2022-11-01, 19:02
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Kalops, dillkött, (Dansk) sjömansbiff, stekt fläsk med löksås, plommonspäckad fläskkarre, köttfärslimpa med gräddsås, stekt strömming med skirat smör, Janssons frestelse....
Tungan krullar sig i gommen.

Du glömde den finaste rätten vi har, det vill säga biff med lök i skysås och kokt potatis. I övrigt var din lista bra. Svensk husmanskost är gudomligt.
Citera
2022-11-02, 08:55
Medlem
Tzatzikins avatar
Finns inget bättre än svensk stekt/halstrad fisk (som Aborre) med potatis och skirat smör. Kanske lite klippt gräslök på. Lite ugnsbakade morötter eller lätt kokta ärtor till är fint. Svenskare och godare kan det inte bli.

Eller köttbullar med rårörda lingon, gräddsås och pressad potatis. Eller gryta på viltkött som puttrat länge. För att inte tala om om sitta i en skog och dricka pulverkaffe och äta tunnbröd med en bit rökt ren på. Svensk mat är fantastiskt god.
Citera
2022-11-02, 09:06
Medlem
Jag håller med TS helt klart.
Citera
2022-11-02, 15:50
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Du glömde den finaste rätten vi har, det vill säga biff med lök i skysås och kokt potatis. I övrigt var din lista bra. Svensk husmanskost är gudomligt.

Ja, det är också svingott.. I dag blev det nattbakad fläskkarré med äppelcidersås och kokt potatis till lunch. Smaskens!
Citera
2022-11-14, 17:03
Medlem
Rashygiens avatar
Ja! Köttbullar med mos och gräddsås är bland det bästa som finns.
Citera
2022-11-15, 00:00
Medlem
Absolut inte. Själv tycker jag Japan, Kina, Indien, Italien och Mellanöstern har bäst mat.

Svensk mat ligger i klass med fransk, blir för såsigt och vidrigt. Fransmän älskar deras köttgryta men köttet är inte mört alls, det är typ ingen smak förutom en köttig smak. I andra länder kokar dom ner köttet med lite ättika så att det blir mört, steker det och sedan lägger det i en gryta. Européer kan inte såna tekniker.

Sen är det för mycket smör och grädde o där kommer 90% av kalorierna från. Knappast något som är bra för dig och mår bra av efteråt.

Varje gång jag käkar köttbullar med mos så känns det som att jag har ätit skräpmat efteråt.

Däremot har Européer riktigt goda deserter och bakelser.
Citera
2022-11-15, 00:05
Medlem
Smörgåstårta är nog det bästa. Onyttigt som fan men brukar undvika majonnäsen och kör på yoghurt 0% fett mellan lagren. Tycker vi ligger före Norge, Danmark och England iaf.
Citera
2025-06-21, 14:12
Medlem
Räknas ljummen ostkaka med vispad grädde och hallonsylt som husmanskost?

Finns motsvarande rätt i andra länder?
Citera
2025-06-21, 17:27
Medlem
Sladdarens avatar
Sverige tippar jag på gör de godaste krämiga laxpastorna ochså och med mest variation till ev recept om man ens kollar på det eller freestylar mest. Känns husmanskostigt med laxpasta med eller utan mejeri krämighet plus hårdbröd macka till med ost
Citera
2025-06-21, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Sverige tippar jag på gör de godaste krämiga laxpastorna ochså och med mest variation till ev recept om man ens kollar på det eller freestylar mest. Känns husmanskostigt med laxpasta med eller utan mejeri krämighet plus hårdbröd macka till med ost
Pasta är väl ändå inte svensk husmanskost. Att något är gott gör det inte till husmanskost och svensk matkultur.
Citera
2025-06-21, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JalleKalleBalle
Jag har varit runtom i varlden: frankrike, spanien, japan, indien, italien med mera, och nar allt kommer omkring sa skulle jag vilja pasta att det ar inget som slar den gamla hederliga svenska husmanskosten.

Ar jag ensam om detta?

Nej- smaklösa idioter finns det gott om - äter inte normal ankdammshusmanskost men jag vet inte riktigt vad det är.

Äter gås när jag kan - äter rökt ål när jag kan - äter kalkon istället för kyckling.

De är svenskproducerade men är det husmanskost?
Citera
2025-06-21, 17:56
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Pasta är väl ändå inte svensk husmanskost. Att något är gott gör det inte till husmanskost och svensk matkultur.

Jo vi är en fiskenation, så det finns många goda försvenskade och unika recept med pasta och fisk
Sen att pasta kommer ifrån ett annat land har ju inget med fisksåsen till att göra som ska passa till pasta
Jag pratar om fisksåsen med fisken till pastan alltså

Fiskgratäng recept är nog väldigt svenskt ochså och med unika recept som uppfunnits av svenskar

https://www.koket.se/catarinas-lyxiga-fiskgratang

googlar du till fishgratine på engelska refereras den med räkor, torsk annat och potatismos krans runt som helt svenskt inkl såsen

https://foodbydrygast.com/en/recipe/fish_gratin

finns så otroligt mycket husmanskost som är uppfunnit i sverige men som inte definieras som husmanskost fast det är det varje dag

Massor med såser ochså till fisk är helsvenska - som man kan använda även till pasta förutom potatis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in