarenheter med skatteverket. Ingen har något som helst intresse av att diskutera med dig med sådana vaga ståndpunkter.
Citera
2020-01-30, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Du har uppenbarligen inte läst ett enda ord personen ifråga skrivit. Men du har läst en rubrik och sen drar du slutsatser därifrån.

Det går absolut att argumentera mot JG i detta skatteärende, jag ser det inte som lika självklart som han försöker få det att verka.

Men du argumenterar ifrån en rubrik du läst och vaga personliga erfarenheter med skatteverket. Ingen har något som helst intresse av att diskutera med dig med sådana vaga ståndpunkter.

Varför svarar du då alls om "Ingen har något som helst intresse av att diskutera med dig med sådana vaga ståndpunkter." ?

Jag har för en gångs skull besvärat mig med att läsa vad "personen ifråga skrivit" i sina krönikor i det här skatteärendet. Om du med "personen ifråga" avser Jan Guillou gissar jag att du menar.

Han har nu frångått det förvånande att jänföra sig med författaren Astrid Lindgren. Idag menar han att han är en stackars företagare som drabbats av företagarbekymmer. Och det kommentarer jag läser av andra företagare (jag är själv företagare) så skrattar folk gott åt honom och hans försök att liera sig med folk som han alltid har motarbetat.

Han äger ensam tre aktiebolag, som ett litet kongromelat. Eller som man kallar det för "spagetti"-företagande. Han är, som sagt, ensam ägare även om frun är med i styrelsen som suppleant. Några företagarbekymmer som generationsskifte föreligger knappast. Han skriver och ger ut böcker eller får krönikor publicerade. Hans försök att få sitt och fruns sommarboende finansierat genom att förlägga privata levnadsomkostnader till företagets kostnader för den litterära produktionen är mer än "kreativ bokföring". Det är skatteplanering i lägre skolan.

Han klarar sig inom journalistiken genom ett bombastiskt uttryckssätt, men hans uppdragsgivare är faktiskt fälld av PO och PON för hans uttryck och angrepp på oskyldiga människor. Men som ensamföretagare med plikt att sköta de tre aktiebolag han driver sen många år, så har han extremt lite gemensamt med seriösa företagare.

Om jag ska vara lite snäll så kan jag ge honom rådet att jämföra med personer som har "arbetsrum" i hemmet och vill göra avdrag för det. Gratis! Så behöver han inte anlita revisorer och skattejurister för det.
Citera
2020-01-31, 03:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Tror du att han med egna skattade medel själv har betalat datorer, internet och hyror för förlagskostnader som hans fru inte tar på sig i sin förlagsverksamhet?
Jag har aldrig påstått det.
Citera
2020-01-31, 12:37
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått det.

Nej, det säger jag inte. Det var en retorisk fråga. Självklart har Jag Guillou dragit av för alla tänkbara utlägg i företaget som han registrerade för sin litterära produktion 1982.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in