2018-02-23, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är det inte därför vi har lagar och domstolar som skall göra alla jämnbördiga.

Kilafors verkar nog vara en riktig psykopat, han använder barnen som ursäkt för hans agerande.

Som när verandan skulle inglasas, barnens lekrum.

Ja, och det är just därför de inte ska bråka med Kilefors.

Rättvisa må vara syftet med rättssystemet och fungerar hyffsat i praktiken vad gäller brottsmål. Beträffande tvistemål är det annorlunda, varför också normala människor drar sig väldigt långt för att blanda in rättsväsendet. De förstår att det i regel kostar mer än det smakar.
Senast redigerad av avec 2018-02-23 kl. 07:55.
Citera
2018-02-23, 07:55
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, och det är just därför de inte ska bråka med Kilefors.

Rättvisa må vara syftet med rättssystemet och fungerar hyffsat i praktiken vad gäller brottsmål. Beträffande tvistemål är det annorlunda, varför också normala människor drar sig väldigt långt för att blanda in rättsväsendet. De förstår att det kostar i regel kostar mer än det smakar.

Så den med mest pengar ska vinna är din slutsats?
Citera
2018-02-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Så den med mest pengar ska vinna är din slutsats?

Vadå ska vinna? Jag bara konstaterar att det är en myt att alla är lika inför lagen. Det är inte önskvärt men en naturlig konsekvens av att staten inte kan lägga hur stora resurser som helst på rättssystemet.
Citera
2018-02-23, 10:23
Avstängd
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Vadå ska vinna? Jag bara konstaterar att det är en myt att alla är lika inför lagen. Det är inte önskvärt men en naturlig konsekvens av att staten inte kan lägga hur stora resurser som helst på rättssystemet.

Pengar finns det gott om inom domstolsväsendet, bara att det prioriteras inte för skattebetalarna.

Du påstod att de inte skulle gett sig på kilafors killen då det ej har ekonomi för det.

Men om man anser att något är fel vad gör man då, enligt dig, kollar taxeringskalendern o lägger sen ner.
Citera
2018-02-23, 10:34
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag såg det där programmet på SVT igår om den här konflikten. Jag skulle vilja hävda att varenda en av dem som är inblandad i den här konflikten är fullblodspsykopater. Bara själva faktum att deras sammanlagda advokatkostnader uppgick till minst 8,5 miljoner kronor (och det var typ inte i slutet av målet) är ju en ganska klar fingervisning av att precis alla är kokta i huvudet. Snacka om vilka jävla människor det finns i samhället.
Citera
2018-02-23, 11:31
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag såg det där programmet på SVT igår om den här konflikten. Jag skulle vilja hävda att varenda en av dem som är inblandad i den här konflikten är fullblodspsykopater. Bara själva faktum att deras sammanlagda advokatkostnader uppgick till minst 8,5 miljoner kronor (och det var typ inte i slutet av målet) är ju en ganska klar fingervisning av att precis alla är kokta i huvudet. Snacka om vilka jävla människor det finns i samhället.

Det som skiljer parterna åt är att Petter använder sina barn som argument minst 3 ggr, för att vinna sympati och få det att låta som att han är helt oskyldig i denna konflikt.
Offerkoftan åker hela tiden på, i varje inslag där han får prata.
Har man rent mjöl i påsen, och är rädd om sin familjs välbefinnande tar man aldrig in barnen i en konflikt som slagträ.
I mina ögon har han många drag för att passa in som psykopat/antisocialt beteende.

De andra jobbar för föreningens bästa, och har tydligen fungerat bra innan han flyttade dit.
Citera
2018-02-23, 12:06
Medlem
Anser att både Petter Kilefors och Bengt Uggla med anhang beter sig underligt. Vi har nog inte hela bilden.

Att Kilefors lägenhet visade sig ha allvarliga brister var föreningen helt med på och att det måste åtgärdas. Att kostnaderna drog iväg är väl knappast Kilefors ansvar.

Ingen har väl påstått (mig veterligen) att Kilefors egna renovering bekostats av föreningen. Problemet verkar vara att Kilefors medvetet eller omedvetet ”lade sig till med ytor” som eventuellt tillhörde föreningen.

”Normala människor” hade då i all vänskaplighet försökt att reda ut vilka ytor som enligt bostadsföreningens stadgar är gemensamma. Om de tillhörde föreningen borde väl saken kunna lösts med att Kilefors erbjudits köpa de extra kvm. Om föreningen plötsligt insåg att de hade stort behov av de kvm tycker jag mig ana ren illvillighet från deras sida.

Uggla har blivit en rättshaverist och det visar han tydligt (trots att det fanns ett godkännande från föreningen tidigare) när han kallar på Polis när Kilefors påbörjar en inglasning av sin balkong.
Eftersom han tydligen inte har ”något annat liv” blir han alldeles till sig när han lyckas ställa till något.

Eftersom Uggla verkar vara så angelägen av att sabotera allt Kilefors företar sig, kunde han väl ha väntat med polisutryckningen till inglasningen var klar… Om Uggla då skulle fått rätt hade det blivit dyrare och besvärligare för Kilefors och det är väl det Uggla är ute efter!

Vem filmade ”överfallet” av Uggla? Alldeles för arrangerat för att vara trovärdigt!
Citera
2018-02-23, 12:18
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Vem filmade ”överfallet” av Uggla? Alldeles för arrangerat för att vara trovärdigt!

