Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jag försöker förklara för dig att Guillou inte kommer att försöka dra av kostnader för privata jurister och revisionskostnader. Det är inte det han menar. Kan du inte bara försöka läsa artikeln och ta in vad som står? Guillou menar att om nu Skatteverket ska ge sig på honom för något som i hans tycke är en skitgrej så kommer han att utnyttja alla avdragsmöjligheter han kan för att minska sin skatt, något han inte gjort tidigare, för att kompensera för den skattesmäll som kan tänkas bli för privat nyttjande av ett vinterbonat fritidshus.
Du behöver inte försöka förklara mer, för jag har förstått vad Guillou
hotar med när han skriver som han gör. Han har säkert genom åren köpt tjänster för att ordna med både sin privata deklaration och de företag han har att deklarera för. Han är författare och skribent i all sköns andra ämnen än just ekonomi och skattelagstiftning. Med dels en egen privat deklaration och tre aktiebolag att sköta så tar jag för givet att han redan låter en revisor sköta allt från bokföring till årsredovisning och just deklaration. Sen många år. Tror du verkligen på att han inte tidigare har utnyttjat alla avdragsmöjligheter??
Tror du att han med egna skattade medel själv har betalat datorer, internet och hyror för förlagskostnader som hans fru inte tar på sig i sin förlagsverksamhet? Vem betalar bilen och flyget och tåget och täcker resekostnaderna för källforskning.
Varför i hela friden försöka ge sig in på den här konstruktionen där ett av hans aktiebolag sätts in som lagfaren ägare till det vinterbonade fritidshuset i Roslagen, eller om han själv med frun är lagfarna ägare som bara hyr ut den där "skrivarlyan" = arbetsrummet till aktiebolaget (jan-juni) med ett yrkat avdrag, som du kallar "skitbelopp", för sina privata fritidsutgifter för att täcka kostnaderna för huset.
Alla människor försöker så klart sänka sin skatt. Utom Mona Sahlin kanske som tycker det är häftigt att betala skatt. Alla känner till genom informationsmaterial från SV och allmänna media vilka avdragsmöjligheter som finns. Många anlitar deklarationshjälp för att försäkra sig om att allt ska bli rätt, men ibland blir det fel ändå. Härom året fick jag helt plötsligt besked om att SV hade gått igenom bl.a. min deklaration för den hörde till en kategori som möjligen var feltaxerad. Och det var den. Jag fick ett par veckor senare återbetalt flera tusen kronor plus ränta efter Skatteverkets egen rättelse.
Nu kallas det "skattesmäll" för att det är en utgift herr Jan Oskar Sverre Lucien H. Guillou inte hade planerat för. Troligen har Skatteverket tidigare år släppt igenom en hel del avdrag för honom, men här är måttet mer än rågat av oförskämt avdragsförsök. Och bemöta det med klander mot Skatteverket i den världspress Aftonbladet är i landet!! Hota och domdera i AB är få andra medborgare förunnat.
Läs på i den länkade ovan artikeln till bolagets (bolagens) nyckeltalssammanställning så kan du följa utvecklingen. Och tänk noga igenom vilket behov fastigheten i Östhammar (Roslagen) täcker för det ålderspensionerade paret Gulliou-Skarp respektive för författaren Guillou själv och för aktiebolaget.
Det finns en lång rad domar med väl utvecklad praxis på området "arbetsrum" så Guillou har att läsa på och lära av. Jag fattar inte att han har gett sig på detta flagranta försök att få "någon annan" att täcka hans boende i Roslagen. Jag förstår inte heller att Aftonbladet släpper in sådana texter som JGs hot om att minsann tänker betala ännu mindre i skatt efter att först ha krossat Skatteverket i den rättsliga överinstansen. Lite sent kanske, att vid 76 års ålder inse att det inte är en allmän rättighet att få firman = skattebetalarna att betala.