Det var väl Ugglas något yngre kompis? Han skalliga biffen med St Tropez tröja... det var i alla fall han som "såg" attacken så låter väl troligt att det även var han som filmade.

Varför köpte inte Petter bara dom 46kvm? Fick han inte?
Citera
2018-02-23, 12:20
Medlem
Jag kan inte undgå att fascineras av denna totalt urspårade konflikt. All slags rationalitet och förstånd har försvunnit (vilket båda parter medger). Ekonomiska resurser i kombination med narcissistiska personlighetsdrag och påhejande jurister - blir en väldigt giftig cocktail. Speciellt i det svenska Brf- lagstiftningsträsket.

Svårt att avgöra egentligen vem som har rätt eller fel. Kan till viss del känna sympati för ägaren till br i gula villan. Det är tydligt att Uggla tidigare varit ”herre på täppan” i denna förening - uppbackad av muskelberget Curre som wingman.

Nu kom det in en ny Alfahanne med ett helt bissart rättvisepatos och en sällan skådad envishet, som helt enkelt rubbade hierarkin. Jag kan föreställa mig hur de första ”gnistorna” gick till som ledde dem in i krig.

I normala fall löses ju liknande konflikter genom att någon helt enkelt lägger sig direkt. Oavsett om det är rätt eller fel.

En fråga jag funderat över. Hur reagerar barnen på detta tror ni? Speciellt barnet som bor i det utgrävda källarutrymmet? Blir de traumatiserade eller kommer de att gå stärkta ur denna konflikt? Kommer de att lära sig att man aldrig skall backa från något eller någon?

Någon som vet ifall det kommer en uppföljning?
Citera
2018-02-23, 12:30
Medlem
swimp78s avatar
Den där Petter framstår som tidigare nämnt som psykopat. Han kom in i föreningen med syfte att få huset för sig själv. Genom att använda sina barn som geomskinligt argument, och diverse anmälningar, försöker han få hela tomten för sig själv (försöken att få besöksförbud av grannarna var antagligen i nån sorts ide om att slippa se dem på föreningens gräsmatta, patetiskt)

Dock så framstår de övriga pömsiga, oerhört tacky överklassgubbarna som rätt fjantiga de med. Rakade skallen med St Tropez-tshirt eller den där Uggla. Som tjatet om inglasningen av verandan. Det var ju uppenbart att det bara handlade om att jävlas med att gnälla om det. Det var ju redan bestämt.
Citera
2018-02-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Om de tillhörde föreningen borde väl saken kunna lösts med att Kilefors erbjudits köpa de extra kvm. Om föreningen plötsligt insåg att de hade stort behov av de kvm tycker jag mig ana ren illvillighet från deras sida.

Uggla har blivit en rättshaverist och det visar han tydligt (trots att det fanns ett godkännande från föreningen tidigare) när han kallar på Polis när Kilefors påbörjar en inglasning av sin balkong.
Eftersom han tydligen inte har ”något annat liv” blir han alldeles till sig när han lyckas ställa till något.

Eftersom Uggla verkar vara så angelägen av att sabotera allt Kilefors företar sig, kunde han väl ha väntat med polisutryckningen till inglasningen var klar… Om Uggla då skulle fått rätt hade det blivit dyrare och besvärligare för Kilefors och det är väl det Uggla är ute efter!

Vaddå "plötsligt" hade stort behov av de kvm? Rätt ska vara rätt. Man kan inte bara bygga in förrådsutrymmen i sin egen lägenhet? Det handlar inte om illvilja utan om sunt förnuft.
Föreningen fick rätt i båda instanserna(tings och hovrätt) att det utrymmet tillhör föreningen, men i sista instans fick de en minskning av kvm på grund av någon anledning jag inte förstår, men Kilefors skulle iaf betala hyra i efterhand för tiden han använt ytan.

Det nämns i avsnittet att Kilefors erbjöds att köpa ut de extra kvm, förhandlingen började med att han skulle få köpa till marknadspris, tror dom sa 5-6miljoner, och att förhandlaren gick ned till 2 miljoner, men det var Kilefors inte intresserad av.

Sen att uggla är en rättshaverist kan så vara, jag tyckte dock inte det. Jag tyckte det var rätt att han och övriga i föreningen inte gav sig. Jag är inget proffs på juridik(kanske någon kan reda ut?) men anledningen till att de kallade till polis vid utbyggnaden tror jag är att det blir en betydligt svårare och längre rättsprocess om bygget faktiskt är klart, än om de löser problemet innan det byggs. Det var just därför Kilefors valde att åka på semester och anlita många byggare för att bygget ska gå snabbt och han inte ska vara anträffbar.

Sen att överfallet ska vara arrangerat? På vilket sätt? Photoshop? teater? Eller vad?
Citera
2018-02-23, 13:05
Medlem
De som tror att denne Uggla skulle vara någon slags ”mysfarbror” som bara vill ha frid och fröjd. Notera denna artikel: http://www.realtid.se/bli-rik-med-dagens-ps

Han framstår snarare som en skicklig skådespelare. Jag har heller inte svårt att föreställa mig Uggla och muskelmannen, sittandes på fyllan och planera sina subtila trakasserier (ex taxibeställningen till St Görans, hundbajset, etc..).

Hur skulle man själv reagera på sådana trakasserier? De flesta skulle nog underkasta sig Ugglas herrevälde.

Men inte Kilefors.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in